سلامت

چگونه بعد از تجربه نازایی، یک حاملگی بی خطر داشته باشیم؟

نکات مهم برای داشتن حاملگی سالم

عوارض حاملگی برای زنانی که دارای تجربه نازایی هستند، بیشتر است. به عنوان مثال حتی اگر آن ها دوقلو هم باردار نباشند خطر درد زایمان برای این زنان بالاتر می رود.

صحبت از دو قلو به میان آمد، زیرا داروهای مخصوص درمان ناباروری احتمال دوقلوزایی را بیشتر می کنند. بعضی از زنان بعد از نازایی انتظار باردار شدن دوقلو یا حتی سه قلو را دارند، که این نیز خطراتی برای مادر و بچه ها خواهد داشت.

آیا راهی وجود دارد که بتوان به کمک آن شانس بارداری سالم را افزایش داد؟

در حالی که از بین بردن تمام خطرات ناممکن است و سالم ترین انتخاب ها هم نمی تواند مادر را از دردسرهای زایمان ایمن کند، مراحلی وجود دارد که شما می توانید با انجام آن، بعضی از سختی های حاملگی را کاهش دهید.

شما برای حامله شدن بسیار تلاش کردید! در اینجا 10 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا حاملگی سالمی داشته باشید.

1- انتخاب پزشک با تجربه

1 حاملگی بی خطر بعد از تجربه نازایی

زنان در پی درمان نازایی به متخصص زنان و یا به ماما مراجعه می کنند.

اگر چه که شما قبلاً دوقلو یا بیشتر هم حامله شده باشید، اما دکتر قبلی شما نمی تواند بهترین انتخاب شما باشد.

شما نباید در انتخاب پزشک خود ریسک کنید و نیاز به پزشکی دارید که در زمینه چند قلوزایی تخصص داشته باشد.

با زنانی که شرایط مشابه شما رو داشته اند صحبت کنید و از آن ها برای پیدا کردن پزشک متخصص و کادر درمانی مجرب کمک بگیرید.

اگر حاملگی شما خطر بالایی دارد و شما نیازمند پزشکی باشید که در این نوع حاملگی تخصص داشته باشد، چه برای عوارض حاملگی و چه برای داشتن حاملگی بهتر، انتخاب پزشکی که بتواند در هر دو این زمینه ها به شما کمک کند، بسیار مهم است.

سوال هایی که باید از پزشک بپرسید:

نظر شما در مورد زایمان زود هنگام چیست؟

اختیارات زایمان من چه چیزهایی هست؟ (آیا آن ها به شما اجازه می دهند که زایمان طبیعی داشته باشید یا اینکه بدون در نظر گرفتن شرایط نوزادان شما را مجبور به سزارین می کنند؟)

این نوع زایمان چه پیامدهایی خواهد داشت؟

2- برای یک زایمان خوب برنامه ریزی کنید.

مواظبت های قبل از زایمان ممکن است غیرضروری به نظر برسد. آیا واقعاً نیاز است که شما هرهفته تست حاملگی بدهید و خود را وزن کنید؟ این چک کردن های پی در پی اهمیت دارد؟

در حقیقت، این اقدامان مهم می باشند.

بعضی از حاملگی ها علایم مشخصی ندارند تا زمانی که سخت و غیر قابل کنترل می شوند. به عنوان مثال اگر حاملگی باعث افزایش فشار خون شما شود، ممکن که این افزایش فشار خون هیچ علامتی نداشته باشد و شما متوجه آن نشوید. اگر که شما فشار خون بالایی داشته باشید و در ادرارتان پروتئین باشد، احتمال تشنج در حاملگی برای شما وجود دارد. ممکن است علایم قابل توجه بیشتری مثل افزایش وزن یا سردردهای شدید در شما ایجاد نشود تا زمانی که حاملگی شما پیشرفت کند.

اهمیت زیاد فراصوت برای حاملگی های چندقلویی

از فراصوت ها به منظور شناسایی عناصر خطر در چهارچوب زمانی خاص در طول حاملگی های چند قلویی استفاده می شود. از دست دادن این چهارچوب زمانی ممکن است قابل جبران نباشد. از انجام چکاپ های قبل از زایمان و استفاده از فراصوت در زمان خاص اطمینان حاصل کنید.

3- عادت های ناسالم خود را کنار بگذارید.

2 حاملگی بی خطر بعد از تجربه نازایی

عادت های ناسالم در هر حاملگی بیشترین تاثیر منفی را می گذارد که این قضیه برای حاملگی هایی که بعد از نازایی اتفاق افتاده یا حاملگی های دو قلو یا چند قلو به همراه دارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای بعضی از عادات ناسالم هیچ تخفیفی نمی توان قائل شد مثل سیگار کشیدن که باید به کل ترک کنید. مثل مشروبات الکلی که به هیچ وجه نباید مصرف کنید. اگر معتاد به داروهای روانگردان هستید همین الان آن ها را کنار بگذارید.

اگر در کنار گذاشتن این عادات دچار مشکل شدید حتماً با پزشک و یا مشاور کلینیک صحبت کنید. مجبور نیستید تنهایی با همه مشکلات مقابله کنید.

اگر از کارها و عادات گذشته شرمنده اید، اکنون زمان پنهان کردن آن ها نیست. خیلی از مشکلات بارداری با مصرف دارو ها، مشروبات و سیگار تشدید می شود. پس حتماً اطلاعات کافی و لازم را در اختیار پزشک قرار دهید.

ممکن است خیلی عادات ناسالم از نظر شما زیاد مهم نباشند اما باید سریعاً کنار گذاشته شوند.

آیا معتاد مصرف مشروبات هستید؟ بهتر است وقت خود را پر کرده و مواد غذایی مثل میوه، سبزیجات و پروتئین را جایگزین کنید. اگر فکر می کنید دیر شده بهتر است ناامید نشوید و هر چه سریع تر زمان باقیمانده را دریابید.

4- زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

3 حاملگی بی خطر بعد از تجربه نازایی

داشتن خواب کافی در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. مخصوصاً اگر چند قلو باردار باشید. خانم هایی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض سقط جنین هستند.‌ گاهی اوقات مشکلات حاملگی مثل حالت تهوع، اضطراب و… باعث دیرخوابیدن در شب و در نتیجه کم خوابی می شود‌.

جای خوابتان را راحت کنید. قبل از خواب وعده غذایی سبک بخورید تا حالت تهوع نداشته باشید.

اما اگر باز هم استرس، خواب را از شما گرفته حتماً با دوست یا مشاور در مورد آن صحبت کنید.

چرت زدن را فراموش نکنید. خواب روز فقط برای کودکان و نوجوانان نیست. خانم های باردار نیز به خواب روزانه نیاز دارند. اگر کارمند هستید سعی کنید در تایم ناهار کمی استراحت کنید. اگر شرایط این را هم ندارید، برای نیم ساعت سرتان را روی میز بگذارید.

5- به تغذیه خود توجه کنید.

4 حاملگی بی خطر بعد از تجربه نازایی

داشتن رژیم غذایی و تغذیه مناسب منجر به بارداری های سالم تر می شود. نه تنها باید مواد غذایی خوب و سالم بخورید بلکه باید به اندازه کافی نیز بخورید.

اگر دو قلو یا چند قلو حامله اید باید پروتئین و کالری بیشتری دریافت کنید. با دکتر خود در مورد میزان کالری و پروتئین دریافتی در طول روز صحبت کنید.

خانم هایی که چندقلو باردار هستند به دلیل اشغال فضای شکم توسط جنین نمی توانند مقدار زیادی غذا بخورند.

اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، بهتر است غذای خود را چند وعده ای بخورید. به طور مثال حجم غذای روزانه را به جای سه وعده به هفت یا هشت وعده تقسیم کنید. اگر در جذب کالری مشکل دارید حتماً با دکتر خود صحبت کنید.

بیشتر اوقات به ویتامین های پیش از تولد نیاز پیدا می کنید.

اگر با خوردن این داروها حالت تهوع می گیرید بهتر است آن را در وسط یک وعده غذایی کامل مصرف کنید. اما اگر با خوردن این ویتامین ها احساس مریضی می کنید حتماً با دکتر خود صحبت کنید تا در صورت امکان از ویتامین های جویدنی مخصوص کودکان استفاده کنید که هضم راحت تری دارند.

6- بدن خود را هیدراته یا مرطوب نگه دارید و آب کافی بنوشید.

5 حاملگی بی خطر بعد از تجربه نازایی

کم آبی باعث سفتی و خشکی بدن شده که احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد. احتمال زایمان زودرس در صورت کم آبی برای تمام مادران باردار وجود دارد اما برای مادرانی که چندقلو حامله هستند این احتمال بسیار بالاتر است.

زمانی که چندقلو باردارید، نوشیدن آب کافی کار چندان راحتی نیست.

یکی از بهترین راه ها برای فراموش نکردن نوشیدن آب، همراه داشتن بطری آب در هر مکانی که هستید، (چه در خانه و چه در محل کار) می باشد. همراه داشتن بطری آب حتی در شلوغ ترین تایم کاری به شما یادآوری می کند که آب بنوشید‌.

اگر حاملگی شما با تابستان برخورد کرده اهمیت نوشیدن آب چند برابر می شود‌. با دکتر خود در مورد مقدار آبی که در طول روز باید بنوشید صحبت کنید.

7- با دکتر در مورد فعالیت های جنسی خود صحبت کنید‌.

بعد از ماه ها و سال ها تلاش برای حامله شدن، اکنون رابطه جنسی نباید شما را خسته کند بلکه باید تفریحی و راحت باشد.

بعضی از زوج ها به دلیل ترس از سقط جنین یا زایمان زودرس از برقراری رابطه خودداری می کنند. این نگرانی کاملاً معقول و قابل درک است مخصوصاً اگر قبلاً تجربه سقط جنین هم داشته باشید.

اگر بدون دلیل خاصی از برقراری رابطه اجتناب می کنید حتماً با دکتر خود در مورد این نگرانی هایتان صحبت کنید.

در موارد بسیار نادری، برقراری رابطه جنسی باعث درد یا خونریزی می شود که گاه به دلیل آمیزش کامل و یا ارگاسم و یا هر دو می باشد.

ممکن است در صورت مشاهده ی نشانه های هشدار دهنده از این قبیل، دکتر به شما توصیه کند که رابطه جنسی را کاهش داده یا کلاً تا پایان بارداری از انجام آن خودداری کنید.

اگر دکتر رابطه جنسی را برایتان ممنوع کرده حتماً از او بخواهید که برایتان توضیح دهد. آیا فقط دخول را منع کرده؟ در مورد فرم های دیگر سکس نیز منع شده اید؟ ارگاسم بدون دخول نیز برایتان ممنوع است؟

حتماً بعد از گذشت مدتی از حاملگی دوباره این سوال را از دکتر بپرسید. ممکن است دکتر این دستور را برای مدت زمان خاصی داده باشد و پیشنهاد های دیگری در سه ماهه دوم بارداری شما داشته باشد.

8- به دندانپزشک مراجعه کنید.

ممکن است در طول بارداری برای بهداشت دندان هایتان برنامه ریزی کرده باشید. البته که باید از اشعه ایکس دور باشید. اما داشتن بهداشت دندانی در صورت خطر نداشتن در طول بارداری کار مناسبی است‌.

برخی از مطالعات نشان داده اند که بیماری های لثه ای، احتمال زایمان زودرس و نوازد با وزن کمتر از حد معمول را افزایش می دهد.

اغلب، هورمون های بارداری روی لثه های حساس تاثیر گذاشته و باعث خونریزی می شود. حالت تهوع های بارداری می تواند برای سلامت دندان ها مضر باشد. این ها همه دلایلی کافی برای مراجعه به دندانپزشک در طول بارداری می باشد‌.

ارتباط بین سلامت دهانی و زایمان زودرس هنوز در تمام مطالعات تایید نشده است. اما هر چه بهداشت دهان و دندانی بهتری داشته باشید، حاملگی سالم تری خواهید داشت.

9- مراقب اضطراب و افسردگی باشید.

افسردگی دوران بارداری خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده خانم هایی که از افسردگی دوران بارداری رنج می برند تا دو بار زایمان زودرس خواهند داشت.

افسردگی حاملگی بسیار شایع است و 14 تا 23 درصد از زنان آن را تجربه می کنند.

اگر افسردگی دوران بارداری داشتید احتمال افسردگی بعد از زایمان برای شما بسیار بالاست. اگر مشکل نازایی را تجربه کردید به احتمال زیاد دچار افسردگی بعد از زایمان خواهید شد.

اگر احساس افسردگی دارید حتماً با پزشک خود صحبت کنید‌. گروه های درمانی زیادی هستند که می توانند به بهبود شما کمک کنند. اما اگر افسردگی شما شدید باشد، علاوه بر مشاوره باید دارو هم مصرف کنید.

خوشبختانه، استرس و اضطراب منجر به زایمان زودرس نمی شود. اگر چه بهتر است با مشاور صحبت کنید اما جای نگرانی نیست.

10- با نشانه ها و علائم زایمان زودرس آشنا شوید.

اگر زود اقدام ‌کنید می توانید از زایمان زودرس جلوگیری کرده پس شناختن علائم و نشانه های زایمان زودرس الزامی می باشد.

نشانه های زایمان زودرس

انقباض های متعدد و منظم که احساس سفتی شکم به شما دست می دهد.
خشکی بدن، کمردرد خفیف
احساس فشار در لگن یا زیر شکم
دردهای شکمی مانند دل درد های دوران پریودی
اسهال
خونریزی یا لکه بینی
خشکی در صورت کم آبی

خیلی از این علائم با مشکلات و علائم طبیعی بارداری اشتباه گرفته می شوند. اگر نگرانید بهتر است با پزشک خود تماس گرفته، تا اینکه این علائم را نادیده بگیرید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بارداری به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> مراقبت از جنین های دوقلو در زمان بارداری دوقلویی <<<

>>> اقدامات لازم برای بارداری سالم <<<

>>> بارداری طبیعی بعد از عمل IVF <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا