سلامت

سن مناسب برای بارداری و اقدامات لازم برای بارداری سالم

بارداری یکی از مهمترین و حساس ترین دوره، در زندگی خانم ها است که نیاز به توجه و داشتن اطلاعات بالایی دارد. سن مادر یکی از موارد بسیار حساس بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است. گفته می شود هرچه سن خانم برای بارداری کمتر باشد هم برای سلامت خود مادر و هم برای سلامت کودکش بهتر است. و در واقع مسائل و مشکلات بارداری در سنین پایین به ۰% نزدیک می شود. گرچه بسیاری از خانم ها در سن های بالاتر هم بارداری خوب و سالمی را تجربه می کنند اما این دلیلی بر بی خطر بودن آن نیست. به طور کلی بارداری در ۳۵ سالگی به بالا دارای خطرات و مسائل بسیاری است که مراقبت ها و توجه ویژه ای را می طلبد. توجه به تمامی مراقبت ها و راه کارهایی که برای کمتر شدن خطرات توصیه میشود، امری حیاتی است. بزرگترین تضمین برای سلامت کودک سلامت کامل و بیشتر مادر است.

نکاتی که باید قبل از اقدام به بارداری بدانید:

۱- توجه داشته باشید که در سن بالای ۳۵، حمل بار سخت تر است.

همچنین خطر بروز نقایص زایمان به طور پیوسته با افزایش سن افزایش میابد. اگرچه بسیاری از مادران این مشکل را ندارند اما دلیل برغافل شدن از این موضوع نیست. برای جلوگیری از هرگونه مشکل و کاهش استرس های مربوط به سن، که بسیاری از مادران با آن مواجه هستند (که البته استرس نیز خود می تواند باعث بروز مشکل شود) سونوگرافی ها و مراقبت های ویژه ای برای این مادران در نظر گرفته شده که حتما باید به آن توجه شود. فراموش نکنید به دلیل اینکه این سن، سن حساسی است به مراقبت های بعد از زایمان نیز باید توجه ویژه ای داشت.

۲- برنامه ای منظم با یک پزشک زنان ترتیب دهید تا در مورد سلامتی، سبک زندگی و برنامه های بارداری، شما را راهنمایی کرده و یک برنامه ی سالم و مطمئن را برای کل دوره ی بارداری برایتان ترتیب دهد.

1 سن مناسب برای بارداری

۳- تاریخچه ی سلامتی و یا بیماری خود و تمام اعضای فامیل (اگر مسائل ژنتیکی خاص و یا مشکل خاصی در فامیل دارید) را باید با پزشک در میان بگذارید.

موارد مربوط به خودتان، که حتما پزشک باید بداند شامل مسائلی مانند: بارداری ها، بیماری ها، جراحی ها، هرگونه کسالت، دوره ی دارویی، تغذیه، رژیم غذایی، تناسب اندام و تاریخچه اجتماعی و … .

۴- ۳ ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف ویتامین های مربوط به قبل بارداری را شروع کنید.

اسید فولیک یکی از این ویتامین هاست که برای رشد جنین ضروری و حیاتی است.

2 سن مناسب برای بارداری

۵- بارداری می تواند تغییرات مثبت زیادی را در زندگی القا کند.

برای مثال: اگر شما یا شریک زندگیتان از مواد مخدر، الکل و یا تنباکو استفاده می کنید، اکنون وقت آن رسیده است که با پزشک صحبت کرده و مراقبت های بهداشتی در رابطه با این موضوع را از وی دریافت کنید. پزشک قادر خواهد بود تا منابع زیادی را برای کمک به بارداری سالم به شما ارائه کند.

۶- اگر وزن برایتان مهم است حتما قبل از اقدام به بارداری با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

3 سن مناسب برای بارداری

۷- برای هر روز یک برنامه ی روتین و سالم ترتیب دهید.

این برنامه باید شامل: روزی هشت ساعت خواب، خوردن غذاهای تازه و فرآوری نشده، ۴ تا ۶ روز در هفته روزی ۳۰ دقیقه ورزش، و استراحت می باشد. این نکات برای باروری و سلامت بارداری بسیار مهم بوده و همچنین هر چه بیشتر به یک روال پیش بروید و عادت کنید، بعد از تولد نوزاد هم پایبندی به آن برایتان راحت تر بوده و در نتیجه سلامت بعد از زایمان را هم تضمین کرده اید.

۸- بیشتر زمانتان را بیرون از خانه سپری کنید.

هوای آزاد، مناظر زیبا و صدای طبیعت برای سلامت روح، جسم و ذهن بسیار مفید است.

اقدامات حین بارداری:

۱- حتی اگر همه چیز خوب پیش میرود، ملاقات منظم با پزشک را فراموش نکنید.

مرتبا باید نتایج آزمایش خون، توسط پزشک بررسی شود به خصوص آزمایش هایی که احتمال وجود نقایص خاصی را در جنین خبر می دهد.

۲- به لیست تجویزی دکتر برای آزمایشات غربالگری توجه کنید.

در ۳۵ سالگی و به بالا،اغلب آمینیوسنتز (نوعی تکنیک پزشکی تشخیص قبل از تولد می‌باشد که در طی آن مقدار کمی از مایع آمنیون گرفته ‌می‌شود و مورد بررسی ژنتیکی قرارمی‌گیرد) توصیه می شود.

4 سن مناسب برای بارداری

۳- به صداهای شکمتان گوش دهید. اگر چیز غیرعادی حس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۴- آرایشگاه رفتن را به حداقل ممکن برسانید.

از تمام مواد شیمیایی دوری کنید. از رنگ کردن موها و مراقبت های زیبایی که باعث مواجه شدن شما با مواد شیمیایی در یک محیط بسته می شود، دوری کنید. اغلب در مکان هایی باشید که دارای تهویه ی مناسب و هوای سالم باشد.

5 سن مناسب برای بارداری

۵- برنامه تغذیه را زیر نظر پزشک متخصص کنترل کنید تا به دیابت بارداری مبتلا نشوید.

دیابت بارداری می تواند مقدمه ی ابتلا به دیابت در آینده شود و مشکلاتی را هم برای مادر و هم برای کودک ایجاد کند. متخصص تغذیه می تواند با کنترل تغذیه، از این مشکل جلوگیری کرده و همچنین غذاهایی که خطرناک هستند مانند: ماهی های جیوه دار و … را منع کند.

6 سن مناسب برای بارداری

۶- برنامه ای منظم برای خواب، خوراک، ورزش و استراحت ترتیب دهید.

۷- هر روز یک پیاده روی آرام تا ۳۰ دقیقه داشته باشید و اگر برایتان امکان دارد ورزش یوگا انجام دهید.

۸- سه ماه اول بارداری میتواند سخت بوده و عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

اگرچه برای بعضی، این دوره بسیار آرام سپری می شود، اما اگر عوارضی داشتید اقدامات زیر را انجام دهید:

• اگر استرس دارید به صدای بدنتان گوش دهید. سعی کنید با همسر و کودکتان صحبت کرده و به روش های مختلف آرامش را به خود القا کنید. هر مقدار که لازم است بخوابید و استراحت کنید. رشد یک شخص، انرژی بسیار زیادی را می طلبد حتی اگر به اندازه ی یک لوبیا باشد. پس باید بسیار مراقب خود باشید.

• ممکن است در ساعت های اولیه ی صبح احساس ضعف یا تهوع داشته باشید. با خوردن روزی ۶ وعده ی کوچک و دوری از بوهای قوی، غذاهای چرب و سرخ شده می توانید آن را کنترل کنید.

• کفش های ورزشی و صاف و ترجیحا طبی را جایگزین کفش های پاشنه بلند کنید. در هنگام تورم پاها حتما از کفش های سایز بزرگ استفاده کنید.

• بدن شما به آرامی گرمای داخلی خود را افزایش می دهد. به همین ترتیب، کمد لباس و لباس پوشیدنتان را حتی در زمستان نیز برنامه ریزی و مدیریت کنید.

7 سن مناسب برای بارداری

۹- سه ماه دوم، سه ماه طلایی است. در حفظ برنامه ی روتین و مواردی که در بالا گفته شد محتاط تر باشید.

8 سن مناسب برای بارداری

۱۰- سه ماه سوم بارداری بسیار سخت و سنگین است به خصوص ۴ هفته ی آخر.

اگر شاغل هستید و مخصوصا اگر دکتر توصیه کرده است که حاملگی پرخطری دارید، طبق برنامه ریزی که دکترتان جهت زایمانتان کرده است، برای مرخصی شغلی برنامه ریزی کنید. هفته های آخر را سعی کنید فقط استراحت کرده، بیشتر بخوابید، غذا بخورید و ورزش های سبک مانند یوگا انجام دهید. در پایان امیدواریم این دوره ی طلایی، با رعایت اصول بالا بهترین و زیباترین دوره ی زندگیتان باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا