بیشتر بدانید

چگونه بفهمیم در هفته آخر بارداری و در زمان زایمان هستیم؟

هفته های آخر دوره بارداری می تواند هیجان انگیز و در عین حال اعصاب خرد کن و استرس زا باشد. در این موقعیت از طرفی منتظر به دنیا آمدن فرزندتان هستید و از طرفی دیگر نگران این هستید که بدنتان چه موقعی درد زایمان را احساس می کند. در این دوره هر درد عجیب و کوچکی باعث می شود فکر کنید زمان زایمان فرا رسیده و این دردهای پی در پی ممکن است اعصابتان را مختل کنند.

خوشبختانه روش هایی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید آمادگی بدن برای به دنیا آوردن بچه را چک کرده و درد زایمان اصلی را تشخیص دهید. با فرا گرفتن این روش ها در وب سایت فن تریکس می توانید هفته های آخر بارداری را با خیال راحت تر و استرس کمتری بگذرانید.

عملکرد بدن در هفته های آخر بارداری را چک کنید.

1- انتظار تولید آغوز یا همان شیر ماک را داشته باشید.

بدنتان در هفته های آخر بارداری مشغول آماده کردن خود و تولید شیر است. در این زمان ممکن است مقداری شیر از نوک سینه تان ترشح شود.

– اگر این مورد برایتان آزار دهنده است، می توانید چند پد در لباس زیر خود قرار داده تا لباستان در اثر قطره های شیر خیس نشود.

نکته: تولید شیر در بدن تا بعد از به دنیا آمدن جنین ادامه دارد، اما اگر بعد از به دنیا آمدن بچه، آن را با شیر خود تغذیه نکنید، تولید شیر متوقف خواهد شد.

2- به دنبال نشانه هایی باشید که نشان دهد جنین در شکم جا به جا شده است.

در هفته های آخر بارداری جنین شروع به حرکت کرده و بیشتر به سمت حفره لگن خاصره متمایل می شود تا برای به دنیا آمدن آماده باشد؛ به این حرکت نوزاد در شکم “سبک شدگی” می گویند. زمانی که سبک شدگی اتفاق بیفتد، می توانید راحت تر از قبل نفس بکشید. علاوه بر این با سبک شدگی سوزش سر دلتان هم از بین می رود. اما این مورد ممکن است هنگام دستشویی رفتن مشکل ساز تر از قبل باشد. چون در این وضعیت مثانه فشار بیشتری را تحمل می کند.

– به یاد داشته باشید که همه خانم ها این علائم را احساس نمی کنند و نمی توان این مورد را یکی از دلایل قطعی آماده بودن بچه برای به دنیا آمدن ذکر کرد. این اتفاق ممکن است در چند هفته یا حتی چند روز قبل از وضع حمل رخ بدهد.

1 تشخیص درد زایمان در هفته آخر بارداری

3- اگر دچار انقباض شُدید، سعی کنید ریلکس شده و منظم نفس بکشید.

شاید انقباضی که تجربه می کنید، انقباض براکستون هیکس باشد که به نام های درد زایمان غلط و انقباض تمرینی هم شناخته می شود. بر خلاف درد زایمان واقعی انقباض براکستون هیکس باعث به وجود آمدن فشار کافی برای به دنیا آمدن بچه نمی شود.

اگر انقباض، انقباض براکستون هیکس باشد، باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

– به مدت 30 تا 60 ثانیه طول بکشد.

– انقباضی نامنظم وغیر قابل پیش بینی باشد. اگر به دنبال انقباض اولیه، انقباض دیگری بعد از 30 دقیقه، سپس 45 دقیقه و در نهایت 18 دقیقه رخ نداد، انقباض احتمالاً از نوع براکستون هیکس است.

– بیشتر از درد، احساس عدم راحتی داشته باشید. اگر احساس می کنید انقباض دردناک نبوده و نوعی حس عجیب و طاقت فرسایی است، انقباض از نوع براکستون هیکس است. اگرچه برخی از انقباضات اولیه درد زایمان، ممکن است درد نداشته و فقط احساس ناراحتی در بدن به وجود بیاورند.

– اگر انقباض به تدریج از بین می رود، پس انقباض از نوع براکستون هیکس است.

4- از پزشک و ماما بخواهید نازک شدن دهانه رحم را چک کنند.

در هفته های آخر بارداری دهانه رحم برای به دنیا آوردن جنین نازک و منبسط می شود. این مورد احساسی را به صورت فیزیکی در شما پدیدار نمی کند، اما شما می توانید با مراجعه به پزشک یا ماما از آن ها بخواهید تشخیص بدهند که دهانه رحم نازک شده است یا خیر. فرد مسئول مقدار نازک شدن را با درصد بیان می کند.

– مثلاً ممکن است پزشک بگوید دهانه رحم 75% نازک شده است؛ که این یعنی به زمان زایمان نزدیک هستید.

– نازک شدن دهانه رحم و بالا بودن درصد آن همیشه هم نشان دهنده زمان زایمان نیست. این کار فقط به پزشک یا ماما کمک می کند تا روند بدنتان را برای به دنیا آوردن جنین پیش بینی کنند.

2 تشخیص درد زایمان در هفته آخر بارداری

به دنبال نشانه های درد زایمان باشید.

1- از هفته 37 تا 42 بارداری، انتظار درد زایمان را داشته باشید.

پیش بینی و شمارش 9 ماه شما زمان دقیق به دنیا آمدن بچه را نشان نمی دهد و فقط یک زمان فرضی و تخمینی است. جنین ممکن است به محض تمام شدن هفته 37 یا بعد از 5 هفته دیگر به دنیا بیاید. اگر تولد بچه بیش از حد طول بکشد یا سلامت بدن در معرض خطر باشد (مثلاً پره‌ اکلامپسی)، ممکن است پزشک از روش “القای زایمان” استفاده کند.

– زایمان زودرس (قبل از هفته 37) هم یکی از احتمالات است.

2- مراقب ترشح موکوس پلاک باشید.

بسیاری از خانم ها متوجه این علامت نمی شوند، اما زمانی که دهانه رحم کاملاً و 100% نازک شده باشد، موکوس پلاک که برای محافظت از رحم ساخته شده بود، از بین می رود. این ترشحات مثل ماده مخاطی خونی از واژن خارج می شود. اگر متوجه ترشح پلاگینت مخاط شدید، احتمالاً تا چند روز آینده زایمان می کنید.

– اگر احساس می کنید ترشح پلاگین مخاط برایتان رخ داده به پزشک اطلاع دهید تا از آن مطمئن شوید.

3 تشخیص درد زایمان در هفته آخر بارداری

3- زمان انقباض ها و شدت آن ها را بسنجید.

افزایش شدت انقباض ها و منظم بودنشان نشان دهنده انقباض های وضع حمل است. اگر شدت انقباض ها مکرراً در حال افزایش است و حالت منظم تری به خود می گیرد، احتمالاً در شرف وضع حمل هستید.

– مثلاً اگر انقباض ها هر 5 دقیقه و به مدت 60 ثانیه طول می کشند و شدت و نزدیکی انقباض ها به هم افزایش پیدا می کند، احتمال اینکه آماده وضع حمل باشید زیاد است.

4- اگر متوجه ترشح مایع از واژن خود شدید، به بیمارستان مراجعه کنید.

این ترشحات ممکن است از پاره شدن کیسه آب باشند که این نشان دهنده شروع زایمان است. این مایع معمولاً شفاف و بدون بو بوده اما ممکن است رنگش صورتی یا حتی قرمز هم باشد. اگر مایع سبز رنگ است یا بوی بدی می دهد، به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا ممکن است این موارد نشان دهنده عفونت باشند.

– گاهی ادرار و این مایع با هم اشتباه گرفته می شوند، زیرا در هفته های آخر بارداری ممکن است ادرار بی اختیار از بدن خارج شود. با پزشک در این باره صحبت کنید.

– به یاد داشته باشید کیسه آب برخی خانم ها تا زایمان هم پاره نمی شود. اگر همان انقباضات منظم و افزایش شدت آن ها را تجربه کردید، به بیمارستان مراجعه کنید.

4 تشخیص درد زایمان درهفته آخربارداری

در هفته های پایانی از خود مراقبت کنید.

1- برای رهایی از درد و خستگی استراحت کنید.

در هفته ی پایانی بارداری احساس درد و خستگی کاملاً طبیعی است. در این مواقع زودتر از قبل به تخت خواب رفته و هنگامی که احساس خواب آلودگی کردید چرت بزنید.

– اگر برای طولانی مدت ایستاده اید، روی یک مبل یا تخت استراحت کرده و پاهایتان را بالا بگیرید.

2- برای تسکین سوزش سر دل از داروی های بدون نسخه استفاده کنید.

مصرف کلسیم های ضد اسید احتمالاً چیزی است که در این مواقع نیاز دارید. اگر سوزش بیش از حد است، از پزشک کمک بگیرید.

– خوردن یک لیوان شیر در هر وعده غذایی و نخوردن غذاهای ادویه دار ممکن است در کاهش و تسکین این درد موثر باشند.

3- برای از بین بردن ترک های پوستی، روی شکم خود لوسیون بمالید.

در هفته های آخر بارداری شکم به بیشترین حد کشیدگی خود می رسد. برای همین هم ممکن است چند ترک پوستی روی شکمتان به وجود بیاید. در این مواقع از کرم یا لوسیونی استفاده کنید که کره کاکائو داشته باشد.


برای اطلاع از چگونگی رفع افتادگی پوست شکم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> رفع افتادگی پوست شکم <<<


– برای جذب بهتر، لوسیون یا کرم را بعد از حمام کردن استفاده کنید.

5 تشخیص درد زایمان درهفته آخربارداری

4- برای تقویت دیافراگم لگنی تمرینات کیگل (تمرین دیافراگم لگنی) انجام دهید. هر چه به زمان زایمان خود نزدیک تر می شوید، ممکن است دچار بی اختیاری در ادرار شوید. با انجام تمرینات کیگل قسمت دیافراگم لگنی (عضلاتی که با آن ادرار را نگه می دارید یا آن را کنترل می کنید) را تقویت کنید. روزانه چند بار این تمرینات را انجام داده و هر بار مدت زمان آن را افزایش دهید.

– انجام تمرینات به فشاری که باید هنگام زایمان طبیعی به ماهیچه ها وارد کنید کمک می کند. زیرا برای این کار از عضلات دیافراگم لگنی استفاده می کنید.

5- برای به دنیا آمدن بچه آماده شوید.

مثلاً وسایل او را جمع کرده و ساک بیمارستانی را آماده کنید یا مثلاً برای خود غذا آماده کرده و آن ها را فریز کنید تا چند روز بعد از بیمارستان غذا داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که در کارها افراط نکرده و حتماً استراحت کافی داشته باشید تا خسته نشوید.

6- برای خودتان وقت گذاشته و کارهایی که از انجام آن ها لذت می برید را انجام بدهید.

اضطراب در هفته های پایانی بارداری کاملاً طبیعی است. در این هفته های پایانی برای استراحت، ریلکس کردن و انجام کارهای مورد علاقه تان وقت کافی بگذارید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا