سلامت

چگونه در دوران شیردهی و بدون وجود پریودی باردار شویم؟

زنان در دوران شیردهی قاعدگی را تجربه نمی کنند. در واقع به اصطلاح پزشکی آمنوره می شوند، یعنی سیکل قاعدگی ندارند. همین عامل باعث ناباروری آنها در این دوران می شود. زمانی که یک زن به فرزند خود شیر می دهد، بدن پرولاکتین تولید می کند، که می تواند مانع بارداری مجدد شود. با این وجود، با ایجاد تغییر در شیردهی و رژیم غذایی، امکان تغییر در سیکل قاعدگی و بارداری وجود داشته و می توان برای بارداری مجدد تلاش کرد. در صورتی که تمایل به بارداری در دوران شیردهی هستید، با فن تریکس همراه باشید.

قبل از هر چیزی با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری در دوران شیردهی از طریق جدول سیکل قاعدگی

1- جدول سیکل قاعدگی چیست؟

جدول سیکل قاعدگی می تواند زمانی که بیشترین احتمال بارداری در بدنتان وجود دارد را برایتان مشخص کند. بنابراین زمانی که این دوره طلائی در بدنتان را بدانید، احتمال بارداریتان بیشتر است. جدول با استفاده از دمای بدن، موقعیت رحم، ترشحات و بافت رحم اطلاعاتی را به شما می دهد.

2- دمای پایه بدن خود را مرتب اندازه گیری کنید.

برای این کار به دماسنج دمای پایه ی بدن نیاز دارید. زیرا باید هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب، دمای پایه ی بدن را اندازه بگیرید. دمای بدن در طول سیکل قاعدگی به دلیل نوسانات هورمونی تغییر می کند. همین تغییرات به شما کمک کرده تا زمانی که بیشترین احتمال قاعدگی برایتان وجود دارد را تعیین کنید.

– در نیمه ی اول سیکل شما، هورمون استروژن در بدن قالب می شود، و در نیمه ی دوم سیکل، پروژسترون افزایش یافته و موجب بالا رفتن ناگهانی دمای بدن می شود و رحم آماده ی دریافت اسپرم و لقاح می گردد. بنابراین روزهایی که دمای بدنتان به اوج می رسد، بیشترین احتمال بارداری وجود دارد.

– این تغییر در دمای پایه ی بدن می تواند از 0.2 درجه ی سانتی گراد به 0.5 درجه ی سانتی گراد باشد.

– برای راحتی کار می توانید، نمودار دمای بدن سیکلتان را به مدت چند ماه ترسیم کرده تا بعد از مدتی بتوانید پیش بینی کنید که دقیقاً در چه روزهایی باروری اتفاق می افتد.

1 بارداری در دوران شیردهی

3- تغییرات در ترشحات واژن را نیز در نظر داشته باشید.

ترشحات واژن در طول سیکل تغییراتی می کند. بنابراین رنگ و غلظت ترشحات خود را به مدت دو ماه قبل از خوابیدن بررسی کرده و در نظر داشته باشید. باروری در زمانی اتفاق می افتد که ترشحات برای دو روز متوالی شفاف، رقیق و لزج باشد. ترشحات غلیظ نشانه ی عدم احتمال باروری می باشد.

2 بارداری در دوران شیردهی

4- موقعیت و حالت دهانه ی رحم را بررسی کنید.

برای بررسی دهانه ی رحم به حالتی که در دستشویی می نشینید، نشسته و دو انگشتتان را وارد واژن کنید تا به انتهای واژن رسیده و بافتی را لمس کنید. این کار را هر روز و به مدت دو ماه باید انجام داده و تمامی تغییرات در بافت دهانه ی رحم را ثبت کنید. در طول تخمک گذاری دهانه ی رحم متورم، نرم و باز می شود. به طوری که وقتی دهانه ی رحم را لمس کردید، گویی لب های پروتز شده را لمس می کنید. همچنین بافت دهانه ی رحم در مواقعی غیر از تخمک گذاری جمع شده و سفت می باشد. با بررسی هر روزه این موارد متوجه این تغییرات شده و زمان تخمک گذاری را می توانید به راحتی تخمین بزنید. زمان تخمک گذاری بهترین زمان برای بارداری است.

3 بارداری در دوران شیردهی

کاهش میزان شیر دهی

1- بچه را از شیر بگیرید.

تغذیه ی مداوم با شیر مادر موجب تولید پرولاکتین بیشتر می شود. پرولاکتین بالا در بدن، استروژن بدن را نیز افزایش می دهد. پس باید پرولاکتین بدن را کاهش داده یا کلاً بچه را از شیر گرفته یا میزان و مقدار شیردهی را کاهش دهید.

البته باید گفت که شیر مادر بهترین غذا برای کودک شماست. پس همه جوانب را با دقت بسنجید.

4 بارداری در دوران شیردهی

برای این کار تکنیک های زیر را دنبال کنید:

2- در طول روز به صورت مکرر به کودک شیر بدهید تا شیردهی در شب را کاهش دهید.

در طول روز هر مقدار که می خواهد به او شیر دهید. هر چه کودک بزرگ تر می شود، بیشتر قادر خواهد بود شیر را در شکمش ذخیره کند و همین به شما کمک خواهد کرد که فواصل شیردهی را افزایش دهید.

– سعی کنید در طول شب کودک را بخوابانید. این کار باعث می شود دفعات شیردهی در شب را کاهش یابد. هر چه دفعات شیردهی در شب کمتر باشد، پرولاکتین تولیدی بدن نیز کاهش می یابد.

3- پستونک در دهان کودک بگذارید.

حتی اگر کودک با مکیدن پستانتان، شیری نخورد، بدن گمان می کند شما در حال شیردهی بوده و پرولاکتین تولید می کند. برای جلوگیری از این مشکل کودک را به حالت شیردهی در آغوش گرفته و به جای پستان خودتان، پستونک در دهان او بگذارید.

5 بارداری در دوران شیردهی

4- با ترکیبی از شیر خودتان و شیر خشک کودک را تغذیه کنید.

برای حفظ همان مقدار و همان فواصل زمانی که کودک تغذیه می شد، تغذیه ی کودک را با ترکیبی از شیر خودتان و شیر خشک انجام دهید. این کار باعث می شود که میزان غذای مورد نیاز کودک تامین شده و در عین حال پرولاکتین بدنتان نیز کاهش یابد.

6 بارداری در دوران شیردهی

تغییر رژیم غذایی برای بارداری

1- غذاهایی بخورید که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 باشد.

امگا 3 با تنظیم هورمون ها و افزایش ترشحات مخاطی به اسپرم برای رسیدن به تخمک کمک کرده و احتمال بارداری را افزایش می دهند. به علاوه امگا 3 می تواند حساسیت بدن به پرولاکتین، که باعث مهار تخمک گذاری می شود را کاهش دهد. همچنین جریان خون در رحم را افزایش داده، که موجب ضخیم شدن دیواره ی رحم و آمادگی آن برای باروری می شود.

– تخم کدو، گردو، آووکادو، آجیل، تخمه ی آفتابگردان، بادام، کنجد، روغن زیتون، روغن ذرت، روغن جگر ماهی و روغن گلرنگ موادی سرشار از امگا3 می باشند.

2- غذاهایی سرشار از ویتامین D مصرف کنید.

کلسیتریول که شکل فعال ویتامین D می باشد، نقش بسیار مهمی در قدرت تولید مثل زنان دارد. کلسیتریول (calcitriol) دارای توانایی کنترل ژن هایی بوده که در تولید استروژن و لانه گزینی جنین نقش دارند. دیواره ی رحم (خود نیز کلسیتریول تولید می کند) از طریق کلسیتریول به جنین جهت لانه گزینی پاسخ می دهد.

3- دریافتی ویتامین B6 را افزایش دهید.

این ویتامین کمک می کند آن دوره از سیکل قاعدگی که فاصله ی بین تخمک گذاری تا پریودی است و معمولاً بین 11 تا 16 روز می باشد، احیا و بازیابی شود. همچنین ویتامین B6 می تواند میزان پرولاکتین بدن را کاهش دهد.

– سعی کنید در روز 100 میلی گرم ویتامین B6 مصرف کنید و غذاهایی مثل نان و گندم سبوس دار، گوشت قرمز کم چرب، غذاهای دریایی، موز، سیب زمینی، لوبیا، اسفناج و غلات کامل بخورید.

4- ویتامین C مصرف کنید.

مطالعات نشان داده است که ویتامین C باعث افزایش ترشحات واژن می شود و در نتیجه اسپرم راحت تر می تواند خود را به تخمک برساند. به زنان شیرده توصیه می شود روزی 65 میلی گرم ویتامین C مصرف کنند. فلفل دلمه ای سبز یا قرمز، گیلاس، پرتقال، کیوی، لیمو، اسفناج و توت فرنگی منابع بسیار عالی ویتامین سی می باشند.

5- زینک یا روی مصرف کنید.

زینک یا همان روی، ماده ی معدنی بوده که می تواند به غده ی هیپوفیز در تولید مواد شیمیایی مورد نیاز بدن برای افزایش تخمک گذاری کمک می کند. همچنین می تواند تولید هورمون استروژن و پروژسترون غده ی هیپوفیز را نیز افزایش می دهد. پس سعی کنید روزانه 25 میلی گرم روی مصرف کنید. مواد غذایی سرشار از روی شامل شکلات تلخ، گوشت قرمز کم چرب، جوانه ی گندم، هندوانه، جگر گوساله، نخود، کدو تنبل و تخم های آن می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بارداری مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> روش های افزایش شانس بارداری در سنین بالا <<<

>>> تاثیرات ایبوپروفن در دوران بارداری <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا