حیوانات و جانوران

چگونه از هماتوم گوش گربه جلوگیری و آن را درمان کنیم

هماتوم گوش گربه به وضعیتی گفته می شود که در آن خون، فضای بین پوست و غضروف گوش خارجی را پر می کند. این وضعیت در گربه هایی بیشتر اتفاق می افتد که گوش های خود را بسیار می خارانند و هنگام خارش سرشان گوش ها را به شدت تکان می دهند. اگر فکر می کنید گربه شما هم دچار هماتوم شده است با فن تریکس FanTricks همراه باشید تا هم علائم آن را بشناسید و هم بتوانید به راحتی آن را درمان کنید.

تشخیص هماتوم در گربه ها

1- نشانه های بارز و اصلی هماتوم گوش گربه

یکی از نشانه های بارز و اصلی هماتوم، تورم گوش گربه و حساسیت آن به لمس است. ضخامت گوش های گربه معمولا بیشتر از 3 تا 4 اینچ معادل 76 تا 102 میلی متر نیست. و شبیه یک مخروط مقعر است. هماتومی که به تازگی ایجاد شده باشد شبیه یک تاول خونی بزرگ است. در این حالت لاله گوش گربه ممکن است نسبت به لمس حساس شود و هنگامی که آن را لمس می کنید گرم یا داغ باشد. همچنین با کمی فشار روی لاله گوش می توانید وجود مایعی را در زیر انگشتانتان حس کنید.

جلوگیری و تشخیص و درمان هماتوم گوش گربه

2- وجود توده روی گوش گربه

به دنبال توده ای روی گوش گربه باشید که به اصطلاح گوش گل کلمی نامیده می شود. هماتوم گوش گربه 5 تا 7 روزه درمان نشده باعث می شود لاله گوش ضخیم، چروکیده و سفت و منقبض به نظر برسد. و این اتفاق به این دلیل می افتد که بدن شروع می کند سرم ( ماده ای که بعد از لخته شدن خون باقی می ماند) را مجددا جذب کند. به علاوه گوش درگیر، می تواند چروک شود و این انقباض و چروکی ورودی کانال گوش را مسدود کند، هوا در جریان نباشد و گوش عفونت کند.

3- علت به وجود آمدن هماتوم گوش گربه

گوش گربه از غضروف سفتی ساخته شده است که دو طرف آن را پوست پوشانده است. رگ های خونی کوچکی پوست را تغذیه می کنند و آن را به غضروف می چسبانند. زمانی که گربه گوش های خود را می خارد و می خراشد، باعث پاره شدن این رگ های خونی و ایجاد برشی بین غضروف و پوست می شود. خون به فضای ایجاد شده بین این غضروف و پوست نفوذ کرده و باعث هماتوم می شود. پس یکی از مهمترین روش های جلوگیری از هماتوم گوش گربه، درمان خارش پوست گربه و جلوگیری از چنگ زدن گربه به پوست خود است. همچنین برای جلوگیری از چنگ زدن گربه به خود و اطرافیان می توانید از روکش ناخت گربه استفاده کنید.

جلوگیری و تشخیص و درمان هماتوم گوش گربه

4- هماتوم گوش گربه چگونه درمان می شود

دو روش برای درمان هماتوم در گربه وجود دارد.

1- جراحی: جراحی روشی تضمین شده در درمان این عارضه است اما به یک بیهوشی عمومی نیاز دارد. به علاوه نیاز است گربه به مدت 2 تا 3 هفته از یک قلاده مخصوص استفاده کند.

2- درمان پزشکی: موفقیت این روش حدودا 50 درصد است. اما در صورتی که این روش برای بار اول نتیجه نداد، می توان مجددا آن را تکرار کرد.

جلوگیری و تشخیص و درمان هماتوم گوش گربه

درصورتی که بخواهید گوش گربه را جراحی کنید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1- آماده کردن گربه برای بیهوشی

در جراحی هایی که شامل بیهوشی می باشد گربه باید حتما ناشتا باشد. بعد از بستری، مسکن به او تزریق می شود و بعد از حدود 20 دقیقه که دارو اثر کرد، گربه را بیهوش می کنند. حالا 2 تا 3 سانتی متری در کنار هماتوم گوش گربه را برش زده و اجازه می دهند خون خارج شود.

سپس دامپزشک فضای ایجاد شده بین پوست و غضروف که پر از خون بود را شستشو می دهد تا لخته های خون کامل از بین بروند. اکنون پوست را روی غضروف فشار می دهد تا فضای خالی نیز از بین برود و عارضه مجددا عود نکند.

جلوگیری و تشخیص و درمان هماتوم گوش گربه

2- بستن قلاده مخصوص برای گربه توسط دامپزشک

این کار باعث می شود گربه محل بخیه ها را دست کاری نکند. همچنین از خاراندن آن ها و آسیب دوباره جلوگیری کند.

قلاده مخصوص حیوانات خانگی بعد از عمل جراحی

3- تهیه کردن غذای مناسب بعد از عمل جراحی برای گربه

حتما پس از عمل جراحی با مشورت دامپزشک، غذای مناسبی را برای گربه مهیا کنید. مرغ یا ماهی می تواند به تسکین حالت تهوع بعد از عمل کمک کند.

– اگر گربه تا 24 ساعت بعد از بیهوشی خواب آلود بود نگران نباشید.
– بعد از عمل جراحی حتما گربه را در محیطی گرم و در داخل خانه نگه داری کنید.

4- مدت زمان مورد نیاز برای بخیه ها

اجازه دهید بخیه ها 2 تا 3 هفته بمانند. در طول این مدت بافت اسکاری تشکیل می شود. و پوست و غضروف را به هم پیوند می دهد. بعد از کشیده شدن بخیه ها گربه می تواند زندگی روتین و معمول خود را از سر گیرد.

5- جلوگیری از عفونت بخیه ها

مواظب باشید بخیه ها عفونت نکنند. یک قاشق غذا خوری نمک را با یک پیمانه آب جوشیده خنک شده مخلوط کنید. سپس پارچه ی تمیزی را به آن آغشته کرده و روزی یک بار به آرامی محل بخیه ها را تمیز کنید. این کار هم ترشحات را تمیز می کند و هم با از بین بردن باکتری ها احتمال عفونت را کاهش می دهد.

جلوگیری از عفونت اندام جراحی شده در حیوانات خانگی

اگر روش دوم یعنی درمان پزشکی را انتخاب کردید:

1- تخلیه هماتوم گوش گربه توسط دامپزشک

اجازه دهید دام پزشک هماتوم را تخلیه کند. این روش، مناسب گربه های آرام است. در این روش دامپزشک پس از ضدعفونی کردن محل، آن را به صورت موضعی با کرم بی حس می کند. سپس با سرنگ خون هماتوم را کشیده و تخلیه می کند و به جای آن استروئید تزریق می کند.

جلوگیری و تشخیص و درمان هماتوم گوش گربه

2- معاینه گوش گربه توسط دامپزشک

بعد از هفت روز گربه را برای معاینه نزد دام پزشک ببرید. در این روش نیازی به استفاده از قلاده نیست. گربه نیازی به مراقبت خاصی هم ندارد و می تواند به زندگی معمول خود ادامه دهد. حدود 50 درصد هماتوم ها با این روش درمان می شوند.

برای جلوگیری از ایجاد هماتوم:

1- چک کردن گوش های گربه

به طور مرتب گوش های گربه را چک کنید. همانظور که گفته شد این عارضه در اثر خاراندن گوش و تکان دادن سر هنگام خارش ایجاد می شود. خارش شدید نیز در اثر عفونت یا انگل، کک و کنه به وجود می آید که باید از این نظر مراقب بهداشت گربه باشید.

– ترشحات مومی غلیظ قهوه ای یا کرم، چرک، بوی بد گوش و قرمزی آن در مقایسه با گوش دیگر، نشانه هایی است که برای درمان باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

2- کنترل انگل، کک و کنه در گوش گربه

کنترل انگل و کک و کنه حیوانات خانگی

انگل، کک و کنه های گوش گربه را کنترل کنید. استفاده از مواد انگل کش و همچنین از بین بردن کک ها و کنه ها به صورت منظم و دوره ای اقدامی بسیار موثر در جلوگیری از ایجاد هماتوم گوش گربه است. زیرا از خارش و تکاندن شدید سر که عامل اصلی ایجاد هماتوم است جلوگیری می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow.com




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا