رپورتاژ آگهیمهارت های فنی

معرفی قطعات اصلی ، نحوه عملکرد و سرویس کولر آبی

حتما تابه حال در مورد قطعات اصلی و نحوه عملکرد کولر آبی کنجکاو شده اید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه عملکرد، قطعات اصلی و نحوه سرویس کولر آبی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

“سلب‌ مسئولیت: فن تریکس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.”

نحوه عملکرد کولر آبی

عملکرد کولر آبی بسیار ساده است. آب تبخیر می شود و برای این کار حرارت هوای اطراف خود را جذب می کند. روش خنک کنندگی آن دقیقا مانند تبخیر آب از روی پوست دستتان است. پس عملکرد کولر آبی به گونه ای است که آب را تبخیر کرده و با این روش هوای اتاق خنک خواهد شد.
آگاهی درباره قسمت های مختلف کولر آبی ، نحوه نگهداری و سرویس کولر را تسهیل می کند. بنابراین در اینجا قطعات مختلف کولر آبی را به شما معرفی می کنیم.

1- موتور کولر

2 تعمیر کولرآبی

موتور کولرهای آبی کوچک هستند و معمولا دارای نیرویی معادل یک سوم تا یک اسب بخار هستند. موتور کولرهای آبی معمولا تا زمانی که هر سال و به موقع سرویس شوند عملکرد خوبی دارند. اگر می‌خواهید موتور را تعویض کنید باید اندازه و سرعت آن را بررسی کرده و موتور جدید را در همان اندازه خریداری کنید.
تعویض موتور کولر چندان دشوار نیست اما باید با کارکرد سیم های برق آشنا باشید. تا زمانی که به این مهارت تسلط کامل نداشته باشید به این کار دست نزنید.

2- یاتاقان

3 قطعات و تعمیر کولر آبی

یاتاقان قطعه فلزی دایره شکلی است که به فن حرکت داده شده توسط موتور، اجازه چرخیدن می دهد. این یاتاقان ها بر اساس مدل کولر در اندازه های بزرگ یا کوچک موجود بوده و معمولا بین 2 تا 2.5 سانتی متر هستند.
پروانه کولر روی یاتاقان می چرخد. بنابراین اگر یاتاقان خوب کار نکند، کولر صدا می دهد و جیرجیر می‌کند. گاهی اوقات با روغن زدن به یاتاقان می توان این سروصدا را رفع کرد. اگر برای خرید یاتاقان مناسب شک دارید یاتاقان قبلی را با خودتان به فروشگاه ببرید.
برای چرب کردن یا تعویض یاتاقان، باید بدنه را باز کنید. خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید اما در صورتی که مهارت داشته باشید.

3- پولی موتور

4 قطعات و تعمیر کولر آبی

در هر قسمت بدنه کولر آبی یک قرقره وجود دارد. قرقره موتور و قرقره دمنده. قرقره ها به ندرت خراب می شوند اما در صورت خراب شدن می توانید با شل کردن پیچ با آچار آلن آن را باز کنید. قرقره جدید باید از نظر نوع و اندازه مانند قرقره قبلی باشد. این قرقره ها در موتورهای مختلف، اندازه های متفاوتی دارند. قرقره نامناسب به موتور فشار آورده و بر عملکرد آن تاثیر می گذارد.
باید به طور مرتب قرقره موتور را بررسی کنید تا آسیب ها را مشخص نمایید. این قرقره روی موتور قرار گرفته و با پیچ آلن سفت می شود.

4- قرقره دمنده (پولی بزرگ)

5 قطعات و تعمیر کولر آبی

قرقره دیگر موجود در کولر آبی قرقره دمنده است که در پایین بدنه و در کنار دمنده قرار دارد. قرقره دمنده مانند قرقره موتور باید در اندازه موتور باشد تا خوب کار کند. در هنگام تعویض، قرقره دمنده باید با بدنه هماهنگ باشد تا هوا خنک شود.

5- تسمه

6 قطعات و تعمیر کولر آبی

تسمه وی، تسمه ای است که در صورت عدم نصب صحیح آن، از روی قرقره سر خورده و با قرار گرفتن روی یاتاقان عملکرد کولر آبی را کاهش می دهد. همچنین تسمه قطعه ای از کولر بوده که به مرور زمان بر روی قرقره کشیده شده و آسیب می بیند. در نتیجه تسمه باید در بهترین شرایط خود بوده تا خوب کار کند. در هنگام بررسی تسمه به موقعیت قرقره توجه کرده و مطمئن شوید که در شرایط خوبی باشد تا با حرکت دمنده تسمه نیز براحتی حرکت کند. همچنین بر اساس دستورالعمل سازنده، فشار وارده به تسمه وی نیز باید بررسی شود.
تسمه وی در انواع مختلفی موجود بوده و در صورت تعویض باید اندازه مناسب با کولر خود را انتخاب کنید. اگر تسمه آسیب دید باید آن را تعویض کنید تا پاره نشود.

6- پمپ آب کولر

7 قطعات و تعمیر کولر آبی

پمپ آب کولر، آب را از مخزن کولر به صفحات پوشال می‌رساند. تبخیر آب روی پوشال ها باعث خنک شدن هوا می شود. اگر پوشالها از آب اشباع نشود باید پمپ را تعویض کنید.
نکته: آب سخت و با املاح زیاد، پمپ کولر را مسدود می کند. اما برخی از محصولات نگهداری کننده می توانند مانع تجمع مواد معدنی شوند. اگر دقت کرده باشید سولفاته شدن آب روی بدنه کولر تصویر بسیار رایجی است.

7- لوله فاضلاب و اصلی

لوله فاضلاب لوله ای است که در کف مخزن کولر قرار می گیرد. می توانید برای تخلیه آب از مخزن کولر این لوله را باز کنید. همچنین اگر مخزن کولر، بیش از حد پر شود می توانید با این لوله آب اضافی را خارج کنید.

8- شناور کولر

8 تعمیر کولرآبی

شناور در مخزن آب قرار گرفته و ارتفاع آب را تنظیم می کند. این قطعه مانند یک سوپاپ اطمینان کار می‌کند. این شناور با افزایش یا کاهش میزان آب، بالا و پایین رفته و با افزایش آب مخزن و بالا رفتن شناور، اهرم آن بسته می شود. ارتفاع آب باید آنقدر بالا باشد تا پمپ، آب را به پوشال ها برساند. اما نباید آنقدر بالا باشد که سرریز شود. بنابراین برای تنظیم میزان آب باید شناور را تنظیم کنید تا با رسیدن سطح آب به ارتفاع مورد نظر، شیر یا اهرم آب ورودی بسته شود. معمولا ارتفاع مناسب را یک بند انگشت بالاتر از شیر اطمینان کفی در نظرمی‌گیرند.
در صورتی که با افزایش سطح آب، شناور نتواند اهرم آب را ببندد، آب از مخزن کولر سرریز می شود. اما این مشکل به آسانی قابل حل شدن است. در عرض چند دقیقه و با کمترین هزینه می توانید شناور کولر را تعویض کنید.

9- پوشال یا صفحات سلولزی

9 تعمیر کولرآبی

صفحاتی که با تبخیر آب رو سطح‌شان، باعث خنک شدن هوای منزلمان می شوند، همان صفحات سلولزی یا پوشال چوبی هستند. مدل های سلولزی ماندگاری بیشتری نسبت به پوشال های چوبی دارند.

10- لوله توزیع آب

لوله توزیع، آب را از پمپ، روی پوشال های کولر پخش می کند. این لوله ممکن است مسدود شود و در صورت عدم خروج آب به نظافت یا تعمیر نیاز داشته باشد. باید به طور مرتب لوله توزیع را بررسی کنید، مخصوصا زمانی که کولر به اندازه کافی هوا را خنک نمی کند.

11- جعبه تقسیم برق

جعبه اتصال سیم ها منبع اصلی نیروی کولر است. نیروی ورودی به جعبه وارد شده و سیم ها نیروی لازم برای موتور دمنده، پمپ آب و قطعات دیگر کولر آبی را فراهم می کنند. معمولا جعبه اتصال به تعمیرات نیاز ندارد، البته می توانید اتصال سیم ها را بررسی کنید.

“سلب‌ مسئولیت: فن تریکس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.”

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
sanjagh.pro




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید

سلام.ممنون از توضیحات و مطالب جالب وکاملتون

دکمه بازگشت به بالا