کودک

چگونه خودمان وضعیت و حالت قرار گرفتن جنین را در رحم تشخیص دهیم؟

روش های تشخیص موقعیت جنین

جنین زمانی که در شکم مادر است حرکات زیادی داشته و دائماً پیچ و تاب می خورد. احساس جنبش و حرکت کودک در شکم، تجربه ای بسیار زیبا و رویایی است. و از آن شگفت انگیزتر این است که بدانید اکنون کودکتان در چه وضعیت و موقعیتی قرار داشته و پوزیشن او چگونه است. برای تشخیص حالت قرارگیری جنین و در واقع پوزیشن و وضعیت او در رحم چندین روش پزشکی و خانگی وجود دارد. خوشبختانه بدون انجام سونوگرافی، خودتان در منزل هم می توانید حالت و وضعیت کودکتان را تشخیص دهید.

برای این کار یک دفترچه ی ثبت حرکات جنین تهیه کنید. روی شکمتان متمرکز شده و آن چه که لمس کردید را ثبت کنید. این که تمام موقعیت ها و وضعیت های مختلف کودکتان را در طول دوران بارداری بدانید بسیار جذاب است. بعدها این دفترچه می تواند هم به عنوان دفترچه ی خاطرات برایتان جالب بوده و هم در بارداری های بعدی به کارتان آید. پس هر بار تاریخ و سن بارداری را در کنار نوع موقعیت و پوزیشن جنین در دفترچه ثبت کنید.

1- در شکمتان به دنبال جسمی سخت و سفت باشید.

اگر چه این روش از نظر علمی بسیار دقیق نیست، اما به احتمال زیاد می توانید سر و یا باسن کودک را با لمس و دست زدن به معده ی خود بیابید. به یاد داشته باشید که بسیار آرام باید شکم خود را لمس کرده و از فشار آوردن به شکم جدا خودداری کنید. پس معده ی خود را بسیار آرام لمس کنید. اگر جسمی سفت و دایره ای، مانند توپ فوتبال حس کردید احتمالاً سر جنین است. اما اگر جسم دایره ای است اما سفت نبوده و نرم می باشد، احتمالاً باسن جنین را لمس کرده اید. از علائم استاندارد زیر نیز برای تشخیص هر چه دقیق تر وضعیت جنین استفاده کنید:

– اگر در سمت چپ یا راست شکم خود جسم سفتی را حس می کنید، آن را به آرامی لمس کنید. اگر جنین حرکت کرد، یعنی سر او پایین بوده و باسن او بالاست و به حالت cephalic در شکم قرار دارد.

– اگر جسمی سفت و دایره ای را در زیر دنده های خود حس می کنید یعنی سر جنین بالا بوده و جنین به حالت بریچ (breech) می باشد.


برای اطلاع بیشتر درباره جنین بریچ و روش هایی برای چرخش جنین بریچ به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> تکنیک هایی برای چرخش جنین بریچ <<<


– اگر هم در سمت راست شکم و یا در سمت چپ جسمی سفت و دایره ای یافتید، جنین احتمالاً به حالت افقی در شکم دراز کشیده است. جنین ها معمولاً در 8 ماهگی از این حالت خارج می شوند.

1 تشخیص حالت جنین در رحم

2- همچنین می توانید دقیقاً جایی که لگد جنین را احساس می کنید در نظر داشته باشید.

جنین معمولاً به شکم لگد می زند و این یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص موقعیت و حالت قرارگیری او در رحم است. اگر لگد را بالای نافتان احساس می کنید، سر کودک پایین بوده و اگر جنین پایین ناف لگد می زند سر او بالاست. اگر لگد روی ناف تا اطراف ناف است، جنین در حالت posterior قرار دارد. یعنی سر او پایین بوده و پشت او مماس با پشت شماست. حالت شکمتان زمانی که جنین به این حالت قرار دارد مسطح بوده و برجسته نمی باشد.

2 تشخیص حالت جنین در رحم

3- به صدای قلب جنین گوش دهید.

اگر چه این روش به تنهایی نمی تواند حالت و موقعیت جنین را به شما گزارش دهد، اما می تواند در کنار دیگر روش ها کمی شما را از موقعیت و وضعیت کودکتان آگاه کند. با استفاده از یک گوشی پزشکی به راحتی می توانید جایی که صدای قلب بچه شنیده می شود را بیابید. اگر گوشی هم در دسترستان نبود از فردی بخواهید در اتاقی کاملاً ساکت گوشش را روی شکمتان گذاشته و جایی که صدای قلب جنین به گوش می رسد را بیابد. از این روش می توانید در اواخر دو ماهگی یعنی هفته ی هشتم و نهم بارداری که صدای قلب جنین شنیده می شود استفاده کنید. اگر چه یافتن محل دقیق قلب بسیار دشوار است، اما آنقدر گوشی را حرکت دهید و دقیق شوید تا جایی که بلندترین و واضح ترین صدای قلب به گوش می رسد را بشنوید.

– اگر صدای قلب در زیر نافتان واضح تر و بلندتر شنیده می شود، سر کودک رو به پایین است و اگر بالای ناف صدا را بلند تر و واضح تر شنیدید، سر کودک رو به بالاست.

– برای تقویت صدا می توانید از یک رول دستمال توالت استفاده کنید.

3 تشخیص حالت جنین در رحم

4- دیگر نقاطی که لمس می شود را نیز در نظر داشته باشید.

یک نقطه ی بلند و مسطح می تواند پشت جنین باشد و یک برآمدگی کوچک می تواند آرنج یا زانوی جنین باشد. این نشانه ها را در کنار محل لگد جنین در نظر گرفته و موقعیت او را حدس بزنید.

4 تشخیص حالت جنین در رحم

5- از یک عروسک برای حدس زدن موقعیت جنین استفاده کنید.

عروسکی برداشته و در کنار شکم خود قرار دهید و سر یا پای عروسک را دقیقاً جایی که سر یا لگد جنین را حس کردید قرار دهید و سعی کنید موقعیت عروسک را مثل موقعیت جنین شبیه سازی کنید تا بتوانید پوزیشن کودکتان را حدس بزنید.

5 تشخیص حالت جنین در رحم

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
الناز

سلام. من این مراحل تا جایی که متوجه شدم و تونستم، انجام دادم. نمیدونم اطلاعاتی که بدست آوردم درسته یا نه. کسی از دوستان انجام داده این کار.؟ میشه تجربیات خودتون رو بگید…

دکمه بازگشت به بالا