تغذیه

چگونه خمیر مایه را مجدداً فعال کنیم؟

گاهی همه چیز را برای یک مهمانی آماده کرده اید و قرار است نان را هم خودتان بپزید. اما ناگهان متوجه می شوید خمیر نان شما پف نکرده و عمل نمی آید. شما برای پخت یک نان خوش طعم و خوش فرم برنامه ریزی کرده اید، اما مثل اینکه خمیر مایه ی شما به تعطیلات رفته است! بسیاری از افرادی که نان خانگی می پزند، با این مشکل روبرو می شوند. خوشبختانه این مشکلی است که به راحتی قابل تشخیص و حل شدن است. در ادامه با وب سایت فن تریکس همراه باشید تا نحوه فعال کردن مجدد خمیر مایه را فراگیرید.

اصلاح خمیر نان

1- حرارت را بالا ببرید.

خمیر مایه از هیچ چیزی بیشتر از یک محیط گرم و مرطوب خوشش نمی آید. اگر می خواهید خمیرتان پف کند، باید به خمیر مایه هر آنچه را که می خواهد بدهید.

– مقداری آب جوش داخل یک ظرف ریخته و در طبقه تحتانی فر قرار دهید. سپس ظرف خمیر را در طبقه میانی فر قرار داده و فر را ببندید. حالا منتظر بمانید تا خمیر پف کند.

– به عنوان یک روش دیگر می توانید یک فنجان آب را داخل مایکروویو جوشانده و سپس ظرف حاوی خمیر را در کنار فنجان آب و در داخل مایکروویو قرار دهید. فقط در مایکروویو را بسته و منتظر بمانید تا خمیر پف کند. خمیر را درون مایکروویو نپزید!

– همچنین می توان یک پارچه ی مرطوب روی ظرف حاوی خمیر قرار داده و آن را نزدیک بخاری و یا شوفاژ قرار دهید تا خمیر پف کند.

2- خمیر مایه ی بیشتری اضافه کنید.

اگر با قرار دادن خمیر در محیطی گرم و مرطوب، باز هم خمیر پف نکرد (در کمتر از یک ساعت می توان این موضوع را تشخیص داد)، باید خمیرمایه ی بیشتری به آن اضافه کنید.

بسته ی جدیدی از خمیرمایه را باز کنید. یک قاشق چای خوری خمیرمایه را همراه با یک قاشق غذاخوری شکر داخل یک فنجان آب گرم (با دمای حدود 40 درجه سانتیگراد) ترکیب کنید. این ترکیب را برای 10 دقیقه در جای نسبتاً گرمی قرار داده تا حدود یکی دو سانتی متر کف روی آن تشکیل شود. اگر این اتفاق نیفتاد، این کار را مجدداً با یک پودر خمیر مایه ی تازه امتحان کنید.

در طول آماده شدن خمیر مایه، خمیر را در جای گرمی قرار داده تا به آرامی به دمای حدود 40 درجه سانتیگراد برسد.

3- خمیر مایه را با خمیر ترکیب کنید.

معمولاً نسبت آرد به آب باید 60 به 40 باشد، بنابراین در صورت نیاز، آرد بیشتری به خمیر اضافه کنید. در نهایت خمیر مایه را به خمیر اضافه کرده و به خوبی آن را ورز دهید. سپس آن را در یک جای گرم و مرطوب قرار دهید تا پف کند.

در مرحله ی قبل، از فعال بودن خمیر مایه مطمئن خواهید شد؛ بنابراین اگر بعد از اضافه کردن خمیر مایه به خمیر، باز هم پف نکرد، مشکل از جای دیگری است.

1 فعال کردن مجدد خمیر مایه

4- آرد بیشتری به خمیر اضافه کنید.

اگر با دست زدن به خمیر، خمیر به دستانتان می چسبد، باید آن را بیشتر ورز دهید. آرد بیشتری اضافه کرده و به خوبی آن را ورز دهید تا زمانی که خمیر به دستتان نچسبد. سپس خمیر را در یک محیط گرم و مرطوب قرار داده تا پف کند. در صورت نیاز دوباره این مراحل را تکرار کنید. حتی ممکن است لازم باشد یک شب منتظر بمانید تا خمیر خوب عمل بیاید.

2 فعال کردن مجدد خمیر مایه

5- ورز دادن خمیر فوت و فن خودش را دارد.

اگر کمتر از میزان لازم خمیر را ورز دهید، خمیر مایه به خوبی با خمیر ترکیب نخواهد شد و خمیر برای پف کردن خیلی ضعیف خواهد بود. اگر خمیر را بیش از حد ورز دهید آنقدر سفت خواهد شد که نمی تواند پف کند.

3 فعال کردن مجدد خمیر مایه

مشکل یابی خمیر مایه

1- موارد زیر را بررسی کرده تا علت پف نکردن خمیر را پیدا کنید. ممکن است با یک تغییر کوچک، مشکل حل شود.

– نوع خمیر و خمیرمایه را چک کنید. بعضی از خمیرمایه ها، باکتری هایی دارند که برای اثر کردن آن ها، ساعت ها زمان نیاز است.

– تاریخ انقضای پودر خمیر مایه را چک کنید. پودرهای خمیر مایه و یا خمیر مایه های فریزر شده برای مدت زمان زیادی قابل نگهداری هستند. با این وجود هر خمیر مایه ای بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، دیگر به خوبی عمل نخواهد کرد.

2- شرایط محیطی را بررسی کنید.

دمای ایده آل برای خمیر مایه تقریباً 38 درجه سانتیگراد است. فاصله گرفتن از این محدوده دمایی، باعث غیر فعال کردن خمیر مایه می شود.

3- نوع آرد را چک کنید.

آردهای مورد استفاده برای پخت کیک و یا شیرینی، گلوتن و پروتئین کمی دارند، در نتیجه ممکن است خمیر شما پف کرده اما دوباره به حالت اولیه خود بازگردد.

این اتفاق ممکن است زمانی بیفتد که نسبت آب به آرد خمیر شما زیاد باشد.

بعضی از آردها حاوی ترکیبات ضد قارچ برای ماندگاری بیشتر هستند. از آنجایی که خمیر مایه یک عضو پر افتخار قارچ هاست، عجیب نیست که با چنین آردی به نتیجه ی دلخواه نرسید!

آرد سفید ارگانیک بدون افزودنی، مناسب ترین آرد برای پخت نان است.

4 فعال کردن مجدد خمیر مایه

4- زمانی که منتظر پف کردن خمیر مایه هستید نباید به آن دست زده یا آن را تکان دهید.

5 روش های پف دادن خمیرنان با خمیرمایه

5- از ظرف مناسبی برای نگهداری خمیر استفاده کنید.

اگر از یک ظرف مسطح یا خیلی بزرگ استفاده کنید، خمیر به خوبی پف نخواهد کرد، چرا که تکیه گاهی برای فشار آوردن بر آن و بالا آمدن نخواهد داشت. در این حالت خمیر کمی پف خواهد کرد و سپس فرو خواهد ریخت.

6- ترکیبات را چک کنید.

بعضی از ادویه جات مانند دارچین، ذاتاً ضد قارچ هستند. بعضی از میوه های خشک شده ی بازار نیز یک پوشش ضد قارچ به عنوان نگه دارنده دارند. میوه های خشک شده ی ارگانیک گران تر بوده، اما برای پخت نان بسیار مناسب تر می باشند. کاری که خیلی از نانوا ها می کنند این است که از میوه های خشک شده استاندارد استفاده کرده و آن ها را در مراحل پایانی به خمیر اضافه می کنند.

7- مصرف نمک را کنترل کنید.

مقدار کمی نمک برای عمل آوری صحیح خمیر نیاز است، اما مقدار زیاد آن فعالیت خمیر مایه را مختل خواهد کرد. بنابراین از مقدار کمی نمک استفاده کنید و در ضمن در ابتدای کار باید آن را به آرد اضافه کنید نه به آب.6 روش های پف دادن خمیرنان با خمیرمایه

همچنین می توانید با خمیر ترش شده پنکیک تهیه کنید. برای اطلاع از نحوه تهیه پنکیک خمیر ترش مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه تهیه پنکیک خمیر ترش <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
10 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

مرسی جالب بود

کاربر ناشناس

فوق العاده و کامل بود ممنون از این همه راهنمایی های خوب و درست

محمد

ایا اگر خمیر خیلی شل باشد پف نمیکند؟

مومنه

سلام خسته نباشید ممنون بابت اطلاعاتتون عالی بود

کاربر ناشناس

ممنون از اطلاعاتتون طبق شنیده ها و مطالعاتم به نظر میرسه بهترین آرد از نظر سلامتی ، آردیه که سبوسش رو نگرفته باشن و اگر بشه خمیر ترش سنتی استفاده کرد خیلی بهتره . احتمالا استفاده از گرمای طبیعی یا شوفاژ و بخاری مطمئن تر از فر و مایکروویو باشه… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

خوب بود ، خیلی ممنون

کاربر ناشناس

عالی بود ممنون

دریانى

بهترین توضیحات مفیدى بود که تاکنونشنىدھ بودم پایدار و موفق باشید

کاربر ناشناس

سلام ممنون از توضیحات کاملتون عالی بود 🌹

کاربر ناشناس

سلام وقت بخير خمير من نزديك دو ساعته كه پشت بخاريه ولى اصلا تغييرى نكرده

دکمه بازگشت به بالا