جوانان

والدین چگونه سیگاری بودن فرزندان نوجوان خود را تشخیص دهند؟

نوجوانان بیشتر از هر گروه دیگری در معرض خطر اعتیاد بوده و قشر آسیب پذیر جامعه می باشند. زیرا به اقتضای سنشان کنجکاو و مغرور هستند و حس استقلال طلبیشان ممکن است آن ها را به راه هایی بد و اعمالی جبران ناپذیر سوق دهد. به طوری که دیده شده است 90 درصد افراد معتاد و سیگاری اولین سیگار را در دوران نوجوانی و قبل از رسیدن به سن 19 سالگی تجربه کرده اند.

توجه به فرزندان در دوران نوجوانی برای جلوگیری از معتاد شدن و عوارض بسیار بدی مانند بیماری های قلبی، بیماری های مزمن انسداد ریه و سرطان که در پی آن است، بسیار مهم است.

بنابراین ما در فن تریکس نکاتی را برای تشخیص این که آیا نوجوانتان سیگار می کشد یا نه، بیان می کنیم.


برای آشنایی بیشتر با روش های پیشگیری از سیگاری شدن نوجوانان و جوانان نیز می توانید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> جلوگیری از سیگاری شدن فرزندان <<<


نشانه های فیزیکی

نوجوانانی که برای اولین بار سیگار و دود آن را تجربه می کنند، علائم فیزیکی بسیار مشهودی را نشان می دهند.

موارد زیر جزئی از علائم مشهود سیگار کشیدن نوجوانان است:

1- سرفه ی سیگاری

یکی از نشانه های شایع سیگار کشیدن، سرفه ی سیگاری است. این سرفه ها معمولاً چند روز بعد از شروع سیگار کشیدن و در روزهای اول به وجود آمده و به مرور زمان و با ادامه ی سیگار کشیدن از شدت آن کاسته می شود و ممکن است از بین برود. این نوع سرفه ها در صبح ها شدید بوده و در طول روز کاهش می یابد و معمولاً با خلط های رنگ روشن، زرد و یا سبز همراه است.

2- زرد شدن دندان ها

سیگار کشیدن، به مرور زمان رنگ دندان ها را تغییر داده و زرد می کند. بنابراین اگر متوجه شدید که دندان های فرزندتان به مرور زمان و رفته رفته زرد می شود و مثلاً فرزندتان به طور ناگهانی علاقه مند به محصولات سفید کننده ی دندان و خمیر دندان های مخصوص شده است، ساده از این مسئله عبور نکنید.

1 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

3- لکه های زرد روی انگشتان

در حالی که زرد شدن دندان ها ممکن است کمی زمان برده و مدتی طولانی پس از استفاده از سیگار نمایان شود، اما لکه های زرد روی انگشتان و ناخن ها می تواند تقریباً بلافاصله به وجود آید.

2 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

4- مشکل تنفسی

اگر فرزندتان از قبل هیچ مشکل تنفسی نداشته و ناگهان متوجه می شوید که دچار خس خس و یا دیگر مشکلات تنفسی شده است، قضیه را جدی بگیرید چرا که به احتمال زیاد دلیل آن سیگار است.

3 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

5- تنگی نفس

ضعف و تنگی نفس یکی از عمده دلایل استعمال سیگار است. اگر فرزندتان از نظر تنفسی کاملاً سالم بوده و هیچ مشکلی ندارد و ناگهان متوجه می شوید که پس از انجام فعالیت، نفس کم می آورد یا نمی تواند فعالیت هایی که نیاز به تنفسی قوی دارند را انجام دهد، به احتمال زیاد سیگاری شده است.

6- بیماری های تنفسی مکرر

افراد سیگاری بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی مثل سرماخوردگی، برونشیت، التهاب ریه یا ذات الریه هستند. اگر بچه ی شما به صورت ناگهانی و بی دلیل و مکرراً به بیماری های گفته شده دچار می شود، ممکن است از عوارض جانبی اعتیاد به سیگار باشد.

4 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

نشانه های غیر فیزیکی

1- دائماً لباس ها و موهایشان را بو کنید.

سیگار بوی قویی دارد و به راحتی از بین نمی رود. شاید با کمک عطر و ادکلن و یا در معرض هوا قرار گرفتن از شدت آن کاسته شده و کمی محو گردد و یا با بوی عطر مخلوط شود اما به طور کامل از بین نمی رود. پس می توانید با کنترل کردن بوی لباس و موهایشان (مخصوصاً موهای بلند) به سیگاری بودن وی پی ببرید.

5 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

2- باز کردن پنجره ها

اگر متوجه شدید که فرزندتان پنجره را به صورت غیر عادی یعنی در روزهای بارانی، سرد و یا بسیار گرم باز کرده و بعد از خارج شدن از اتاق نیز نمی بندد، بدانید قضیه کمی مشکوک است.

3- به دنبال لکه های سوخته روی فرش و موکت، ماشین یا لباس هایشان باشید.

سیگاری های نوجوان و کم تجربه به دلیل این که هنوز مهارت و هماهنگی لازم بین دست و چشم را ندارند، اغلب این قبیل اشتباهات را در حین سیگار کشیدن انجام داده و فرش و موکت را می سوزانند.

6 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

4- فندک

در وسایلشان، جیب ها، کوله پشتی، کیف پول و… به دنبال کبریت یا فندک باشید. البته یافتن این ابزار کوچک کمی دشوار است، اما سعی کنید این کار را انجام دهید. اگر فرزندتان قبلاً فندکی نداشته و اکنون در وسایلش یافت می شود می تواند نشانه ای از سیگاری بودن وی باشد.

7 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

5- به دوستانشان توجه ویژه ای داشته باشید.

نوجوانان معمولاً به سرعت متقاعد شده و تحت فشار دوستانشان اغفال می شوند. بنابراین دوستان فرزندتان نقش مهمی در سرنوشت او دارد. سعی کنید دوستانشان را کاملاً شناخته و بدانید که فرزندتان با چه افرادی معاشرت می کند.

8 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

6- دهانشویه و آدامس

سیگاری ها اغلب معتقدند که بوی بد دهان ناشی از سیگار و زردی دندان ها با دهانشویه و آدامس از بین می رود. بنابراین اغلب به صورت مکرر از این محصولات استفاده می کنند. مخصوصاً بعد از سیگار کشیدن که می خواهد بوی نفس خود را پنهان کنند. اگر متوجه چنین تغییر ناگهانی در آن ها شدید، پیگیر دلیل آن باشید.

9 نحوه تشخیص سیگاری بودن فرزندان

7- چگونگی خرج کردن پول هایش را چک کنید.

سعی کنید نحوه ی خرج کردن پول تو جیبی فرزندتان را با در اختیار گذاشتن کارت بانکیتان که پیام کوتاه آن فعال است، به صورت نامحسوس چک کرده و در نظر داشته باشید که آیا هر روز مقدار معینی پول معادل قیمت سیگار را خرج می کند یا نه.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
من

چیکارشون دارید؟؟ دو روز دنیاس بزارید بکشن بابا

لیلا

متاسفم …..هرکی اگه هرکار دلش خواست انجام بده …..به جایی نمیرسه …..کمی تعقل ….

دکمه بازگشت به بالا