رپورتاژ آگهیسلامت

بهترین روش جلوگیری از بارداری برای زوج های جوان

در دنیای امروز که اکثر زوج های جوان تصمیم می گیرند ابتدا چند سالی با هم زندگی کنند و بعد در صورت تفاهم اقدام به بچه دار شدن نمایند، یکی از دغدغه های مهم این است که بهترین راه برای جلوگیری از بارداری چیست؟ کدام روش جلوگیری از بارداری هم ایمنی بالا دارد و هم عوارضی را به دنبال نخواهد داشت؟ به ویژه اگر شما یک زوج جوان هستید، مخاطب اصلی این مقاله به شمار می آیید؛ بنابراین همراه فن تریکس باشید.

کاندوم؛ بهترین روش برای جلوگیری از بارداری

کاندوم می تواند بیش از 80% خیال شما را از بابت باردار نشدن راحت کند. اگر به دنبال روشی هستید که با آن با یک تیر دو نشان بزنید و هم از بارداری پیشگیری کنید و هم از بیماری های مقاربتی، خرید کاندوم بهترین پیشنهاد برای شما می تواند باشد. در ایران، کاندوم مردانه بسیار بیشتر از کاندوم زنانه طرفدار دارد. نحوه استفاده صحیح از کاندوم مردانه به شرح زیر است:
• هنگام خرید، سایز صحیح کاندوم را انتخاب کنید.
• در حالی که آلت تناسلی در حالت نعوظ قرار دارد، کاندوم را روی سر آلت تناسلی قرار دهید.
• کمی نوک کاندوم را فشار دهید تا هوا خارج شود.
• در حالی که مراقب هستید کاندوم پاره نشود، آن را روی آلت تناسلی بکشید.
• پس از پایان رابطه جنسی، کاندوم را به آرامی در حالی که از قسمت بالا نگه داشته اید، بیرون بکشید.
• کاندوم استفاده شده را بیرون آورده و دور بیندازید. هرگز استفاده مجدد از کاندوم توصیه نمی شود.
شما به عنوان جنس مذکر رابطه اگر با مشکل زود انزالی روبرو هستید، می توانید برای خرید کاندوم تاخیری اقدام کنید. کاندوم تاخیری از انزال زودرس جلوگیری کرده و در عین حال در پیشگیری از بارداری و جلوگیری از انتقال بیماری های جنسی نیز موثر است.

پیشگیری از بارداری با قرص ضد بارداری

یکی از رایج ترین روش های جلوگیری از بارداری برای زوج های جوان، استفاده از قرص ضد بارداری است. قرص ضد بارداری اگر به شکل صحیح استفاده شود، بیش از 99% موثر واقع خواهد شد. بنابراین نگرانی در مورد بارداری ناخواسته به صفر خواهد رسید. مهم ترین انواع قرص های ضد بارداری عبارتند از:

قرص ضد بارداری برای جلوگیری از بارداری برای زوج های جوان

قرص ال دی و اچ دی

رایج ترین قرص های ضد بارداری در ایران قرص های اچ دی و ال دی هستند که در آنها از هورمون استروژن و پروژسترون استفاده شده است. این قرص ها 21 عددی بوده و از روز اول قاعدگی مصرف آنها باید آغاز شود. سپس یک هفته مصرف قرص قطع می شود و بعد مجددا مصرف یک بسته جدید قرص باید آغاز گردد. اگر در فاصله این یک هفته، فرد پریود شود یعنی حامله نیست اما اگر عادت ماهیانه اتفاق نیفتد، احتمال بارداری وجود دارد. دقت داشته باشید که قرص اچ دی نسبت به قرص ال دی مقدار استروژن بیشتری دارد.

قرص های ضد بارداری ترکیبی

قرص های ضد بارداری ترکیبی 28 تایی هستند و در آنها 21 قرص هورمونی و 7 عدد قرص بدون هورمون وجود دارد. از روز اول سیکل قاعدگی مصرف این نوع قرص ها باید آغاز شود؛ ابتدا 21 قرص هورمونی و بعد 7 عدد قرص غیر هورمونی. بلافاصله بعد از اینکه مصرف قرص های بدون هورمون پایان یافت، مصرف یک بسته جدید باید آغاز شود. از جمله قرص های ضد بارداری ترکیبی در ایران می توان به قرص های یاسمین و روکین اشاره کرد.
برای خرید قرص ضد بارداری حتما باید نسخه پزشک داشته باشید اما خرید محصولات جنسی مثل کاندوم، اسپری تاخیری، ژل لوبریکانت و … نیازی به نسخه پزشک ندارد و به راحتی حتی به صورت آنلاین از داروخانه های آنلاین می ‎توانید آنها را تهیه نمایید.

آی یو دی برای جلوگیری از بارداری

آی یو دی وسیله کوچکی است که پزشکان آن را در داخل رحم قرار می دهند تا از بروز بارداری ممانعت به عمل آورد. به طور کلی دو نوع IUD وجود دارد:
• نوع هورمونی: بعد از اینکه آی یو دی در داخل رحم قرار می گیرد، حداقل تا 5 سال نیازی به تعویض ندارد. این دستگاه به طور کامل تخمک گذاری را متوقف نمی کند اما با ضخیم کردن مخاط دهانه رحم به عنوان پیشگیری کننده از بارداری عمل کرده و از ورود اسپرم به رحم و سایر تغییرات هورمونی جلوگیری می کند.
• آی یو دی مسی: این نوع IUD بدون هورمون است و از آنجایی که با یک سیم مسی پوشانده شده به آن آی یو دی مسی می گویند. این روکش سیمی از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند. یک IUD می تواند تقریبا 10 سال از بارداری ممانعت به عمل آورد.
عوارض جانبی استفاده از آی یو دی می تواند لکه بینی بین قاعدگی، پریودهای نامنظم و دردهای قاعدگی باشد.

جلوگیری از بارداری با آی یو دی برای زوج های جوان

ایمپلنت ضد حاملگی

یکی دیگر از روش های جلوگیری از بارداری به شکل هورمونی، استفاده از ایمپلنت ضد بارداری است. در این روش پزشک میله ای به اندازه چوب کبریت را در بازوی فرد قرار می دهد. ایمپلنت ضد بارداری با ترشح هورمون پروژسترون در بدن عمل کرده و از تخمک گذاری پیشگیری می کند. این روش بیش از 99% در جلوگیری از بارداری موثر و ایمن است. هر 3 سال یکبار ایمپلنت ها باید تعویض شوند.

حلقه ضد حاملگی واژینال

حلقه ضد بارداری واژینال اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، بیش از 99 درصد موثر است اما معمولا به دلیل خطای انسانی تا 95 درصد می توان به آن اطمینان کرد. این حلقه پلاستیکی کوچک به مدت 3 هفته در واژن قرار گرفته و به منظور جلوگیری از بارداری، هورمون هایی را در بدن ترشح می کند. حلقه ضد بارداری واژینال باید به مدت 7 روز برداشته شود و قبل از قرار دادن حلقه جدید، دوره قاعدگی اتفاق بیفتد.

آمپول ضد حاملگی

آمپول ضد بارداری معمولا هر 12 هفته یکبار توسط پزشک باید تزریق شود. اگر هر بار به موقع تزریق این آمپول صورت گیرد، بیش از 90% در برابر بارداری ناخواسته ایمن خواهد بود. پس از اینکه فرد تزریق آمپول ضد بارداری را متوقف می کند ممکن است 10 ماه یا بیشتر طول بکشد تا قدرت باروری به حالت اول برگردد و احتمال حامله شدن وجود داشته باشد.

تست بارداری

روش طبیعی جلوگیری از بارداری

در روش طبیعی جلوگیری از بارداری از هیچ وسیله ای استفاده نمی شود. یک راه معمول این است که مرد آلت تناسلی را قبل از انزال از واژن بیرون بکشد. البته این روش اصلا توصیه نمی شود و ریسک بالایی دارد. پنجره باروری در زنان به دوره 6 روزه ای گفته می شود که بیشترین احتمال و شانس باروری را در یک سیکل دارد. اگر می خواهید از روش طبیعی استفاده کنید، از طرق زیر می توانید متوجه شوید که آیا در دوره تخمک گذاری هستید یا نه:
• توجه به تغییرات دمای بدن: ایجاد تب در حدود نیم درجه می تواند نشانه تخمک گذاری باشد.
• بررسی ترشحات واژینال: در دوره تخمک گذاری با افزایش سطح هورمون پروژسترون ترشحات واژینال نسبت به قبل غلیظ و کدر خواهند شد.
• روش تقویمی: در این روش به طور نسبی و تقریبی می توان حدس زد که دوره تخمک گذاری چه زمانی است و در این زمان از نزدیکی ممانعت به عمل آورد.
با استفاده از روش طبیعی حدود 76 درصد ایمنی در برابر بارداری ناخواسته می توان داشت.

تست بارداری چه زمانی توصیه می شود؟

در زمانی که فرد مشکوک به بارداری باشد می تواند از بی بی چک استفاده کند یا آزمایش خون دهد. به ویژه زمانی که روش های جلوگیری از بارداری ناموفق هستند (مثلا کاندوم پاره می شود)، تست حاملگی توصیه می شود. علائم بارداری عبارتند از:
• عقب افتادن پریود
• بزرگ شدن یا حساس شدن سینه ها
• افزایش ادرار
• حالت تهوع و استفراغ

بی عارضه ترین روش جلوگیری از بارداری برای زوج های جوان

اگر به دنبال روش پیشگیری از بارداری هستید که هیچ نوع عارضه جانبی برای شما نداشته باشد، استفاده از کاندوم را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر به نحو صحیح از کاندوم استفاده کنید، تا حدود بسیار زیادی می توانید مطمئن باشید که باردار نخواهید شد. همچنین کاندوم تنها وسیله پیشگیری از بارداری است که در برابر بیماری های مقاربتی مصونیت ایجاد می کند. خرید کاندوم نیازی به نسخه ندارد و به راحتی از داروخانه ها قابل خریداری است.

“سلب‌ مسئولیت: فن تریکس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.”

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
medicalnewstoday.com




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا