جوانانروانشناسیسلامت

چگونه می توان اعتیاد به آمفتامین Amphetamine را ترک کرد؟

آمفتامین ها داروهای محرک اعصاب هستند که در داروهای مربوط به اختلال ADHD مانند داروهای آدرال (Adderall) و ریتالین یا همان متیل فنیدات (Ritalin)، داروهای مورد استفاده برای درمان نارکولپسی یا حمله خواب (narcolepsy) و مت آمفتامین یا همان شیشه وجود دارند.

امروزه استفاده از آمفتامین ها بسیار رایج شده است؛ به طوری که حدود 25 میلیون نفر در سراسر جهان آن ها را مصرف می کنند. آمفتامین ها بسیار اعتیادآور بوده و فرد مصرف کننده به سختی می تواند آن را ترک کند. اگر شما هم جزو مصرف کننده های این داروها یا مواد مخدر می باشید و مایل به ترک آن هستید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


فن تریکس مطالعه مقالات “ترک اعتیاد به ویکودین” و “ترک اعتیاد به داروی کلونازپام” و “پاکسازی بدن از کوکائین” را به شما پیشنهاد می دهد.


نوع و مقدار آمفتامین مصرفی و مشکلات مربوط به آن را بشناسید.

1- نوع و میزان آمفتامین مصرفی خود را بررسی کنید.

شاید پذیرفتن این موضوع که مصرف داروی حاوی آمفتامین از کنترل شما خارج شده است، کمی سخت باشد، اما بهتر است در مورد مقدار و نحوه مصرف آن، با خودتان روراست باشید. با این بررسی ها مشکل واقعی شما مشخص شده و می تواند شما را در جهت انجام تغییرات مثبت و ایجاد اهداف مهم، تشویق نماید.

• در ابتدا این سؤال را از خود بپرسید که برای مصرف این ماده یا دارو، چقدر زمان و هزینه صرف کرده اید و صرف می کنید؟

• این واقعیت را بپذیرید که پول و وقت زیادی صرف این ماده کرده اید. هر چه این موضوع را بیشتر قبول کنید، برای تغییرات مثبت راحت تر انگیزه پیدا می کنید. دلیل آن شاید این موضوع باشد که با پذیرش این واقعیت، متوجه ضعف های خود می شوید. این نکته برای ایجاد تغییرات مثبت در فرد بسیار مهم است.

1 ترک اعتیاد به آمفتامین

2- تأثیرات مصرف آمفتامین را روی زندگی خود، ارزیابی کنید.

صادق و روراست بودن با خود در این زمینه کمی دشوار به نظر می رسد. اما سعی کنید صلاح زندگی خود را در نظر بیاورید. برای مثال به این موضوع فکر کنید که مصرف آمفتامین ها سبب بروز نقص و اختلال در توجه، حافظه، کاهش قدرت تصمیم گیری، کنترل انگیزه و اختلال در برنامه ریزی و یادگیری می شود. حتی در برخی موارد، استفاده مفرط آمفتامین ها سبب بروز روان گسیختگی یا پارانوئید (paranoia) و روان پریشی (psychosis) می شوند. دانستن این عواقب و پیامدهای منفی می تواند به شما در ایجاد تغییرات مثبت کمک کند.

• از خود بپرسید: آیا به دلیل مصرف آمفتامین ها، دوستان خود را از دست داده اید؟ در محل کار یا در مدرسه عملکرد ضعیفی دارید؟ آیا سلامتی بدن شما تحت تأثیر مصرف آمفتامین ها ضعیف شده و درد دارید؟ و … .

3- مشکل خود را تأیید کرده و به آن اعتراف کنید.

این کار نیز ممکن است کمی چالش برانگیز و دشوار باشد. اما بدانید که اولین گام برای رسیدن به نتایج بهتر، این است که بپذیرید مشکل دارید.

• ممکن است اختلال مصرف آمفتامین داشته باشید اگر: آمفتامین ها را در مقادیر بیشتر یا برای مدت زمان های طولانی تر از چیزی که قبلاً تعیین شده مصرف کنید، می خواهید مصرفتان را کم کنید اما نمی توانید، انرژی و زمان زیادی صرف این کار می کنید و یا اینکه برای مصرف آمفتامین اشتیاق زیادی دارید.

• شاخص تحمل یا Tolerance نیز یکی دیگر از علائم ابتلا به اختلال مصرف آمفتامین هاست. این به این معنی است که بدن با مصرف مقدار کم یا بلند مدت این ماده راضی نشده و باید مقادیر بیشتری مصرف کنید تا روی بدنتان اثر گذار باشد.

• یکی دیگر از این علائم، این است که اگر مصرف دارو را متوقف کنید بدن شما از لحاظ جسمی و روحی تحت تأثیر قرار گرفته و رنج خواهد برد.

• به علاوه، اگر شما قادر به انجام وظایف خود در خانه یا محل کار نیستید یا در برقراری روابط با دیگران دچار مشکل می شوید، ممکن است به اختلال مصرف آمفتامین دچار باشید.

• بنابراین برای خود دلسوزی کنید و مشکلتان را بپذیرید. این کار نیز شما را در جهت تغیرات مثبت تشویق می کند.

2 ترک اعتیاد به آمفتامین

از یک متخصص، کمک و راهنمایی بخواهید.

1- با یک پزشک مشورت کنید.

مصرف و اعتیاد به آمفتامین ها نیز باید مانند هر نوع اختلال یا بیماری دیگر درمان شود. مشورت و صحبت با یک پزشک برای ترک مصرف آمفتامین ها می تواند به شما کمک کند تا بهترین و راحت ترین راه را انتخاب کنید. پزشک حتی می تواند آدرس مراکز مهم و مناسب برای این کار به شما بدهد.

• در صورتی که از یک آمفتامین غیر مجاز مانند شیشه استفاده می کنید، خیلی راحت و بدون ترس آن را با پزشکتان در میان بگذارید. پزشکان محرم اسرار بیماران خود هستند!

2- راه های پزشکی برای کاهش مصرف این مواد را پیدا کنید.

داروهایی مانند نالتروکسان (Naltrexone) یا همان ویویترول (Vivitrol)، بوپروپیون (Bupropion) یا همان ولبوترین (Wellbutrin) در درمان و کاهش مصرف آمفتامین ها دخیل و سازگارند.

3 ترک اعتیاد به آمفتامین

3- تحت درمان های روانپزشکی یا روانشناسی قرار بگیرید.

درمان هایی نظیر رفتارهای درمان شناختی (Cognitive Behavioral Therapy) که به اختصار CBT نیز گفته می شود، می توانند به درمان کامل یا کاهش مصرف آمفتامین ها کمک کنند. CBT نوعی درمان است که روی طرز تفکر شما تمرکز کرده و در نهایت سبب تغییر احساسات و رفتار شما می شود.

4- گزینه های مختلفی را برای بازیابی سلامتی خود در نظر بگیرید.

شما دو گزینه اصلی برای ترک آمفتامین ها دارید: اول اینکه تحت نظر یک پزشک قرار بگیرید، دوم اینکه از یک برنامه برای ترک اعتیاد به آمفتامین ها (سم زدایی) استفاده کنید. لازم نیست هر دو روش را با هم اتخاذ کنید. فقط سعی کنید هر روشی را که انتخاب کردید به مرحله پایانی برسانید و برای آن ها یک برنامه ریزی دقیق، کامل و جامع داشته باشید.

• در هر دو روش، به دنبال یک گروه پشتیبانی در منطقه خود باشید.

4 ترک اعتیاد به آمفتامین

مراحل اولیه برای ترک مصرف آمفتامین ها را شروع کنید.

1- محیط خود را کنترل کنید.

زمانی که شما مصرف آمفتامین ها را متوقف می کنید ممکن است دچار علائم شدید ترک مصرف دارو شوید. به همین دلیل نباید دارو در دسترستان باشد. پس بهتر است خود و محیط خود را برای این مسائل آماده کنید. در حالت ایده آل، در جایی بمانید که آمفتامین ها و داروها در دسترس شما نباشند، یا جایی که احتمال ملاقات دوستان مصرف کننده شما کمتر است.

• برای ترک کردن مصرف این نوع داروها، بهتر است محیط اولیه خود را تغییر دهید. اگر می توانید به منزل یکی از دوستان یا فامیل بروید که البته مطمئن هستید مصرف کننده نیستند و شما را در این راه حمایت می کنند. چرخه ترک اعتیاد در محیط های ناشناخته راحت تر صورت می گیرد.

• حتی می توانید به کمپ های ترک اعتیاد یا مراکز توانبخشی مراجعه کنید.

2- افرادی که می توانند در این راه به شما کمک کنند را بشناسید.

افرادی مانند پزشکان و درمان گران، افراد خانواده، فامیل های نزدیک، دوستان خوبتان، باید شما را زمانی که علائم ترک در شما بروز یافته یا شدید شده پشتیبانی و حمایت کنند.

• بهتر است لیستی از افرادی که می توانند در طول دوره ترک به شما کمک کرده یا شما می توانید با آن ها در ارتباط باشید را تهیه و شماره تماس آن ها را نیز یادداشت نمایید.

3- برای بروز هر گونه علائم پس از ترک آماده باشید.

به دلیل اینکه قرار است بدن شما خود را با عدم دریافت هر گونه آمفتامینی سازگار کند، علائمی از خود بروز می دهد. این علائم در 24 ساعت اولیه و در روزهای اولیه پس از ترک، بسیار شدید خواهند بود. به تدریج و با گذشت زمان از شدت این علائم کاسته می شود، اما ممکن است 2 تا 3 هفته ای طول بکشد. رایج ترین این علائم عبارتند از: افزایش خواب آلودگی و اشتها، حالت افسردگی و دپرس بودن، کاهش تمرکز حواس، کج خلقی و زود رنجی، احساس اضطراب و تشویش، رؤیاها و خواب های آشفته و خستگی.

• منتظر علائم ترک باشید و سعی کنید در زمان بروز آن ها، افکار خود را به جهت های مثبت بکشانید. مثلاً با خود فکر کنید و بگویید بدن من برای مواجهه با این مسائل، به اندازه کافی قوی است و پس از آن روح و جسم من کاملاً پاک می شود.

4- اگر می خواهید تحت نظر یک مرکز درمانی یا توانبخشی، ترک کنید از آن ها بخواهید هر گونه داروی بی ضرری که می تواند به شما در مدیریت و تحمل علائم ترک کمک کند، را معرفی کنند.

این داروها ممکن است علائم را کاملاً برطرف نکنند اما آن ها را کاهش خواهند داد. یکی از این داروها، ربوکستین (Reboxetine) با نام تجاری ادروناکس (Edronax) است.

• اگر دارویی به منظور کاهش علائم ترک برای شما تجویز شد، برنامه ریزی کرده و آن را به موقع مصرف کنید.

5 ترک اعتیاد به آمفتامین

5- برای روزهای خود برنامه ریزی کنید.

مشغول بودن و سرگرمی داشتن در روزهای ترک، در تحمل و مدیریت علائم ترک، به شما کمک خواهند کرد. هر چه کمتر به آمفتامین ها و علائم درد فکر کنید، برای شما بهتر است.

• غذا و خواب کافی داشته باشید. مطمئن شوید که بدنتان، غذاهای سالم و مقوی مانند میوه ها، سبزی ها و پروتئین کافی دریافت می کند. روزی 8 ساعت بخوابید، اما سعی کنید ساعات خوابتان بیشتر از 10 ساعت نشود.

• برای بقیه ساعات شبانه روزی خود نیز برنامه ریزی کنید. بهتر است در این روزها کمی به کارهای روزمره تان رسیدگی کنید. مثلاً کمی به وضعیت خود و خانه سر و سامان بدهید یا ایمیل های مهم را بفرستید.

6- تمام تلاشتان را بکنید تا از عهده وسوسه مصرف مجدد آمفتامین ها برآیید.

شما باید مکانیسم هایی را به کار بگیرد تا مانع از ضعیف شدن روح و جسمتان شوید. اگر برای مصرف مجدد آمفتامین ها وسوسه شدید، به خودتان بگویید فقط یک ساعت بیشتر تحمل داشته باشید. مطمئن باشید که زمان به شما کمک خواهد کرد.

• حواستان را پرت کنید و سعی کنید به چیزهای دیگری فکر کنید. به خودتان ببالید که می توانید این دردها را تحمل کنید و این حس را مرتباً به خود القا نمایید.

• در دوران ترک، دعا و مدیتیشن را فراموش نکنید. این دو عمل سبب حفظ آرامش شما شده و نشاط و احساس خوبتان را افزایش می دهند.

6 ترک اعتیاد به آمفتامین

7- روی عادت های جدید و سالم تمرکز کنید.

از زمانی که علائم ترک شروع به کاهش و فروکش کرد، تمام سعی تان بر این باشد که انرژی خود را برای کارها و عادات سالم صرف کنید.

• فعالیت های آرامش بخشی مانند باغبانی و مطالعه انجام دهید.

• فعالیت های فیزیکی و جسمی مثبتی نظیر ورزش و آشپزی به کار گیرید.

• افراد، مکان ها و فعالیت هایی که شما را بیشتر در معرض مصرف آمفتامین ها قرار می دهد را شناسایی کرده و از آن ها دوری کنید.

موفقیت خود را ادامه دهید.

1- عدم مصرف آمفتامین ها را با انجام کارهای روزمره ادامه دهید.

داشتن برنامه ریزی های منظم برای روزهایتان، به شما در ترک همیشگی آمفتامین ها کمک می کند.

7 ترک اعتیاد به آمفتامین

2- رفتن به کلاس های مشاوره یا گروه های پشتیبانی را ادامه دهید.

تنها با داشتن احساس بهتر، به هیچ وجه رفتن به کلاس های مشاوره را متوقف نکنید. بازیابی و برگشت سلامت بدن، یک پروسه است که باید به طور کامل طی شود. پس دوره درمان جسمی و روحی خود را کامل کنید. اگر پس از ترک، احساس افسردگی داشتید حتماً به کلاس های ورزشی یا موسیقی و … بروید تا روحتان تازه شود.

3- جشن بگیرید.

داشتن یک برنامه کاملاً روتین و معمولی پس از ترک ممکن است شما را خسته کند. پس بهتر است بعد از ترک کردن، بازیابی سلامت جسم و روحتان را جشن بگیرید تا زندگی خیلی یکنواخت نباشد. البته بهتر است این کار را یک ماه پس از پاک شدن انجام دهید و هیچ گونه ماده مضری در جشنتان نداشته باشید.

• حتی یک روز یا یک هفته پس از ترک، می توانید از چیزهای ساده لذت ببرید مانند یک شام در رستوران، قدم زدن کنار ساحل و … .

8 ترک اعتیاد به آمفتامین

4- سعی کنید پس از ترک با افرادی معاشرت کنید که سالم هستند.

با آن ها روابط دوستانه قوی و پایداری ایجاد کرده و رفت و آمد کنید.

• با این دوستان به کلاس موسیقی، ورزش، شنا و … بروید یا به فعالیت های اجتماعی بپردازید.

5- مراقب علائم خطر زندگی تان باشید.

اگر کمی احساس وسوسه، ناامیدی، استرس و اضطراب کردید، باز هم در خطر برگشت به اعتیاد هستید. در این زمان باید کاملاً از رفت و آمد به مکان ها و با افرادی که ممکن است شما را وسوسه یا ترغیب به مصرف آمفتامین ها کنند، خودداری کنید. قوی باشید و روی سلامت تان تمرکز کنید.

• اگر دوباره آمفتامین مصرف کردید و از کارتان پشیمان شدید، روی این موضوع فکر کنید و با خود بگویید من یکبار توانستم ترک کنم پس دوباره می توانم!

9 ترک اعتیاد به آمفتامین

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
میم

سلام من ده ساله که آلوده ام،
انشالله میخوام بطور جدی سلامتیمو بدست بیارم

دعام کنید ♡

هادی

سلام ازینکه افراد بیمار رو به سمت راه بازگشت به زندگی هدایت میکنید سمیمانه تشکر میکنم .

محمد

باسلام عرض ادب مرسی از مطالب مهم و خواندنی که تهیه ودراختیار کاربران گذاشتید

علیرضا

بسیارزیبابودوکمک م کردمطالب شما ممنونم
نمیدونم چجوری وصل بشما
دوستان دیگه هم تجرب دارن بخونم

دکمه بازگشت به بالا