سلامتکودک

آیا استفاده از روغن کرچک برای کودکان بی ضرر می باشد؟

هیچ شکی وجود ندارد که همه ی افراد صاحب نوزاد تمامی فکر و نگرانیشان معطوف به مراقبت بهتر از نوزادشان است. در بین هزاران سوالی که در ذهن پدران و مادران در رابطه با نحوه ی مراقبت صحیح کودک موج می زند، روغن کرچک بیشترین نگرانی را دارد. زیرا بعضی افراد معتقدند برای کودک ضرر داشته و دارای عوارض جانبی می باشد و بعضی ها آن را مفید و بی ضرر می دانند. به همین دلیل بسیاری از مادران مایلند بدانند آیا روغن کرچک برای نوزاد مفید بوده یا نه؟ آیا بچه ها می توانند آن را بخورند؟ و چقدر برای کودک سالم است؟

روغن کرچک به ایجاد لقاح و حاملگی بسیار کمک کرده و بسیاری از زنان باردار این درمان را امتحان می کنند. با این حال از برخی عوارض جانبی مثل انقباض و اسهال نیز رنج می برند. البته این گفته از نظر علمی ثابت نشده و هیچ پشتوانه ی علمی به دنبال آن نیست. به همین دلیل تاثیر روغن کرچک تا حدی زیر سوال رفته و همین باعث می شود که بی ضرر بودن آن برای کودکان و نوزادان نیز جای سوال داشته باشد. در ادامه با ما در فن تریکس همراه باشید تا در مورد این امر اطلاعات بیشتری به دست آورید.

دو واقعیت مهم در مورد روغن کرچک

1 مزایا و مضرات استفاده از روغن کرچک برای نوزادان

1- روغن کرچک به پاکسازی روده کمک می کند.

آیا تاکنون از روغن کرچک برای درمان یبوست نوزاد استفاده کرده اید؟ یکی از کاربردهای سنتی روغن کرچک استفاده از آن به عنوان ملین است. روغن کرچک یکی از عجیب ترین مواد معدنی شناخته شده برای انسان می باشد. بنابراین می توان برای نوزادان مبتلا به یبوست مزمن، روزانه دوز معینی را مصرف کرده و به مرور زمان دوز را پایین آورده و کاهش داد. روغن کرچک حاوی اسید ریکینولئیک می باشد که به گیرنده پروستاگلاندین EP3 متصل می شود. این ترکیب باعث انقباضات در روده ها می شود. بنابراین ملینی موثر است.


برای اطلاع بیشتر درباره پاکسازی روده بزرگسالان به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> روش تنقیه و پاکسازی روده <<<


2- روغن کرچک برای نوزادان سالم نیست.

در هندوستان و بسیاری از کشورهای دیگر به نوزادان در 2 تا 3 روز اول زندگی خود روغن کرچک داده می شود. اما بر خلاف باور عموم این عمل می تواند اثرات نامطلوبی داشته و در برخی موارد باعث فلج روده ای شده و شرایط بسیار دردناکی که باعث انسداد روده ها می شود را به وجود می آورد. استفاده روغن کرچک با بیماری های برونشیتی مثل پنومونی آسپیراسیون یا عفونت ریه نیز رابطه مستقیم دارد. هیپرالابینمی بیماری است که در آن سطح سرم خون بسیار پایین آمده و ثابت شده که از عوارض منفی استفاده از روغن کرچک می باشد.

به همین دلیل می توان گفت که اثرات منفی و دراز مدت دوزهای روغن کرچک را که روزانه به کودک داده می شود، باید درنظر گرفت.

گرچه روغن کرچک به عنوان یک ملین قوی سبب تحریک روده می شود، اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد برای یک کودک چندان هم سالم نیست. پس برای نوزادان مناسب نبوده و از استفاده ی آن برای کودکان و نوزادان بهتر است خودداری شود.

نقش روغن کرچک در بدن کودک

روغن کرچک باعث مرطوب شدن پوست خشک کودک شده و همچنین رنگ پریدگی و زخم های کودک را نیز درمان می کند. زیرا اسید ریکینولئیک آن به همراه مقدار کمی از اسیدهای چرب امگا 3 رطوبت پوست را حفظ می کند. البته به شرطی که روغن کرچک روی سطح پوست کودک تماس پیدا کرده و با ماساژ پوست او، آن را نرم و لطیف می کند. این روغن همچنین باعث ضخیم شدن موها و رطوبت پوست سر شده که باعث رشد مو می گردد. همچنین می تواند در کاهش مشکلات و درد کولیک نوزادان نیز موثر باشد.

روغن کرچک برای ماساژ درمانی

برای درمان کولیک در نوزادان مقداری از روغن را در کاسه ای ریخته و گرم کنید. با انگشتتان دمای آن را تست کنید. زمانی که روغن گرم شد، به طوری که پوست را نمی سوزاند، حرارت آن را خاموش کنید. روغن را با فشاری ملایم روی شکم نوزاد ماساژ دهید. روغن کرچک به خاطر خواص منحصر به فرد و مسهل خود از کولیک جلوگیری کرده و گاز معده را آزاد می کند.

گرچه روغن کرچک زمانی که به صورت خوراکی مصرف می شود چندان خطرناک و مضر نیست، اما بیشتر مزایای آن در استفاده ی موضعی از آن است. مفید ترین راه استفاده از روغن کرچک برای نوزادان استفاده از آن روی پوستی تمیز، خشک و آسیب ندیده است.

به یاد داشته باشید که از درمان خودسرانه با روغن کرچک برای نوزاد خودداری کرده و حتماً برای استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید

سلام کودکان ۹ماه دارم یبوست داره آیا روغن کرچک بهش بدیم ممنون. اگه بدهیم چندسی سی

دکمه بازگشت به بالا