خانه و کاشانه

چگونه از چاقو تیزکن های دستی استوانه ای استفاده کنیم؟

اگر تاکنون ست چاقو خریده باشید، احتمالاً یک چاقو تیزکن استوانه ای هم در کنار چاقوهای خریده شده ی شما وجود دارد. بهتر است بدانید که چاقوهایی که با چاقو تیزکن های استوانه ای تیز می شوند، برای مدت زمان بیشتری تیز و برنده باقی خواهند ماند. این چاقو تیزکن های استوانه ای برخلاف سایر چاقو تیز کن ها باعث از بین بردن قسمتی از لبه چاقو نمی شوند. البته دقت داشته باشید که هنگام استفاده از چاقو تیز کن های استوانه ای، چاقو را به طور صحیح روی سوهان بکشید تا نتیجه ی مطلوبی به دست آورید. اگر با طرز استفاده از آن آشنایی کامل را نداشته باشید هرگز نمی توانید چاقوی خود را تیز و برنده کنید و کارایی لازم را برای شما نخواهد داشت. برای این کار چاقو را به صورت عمودی نگه داشته و لبه ی چاقو را به صورت زاویه دار بر روی سوهان حرکت دهید. جالب است بدانید که هر چقدر چاقوها را تیزتر نگه دارید عمر چاقو را افزایش داده اید.


همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه تمیز کردن استند چاقو جهت جلوگیری از کند شدن چاقو مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه تمیز کردن استند چاقو جهت جلوگیری از کند شدن چاقو <<<


تا پایان این مقاله با فن تریکس همراه باشید تا بتوانید با نحوه ی استفاده از چاقو تیز کن استوانه ای آشنا شوید.

نحوه ی کار با چاقو تیز کن های استوانه ای

1- چاقو تیز کن را در دست بگیرید.

برای محافظت از دست افرادی که با این وسیله کار می کنند، دسته ی چاقو تیز کن ها را با روکش های پلاستیکی، فلزی و یا چوبی ساخته اند. پس اگر به هر دلیلی روکش چاقو تیز کن شما خراب شده و یا شکسته است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. زیرا کار کردن با آن سخت بوده و باعث آسیب رسیدن به دست شما می شود. دسته ی چاقو تیزکن را در دست غیر غالب خود نگه دارید. قسمت سوهان چاقو تیزکن را به سمت پایین گرفته و سر آن را روی سطح مورد نظر بگذارید. یعنی چاقو تیزکن باید تقریباً روی سطح عمود باشد. سر چاقو تیز کن را طوری روی سطح فشار دهید که بر آن بچسبد تا هنگام حرکت چاقو از روی آن تکان نخورد؛ که بسیار خطرناک می باشد. زیرا ممکن است چاقو لیز خورده و با برخورد کردن چاقو به شما باعث آسیب دیدنتان شود.

2- چاقو تیز کن را دور از بدن خود نگه دارید.

برای امنیت بیشتر باید دستی که چاقو تیز کن را برداشته اید را کاملا به سمت جلو کشیده تا چاقو تیز کن کاملا از بدنتان دور باشد. با این کار حتی اگر چاقو تیز کن لیز خورده و یا حرکت کند، از بدنتان دور بوده و به بدن جراحتی وارد نمی کند.

3- چاقو را آماده کنید.

چاقویی که می خواهید تیز شود را برداشته و لبه ی چاقو را بر خلاف جهت چاقو تیز کن و زیر سوهان آن قرار دهید. لبه ی چاقو را طوری روی سوهان چاقو تیز کن قرار دهید که انگار می خواهید چاقو تیز کن را ببرید.

4- چاقو را در زاویه ای 15 تا 20 درجه قرار دهید.

چاقو را به گونه ای کج کنید تا زاویه ای 15 تا 20 درجه بگیرد. البته بسته به میزان تیزی چاقو این زاویه کمتر می شود. یعنی اگر می خواهید چاقوی تیز تری داشته باشید باید زاویه ی بین چاقو و چاقو تیز کن کمتر باشد. اما اگر می خواهید تیزی نرمالی داشته و عمر چاقو بیشتر باشد همین زاویه یا حتی کمی بیشتر مناسب است.

5- چاقو را تیز کنید.

حال لبه ی چاقویی را که با زاویه ی مناسب در زیر چاقو تیز کن قرار گرفته است را به صورتی ملایم و آرام با حرکت های رفت و برگشتی تیز کنید. این حرکت را از پایین چاقو شروع کرده و آرام آرام تا رسیدن به لبه ی چاقو تکرار کنید. فقط یادتان باشد که در طول حرکت رفت و برگشتی زاویه ی بین آنها حفظ شود. این حرکت را با فشاری ملایم انجام داده و هرگز چاقو را با فشار بر روی سوهان نکشید. با این کار اقدامی برای جلوگیری از بریدن دست خود نیز انجام داده اید.

1 روش استفاده از چاقو تیزکن استوانه ای

6- طرف دیگر چاقو را تیز کنید.

بعد از اینکه تیز کردن یک طرف چاقو تمام شد باید چاقو را برگردانده و لبه ی دیگر آن را نیز به همین روش تیز کنید.

2 روش استفاده از چاقو تیزکن استوانه ای

7- هر طرف چاقو را 5 الی 10 بار تیز کنید.

بسته به اینکه چاقو تا چه حد ضحیم و مقاوم است و اینکه تا چه اندازه نیاز به تیز شدن دارد، حرکت گفته شده را باید 5 تا 10 بار تکرار کنید تا لبه ها کاملاً تیز شوند. اگر کار برایتان سخت است ابتدا یک طرف چاقو را تیز کرده و بعد از گذشت مدتی و کمی استراحت به سراغ طرف دیگر آن بروید.

3 روش استفاده از چاقو تیزکن استوانه ای

8- پارچه ی تمیزی را روی لبه ی چاقو بکشید.

بعد از اتمام کار، چاقوی تیز شده را در زیر آب ولرم گرفته و بشویید، سپس با حوله ای نرم آن را خشک کنید. فقط یادتان باشد که در حین تیز کاری و تا قبل از اتمام کار، براده های ریز ایجاد شده از روی چاقو را برنداشته و در پایان کار تمام آن ها را به همراه چاقو با آب بشویید. زیرا پخش شدن آن ها در محیط اطراف بسیار خطرناک می باشد.

4 روش استفاده از چاقو تیزکن استوانه ای

9- چاقوی تیز شده را تست کنید.

تیزی و برندگی چاقوی خود را با بریدن کاغذ امتحان کنید. اگر چاقو را بر روی کاغذی کشیده و کاغذ بریده نشد، چاقو بیش از حد کهنه می باشد. که بهتر است از یک سنگ چاقو تیز کن استفاده کنید یا به سراغ تیز کن های برقی رفته و یا کلاً بیخیال چاقو شوید.

5 روش استفاده از چاقو تیزکن استوانه ای

نگهداری از چاقوها

1- تست مجدد

بعد از گذشت مدتی دوباره چاقو ها را تست کنید. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که کدام یک از چاقوهای شما نیاز به تیز شدن دارند؛ با هر کدام از چاقوها کاغذی را برش دهید. اگر کاغذ صاف و راحت برش خورد چاقو تیز بوده اما اگر به سختی روی سطح کاغذ حرکت کرد و در برش کاغذ دندانه هایی روی لبه های کاغذ ایجاد شد، چاقو نیاز به تیز شدن دارد.

2- عمر چاقو را افزایش دهید.

برای اینکه چاقوهایتان مدت زمان بیشتری برای شما کارایی داشته باشد، باید از آن ها مراقبت کرده و هر چند وقت یکبار آن ها را تیز و برنده کنید. خصوصاً اگر در آشپزی کردن بیشتر از آن ها استفاده می کنید و یا به عکس مدت زمان زیادی آن ها را کنار گذاشته و هیچ استفاده ای از آن ها نداشته اید. حداقل یک یا دوبار در سال باید چاقو ها تیز شوند.

در حین بریدن اجسامی سخت مانند گوشت استخوان دار باید چند باری مکث کرده و چاقو را تیز کنید و دوباره کار را ادامه دهید.

3- چاقوها را با دست بشویید.

اگر چه بسیاری از چاقوها امکان شستشو با ماشین ظرفشویی را داشته اما هرگز برای شستن آن ها از ماشین استفاده نکنید. برای افزایش طول عمر چاقوها و همیشه تیز بودن آن ها سعی کنید چاقوها را با دست بشویید.

6 روش استفاده از چاقو تیزکن استوانه ای

4- چاقوها را در جای مخصوص خود نگهداری کنید.

برای محافظت از لبه های چاقو و تیز ماندنشان و همچنین آسیب نزدن به دیگر وسایل، باید همیشه آن ها را در جای مخصوص خود بگذارید و یا روی نگهدارنده های آهنربایی که روی دیوار نصب می شوند بگذارید.

5- از چاقو برای سطوح پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید.

در آشپزخانه ی خود از تخته های سنگی، شیشه ای یا سفالی به عنوان تخته ی کار استفاده نکنید. برش مواد روی تخته هایی از این جنس باعث می شود لبه ی چاقو تیزی خود را از دست بدهد. فقط از تخته های چوبی و پلاستیکی برای برش مواد استفاده کنید.

7 روش استفاده از چاقو تیزکن استوانه ای

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا