خانه و کاشانه

چگونه در خانه شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک تهیه کنیم؟

شوینده های آنزیم دار خانگی و ارگانیک که با موادی کاملاً طبیعی تهیه می شوند، تمیز کننده های همه جانبه و پر قدرتی بوده که می توانند برای تمیز کردن بسیاری از چیزها از جمله شیشه و فلز مورد استفاده قرار گیرند. این پاک کننده های سازگار با محیط زیست که از مواد طبیعی و خوراکی تهیه شده حاوی باکتری ها و آنزیم هایی هستند که مواد طبیعی را تجزیه و هضم می کنند. بنابراین برای از بین بردن بوها و لکه های خون، عرق، ادرار و دیگر مواد بیولوژیکی و زیستی، ایده آل می باشند. شما هم می توانید با چند ماده ی ساده، شوینده ای طبیعی و بدون ضرر و البته آنزیم دار و موثر بسازید. فقط کافیست کمی صبر و حوصله به خرج دهید. با فن تریکس همرا باشید.

مواد لازم جهت تهیه ی شوینده ی آنزیم دار ارگانیک

– ½ پیمانه معادل 100 گرم شکر سفید یا قهوه ای
– یک قاشق چایخوری معادل 3 گرم مخمر
– یک لیتر آب ولرم
– 2 پیمانه یا 300 گرم پوست تازه ی مرکبات

نحوه ساخت شوینده طبیعی

1- پوست مرکبات را شسته و ریز ریز کنید.

پوست میوه ها را باید زیر شیر آب گرفته و با کمک دست تمامی کثیفی ها و آلودگی ها را از بین ببرید. سپس آن ها را روی حوله ای تمیز پهن و با دقت پوست میوه ها را به صورت ریز خرد کنید. مکعب های 1 تا 3 سانتی متری تهیه کنید. قطعات باید به اندازه ی کافی ریز باشند تا بتوانند از دهانه بطری عبور کنند.

– برای ساخت این شوینده ی آنزیمی خانگی می توانید از انواع مرکبات استفاده کنید. لیمو ترش و شیرین، پرتقال، گریپ فروت و …

– به یاد داشته باشید که باید از پوست مرکبات تازه استفاده کنید. پوست های خشک شده عصاره ی کافی برای پاک کنندگی ندارند. پوست هایی که پوسیده و خراب می باشند نیز باعث فاسد شدن و کپک زدن مخلوط می شوند.

1 ساخت شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک

2- همه ی مواد را مخلوط کنید.

یک قیف دهان باز را روی دهانه ی یک بطری دو لیتری تمیز و خشک گذاشته و تمامی پوست میوه ها را در بطری بریزید. شکر، مخمر و آب را نیز به آن اضافه کنید. قیف را برداشته و درب بطری را محکم ببندید و آن را تکان دهید تا همه ی شکرها در آن حل شوند.

2 ساخت شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک

3- گازهای بطری را بگیرید.

بعد از این که شکر حل شد، درب بطری را باز کرده تا فشار و گاز ایجاد شده داخل بطری از بین برود. سپس درب بطری را محکم ببندید. این کار را باید حداقل روزی سه بار و به مدت یک هفته تکرار کرده تا بطری با جمع شدن گازها منفجر نشود.

– بعد از دو هفته روزی یک بار این کار را انجام دهید. زیرا هر چه مخمرها قندهای موجود در مخلوط را می خورند، شکر تبدیل به الکل و کربن دی اکسید می شود. در نتیجه هر چه بیشتر به شکر تبدیل می شود، گاز دی اکسید کربن کمتری تولید می کند.

– پس هر بار درب بطری را باز کرده و بعد از خالی شدن گاز دوباره آن را محکم ببندید. زیرا مخمر به محیطی بدون اکسیژن نیاز داشته تا بتواند به طور صحیح تخمیر شود. به علاوه اکسیژن اجازه می دهد که باکتری و کپک در مخلوط رشد کند.

اقدامات لازم برای به دست آوردن شوینده ای مناسب

به منظور این که مخلوط تخمیر یافته و شوینده ای مناسب به دست آید باید اقدامات زیر را انجام دهید:

1- بطری را در جایی گرم گذاشته تا تخمیر در آن صورت گیرد.

دمای مطلوب برای مخمر 95 درجه ی فارنهایت یا 35 درجه ی سانتی گراد است. بنابراین در طول فرآیند تبدیل مخلوط به شوینده باید بطری در جایی گرم گذاشته شود. به عنوان مثال روی یخچال می تواند جای مناسبی برا بطری باشد. تخمیر یافتن مخمر تقریباً دو هفته به طول می انجامد. اما اگر می خواهید شوینده ای قوی به دست آید، باید سه ماه به آن فرصت دهید.

2- در طول فرآیند، باید بطری را روزی یک بار تکان دهید.

به مرور زمان مواد جامد درون مخلوط ته نشین می شوند. پس هر روز در کنار باز و بسته کردن درب بطری جهت خالی شدن گازها، بطری را تکان داده تا مواد مخلوط شوند. بعد از مخلوط شدن مواد بار دیگر گاز بطری را خالی کنید. دقت داشته باشید که این کار باید هر روز و تا زمان آماده شدن و استفاده از شوینده انجام شود.

3- مخلوط را از صافی رد کنید.

بعد از دو هفته مخلوط مات و کدر می شود و این به این معناست که مخلوط آماده است تا از صافی رد شود. البته بهتر است اجازه دهید محلول 2 هفته یا یک ماه دیگر نیز باقی مانده تا شوینده ای قوی حاصل شده و بعد آن را از صافی رد کنید. به یاد داشته باشید که پوست میوه هایی که از مخلوط گرفته می شود را حتماً و فوری باید دور بریزید.

3 ساخت شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک

4- محلول را در ظرفی درب بسته بریزید.

بعد از صاف کردن مخلوط، آن را برای نگهداری در ظرفی در بسته بریزید. زیرا این ماده اگر در برابر اکسیژن قرار گیرد، قدرت خود را از دست داده و شوینده ای قوی و موثر نخواهد بود. در هنگام استفاده نیز مقداری که استفاده می شود را در بطری اسپری ریخته و مابقی را در ظرف در بسته نگهداری کنید.

4 ساخت شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک

موارد استفاده از این شوینده ی آنزیم دار ارگانیک

1- برای تمیز کردن چیزهای ظریف که به شوینده ی قوی احتیاج ندارند باید شوینده را رقیق کنید.

پس در یک بطری اسپری به نسبت 1 به 20 شوینده را با آب رقیق کرده و بطری را تکان دهید تا خوب مخلوط شوند. از این ماده می توانید برای شستن کف زمین، ماشین و چیزهای دیگری که شوینده ای قوی نمی خواهند استفاده کنید.

5 ساخت شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک

2- برای شستن هر چیزی با این شوینده ½ پیمانه (118 میلی لیتر) از شوینده ی آنزیم دار را با 1 لیتر آب در بطری ریخته و با تکان دادن بطری آن ها را خوب مخلوط کنید.

از این محلول برای تمیز کردن هر چیزی از جمله حمام، دستشویی و آشپزخانه، فرش و موکت، لکه های روی آینه و هر سطح دیگری می توانید استفاده کنید. فقط هر بار قبل از استفاده بطری را تکان دهید.

6 ساخت شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک

3- برای هر چه قوی شدن شوینده آن را با سرکه مخلوط کنید.

به نسبت 1 به 4 سرکه ی سیب را با شوینده ی آنزیم دار مخلوط کرده و درون بطری اسپری بریزید. برای هر چیزی که به شوینده ای قوی و پر قدرت احتیاج دارد، مثل حمام، دستشویی و لکه های سخت، از این ماده استفاده کنید.

7 ساخت شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک

4- از شوینده ی آنزیم دار خالص و رقیق نشده برای لکه های بسیار سر سخت استفاده کنید.

روی جرم های سرسخت و چرب موجود در آشپزخانه یا پارکینگ یا آلودگی ها و بوها، شوینده ی آنزیم دار را مستقیماً روی محل اسپری کنید. اجازه دهید چند دقیقه ای شوینده روی سطح بوده و سپس با دستمالی آن را پاک کنید.

– همچنین از این روش می توانید برای از بین بردن آهک روی دوش، کتری، ماشین ظرفشویی و سایر وسایل استفاده کنید.

5- لباس ها و پارچه ها را با این شوینده ی آنزیم دار بشویید.

این شوینده را می توانید جایگزین پودرهای لباسشویی و صابون هایی کنید که به طور معمول برای شستن لباس و پارچه ها از آن ها استفاده می کنید. بدین منظور ¼ پیمانه یا 59 میلی لیتر از این شوینده ی ارگانیک را در ماشین لباسشویی ریخته و ماشین را روی حالت شستشوی معمولی تنظیم کنید.

8 ساخت شوینده آنزیم دار طبیعی و ارگانیک

همچنین در لینک های زیر می توانید طرز درست کردن شوینده های طبیعی و ارگانیک مخصوص سرویس بهداشتی و چگونگی رفع لکه فرش با شوینده های ارگانیک و خانگی را مطالعه کنید.

>>> طرز ساخت مواد شوینده ارگانیک در خانه <<<

>>> رفع لکه فرش با شوینده های ارگانیک خانگی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا