سلامتکودک

نحوه شستن، ضدعفونی کردن و مراقبت از ختنه کودک

راهنمای شستن و ضدعفونی کردن زخم ختنه کودک

تمیز کردن و شستشوی ختنه یکی از مهم ترین، حساس ترین و شاید بتوان گفت سخت ترین بخش های مراقبت پس از ختنه است. نکات و اصول مربوط به آن حتماً باید رعایت شده تا زخم به درستی و بدون کوچک ترین مشکلی بهبود یابد. برخی از مادران با وجود اینکه نکات مربوط به مراقبت از ختنه کودک را رعایت می کنند، اما باز هم در رابطه با شستوی زخم هنگام تعویض پوشک مشکل داشته و اغلب زخم کودک دچار مشکل می شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در وب سایت فن تریکس نحوه ی شستشوی صحیح ختنه و نکات مهم مربوط به آن را در اختیارتان بگذاریم.

1 نحوه صحیح شستن و مراقبت از ختنه کودک

اصول صحیح شستن ختنه

1- بعد از هر بار تعویض پوشک کودک ، محل ختنه را حتماً تمیز کنید.

زیرا بعد از هر بار تعویض پوشک، باید مطمئن شد که به هیچ وجه ادرار یا مدفوعی روی پاهای کودک و به خصوص محل ختنه باقی نماند. دستمال نرمی را در محلول آب و صابون بچه خیس کرده و به آرامی و با دقت و لطافت فراوان پاها و آلت بچه را تمیز کنید. سپس بلافاصله با پارچه ی نرمی که در آب گرم خیسانده اید، محلول صابون را از پاهای بچه پاک کرده و پاها را آب بکشید.

– به مدت 7 تا 10 روز به هیچ وجه از دستمال مرطوب استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است موجب سوزش و درد شود.

2- اجازه دهید پاهای کودک در هوای آزاد خشک شود.

بعد از اینکه پاها و آلت کودک را تمیز کردید، برای خشک کردن محل ختنه از حوله استفاده نکنید؛ زیرا موجب سوزش و آزردگی زخم در حال بهبود می شود. می توانید پاها را با حوله خشک کنید، اما اجازه دهید محل ختنه چند دقیقه ای در هوای آزاد به طور کامل خشک شود.

3- پوشک کودک را مرتباً چک کرده و عوض کنید.

برای جلوگیری از عفونت، درد، سوزش و تحریک زخم، پوشک باید بلافاصله بعد از کثیف شدن عوض شود. کودکان و نوزادان، 20 بار در روز ادرار می کنند، بنابراین هر 2 تا 3 ساعت یکبار پوشک را چک کنید. اگر ادرار و مدفوع به مدت طولانی در کنار زخم باقی بمانند، باعث عفونت زخم ختنه می شوند.

4- کودک را حمام نبرید.

در طول 7 تا 10 روز بعد از ختنه ، از بردن کودک به حمام و قرار دادن او در لگن آب جداً خودداری کنید. برای شستشو و تمیز کردن بچه، از اسفنج، آب و صابون استفاده کنید. سر و دست ها را جداگانه شسته و خشک کنید. برای شستن بدن و پاها، اسفنجی را به آب و صابون آغشته کرده و روی بدن و پاها بکشید. سپس حوله ای را به آب گرم آغشته کرده و بدن و پاهای کودک را با آن تمیز کنید.

5- زخم کودک در طول زمان بهبودی حتماً باید پانسمان شده تا از برخورد با چیزی جلوگیری گردد.

در این رابطه از دستورالعمل پزشک پیروی کنید. با این حال بعد از تعویض پوشک و تمیز کردن کامل پاها و محل ختنه ، حتماً اطراف زخم و پانسمان را به آرامی وازلین زده تا چیزی به آن نچسبد و موجب آزار کودک نشود. معمولاً پزشکان توصیه می کنند، قبل از پوشک کردن کودک ، روی زخم را با یک تکه کوچک گاز پوشش دهید.

نحوه مراقبت از ختنه کودک

تا زمان بهبودی کامل زخم، دائماً آن را زیرنظر داشته و در صورت مشاهده ی هر کدام از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید.

1- قرمزی، تورم و تب

قرمزی و تورم، 7 تا 10 روز اول بعد از ختنه کاملاً طبیعی است. اما علایم زیر نشانه های عفونت است:
– بیشتر شدن شدت قرمزی و تورم در طول 5 تا 10 روز بعد از ختنه
– گرم و دردناک بودن محل ختنه
– داغ بودن و تب داشتن کودک

2- خونریزی

چند روز اول بعد از ختنه ، حتماً محل را از نظر خونریزی چک کنید. چند قطره خون (کمتر از یک سکه) معمولاً در چند روز اول طبیعی است، اما خونریزی بیشتر نشانه ی خطرناکی است که حتماً نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

3- ترشحات زرد و سبز

مقدار کمی ترشحات در طی روند بهبودی طبیعی است، اما اگر ترشحات طولانی و بیشتر از یک هفته شود جای نگرانی دارد. همچنین توجه داشته باشید که اگر ترشحات سبز رنگ است، بوی بدی دارد و یا مقدار آن افزایش می یابد، نشانه های عفونت است. مشاهده ی ترشحات بعد از گذشت 7 روز از ختنه کودک ، نیاز به مراجعه ی پزشک دارد.

4- زخم

در طول دوران بهبودی وجود زخم در اطراف محل ختنه نیز غیر طبیعی است.

5- ادرار

اگر کودک 6 تا 8 ساعت بعد از ختنه ادرار نکرد یا در طول دوران بهبودی در ادرار کردن مشکل داشت، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مراقبت از کودکان، می توانید مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> روش جلوگیری از سوزش ادراری پای کودک <<<

>>> مراقبت از کودکان دارای پوست حساس <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا