کودک

چگونه به کودکان بیاموزیم خودشان اتاقشان را مرتب کنند؟

آموزش مرتب کردن اتاق به کودکان

یاد دادن نظم به کودکان کار بسیار سختی است. به خصوص این که کودکان اغلب عادت دارند اسباب بازی هایشان را پخش کرده و لباس هایشان را روی زمین بریزند. تخت خوابی داشته باشند که در زیر اسباب بازی هایشان محو شده و اتاقی شلخته و به هم ریخته به وجود آورند. اگر صاحب فرزند باشید حتماً تجربه کرده اید که قانع کردن کودکان برای تمیز و مرتب کردن اتاق تقریبا غیر ممکن است، و این مبارزه اغلب به نفع کودکان تمام شده و پدر و مادر بازنده میدان می شوند و مادر هر روز مجبور است که اتاق و وسایل کودک را مرتب کند. تنها کلید رهایی از این مشکل این است که به کودک بیاموزیم خودش باید اتاق و وسایلش را مرتب کرده و نظم اتاقش را رعایت کند. بعد از آن، این عادت خوب در کودک نهادینه شده و شخصیت کودک را می سازد. پس آموزش را از همان سن کم شروع کرده و عادت های خوب را در او پرورش دهید.

در این جا شش ترفند را برای این کار به شما می آموزیم تا کودکان از مرتب کردن اتاقشان لذت ببرند و نسبت به آن جبهه نگیرند.

1- از سنین بسیار پایین شروع کنید.

اگر صبر کنید تا فرزندتان نوجوان شود، قاعده ی بازی را باخته اید. چرا که به قول معروف نوجوانان نزده می رقصند و به طور مداوم در حال مبارزه و چالش بوده و به اقتضای سنشان از والدین حرف شنوی ندارند. پس یاد دادن عادت و مهارت در این سن به فرزندان دشوار است. نظم را باید از سنین بسیار پایین و حتی از خردسالی به کودکان آموزش دهید. مثلا به کودک یادآوری کنید که وقت جمع کردن لباس هاست و خودتان این کار را در اتاقتان انجام داده و از کودک هم بخواهید همین کار را برای لباس های خودش انجام دهد.

2- اجازه دهید در کارها کمک کنند.

همه ی انسان ها انتظار دارند که روزی فرزندشان مستقل شود. بنابراین پایه و اساس این مفهوم باید از همان سنین پایین در کودک پایه ریزی شود. پس کارهایی را که خودشان می توانند انجام دهند و از عهده ی آن برمی آیند را به خودشان واگذار کنید. در سنین کم از بچه بخواهید در مرتب کردن تخت کمکتان کند تا زمانی که دیگر خودش بتواند این کار را مستقلاً انجام دهد. یا از او بخواهید که کارهای دیگری انجام داده و کمکتان کند تا بتوانید کارها را مشارکتی انجام دهید. مخصوصا کارهایی که مربوط به اتاق و وسایل خودش می باشد. زمانی که کمی بزرگتر شد از خودش بخواهید اسباب بازی هایش را در جای مناسب بگذارد. پوشک را به او داده و راهنماییش کنید که خودش آن را داخل سطل بیندازد. با این ترفندها مطمئن باشید وقتی فرزندتان کمی بزرگتر شد و به سنین مدرسه رسید، با دست های کوچکش جاروبرقی کشیده و تبدیل به یک دستیار کوچک می شود.

3- وسایل مناسب را برایشان فراهم کنید.

اگر وسایل مناسب این کار وجود نداشته و مثلا اسباب بازی ها جای مناسبی نداشته باشند، شما نمی توانید از کودک انتظار داشته باشید که اتاق را مرتب کرده و هر چیزی را سر جای خود بگذارد. پس با فراهم کردن وسایل زیر، مرتب کردن اتاق را برای کودکانتان آسان کنید:

– یک جعبه ی بزرگ اسباب بازی
– یک قفسه برای گذاشتن عروسک ها و اسباب بازی ها
– دراور و کمدی همراه با چوب لباسی های مخصوص هر نوع لباس برای سازماندهی لباس ها
– یک وسیله مثل توری آویزان برای ریختن حیوانات و وسایل ریز امثال آن
– جایی مخصوص برای گذاشتن کیف، دمپایی و دیگر وسایل

4- برچسب اسامی وسایل کودک را تهیه کنید.

استفاده از برچسب و لیبل شاید بسیار ساده و ابتدایی باشد، اما بسیار کارآمد و موثر است. مثلا روی دراور برچسب جوراب، تی شرت و چیزهایی که باید در آن قرار گیرد را بزنید. اگر کودک شما خردسال است با کشیدن نقاشی، برچسب های مناسب هر قسمت را تهیه کرده و اگر بزرگتر است روی برچسب ها بنویسید. مثلا جایی که باید وسایل نقاشی قرار گیرد برچسب وسایل نقاشی، و جایی که باید عروسک ها قرار گیرد برچسب عروسک بزنید. اگر بتوانید در سازمان دهی اتاق کودک اینگونه نقش داشته و با تهیه ی جای مخصوص هر چیزی در مرتب کردن اتاق یاریش کنید، این کار برایش بسیار آسان بوده و همیشه با کوچکترین زحمتی اتاق را مرتب می کند. به علاوه برچسب ها همیشه مانند یک یادآور و هشدار دهنده عمل کرده و از این نظر هم روشی موثر می باشد.

– به یاد داشته باشید که رفتارها تبدیل به عادتی پابرجا می شوند. پس همیشه به کودک یادآوری کنید که هر چیزی جای مخصوصی داشته و بعد از استفاده باید به جای خود برگردد. آنقدر این کار را انجام داده و یادآوری کنید که در ذهن کودک تبدیل به یک مفهوم و عادت شود.

5- کودک خود را بشناسید.

همه ی انسان ها با هم متفاوت بوده و سبک و سیاق خاص خود دارند که از کودکی در وجود آن ها بوده است. هر کودک شخصیت منحصر به فردی دارد، به همین دلیل است که هر کدام از فرزندانتان اگر چه خواهر و برادر می باشند، اما رفتارها و منش های کاملا متفاوتی دارند. بنابراین نیاز است شخصیت کودک خود را شناخته و دستورالعمل ها، روش های آموزش و انتظاراتتان را بر اساس شخصیت کودک تنظیم کنید. مثلا شاید لازم باشد به دخترتان مستقیما دستور داده و بالای سرش بایستید تا لباس هایش را مرتب کند. اما پسرتان خودش می داند زمانی که لباس ها نامرتب است باید آن ها را مرتب کرده و احتیاج به دستور ندارد.

به همین دلیل است که صراحتا نمی توان روش های خاصی را پیشنهاد داد. زیرا در بسیاری از کودکان کارایی ندارد. خلق روش های جدید آموزش فقط با پدر و مادر است.

6- مدل رفتاری خوبی برای فرزندانتان باشید.

اصلا منطقی نیست که از کودک خود انتظار داشته باشید اتاق خود را مرتب کند درحالی که اتاق خودتان نامرتب بوده یا به قول معروف در آن زلزله آمده باشد!

کودکان اغلب در سنین پایین از طریق مشاهده و تقلید چیزها را می آموزند و این مصداق همان گفته ی معروفی است که کودکان آینه ی پدر و مادرند. بنابراین رفتاری که می خواهید در کودک ببینید را ابتدا در شخصیت خودتان تعریف کنید. اجرای نظم در خانه نه تنها خانه را همیشه مرتب نگه می دارد، بلکه کودکان را نیز منظم به بار می آورد.

اگرچه والدین مدام درحال تربیت و آموزش به فرزندان هستند، اما کودکان نیز می توانند درس هایی به ما بیاموزند. که آن ها را می توانید در لینک زیر از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> 7 درسی که کودکان به ما می آموزند <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا