گل و گیاه

اصول انتقال گیاهان و سبزیجات از باغ و باغچه به گلدان

انتقال گیاهان از باغچه به گلدان در پایان فصل رشد (یعنی فصل پاییز) به معنای تمیز و خلوت کردن باغچه و آماده کردن آن برای فصل زمستان است. برای آماده کردن باغ یا باغچه برای زمستان راه های زیادی وجود دارد که مهمترین آن ها جابه جایی گل ها می باشد. البته ناگفته نماند که از بین بردن زباله ها، علف های هرز و آفت کشی نیز کارایی باغ یا باغچه را در فصل بهار هرچه بهتر خواهد کرد. در واقع اگر اصولی تر بخواهیم به آماده کردن باغچه و گیاهان برای فصل زمستان بپردازیم باید بگوییم مراحل آن عبارت اند از: هرس گیاهان، تمیز کردن، کاشت گیاهان در گلدان، مراقبت و آماده کردن آن ها برای فصل بهار می باشد.

به یاد داشته باشید که اگر در باغ یا باغچه آفات بسیار بد یا هرگونه مشکل و مریضی وجود دارد، ابتدا بر روی از بین بردن آن ها تمرکز کنید. در مورد خاک نیز اگر لازم است کاری برای آن انجام دهید، فصل پاییز بهترین زمان برای این کار می باشد. همچنین اگر تعداد زیادی گیاه جدید، ضعیف و حساس دارید حتماً بر روی مراقبت و محافظت از آن ها نیز تمرکز بیشتری داشته باشید.

در ادامه نیز مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

اصول انتقال گیاهان از باغچه به گلدان

1 اصول انتقال گیاهان از باغچه به گلدان

مراحل آماده کردن باغ و باغچه برای فصل زمستان:

1- هرس کردن گیاهان

اکثر گیاهان دائمی و همیشه سبز باغچه را می توان در فصل پاییز هرس کرد. ولی با این حال در مورد همه ی گیاهانی که در باغ یا باغچه دارید، حتماً تحقیق کنید تا بدانید کدام را باید در پاییز و کدام را باید در بهار هرس کنید. برای تمامی گیاهانی که هرس پاییزه دارند، حتماً مرحله ی اول آماده سازی (یعنی هرس) را انجام دهید.

مثلاً گل هایی مثل زنبق، کلماتیس و سوسن (زنبق رشتی) را باید در پاییز هرس کرد. گیاهانی مانند گل ستاره ای، اسطوخودوس، استاکیس (گوش بره) و هوستا را در بهار باید هرس نمود.

برای هرس صبر کنید تا سرمای پاییزی، برگ های گیاه را بریزد؛ زیرا گیاهی که هرس می کنید نباید مجدداً رشد کند و هرس نباید باعث تشویق آن به رشد شود. در این صورت گیاه آسیب می بیند.

ابتدا کار را با گیاهانی شروع کنید که آفت یا بیماری دارند. آفت آن ها را از بین برده و بیماری آن ها را درمان کنید و از قسمت هایی که هرس می کنید اصلاً به عنوان کود و کمپوست استفاده نکنید.

دقت داشته باشید که گیاهان چوبی، درختان و درختچه ها را تا زمانی که به خواب زمستانی فرو نرفته اند هرس نکنید.

اگر در مناطقی زندگی می کنید که به ندرت یخبندان اتفاق می افتد، اجازه دهید شاخه و برگ ها روی گیاه باغی بماند و آن ها را برای پرندگان و حشرات مفید باقی بگذارید و زمانی که رشد جدید گیاه شروع می شود شاخ و برگ های قدیمی را هرس کنید.

2- تمیز کردن

گیاهانی که خشک شده اند را بکنید و از بین ببرید. به هیچ وجه اجازه ندهید میوه و سبزیجاتی در زمین باقی بماند. زیرا هم باعث جذب حیوانات شده و هم دانه و بذر باقی می گذارند.

گیاهانی که بیش از حد رشد کرده، بوته ای شده اند و احتمال می رود حیوانات و آفات در آن لانه کنند را نیز از بین ببرید تا در فصل بهار کارتان راحت تر باشد. تمام بوته های انباشته شده، چوب خشک ها و… را نیز از بین ببرید تا محیط کاملاً تمیز شود.

3- کاشت

گیاهان و سبزیجاتی که سیر و پیاز دارند را قبل از اولین یخبندان از زمین در آورید. سبزیجات و گیاهان دیگر را نیز زمانی که هنوز شاداب و سرحال به نظر می رسند به گلدان منتقل کنید و به داخل خانه ببرید.

اکنون می توانید از آب و هوای سرد نهایت استفاده را کرده و بذر اسفناج را بکارید. سپس اسفناج ها اوایل بهار رشد خواهند کرد و می توانید هر زمان که دوست داشته باشید آن ها را برداشت کنید.

4- مراقبت

بعد از انتقال گیاهان از باغچه به گلدان ، پای تمام بوته ها و گیاهانی مثل گل رز که از باغ یا باغچه به گلدان منتقل نمی شوند را باید مالچ بپاشید تا گرم بمانند. اما به یاد داشته باشید که در بهار باید مالچ را جمع کنید. برای گیاهانی که در گلدان کاشته اید طبق نیاز گیاه شرایط لازم در داخل منزل را فراهم کنید. پیاز گل ها را نیز اصولی و با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس برای فصل بعدی رشد ذخیره کنید.

>>> اصول نگهداری از پیاز گل نرگس برای کاشت سال بعد <<<

>>> اصول نگهداری از پیاز گل کوکب برای کاشت سال بعد <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا