سرگرمی و اوقات فراغتکودک

10 نوع از بهترین بازی ها برای رشد و پیشرفت کودک

بهترین بازی های کودکان

بازی با کودک، سبب تقویت قوه تخیل و خلاقیت و همچنین بهبود دیگر مهارت های او می شود. بازی ها می توانند بسیار متنوع باشند؛ از قل دادن توپ روی زمین برای کودک گرفته تا پوشیدن یک لباس خاص و قرار گرفتن در نقش یک فضانورد! کودک، با بازی کردن می تواند مهارت های اجتماعی مهم نظیر رعایت نوبت، همکاری و مشارکت، رقابت سالم و هزاران چیز دیگر را فرا بگیرد. میلدرد پارتنِ جامعه شناس، شش نوع بازی مهم را پیشنهاد کرده که با توجه به سن کودک، خلق و خوی او و محیط اجتماعی می توان آن ها را انتخاب کرد.

این بازی ها شامل موارد زیر می باشند:

1 انواع بازی کودکانه

1- بازی های خالی (Unoccupied Play)

این نوع بازی ها، به زمان هایی اشاره دارد که کودک، عملاً هیچ بازی انجام نمی دهد. ممکن است کودک بدون بازی کردن با هیچ اسباب بازی، به حرکات به ظاهر تصادفی، مشغول شود. شاید در ظاهر این فعالیت، بازی به نظر نرسد، اما واقعاً یک بازی است و او را برای بازی ها و آینده شکل می دهد.

2- بازی های مستقل یا انفرادی (Solitary (Independent) Play)

این بازی، همان زمانی است که کودک شما به تنهایی مشغول انجام یک فعالیت یا بازی می شود. این نوع بازی، بسیار مهم است چرا که به کودک می آموزد چطور باید خودش را سرگرم نگه دارد و در نهایت مسیر ایستادن روی پای خود و خودکفایی را پیدا کند. هر کودکی می تواند به تنهایی بازی کند، اما این نوع بازی بیشتر در کودکان سنین 2 تا 3 سال رایج است. در این سن، آن ها هنوز خود محور هستند و مهارت های ارتباطی مناسب و خوبی ندارند. کودکانی که خجالتی هستند و همبازی های زیادی ندارند یا اصلاً دوست ندارند داشته باشند، ممکن است این نوع بازی را ترجیح دهند.

3- بازی های ناظر (Onlooker Play)

این نوع بازی زمانی انجام می شود که کودک در حال تماشای بازی بقیه بچه ها باشد اما در فعالیت آن ها شرکت نکند. این نوع بازی بیشتر در کودکانی با سن کم رایج است که بیشتر می خواهند دامنه لغات شان را افزایش دهند.

اگر کودک شما نیز در فعالیت کودکان دیگر شرکت نکرد و فقط به تماشای بازی آن ها پرداخت، نگران نشوید. شاید کودک شما کمی خجالتی است و تمایل دارد با قوانین و نقش ها بیشتر آشنا شود. شاید هم کوچک ترین عضو گروه بچه های در حال بازی بوده و همین دلیلی است برای اینکه کمی خود را عقب بکشد.

4- بازی های موازی (Parallel Play)

دو کودک سه ساله را در یک اتاق تنها بگذارید و ببینید چه کاری انجام می دهند. چیزی که شما خواهید دید این است که هر کدام از آن ها خودشان را سرگرم کرده و به راحتی در کنار هم و در دنیای کوچک خود بازی می کنند.

این موضوع، به این معنی نیست که آن ها همدیگر را دوست ندارند. آن ها فقط خودشان را در یک بازی موازی مشغول می کنند. در بازی های موازی، علی رغم اینکه کودکان ارتباط اجتماعی کمی با همبازی های خود برقرار می کنند، اما موارد زیادی نظیر رعایت نوبت را یاد می گیرند. چرا که شاید در ظاهر بازی توجهی به همدیگر نداشته باشند اما در باطن خود به همبازی شان دقت کرده و حتی رفتارهای او را تقلید می کنند. در واقع، در این نوع بازی، کودک در کنار سایر کودکان بوده ولی با آن ها بازی نمی کند. در این حالت ممکن است دائماً اسباب بازی های کودک دیگر را بردارد یا حتی بر سر تملک آن ها با سایر کودکان به جدال برخیزد. این نوع بازی در دوران نوپایی دیده می شود. به همین دلیل، این نوع بازی پل مهمی برای شکل گیری بازی ها و آینده کودک است.

5- بازی های مشارکتی (Associative Play)

در بازی های مشارکتی نیز مانند بازی های موازی، کودکان تقریباً به صورت جدا از هم بازی می کنند، با این تفاوت که در این نوع بازی، کودکان به چیزهایی که دیگر کودکان انجام می دهند فکر کرده و خود را درگیر آن می کنند. مثلاً کودکان تصمیم می گیرند با آجرهای بازی یک شهر بسازند. هر کدام از آن ها مشغول انجام کاری می شوند و یک قسمتی از کار را در دست می گیرند و به تنهایی با قسمتی از آجرها خانه یا ساختمان می سازند. اما در همین حین با کودکان دیگر نیز صحبت کرده و خود را با آن ها و افکارشان مشغول می کند. این مرحله از بازی نیز بسیار مهم است چرا که سبب رشد و پیشرفت مهارت های اجتماعیِ مشارکتی و میزبانی (چه چیزی می خواهیم درست کنیم؟)، مهارت حل مسئله (چطور می توانیم یک شهر بزرگتر درست کنیم؟)، همکاری (اگر ما با هم کار کنیم می توانیم یک شهر آجری بهتر بسازیم) و یادگیری زبان (برای رساندن پیام خود به دیگری، چه چیزی باید بگوییم؟) می شود. این نوع بازی، سبب پایه ریزی دوستی های واقعی در آینده کودک می شود.

6- بازی های تعاونی (Cooperative Play)

بازی تعاونی، جایی است که تمام مراحل با هم جمع شده و کودکان شروع به بازی با همدیگر می کنند. این نوع بازی ها، بیشتر برای کودکانِ کمی بزرگتر از سن پیش دبستانی یا کمی کوچکتر از این سن است. به خصوص آنهایی که خواهر یا برادر کوچک داشته یا در اطرافشان کودکان دیگری هم هستند. در این بازی، چون کودک در نقش های مختلف قرار گرفته و آن ها را با دیگران بازی می کند، مهارت های اجتماعی بسیار بهبود می یابند. بازی های تعاونی شامل چیدن پازل با همبازی های خود، بازی منچ، بازی های گروهی مثل عمو زنجیرباف و …، تعاملات آینده کودک را در دوران بلوغ و پس از آن شکل می دهند. از این رو، اهمیت ویژه ای دارند.

تفاوت بازی های مشارکتی و بازی های تعاونی در این است که بازی های مشارکتی، بازی های گروهی و با هم بوده که کودکان بدون برقراری سازماندهی خاص و قوانین مشخص، از بازی لذت می برند. در حالی که در بازی تعاونی، کودکان، بازی های گروهی را همراه با سازماندهی خاص و قوانین مشخص انجام می دهند.

علاوه بر بازی هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، بازی های دیگری هم هستند که به بلوغ کودک کمک می کنند.

این بازی ها عبارتند از:

7- بازی های نمایشی یا فانتزی (Dramatic/Fantasy Play)

حتماً شما هم کودکی را که مرتب لباس هایش را عوض می کند و یکبار در نقش دکتر و بار دیگر در نقش هایی مثل رستوران دار یا گارسون ظاهر می شود را دیده اید. این همان بازی نمایشی یا فانتزی است. این نوع بازی نه تنها تمرینی برای بهبود قوه تخیل کودک است، بلکه به یادگیری رعایت نوبت توسط کودک، همکاری، مشارکت و بهبود زبان او، کمک می کند. کودکان با بازی کردن یاد می گیرند چگونه در نقش های اجتماعی آینده ی خود عملکرد بهتری داشته باشند.


همچنین می توانید برای فرزندان خود جهت بازی کردن کلاه پرستاری درست کنید. نحوه ساخت کلاه پرستاری را در لینک زیر از وب سایت فن تریکس به شما آموزش می دهیم.

>>> نحوه ساخت کلاه پرستاری <<<


8- بازی های رقابتی (Competitive Play)

چه کودک شما در خانه با برادر خود مسابقه بدهد و چه در کوچه با همبازی های خود فوتبال بازی کند، به هر حال بازی رقابتی را یاد می گیرد. در بازی های رقابتی، قوانین، رعایت نوبت و عملکردها به عنوان بخشی از کار تیمی، درس های مهمی به کودک می آموزد. در بازی های رقابتی باید کودک خود را مجاب کنید که هم برد وجود دارد و هم باخت و اینکه همیشه موفقیت از آنِ کودک شما نیست.

9- بازی های فیزیکی (Physical Play)

مهارت های محرکی و فعال ریز و درشت در بازی های فیزیکی نیز نمود دارند. چه کودک شما در حال پرتاب یک توپ باشد چه در حال دوچرخه سواری، بازی های فیزیکی، کودکان را به فعالیت تشویق می کنند.

10- بازی های سازنده (Constructive Play)

بازی های سازنده شامل ساختمان سازی با آجرهای اسباب بازی، ساختن جاده برای حرکت اتومبیل های اسباب بازی یا ساختن یک قلعه با پشتی ها یا بالش ها و … می باشند. این نوع بازی ها، ساخت و ساز کردن و درست کردن چیزهایی با هم را به کودکان یاد می دهد. مهارت های شناختی در این بازی ها به کودکان کمک می کند که چطور چیزی را درست کنند تا بهتر کار کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا