روانشناسیسلامت

روش های سازگاری با ویروس هپاتیت C

زندگی با ویروس هپاتیت C

زندگی کردن با عفونت ویروس هپاتیت سی (HCV) نیازمند منطبق سازی و تنظیم برخی از جنبه های سبک زندگی با وضعیت این عفونت است. روش های درمانی جدید، بسیاری از عوارض جانبی ویروس هپاتیت C را از بین برده اند؛ اما هنوز هم لازم است از مصرف برخی غذاها و داروها دوری کرد و با جنبه های احساسی، اجتماعی و مالی این عفونت سر و کله زد.


همچنین می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با روش های سازگاری افراد معلول با ناتوانی جسمی خود آشنا شوید.

>>> افراد معلول چگونه می توانند با ناتوانی جسمی خود کنار بیایند؟ <<<


مسائل احساسی

ابتلا به عفونت ویروس هپاتیت C ، بار احساسی و روانی زیادی به همراه دارد و ممکن است فرد را افسرده کند. احساسات خود شخص راجع به تحت تاثیر قرار دادن و آلوده کردن بقیه مردم به این ویروس هم ممکن است این عواطف و مشکلات را تشدید کند. ما به شما چند روش پیشنهاد می دهیم تا بتوانید با استفاده از آن ها با مشکلات و مسائل احساسی خود در این زمینه کنار بیایید.

انگ اجتماعی: علاوه بر تبعیض موجود برای این بیماران، افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C باید انگ اجتماعی را هم یدک بکشند. این مورد در عموم افراد جامعه به فراوانی دیده می شود. زیرا ویروس هپاتیت سی مسری بوده و می تواند در اثر مصرف مواد مخدر(استفاده از سرنگ مشترک) و روابط جنسی محافظت نشده انتقال پیدا کند.

صحبت کردن راجع به بیماریتان با نزدیکان و دوستانتان کاملاً به خودتان بستگی دارد. برخی از بیماران ویروس هپاتیت سی ممکن است با دادن اطلاعات و صحبت در مورد بیماریشان مشکلی نداشته باشند و برخی هم ممکن است به شدت تحت فشار قرار بگیرند.

حفاظت از بقیه: هر چند که بیماری و شرایط خاص یک موضوع خصوصی به حساب می آید. اما در برخی موارد حتی اگر دوست نداشته باشید در رابطه با بیماریتان صحبت کنید، باید بدانید که نسبت به بقیه مسئول هستید. قبل از برقراری رابطه جنسی با شریک جنسی خود یا هرگونه رابطه دیگری که مرتبط با خون و بدن شماست، باید حتماً با فرد راجع به نوع و مسری بودن بیماریتان صحبت کنید. صداقت و مسئولیت پذیری در این زمینه به پاسخگویی احساسی خودتان نسبت به شرایط هم کمک می کند.

درک وضعیت خود: یک مطالعه نشان داده است که درک این بیماری توسط مبتلایان به این ویروس به روند بهبود و درمان آن ها کمک کرده است. درک بهتر بیماری به خود بیمار هم کمک می کند تا با روش های درمانی بهتری پیش رفته و تصمیمات آگاهانه تری بگیرد. همچنین داشتن اطلاعات بیشتر کمک می کند تا با در نظر گرفتن همه جوانب و شناخت ویروس، بهترین تصمیم گیری ها را داشته باشید.

افسردگی: افسردگی عضوی معمول و مرتبط با بسیاری از بیماری های واگیردار است. بهترین راه جلوگیری از بروز افسردگی مراجعه یا مشورت با یک روانپزشک یا روانشناس است.

مسائل فیزیکی در زمان ابتلا به ویروس هپاتیت C

اگر مبتلا به ویروس هپاتیت سی هستید، باید چند اقدام احتیاطی در زمینه نوع غذاها، نوشیدنی ها و داروهایتان انجام دهید.

بیماری کبد در نوع متابولیسم بدن نقش دارد. این ویروس مصرف برخی مواد غذایی که قبل از مبتلا شدن به ویروس برای بدنتان سالم بود را ریسک پذیر و خطرناک می کند. در نتیجه بدن و کبد با مصرف آن مواد خوراکی به شدت آسیب می بینند.

اگر به این ویروس مبتلا هستید، باید از مصرف چند نوع دارو دوری کنید؛ زیرا آن داروها در کبد فرآوری شده و یا اینکه برای آن یک سم به شمار می روند. در این زمینه باید موارد زیر را رعایت کنید.

– برچسب همه داروها را قبل از مصرف خوانده (حتی داروهایی که بدون نسخه قابل خریداری هستند) تا از مرتبط نبودن آن با کبد مطمئن شوید. در صورتی که به خاطر بیماری کبد نمی توانید دارویی را مصرف کنید، با یک پزشک صحبت کرده تا داروی های جایگزین را به شما معرفی کند.

– دوز و مقدار بالای هیچ نوع دارویی را مصرف نکنید.

– دارویی که توسط پزشک توصیه نشده است را اصلاً مصرف نکنید.

اگر به ویروس هپاتیت سی مبتلا هستید، باید بدانید که بیماری کبد روی متابولیزه شدن غذاها و نوشیدنی ها هم تاثیر می گذارد. برای پیشگیری از بدتر شدن وضعیت باید مصرف مواد غذایی که روی بیماری کبدتان اثر می گذارد را کنار بگذارید.

غذا های چرب: بدن برای متابولیزه کردن غذاهای چرب مانند گوشت، پوست مرغ و طیور، سس ها و پنیر به یک کبد سالم نیاز دارد. اگر به این ویروس مبتلا هستید، این غذاها ممکن است شما را به شدت بیمار کنند.

غذاهای پر نمک: سدیم برای بیماران مبتلا به ویروس هپاتیت سی بسیار مضر است و می تواند مستقیماً روی افزایش فشار خون تاثیر بگذارد. برخی مواد غذایی پر سدیم شامل چاشنی غذاها، سوپ ها و نودل های آماده، سس ها و مافین ها می شود.

غذاهایی با قند بالا: اگر به این ویروس مبتلا هستید، باید از خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین مثل انرژی زاها، آبمیوه های صنعتی، شیرینی های کوکی، شکلات، انواع براونی و کیک دوری کنید. زیرا شکر برای متابولیزه شدن به کبد نیاز داشته و کبد بیمار از پس این کار بر نمی آید.

مسائل اجتماعی

برقراری روابط سالم با دیگر مردم به کنار آمدن با این بیماری کمک می کند. حفظ روابط اجتماعی که در مسری بودن بیماریتان دخالتی ندارد، یک امر ضروری است. جدا از دوستان و نزدیکان می توانید با دیگر افرادی که با این بیماری سر و کله می زنند هم ارتباط بر قرار کنید.

دوستان و خانواده: یکی از قسمت های مهم زندگی با این ویروس حفظ ارتباط با دوستان و خانواده است. هنگامی که گرفتار یک بیماری واگیردار می شوید، ممکن است با قضاوت، ترس و کناره گیری مواجه شده و انتخاب روابط سالم برایتان چالش برانگیز باشد. در این مواقع ممکن است تصمیم بگیرید به یک رابطه بیشتر بها داده و برخی از روابط را به دلیل جو احساسی که برایتان به وجود آمده است پایان دهید.

محل کار: بسیاری از مردم جدا از مسائل مالی از لحاظ روحی هم تحت تاثیر محل کار قرار می گیرند. اگر مبتلا به ویروس هپاتیت سی هستید، بهتر است چند وقتی محل کار یا مدرسه را ترک کرده و روند بهبودی را پیش ببرید. اما بسیاری از مردم بعد از مصرف داروی های مخصوص ضد ویروسی از سلامت کافی برخوردار هستند. اگر تصمیم گرفتید به کار کردن خود ادامه بدهید، بدون توجه به بیماری، مسائل و حواشی محل کار را از بیماریتان دور کرده و کار خود را انجام دهید.

گروه های حمایت کننده: علاوه بر داروها، مکان هایی هم وجود دارند که در آنجا می توانید با سایر کسانی که تجربه این بیماری را داشته اند صحبت کرده و از آن ها پیشنهاد و نظر بخواهید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا