روانشناسیکودک

داشتن چه مهارت هایی کودکان را برای ورود به پیش دبستانی آماده می کند؟

آمادگی کودکان برای ورود به پیش دبستانی

امروزه آماده کردن کودکان برای ورود به پیش دیستانی یکی از مسائل مهم آموزشی به حساب می آید. با فن تریکس همراه شوید تا با مهارتهای لازم برای ورود فرزندتان به پیش دبستانی را فراگیرید.

1 مهارت کودکان برای پیش دبستانی

کودکان به روش های مختلف و در شکل و سطح متفاوتی نسبت به یکدیگر رشد می کنند. بنابراین کودکان اصلا باهم یکسان نیستند. با این حال، مراحلی از رشد وجود دارد که مختص سن کودکان بوده و انتظار می رود که کودک مختص سنی که در آن قرار دارد، رفتار کند. برای بچه هایی که برای ورود به مقطع پیش دبستانی آماده شده اند، کودکستان محیطی باز بوده که مهارت ها، تجربیات و چیزهای زیادی در آن کسب می کنند. به همین دلیل، لازم است قبل از ورود کوک به مدرسه، باید مهارت هایی به او آموزش دهید تا پیش زمینه لازم ورود به محیط جدید، برای او فراهم شود. همچنین، مراحل رشد مختص سن پیش دبستانی، در وی تکمیل شده تا محیط جدید مدرسه برایش خسته کننده نبوده و در یادگیری او تاثیر بدی نداشته باشد. بنابراین کودک بسیار راحت می تواند خود را با محیط وفق داده و با احساس آرامش و به راحتی دانسته هایش را روز به روز تکمیل کند.

مهارت هایی که باید کودک در بدو ورود به پیش دبستانی داشته باشد را مهارت های رشد شناختی می نامند که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

مهارت های شناختی – رشد شناختی

کودک شما در هر مرحله ای از سن مراحل رشد، شناخت و مهارت را دریافت می کند. اما چیزی که در تمامی مراحل رشد کودک اهمیت دارد، رشد مهارت های شناختی کودک می باشد.

رشد مهارت های شناختی، اشاره به توانایی‌های کودک برای پردازش ذهنی می باشد. این توانایی ها عبارت از فهمیدن، درک کردن و پردازش اطلاعات یا یک تجربه، توانایی فکر کردن به دنیای محیط، یافتن اطلاعات و مرتبط کردن اطلاعات پیشین به یافته های جدید.

با رشد کودکان، مهارتهای فکری آنها نیز رشد خواهد کرد. یعنی می توانند به مسائل فکر و آن را برای خود بازگو کنند. کودکی که وارد کودکستان یا پیش دبستانی می شود، باید این توانایی را داشته باشد که چیزهایی که به ذهن او می رسد را به روش های مختلف برای خود تحلیل و بازگو کند. یعنی به درک کاملی از تمامی چیزهایی که در محیط کودکستان وجود دارد و همچنین تمام مواردی که مربی از او می خواهد، رسیده باشد.

بنابراین اگر کودک به مهارتهایی که در ادامه به شما خواهیم گفت دست پیدا کرده، او برای شروع به مدرسه کاملا آماده است.

این مهارت ها عبارت اند از:

ارتباطات

کودکان در این سن، باید بتوانند پنج تا شش جمله را پشت سر هم گفته و با دیگران ارتباط برقرار کنند. نوع صحبت کردن آن ها هم باید به اندازه ای واضح و صریح بوده که دیگران متوجه صحبت های او شوند. مهارت ارتباطی یکی از مهم ترین پیش نیازها برای ورود به محیط پیش دبستانی یا همان مهد کودک می باشد. زیرا کودک باید قادر باشد نیازهای خود را بشناسد و آنها را بیان کند. همچنین با معلم و دیگران ارتباط برقرار کرده و از این طریق دانسته های خود را افزایش دهند.

شمارش

اکثر بچه های این سن باید شمارش اعداد را یاد بگیرند و حداقل تا عدد 10 قادر به شمردن باشند. باید سعی شود به کودک قبل از ورود به کودکستان شمارش آموزش داده شود تا کودک اعداد را نه به طور کامل ولی تا حدی بلد باشد. همچنین نوشتن اعداد و تشخیص بزرگتر و کوچکتر بودن آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. به همین دلیل در مقطع پیش دبستانی نوشتن اعداد به آن ها آموزش داده شده و لازم است حداقل، شمردن اعداد قبل از ورود به مقطع پیش دبستانی را بلد باشند.

واقعیت و افسانه

کودکان در سن پیش دبستانی باید فرق بین واقعیت، داستان، افسانه و چیزهای دروغ را تشخیص داده و درک کنند. در پیش دبستانی معمولاً آموزش ها و آداب مهارت های زندگی در قالب داستان به آن ها آموزش داده می شود. همچنین بچه ها از خود داستان هایی را تعریف می کنند که ممکن است خوشایند نبوده و در افسانه ای بودن آن ها اغراق شده باشد. به همین دلیل لازم است که کودکان فرق بین واقعیت و افسانه را دانسته تا بدانند که داستان های افسانه ای در واقعیت اتفاق نمی افتد و داستان های مهارتی در واقعیت بوده و باید از آن ها درس بگیرند.

ترتیب در رویدادها

کودک در این مرحله از سن باید قادر باشد رویدادها را به ترتیب بیان کنند. یعنی بتواند ابتدا، وسط و انتهای یک رویداد را به ترتیب همان چیزی که بوده و رخ داده، بیان کند. این مهارت از این جهت لازم و حیاتی است که او را برای خواندن و نوشتن در مدرسه آماده می کند.

بنابراین به طور خلاصه والدین باید به کودکان قبل از ورود به پیش دبستان مهارتهای زیر را آموزش دهند:

– والدین کودکان را با خواندن و پرسش درباره داستان آشنا کنند.

– از او بخواهید خاطرات مربوط به مسافرت را برای دیگران تعریف کنند.

– آنها را با داستان های واقعی و افسانه ای آشنا کنید.

– به آنها شمارش اعداد، بازی با اعداد و نقاشی کشیدن را آموزش دهید.

لازم به ذکر است شاید کودک هنگام ورود به کودکستان به نقطه ی عطف رشد خود نرسیده و همه ی این مهارت ها را کسب نکرده باشد. اما عدم موفقیت در معیارهای تعیین شده در یک سن خاص، لزوماً عدم موفقیت در یادگیری را نشان نمی دهد. سرعت رشد در کودکان بسیار بالاست و به مرور زمان در طول یک سال پیش دبستانی همه ی مهارت ها را به دست می آورد. اما اگر در پایان مقطع پیش دبستانی حصول این مهارت ها و پیشرفتی در مهارتها ندید، بهتر است با یک پزشک درباره آن مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کودکان مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> مزایای قرار گرفتن کودک ر موقعیت های خطرناک چیست؟ <<<

>>> چگونه به کودکان بیاموزیم با دهان بسته غذا بخورند؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
ملکوتیان

آموزش هاتون خوب و متفاوته. با بیانی ساده. امیدوارم راهتون پایدار باشه

دکمه بازگشت به بالا