سلامت

فواید و تاثیرات دلقک درمانی چیست؟

فواید دلقک درمانی چیست؟

دلقک درمانی یا دلقک پزشکی معقوله ای جدا از دلقک های معمولیست که در انظار عمومی حاضر شده تا مردم را سرگرم کرده و موجب خنده ی آن ها شوند. دلقک های پزشکی در واقع فوق تخصصانی هستند که به شکل دلقک ظاهر می شوند و بیشتر شبیه به دراما درمانی یا تئاتر درمانی می باشند، که به بیماران کمک می کنند دلقک درونی خود را کشف کرده و با آن همراه شوند. بگذارید واضح تر بگوییم، دلقک درمانی یعنی با استفاده از تخیلات، یک دنیای فانتزی و شاد را در کنار زندگی فرد که همراه با مشکلات و رنج هایی می باشد، ساخته تا کمتر با دنیای پر رنجش و زندگی واقعی همزاد پنداری شود. در واقع این دنیای فانتزی کمک می کند تا از دنیای رنجور واقعی خود کناره گرفته و بیمار بپذیرد که این بیماری و مشکل تمام وجود من نیست و فقط بخشی از من است که باید بهبود یابد. بنابراین می توان گفت: دلقک، بیمار را یاری می کند تا از یک دنیای آزار دهنده ی واقعی به یک دنیای شاد و فانتزی برود. دلقک کمک می کند تا بیمار تخیلاتش را فعال کرده، خود را تبدیل به یک دلقک کند و وارد دنیایی شاد به دور از دنیای واقعی اش شود. زمانی که بیمار از دنیای واقعی دور شود، راحت تر می تواند آن را مشاهده کند و دست به حذف آن بزند.

1 فواید دلقک درمانی

پتانسیلِ درمانی این دلقک ها و در واقع روش دلقک درمانی ابتدا توسط یک کارشناس روانپزشکی، شریل کارپ در سال 1990 با عنوان ” دلقک درمانی، خلق یک شخصیت دلقک به عنوان یک مداخله گر درمانی ” ارائه شد. این بینش کارپ در واقع ریشه در شخصیت خودش داشت. زیرا او یک آموزگار دلقک بود و در دلقک بازی تجاربی داشت.

کارپ می گوید:

در جوانی، به یک زندان مردان با حداکثر امنیت دعوت شدم. در واقع آنجا بود که قدرت دلقک را به وضوح دیدم. زندانیان با احساسات و رنج های روحی بسیار اغراق یافته ای مواجه بودند که سال ها پیش به خاک سپرده شده بود. به ظاهر مانند کودکان نقش بازی می کردند، اما ذهنشان در رنج های شخصیتیشان اسیر شده بود. این جا بود که ایده ی دلقک درمانی در ذهن من نقش بست. یعنی امکان داشت کاری کرد تا کودکان ظاهرشان را از شخصیت واقعی که رنجشان می داد دور کرده و کارهایی را برایشان انجام داد.

دلقک درمانی در افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند نیز بسیار مؤثر است. دلقک ها این قدرت را دارند که تضادهایی که باعث رنج روح و ذهن و روان انسان می شوند را متوقف کنند. مانند قدرت در برابر بی عدالتی یا شایستگی در مقابل بی کفایتی. حال دلقک درمانی برای افرادی که به این دلایل به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده اند بسیار مؤثر است. زیرا می تواند خوشحالی، سرخوشی و نشاط را به آن ها هدیه دهد. درست همان چیزی که در مواد مخدر به دنبال آن می گردند.

اکنون در فوریه ی 2018 گوردون و همکارانش در مقاله ای Arts in Psychotherapy از موفقیت 10 ساله ی دلقک درمانی در درمان اعتیاد در کارگاه ترک اعتیادشان خبر دادند. این پروژه ی آن ها که توسط وزارت بهداشت کشورشان به رسمیت شناخته شد، امروزه در کمپ های ترک اعتیاد و مراکز درمان اعتیاد در بین کسانی که قصد دارند هر نوع اعتیادی را ترک کنند به کار می رود.

کارگاه گوردون و همکارانش مردانی 20 تا 60 ساله از هر قومی چون عرب، یهود و مسیحی را در برداشت که در اثر اعتیاد دچار اختلال شخصیتی و سابقه ی جنایی بودند. این افراد دائما تحت نظارت قرار گرفتند و بعد از این که 70 نفر از آن ها به طور کامل در اثر دلقک درمانی از اعتیاد پاک شده و درمان شدند، وزارت بهداشت کشور نتایج دلقک درمانی را به صورت زیر شرح داد:

• بهبود روابط بیماران درمان شده به روش دلقک درمانی با کودکان و دیگر افراد خانواده.

• بهبود یافتن تعادل در زندگی و توانایی کنار آمدن با دغدغه های زندگی.

• بهبود احساسات و انعطاف پذیری شخصیتی و روانی بدون نیاز به مواد مخدر، دارو یا الکل.

• خلاقیت بیشتر در یافتن راه حل برای مشکلات.

• احساس موفقیت و تمرکز بر نقاط مثبت شخصیتی.

• افزایش خود آگاهی با توانایی خندیدن به خود و مشکلات.

افزایش اعتماد به نفس.

• تعامل هر چه بهتر با دیگران.

اگر چه گوردون و همکارانش در کارگاهشان دلقک درمانی را فقط برای معتادان آزمایش کردند، اما تحقیقات نشان داده است که این مداخله ی دلقک ها برای سایر بیماران با انواع امراض از جمله سرطان نیز می تواند مؤثر باشد. دلقک درمانی همچنین در بهبود کیفیت زندگی افراد معلول، جوانانِ در معرض خطر، افراد افسرده و سایر بیماران بسیار مؤثر خواهد بود. دلقک در هر بیماری می تواند وارد کار شده و بیمار را به گونه ای با تخیل تبدیل به یک دلقک در دنیایی شاد و فانتزی کند که شخصیت واقعیش را دچار مشکل کند و از بین ببرد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
psychologytoday




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا