کودک

چرا باید بگذارید تا کودکان با کثیف کاری غذا بخورند؟

شاید برای اولین بار که به کودکتان غذا می دهید، فرزندتان به آرامی و خیلی تمیزغذایش را بخورد؛ اما بعد از چند بار غذا خوردن ممکن است قاشق را پرت کرده و کاسه غذایش را به این طرف و آن طرف بیندازد. شاید این کارِ کودک به نظرتان غیر قابل تحمل بیاید، اما این کثیف کاری ها و بریز و بپاش ها بیش تر از آن چیزی که فکرش را بکنید ارزشش را دارد.

برخی از والدین گمان می کنند اینکه اجازه بدهند فرزندشان این گونه غذا بخورد، نشان دهنده غفلت، سر به هوایی و به جا نیاوردن وظیفه والدینیشان می باشد. اما واقعیت این است که به عنوان یک پدر یا مادر خوب باید اجازه دهید فرزندتان تا جایی که دلش می خواهد هنگام غذا خوردن کثیف کاری کند. اجازه دهید تا غذا به موها و کل صورتش چسبیده (با دیدن صورت کودکتان قیافه های چندش آور به خود نگیرید) و کودکتان سر تا سر بدنش را با غذایش کثیف کند.

ما در فن تریکس به شما می گوییم چرا باید اجازه دهید تا کودکانتان در حین غذا خوردن کثیف کاری راه بیندازند.

مزایای کثیف کاری کودکان هنگام غذا خوردن

1 مزایای غذا خوردن کودک با کثیف کاری

1- فعال و تقویت کردن احساسات

وعده های غذایی برای بچه ها چیزی فراتر از غذا خوردن است. علاوه بر اولین هنجارهای اجتماعی و فرهنگی که قرار است احساسات پنج گانه شان را تقویت کند؛ این نوع غذا خوردن هم احساسات آن ها را فعال می کند. حس لامسه ای که با به هم زدن و کثیف کاری یک چیز به دست می آورید، اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار مغزتان قرار می دهد که مغز کودک در این مورد آن ها را بررسی کرده و پاسخ مناسب تری برای آن برنامه ریزی می کند. بچه ها و کودکان این کار را به صورت غریزی و برای ارضای کنجکاوی، کشف چیزهای مختلف و کسب تجربه انجام می دهند.

2- یادگیری غذا خوردن توسط خودشان

وقتی که کودک دستش را در ظرف غذا گذاشته و سپس انگشتانش را به دهان می برد، در واقع یاد می گیرد که با استفاده از دست هایش می تواند غذا خورده و گرسنگیش را رفع کند. همچنین یک جرقه در ذهنش زده می شود “من می تونم خودمو سیر کنم”. این مورد احتمالاً ماه ها قبل از اینکه بتواند از قاشق برای غذا خوردن استفاده کند؛ اتفاق می افتد. اما همین کار هم باعث می شود تا پیش زمینه به دست گرفتن قاشق برایش فراهم شود و حتی زودتر از بقیه بچه ها، غذا خوردن را یاد بگیرد. اگر بچه تان دستش را در غذا فرو برده اما آن را به دهان نمی برد، خودتان باید او را برای انجام این کار راهنمایی کنید، نه اینکه جلوی کارش را بگیرید.

3- جلوگیری از حالت دفاعی لامسه

وقتی کودکان به لمس انواع چیزها و بافت های مختلف دسترسی نداشته باشند، می توانند بعداً به لمس چیزهای جدید حساسیت پیدا کنند. حتی در صورت پوشیدن لباس های جدید از تماس لباس با پوست بدنشان احساس ناخوشایندی پیدا کنند. اگر حین غذا خوردن دائماً صورت کودک را تمیز کنید، ممکن است در او حسی ایجاد کنید که برای همیشه با حس تمیز نبودن ناآشنا باقی بماند و کمی شلوغی و کثیف کاری در او حس بد و اعصاب خردکنی به وجود بیاورد. کودکانی که با این حالت دفاعی در برابر لمس شدن به دنیا می آیند، از رفتارهای اولیه خود قابل تشخیص اند. تمیز کردن صورتشان و جمع کردن غذاها با قاشق می تواند حس بسیار بدی در این کودکان ایجاد کند.

4- مثبت نشان دادن مسئله

اگر بگذارید بچه هایتان در طول غذا خوردن کثیف کاری کنند، غذا خوردن را برایشان لذت بخش تر می کنید. اما اینکه با دستمال کنار بچه منتظر باشید تا صورتش را به محض کثیف شدن پاک کنید، می تواند خاطرات ناخوشایندی برای بچه به وجود بیاورد و در او احساس بدی ایجاد کند.

اگر دائماً با دستمال صورت بچه تان را تمیز می کنید و یا هنگام غذا خوردن به او کمک نمی کنید تا دستانش را به دهان ببرد، در واقع فرزندتان را از تجربه یک حس لذت بخش و آموزنده محروم می کنید. شاید این قضیه بی انصافانه به نظر برسد، اما واقعاً همین گونه است. اگر تا الان این کار را انجام می دادید خبر خوب این است که از همین حالا هم می توانید اجازه دهید تا کودک شما کثیف کاری هایش را شروع کند. از آنجایی که کودکتان باید به مرور آداب غذا خوردن را هم یاد بگیرد، نگذراید تا فقط برای بازی کردن غذایش را این طرف و آن طرف پخش کند. اما اگر حین غذا خوردن کثیف کاری می کنند، اجازه دهید این کار را تا جایی که دوست دارند ادامه دهند.

– با قاشق غذای ریخته شده روی صورتشان را جمع نکنید و دوباره به خورد بچه تان بدهید. این کار می تواند واقعاً برایشان آزار دهنده باشد.

– حین غذا خوردن دستمال به دست کنارشان نباشید تا به محض کثیف شدن صورتشان، آن را پاک کنید. بعد از تمام شدن غذا هم می توانید صورتشان را پاک و تمیز کنید.

این جمله را همیشه به خاطر داشته باشید، “اگر پوره سیب زمینی به مو و گوش های بچه چسبیده هیچ اشکالی نداره، می تونم بعد از تموم شدن غذا هم تمیزش کنم”.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس می توانید به کودکان بیاموزید چگونه با دهان بسته غذا بخورند.

>>> آموزش غذا خوردن با دهان بسته به کودک <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
yourkidstable




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا