روانشناسیکودک

فواید و مزایای قرار گرفتن کودکان در موقعیت خطرناک چیست؟

استفاده کودک از وسایل نسبتاً خطرناک مانند چاقوی آشپزخانه

همه ی کودکان و به خصوص دختر بچه ها، عاشق کمک کردن در امور آشپزی هستند. مادران هم تا حدودی اجازه ی انجام این کار را به آن ها می دهند؛ اما معمولاً با ابزار و وسایلی که برایشان ایمن باشد. مثلاً تا قبل از سن 12 سالگی هیچ گاه کارد و چاقویی به جز چاقوی پنیر را در اختیار کودک نمی گذارند. اما جالب است بدانید که امروزه تحقیقات نشان داده است تاخیر در یادگیری و توانایی کودکان در استفاده از اشیاء تیز مانند چاقو ی آشپزخانه ، می تواند واقعاً در رشد روانشناسی کودک تداخل ایجاد کند. دقیقاً مانند اختلال در یادگیری دستشویی رفتن کودکان ، که تا سن 6 سال و تا زمان مدرسه رفتن آن را یاد نمی گیرند.

تحقیقات ثابت کرده است که کودکان نه تنها در سنین بسیار پایین قادر به استفاده صحیح از وسایل تیز و چاقوی واقعی هستند، بلکه از نظر روانشناسی برای آن ها مزایایی نیز دارد.

شاید توجه به این مسئله کمی قابل تامل باشد، که ما والدین کودکان را از مواجه با موقعیت هایی که کمی خطرناک باشند، مثل استفاده از چاقوی آشپزخانه، بالا رفتن از درخت، بازی کردن یا دوچرخه سواری بیرون از خانه محروم کرده و به راحتی وسایلی به اصطلاح ایمن مثل تبلت یا تلویزیون که برای رشدشان مضر است را در اختیارشان می گذاریم. بچه ها می توانند مانند یک فرد حرفه ای از گوشی و تبلت استفاده کرده و حتی در بسیاری از گیم ها امتیاز بالایی به دست آورند؛ اما طرز استفاده از چاقوی آشپزخانه، جارو کردن و گردگیری، ظرف شستن و حتی روشن کردن ماشین لباسشویی را بلد نیستند.

ما والدین این گونه کودکان را محدود کرده و بعدها انتظار داریم که کودک بتواند کارهای خانه و شخصی خود را براحتی انجام دهد؛ و یا دائماً نگران یا ناراحتیم که چرا خودشان نمی توانند به تنهایی این گونه کارها را انجام دهند.

فواید و مزایای استفاده کودک از چاقو ی آشپزخانه:

1 مزایای استفاده کودک از چاقو

چاقو ی آشپزخانه و وسایلی مانند آن، ممکن است خطرناک باشند، اما ابزاری بسیار متعارف و مفید بوده و تنها زمانی مشکل می آفریند که به درستی استفاده نشوند. زمانی که از دید مثبت به آن بنگریم، متوجه می شویم که این وسایل نه تنها به عنوان وسایل آشپزخانه مفید هستند، بلکه راهی برای استقلال کودکان نیز به شمار می روند. اگر به این مسئله فکر کنیم که آیا می خواهیم کودکی ایمن از هرگونه بلایا تحویل جامعه دهیم یا فردی مستقل و بسیار توانا که به راحتی بتواند با موقعیت های خطرناک و ریسک های زندگی کنار آمده و آن ها را مدیریت و ارزیابی کند، به این نتیجه می رسیم که چاقوی آشپزخانه می تواند نقش بسیار مهمی را در تربیت کودک ایفا کند. البته با نظارت والدین.

در بسیاری از کشورهای جهان به صورت روتین به کودکان اجازه داده می شود که با وسایل خطرناک مثل چاقوی آشپزخانه ، چکش، هاون و دیگر وسایل این چنینی در سن دو سال و حتی کمتر کار کنند.

بنابراین از مزایای مهم استفاده از چاقوی آشپزخانه یا وسایل نسبتا خطرناک توسط بچه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برآورد و تشخیص خطر و مستقل شدن را می آموزند.

قرار گرفتن کودکان در موقعیت هایی که به آن ها آموزش می دهد تا به اندازه کافی خطر را ارزیابی کنند، در واقع در طولانی مدت از آن ها محافظت می کند. کودکان با تلاش (و بعضی اوقات شکست) می آموزند که مثلاً چقدر و تا چه اندازه می توانند از جایی بپرند، چگونه به راحتی و بدون خطر از جایی سقوط کنند و یا چگونه از وسایلی مثل چاقوی آشپزخانه به درستی استفاده کنند.

بله آسیب ها و خطرهایی مثل زخمی شدن و جراحت وجود دارد، اما انسان ها یاد گرفته اند در چنین مواقعی حال خود را خوب کرده و خود را نجات دهند. چیزی که بیشتر اهمیت دارد، نیاز کودکان برای مواجهه و تجربه ی این موقعیت هاست؛ تا به آن ها مستقل شدن، انعطاف پذیری و اینکه شکست های جزئی پایان جهان نیست را بیاموزد.

Ellen Hansen Sandseter پژوهشگر نروژی در دانشگاه Queen Maud نروژ می گوید: “مهم ترین حفاظت و ایمنی که می توانیم از کودکانمان داشته باشیم این است که آن ها را به خطر بیندازیم.”

کشورهایی مثل سوئد و نروژ به کودکان آزادی کامل در رویارویی با خطرها را داده و دورادور مراقب آنها هستند. با توجه به این موضوع نیز میبینیم که نرخ آسیب کودکانشان بسیار پایین است.

برای جامعه افراد مفیدی بار می آیند.

روانشناسی امروز، کودکان عصر جدید را به جای افرادی مفید و کمک حال در آینده، گنجینه هایی خوانده است که باید از آن ها محافظت شود. در حالی که این گونه نیست. کودکان باید به گونه ای پرورش یابند که برای جامعه افراد مسئولیت پذیری شوند. اینکه پدر و مادر هر کاری را برای آن ها انجام داده، فرصت رویارویی با تمامی موقعیت ها را از آن ها بگیرند و آن ها را از شرکت در مسیرهای مختلفی که خانواده در آن گام بر می دارد باز دارند، در طولانی مدت و در آینده آسیب بسیار جدی به آن ها می زند.

در واقع خانواده باید مطمئن باشد، زمانی که فرزند از خانه بیرون می رود، قادر است از خود مراقبت و محافظت کرده و کارهایی مثل غذا پختن، تمیز کردن، دوختن دکمه های لباس، تعویض لاستیک ماشین و… را بدون کمک دیگران انجام دهد.

استفاده ی کودک از چاقو ی آشپزخانه ، وسایل تیز و خطرناک در سنین بسیار پایین مقدمه ای برای داشتن چنین فرزندی در آینده است. البته باید به یاد داشته باشید که باید کاملا مراقب کودک بود تا در شروع کار با وسایل خطرناک یا نسبتا خطرناک، دچار آسیب نشود.

اشتهای کودک را بالا می برد.

تجربیات ثابت کرده است که اگر کودک در امر آشپزی و تهیه ی غذا مشارکت داشته باشد، تمایل بیشتری دارد که تا آخرین لقمه غذا را بخورد. همچنین برای خوردن غذا، بی اشتهایی، نق نق و بهانه جویی نمی کند. در آینده نیز احتمال بیشتری دارد تا برای خودشان آشپزی کرده و غذاهای سالمی بخورند؛ به قول معروف خودشان با مهارت خودشان از عهده ی شکمشان برآیند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
غزال

بسیار عالی، خسته نباشید

دکمه بازگشت به بالا