کودک

چگونه به بچه ها بیاموزیم با دهان بسته غذا بخورند؟

گاهی لذت یک دورهمی روی سفره ی شام، با صدای چلپ چلوپ و کثیف کاری کودکی که با دهان باز غذا می خورد، از بین می رود. به خصوص برای افرادی که روی این موضوع بسیار حساسند. اگر چه برخی از خانواده ها هیچ گاه به این موضوع توجه نمی کنند، اما خانواده هایی هستند که حل این مشکل و عادت صحیح غذا خوردن کودکشان برایشان بسیار مهم است. راه حل های زیر به این خانواده ها بیشتر کمک خواهد کرد.

آموزش نحوه صحیح غذا خوردن به کودکان

1- قبل از هر چیزی باید نحوه ی صحیح جویدن غذا را در سن بسیار پایین به کودک بیاموزید.

شروع آموزش جویدن غذا با دهان بسته در سنین بسیار پایین، آسان تر از زمانی است که چند سالی از آن گذشته و تبدیل به عادت شده باشد. البته به دلیل اینکه سن کودک پایین است و درکی از موضوع ندارد، یاد دادن آن کمی زمان بر خواهد بود.

2- برای صحبت با کودکتان در مورد آداب غذا خوردن وقت بگذارید.

ارتباطات و صحبت با کودک کلید حل مشکلتان است. البته اصلاً انتظار نداشته باشید که مثلاً کودک 30 دقیقه بنشیند و روی حرف هایتان متمرکز شود. اما تصور اینکه او نمی فهمد و هیچ چیز را درک نمی کند در نتیجه، صحبت فایده ای ندارد نیز اشتباه است. یادآوری یک یا چند نکته ای که می خواهید کودک فراگیرد، قبل یا حین غذاخوردن او بسیار موثر است.

– برای تعلیم می توانید از علائم بصری نیز استفاده کنید. مثلاً هنگامی که بچه با دهان باز غذا می خورد، دستتان را بالا برده و به او یادآوری کنید که این کار اشتباه است.

3- چیزی که انتظار دارید کودک انجام دهد را خودتان انجام دهید.

با نشان دادن مثال هایی، غذا خوردن صحیح را به او آموزش دهید. همچنین در کنار این کار، در مورد اهمیت این موضوع نیز دائماً با او صحبت کنید.

1 آموزش صحیح غذا خوردن به کودک

• با تکنیک های مناسب، نحوه گاز زدن لقمه، به آرامی هدایت کردن آن داخل دهان و جویدن و قورت دادن را  به او آموزش دهید. مطمئن شوید آنچه را که انجام می دهید، کودک آن را دیده و درک می کند.

2 آموزش صحیح غذا خوردن به کودک

• برای اینکار، می توانید از منابعی مثل کتاب قصه، کتاب های پیش دبستانی، کارتون و… استفاده کرده و تکنیک های صحیح غذا خوردن را در قالب عکس یا فیلم به کودک نشان دهید.

4- برای کودکتان الگو باشید. همیشه جلوی او نششسته و با دهان بسته غذا بخورید. همچنین حین غذا خوردن به هیچ وجه حرف نزنید.

تشویق و پاداش دادن به کودک نیز شما را برای سیدن به اهدافتان بیشتر یاری می کند.

3 آموزش صحیح غذا خوردن به کودک

5- حواستان دائماً به غذا خوردن کودک باشد.

یاد گرفتن روش صحیح غذا خوردن زمان بر است. در طول این مدت یادآوری دائمی را فراموش نکنید. برای انجام بهتر این کار یک عبارت، کلمه یا نشانگری را انتخاب کرده و یادآوری را با آن انجام دهید.

6- صبور باشید.

بچه های کوچک تر، برای یادگیری، به آموزش مداوم، یادآوری های مکرر و صبر بسیار بالایی احتیاج داشته که فقط به دلیل سن پایینشان است.

– روی میز شام، از همه ی افراد خانواده بخواهید که لقمه های کوچکی بخورند. همچنین دهانشان را بسته و همگی سعی کنند نحوه ی صحیح غذاخوردن را به کودک نشان دهند.

– ممکن است لازم باشد پس از هر لقمه، غذا را از او بگیرید، به او یادآوری کنید و مجدداً غذا را در اختیارش بگذارید.

در پایان  در نظر داشته باشید که گاهی غذا خوردن کودک با دهان باز می تواند به دلیل وجود مشکلاتی مثل مشکل تنفس در حین خوردن، بزرگ بودن لوزه ها و عفونت گلو باشد؛ که ابتدا آن را درمان کرده و بعد غذا خوردن با دهان بسته را به کودک آموزش دهید.

در کنار آموزش صحیح غذا خوردن به کودکان، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آموزش های کودکان به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> آموزش بالا و پایین رفتن به کودکان <<<

>>> آموزش توالت رفتن به کودکان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
آنیتا

من بابام با دهان باز غذا میخوره😔😔 ولی من با دهان بسته میخورم

دکمه بازگشت به بالا