حیوانات و جانوران

چگونه از خوردن تخم مرغ ها توسط مرغ ها جلوگیری کنیم؟

تخم مرغ خوردن توسط خودِ مرغ ها، زمانی شروع می شود که یک مرغ به اشتباه و بر حسب اتفاق یک تخم را می شکند و کنجکاو به بررسی درون آن می شود. به دنبال این کار تخم مرغ را مزه مزه کرده و اگر از مزه آن خوشش آمد، شروع به خوردن آن می کند. اگر این عمل توسط یک مرغ انجام شود و جلوی آن گرفته نشود، ممکن است بین تمام مرغ ها رایج شده و متوقف کردن آن سخت گردد. در این مقاله به راهکارهایی برای مقابله با این مسئله، اشاره شده است.


همچنین با مراجعه به لینک از وب سایت فن تریکس می توانید از بروز بیماری در مرغ ها جلوگیری کنید.

>>> جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها <<<


ایجاد یک محیط سالم و مناسب

1- سایز لانه ها را طوری انتخاب و بسازید که خیلی کوچک و تنگ نباشند تا از ازدحام و شلوغی آنها جلوگیری شود.

این کار به کاهش تعداد تخم مرغ های شکسته در لانه، کمک می کند. در لانه های کوچک احتمال له شدن، زیر پا ماندن و شکسته شدن تخم مرغ ها بالا می باشد. از سوی دیگر، در لانه های کوچک بخاطر فشار زیاد، مرغ ها بیشتر نوک می زنند. در نتیجه احتمال شکستن تخم مرغ ها بالا می رود. در واقع شما باید احتمال شکسته شدن تخم مرغ ها را تا جایی پایین بیاورید که مرغ ها هیچگاه مواد درون تخم مرغ را مزه نکنند. برای هر 4 تا 5 مرغ، به یک لانه 31×31 سانتی متری نیاز دارید.

• مرغ های تخم گذار (مرغ های کُرچ) را از لانه خارج کنید. زیرا این مرغ ها بعد از تخم گذاری باید روی تخمشان بنشینند و همین امر سبب ایجاد ازدحام در لانه می شود.

• یک لانه برای مرغ های تخم گذار طراحی کنید؛ تا زمانی که این مرغ ها از روی تخم هایشان بلند می شوند، تخم مرغ ها و جوجه ها در معرض نوک زدن نبوده و ایمن باشند.

2- بهتر است برای لانه سازی یک محیط تاریک و آرام را انتخاب کنید.

نور و روشنایی زیاد موجب متشنج و عصبانی شدن؛ و در نتیجه نوک زدن زیاد مرغ ها نیز می شود. پس لانه ها را در معرض نور خورشید قرار ندهید و هیچ لامپی در آنها تعبیه نکنید. نورگیرها و پنجره ها را بپوشانید تا یک محیط آرام و راحتی را برای مرغ های خود فراهم کرده باشید.

• هر چیزی مانند صدا یا نور که باعث ترساندن یا وحشت مرغ ها می شود را از لانه دور کنید. زیرا در صورتی که مرغ ها از چیزی بترسند از لانه خارج شده و ممکن است تخم مرغ ها را بشکنند. همچنین جلوگیری از تابش نور در لانه، به حفظ دمای لانه در یک حالت طبیعی کمک کرده و از گرم شدن زیاد آن جلوگیری می کند. دمای بالا، مرغ ها را تحریک پذیرتر کرده و سبب بیشتر نوک زدن مرغ ها نیز می شود.

3- برای نرم بودن جای مرغ ها در قفس کاه یا پوشال بریزید.

اگر از کاه یا پوشال استفاده کنید یا به هر طریقی مانع از شکستن تخم مرغ ها شوید، مرغ ها مواد درون تخم را مزه نکرده و به شکستن تخم مرغ های بیشتر ترغیب نمی شوند.

• اگر تخم مرغی در لانه شکست، سریعاً محل را تمیز کنید و تخم مرغ شکسته و مواد آن را از لانه خارج کنید.

1 مرغ و تخم مرغ

4- مراقب باشید مرغ تان عصبی یا خسته نشود.

مرغ ها در حالت عصبانیت یا خستگی بیشتر نوک می زنند. برای رفع خستگی و عصبانیت مرغ ها می توانید در لانه ی مرغ ها، کلم آویزان کنید تا به آن نوک بزنند و یا سعی کنید فضای کافی در اختیارشان بگذارید تا بتوانند در آنجا راه بروند و از یکسری موانع (مانند کنده درخت) بپرند یا بالا بروند. اگر در حیاط تان چنین چیزی ندارید، یک نردبان برای آنها بگذارید تا از آن بالا رفته و بپرند. همچنین می توان در مسیر مرغ ها توده ای از علف خشک قرار دهید تا مرغ ها خودشان را با علف ها سرگرم کرده و آنها را جا به جا کنند.

2 مرغ و تخم مرغ

شناسایی کمبودهای رژیم غذایی

1- در رژیم غذایی مرغ، باید حداقل 16% پروتئین و مقدار زیادی ویتامین و عناصر غذایی وجود داشته باشد.

البته برای مرغ های تخم گذار باید یک رژیم غذایی ویژه سرشار از چربی های گیاهی (روغن نباتی) و پروتئین انتخاب کنید. زمانی که پروتئینِ غذای آنها کمتر از حد متوسط است، می توان پروتئین را به صورت مکمل بدهید.

3 مرغ و تخم مرغ

2- در رژیم غذایی مرغ کلسیم را هم جای دهید.

اگر مرغ های شما کمبود کلسیم داشته باشند، تخم مرغ هایی که می گذارند پوسته ضعیفی خواهد داشت. پوسته ضعیف سبب راحت تر شکسته شدن تخم مرغ و پیامدهای بعدی آن می شود.

• پوسته صدف و سنگ آهک، از منابع غنی کلسیم برای مرغ ها می باشند. حدود 1 کیلوگرم از این مواد را به 45 کیلوگرم غذای آنها اضافه کنید.

• هر روز به مرغ خود مقداری شیر بنوشانید. این کار را چند روز انجام دهید تا کلسیم جذب شده توسط مرغ، افزایش یابد.

• از دادن پوسته تخم مرغ به مرغ ها به عنوان منبع کلسیم خودداری کنید. زیرا مرغ ها این کار را یاد گرفته و تخم مرغ های خود را می شکنند تا پوستش را بخورند.

احیاناً، اگر خواستید از پوسته تخم مرغ استفاده کنید، آن را خوب ریز و خرد کنید، در ظرفی بریزید و به مرغ ها بدهید تا نتوانند تشخیص دهند که چه چیزی برای خوردن به آنها داده شده است.

• شاید متوجه شده باشید زمانی که هوا گرم تر است، پوسته تخم مرغ ها، نازک ترند. زیرا در آب و هوای گرم، مرغ ها کلسیم بیشتری از دست می دهند.

بنابراین مکمل های کلسیم را در روزهای گرم افزایش دهید.

4 مرغ و تخم مرغ

3- مطمئن شوید که به مرغ خود آب کافی برای نوشیدن می دهید.

اگر رژیم غذایی مرغ کامل باشد اما آب کافی به آن نرسد، تخم مرغش را می شکند تا از مایع داخل آن برای رفع کمبود آب استفاده کند. مرغ ها نسبت به دیگر پرنده ها به آب بیشتری نیاز دارند. بنابراین همیشه یک ظرف پر از آبِ تمیز و تازه برای آنها قرار دهید.

• می توانید به ظرف آب مرغ، کمی ویتامینِ مکمل اضافه کنید تا جذب کلسیم را نیز افزایش دهد.

5 مرغ و تخم مرغ

شناسایی مرغ هایی که عادت به شکستن تخم مرغ دارند.

1- مرغ یا مرغ هایی که تخم مرغ ها را می شکنند شناسایی کرده و سریعاً از لانه خارج کنید.

تشخیص اینکه کدام مرغ، تخم مرغ ها را می شکند کار سختی است و باید چند روز آنها را زیر نظر بگیرید؛ تا بتوانید بفهمید کدام مرغ این کار را انجام می دهد. مرغی که تخم مرغ ها را می خورد روی نوک یا قسمتی از سرش، آثار زرده تخم مرغ خشک شده دیده می شود که این نکته خود می تواند راه حلی برای تشخیص این مرغ ها باشد. همچنین بعضی از مرغ ها مدام در لانه ها به دنبال تخم مرغ ها هستند تا آنها را بخورند که شناسایی این مرغ ها نیز راحت و آسان می باشد.

• پس از شناسایی، آنها را از دیگر مرغ ها جدا کنید تا دیگر این عادت بد را تکرار نکنند. با این کار، مرغ های دیگر نیز این رفتار را یاد نمی گیرند.

• اگر خوردن تخم مرغ ها توسط مرغ ها ادامه یابد، کار شما سخت می شود.

• جداکردن این مرغ ها، سبب می شود تا شکستن تخم مرغ ها را تا اندازه ای فراموش کنند.

6 جلوگیری از خورده شدن تخم‌ مرغها

2- تخم مرغ ها را زود به زود از لانه جمع کنید.

غالباً مرغ ها، قبل از 10 صبح تخم می گذارند، بنابراین شما باید خیلی زود آنها را از لانه جمع کنید.

• حداقل دو بار در روز، تخم مرغ ها را از لانه ها بردارید.

7 جلوگیری از خورده شدن تخم‌ مرغها

3- یک تخم مرغ مصنوعی یا یک شیء تخم مرغی شکل، در لانه قرار دهید.

در هر لانه، یک توپ گلف، یک سنگ سفید یا یک تخم مرغ مصنوعی قرار دهید. زمانی که مرغ ها به این اشیاء نوک می زنند، می فهمند که قابل شکستن نبوده و غذایی داخلش نیست.

• حتی شما می توانید یک تخم مرغ واقعی را از بالا و پایین سوراخ کرده و محتویاتش را خالی کنید. سپس آن را با خردل پر کرده و در لانه قرار دهید. از آنجایی که مرغ ها، خردل دوست ندارند با خوردن آن، می فهمند که همه تخم مرغ ها هم خوشمزه نیستند.

8 جلوگیری از خورده شدن تخم‌ مرغها

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
14 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسیان

سلام. من 200 تا مرغ تخمگذار از یه شرکتی خریدم . روزی که اوردم تا دو سه روز حدود 150 تا تخم میگرفتم. از اون روز به تدریج تعداد تخم ها کم شد و حالا روزی 20 تا تخم میگیرم . دیدم مرغام تخم میخورن ولی فکر نکنم این همه… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

جای تاریک برای تخم گذاشتن

Saeed

یادمه دایی من یک سطح شیب ملایم با تیوپ ماشین یا موتور در محل تخم گذاری مرغ درست کرده بود،تخم مرغ ها میقلتیدن بیرون روی یک سطح نرم مثل کاه یا پنبه یا خاک نرم،چون می‌گفت فلفل ریختم توی تخم و هر کاری کردم افاقه نمی‌کرد.

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط Saeed
Rad

با سلام و احترام من هم تخم مرغ با خردل پر کردم و هم تخم مرغ با کچ پر کردم ولی همچنان یکی از تخمهاشونو میخورن لطفا راهنمایی کنید

علی حافظی

سلام. ما 50 تا مرغ دارم چند روز ه که تخم مرغ هاشون از 30 تا به 7 تا رسیده نمی دانم مشکل چیه البته ناگفته نماند که جوجه های 1 الا 2 ماه قاطی هستند .مشکل چیه؟

کاربر ناشناس

عالیییییییییی

سحر

سلام ما دوتا اردک داریم تخم کردن و حالا ۲۰روزی میشه خواب کردن روی تخم ها ولی یکشون تخم هارو می خوره

سحر

سلام .به به چه مطالب خوبی.ما چند تا مرغ داریم که خودشون تخماشونا میخورند .حالا امتحان میکنم فکر کنم جواب بده.

کورش

مطلب اموزنده ای بود همین فردا مجرم های تخم خور رو از بقیه جدا میکنم👍

Ali .s.z

عالی

حجت

سلام من مرغ هایم بی حال میشوند وزود می میرن باید چه کار کنم تا مرغهایم قوی شوند ودرمقابل بیماری ها مبارزه کنن

کاربر ناشناس

به اونا سیر بده

محمد

سلام مرغ های من تخم میخورن داخل شونو با خردل پر کردم ولی فایده نداشت همچنان کارشونو ادامه میدن چیکار باید کنم

امیرحسام

ما یه خروس بایه مرغ یه گربه هم داریم احتمال نداره گربه تخم هاشونو بخوره بیرون از خونشون تخم میزارن

دکمه بازگشت به بالا