حیوانات و جانوران

چگونه خارش پوست گربه را درمان کرده و مانع چنگ زدن به پوست خوش شویم؟

گربه ها برای تمیز کردن پوست و موهای خود گاهی اوقات دچار نوعی وسواس می شوند و بیش از حد بدن خود را میخارانند. این موضوع ممکن است باعث شود پوست گربه زبر و خشن به نظر برسد و یا حتی ناحیه های بدون مو روی پوست گربه نمایان شود. برای اینکه بتوان جلوی این اتفاق را گرفت باید بفهمیم اساساً چه چیزی باعث می شود گربه ها شروع به تمیز کردن پوست خود و خاراندن آن کنند. پاسخ به این سؤال همیشه واضح و راحت نیست. در این مقاله می خواهیم به دلایل متعددی که باعث این عکس العمل گربه ها می شود بپردازیم. پس با ما در فن تریکس همراه باشید.

بررسی آلرژن ها یا ذرات حساسیت زای محیطی

1- حساسیت های حیوانات خانگی

اگر انسان دچار یک حساسیت فصلی شود علائمی مثل چشم درد، آبریزش بینی و عطسه خواهد داشت. اما گربه ها به شکل متفاوتی عکس العمل نشان می دهند. رایج ترین نشانه ی یک آلرژی در گربه ها خارش پوستشان است که در نهایت با حساس شدنشان به کشیدن موهایی از بدن ختم می شود.

2- جستجوی ذرات حساسیت زای احتمالی در محیط

هر چیز موجود در محیط که گربه به آن حساسیت داشته باشد یک آلرژن محسوب می شود.

آلرژن های معمول عبارتند از: گرد و غبار خانه، گرده ی گل ها و گیاهان و نیش حشرات.

اگر گربه ی شما به گرده ها آلرژی داشته باشد، حتماً در فصولی که گرده ها در محیط اطرافشان زیاد می شود متوجه بیشتر شدن وسواس آن ها در خارش پوستشان می شوید. برای مثال در فصل بهار گرده های درختان و در فصل تابستان گرده ی گل ها می توانند باعث بروز حساسیت های فصلی شوند. علاوه بر این، ممکن است گربه ی شما به بازۀ گسترده ای از گرده ها حساسیت داشته باشد، که در این صورت تنها در فصل زمستان که وجود گرده ها در محیط به حداقل می رسند، گربه ی شما آرام می گیرد.

مواد دیگری هستند که فقط خارش آور بوده و با مواد حساسیت زا متفاوت می باشند ولی همان علائم را دارند. این مواد می توانند اسپری های خوشبو کننده هوا، ادکلن ها و یا اسپری های مو باشند که در نزدیکی گربه ها استفاده می شوند و ذرات آن ها روی پوست گربه می نشیند و باعث خارش پوست گربه ها می شوند.

1 خارش گربه به پوست خود

3- حذف عوامل حساسیت زای احتمالی محیط

واضح است که تشخیص ماده ای که گربه به آن حساسیت دارد و به ذرات آن عکس العمل نشان می دهد کار دشواری می باشد. آزمایش های خون و آزمایش های پوستی که عموماً روی سگ ها انجام می شود روی گربه ها جواب نداده و نتایج اتفاقی و غیر قابل اطمینانی خواهند داشت. درنتیجه دامپزشک باید با حذف همه ی عوامل حساسیت زا (مثل انگل ها، حساسیت های غذایی و عوامل رفتاری) به غیر از یک مورد، بررسی کند که حساسیت برطرف شده است یا نه و در واقع یک آزمون و خطا انجام دهد.

رسیدگی به حساسیت های محیطی

1- حداقل کردن تماس با ذرات حساسیت زای مشکوک

تا جایی که می توانید عوامل حساسیت زا و یا خارش آور محیطی را از اطراف گربه حذف کنید. از اسپری های مختلف در نزدیکی گربه ها استفاده نکنید، از استفاده ی شمع های معطر و خوشبو کننده های هوا خودداری کنید (چرا که ذرات به پوست گربه می چسبند و گربه برای پاک کردن آن ها شروع به خاراندن پوست خود می کند). خانه را هر روز جارو بزنید تا از میزان گرد و غبار موجود در محیط کاسته شود.

زمانی که حساسیت گربه ناشی از گرده ی گیاهان باشد، کارهای بالا برای رفع حساسیت مؤثر نمی باشند. در این صورت برای رفع حساسیت به درمان دارویی نیاز خواهد بود.

2 خارش گربه به پوست خود

2- از داروهای ضد خارش برای کاهش خارش پوست گربه استفاده کنید.

برای استفاده از داروهای مختلف به منظور رفع حساسیت و خارش پوست، نیاز به قضاوت و تشخیص دامپزشک است. داروهای مورد استفاده برای رفع خارش ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشند. پس دامپزشک باید تشخیص دهد که آیا فواید استفاده از دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است یا نه.

در صورتی که گربه به دفعات زیاد پوست خود را چنگ می زند و با خاراندن پوست خود باعث التهاب، قرمزی و زخم شدن آن می شود، درمان دارویی پیشنهاد می شود. ولی اگر تنها ناحیه ی کوچکی از پوست دچار خارش است احتمالاً نیاز به درمان دارویی نمی باشد. در هر صورت تصمیم گیری برای درمان دارویی به عهده ی شما و با مشورت دامپزشک است.

دارویی که معمولاً استفاده می شود داروهای ضد خارش هستند. در این مورد کورتیکواستروئیدها از جمله پردنیزولون ها، جزو داروهای ارزان و مؤثری هستند. برای یک گربه با اندازه ی متوسط روزانه یک قرص 5 میلی گرمی قبل یا بعد از غذا و به مدت 5 تا 10 روز (بسته به میزان خارش) تجویز می شود و بعد از آن استفاده دارو در طول فصل حساسیت زا به یک روز در میان کاهش پیدا می کند.

در صورت امکان بهتر است استفاده ی داروها در فصل زمستان متوقف شود. با اینکه گربه ها در مقایسه با سگ و انسان در مقابل عوارض جانبی ناشی از استروئیدها مقاوم تر هستند اما داروها می توانند باعث تشنگی و بیشتر شدن اشتهای گربه ها و در نتیجه افزایش وزن آن ها شوند و خطر ابتلا به قند خون و دیابت را افزایش دهند. شما باید علائم ناشی از عوارض جانبی گربه خود را با دامپزشک در میان بگذارید.

3 خارش گربه به پوست خود

3- در صورت تشخیص عفونت پوستی، گربه ی خود را با آنتی بیوتیک مناسب درمان کنید.

اگر گربه ی شما به پوست خود چنگ می زند و باعث قرمزی و التهاب پوست خود شده است استفاده از آنتی بیوتیک ضروری می باشد. در این حالت ممکن است پوست براق یا خیس به نظر برسد و یا ناحیه مورد نظر بوی خاصی بدهد، که احتمالاً به دلیل وجود نوعی ترشحات چسبنده می باشد.

شما می توانید در خانه ناحیه ی آلوده را روزی دوبار به آرامی با محلول آب نمک شستشو دهید و سپس با نوازش، پوست آن قسمت را خشک کنید. برای تهیه ی محلول آب نمک، آب را بجوشانید و سپس با نسبت یک قاشق چای خوری نمک در حدود نیم لیتر آب، محلول مورد نظر را درست کنید. محلول آب نمک را در جای تمیز نگهداری کنید و برای هر بار شستشوی گربه یک پارچه ی تمیز نخی را در محلول خیسانده و گربه را با آن شستشو دهید.

4 خارش گربه به پوست خود

جستجو و رفع سایر آلرژن های احتمالی

1- احتمال وجود حساسیت غذایی را در گربه خود بررسی کنید.

یکی دیگر از عوامل رایج خارش پوست، حساسیت غذایی است. وقتی گربه ی شما غذایی را می خورد که به آن حساسیت دارد، باعث فعال شدن مکانیزم هایی در بدنش می شود که به شدت پوست را تحریک می کند. این گونه آلرژی ها معمولاً به یک نوع پروتئین خاص در رژیم غذایی مربوط می شود. (مانند حساسیت انسان به بعضی مغزهای خوراکی)

5 خارش گربه به پوست خود

2- اگر یک حساسیت غذایی تشخیص داده شد، رژیم غذایی جدیدی برای گربه ی خود در نظر بگیرید.

یک نکته ی مثبت درباره حساسیت های غذایی این است که با کنار گذاشتن رژیم غذایی و جایگزین کردن آن با یک رژیم غذایی دیگر، گربه ی شما درمان می شود و خارش پوست متوقف خواهد شد. باز هم توجه داشته باشید که تست آزمایشگاهی قابل اطمینانی برای شناسایی حساسیت غذایی گربه ها وجود ندارد. یک راه برای تشخیص حساسیت غذایی، قرار دادن گربه در یک رژیم غذایی غیر آلرژیک است.

ساده ترین راه برای فراهم کردن یک رژیم غذایی غیر آلرژیک برای گربه تان صحبت کردن با دامپزشک برای یک رژیم غذایی تجویزی می باشد.

راه دیگر این است که تمامی غذاهایی که گربه تان می خورد را بررسی و آنالیز کرده و سپس غذایی پیدا کنید که هیچکدام از مواد موجود در غذاهای قبلی را نداشته باشد.

پاکسازی مواد حساسیت زای قبلی از بدن گربه و فروکش کردن علائم حساسیت ممکن است تا 8 هفته طول بکشد. پس انتظار یک درمان سریع را نداشته باشید. در طول دوره ی رژیمی باید بدون استثنا از رژیم تعیین شده استفاده کنید تا مطمئن باشید که به شکل اتفاقی غذایی که حاوی آلرژن است را به گربه ی خود ندهید.

شما می توانید رژیم غذایی غیر آلرژیک پیشنهاد شده توسط دامپزشک را برای گربه ی خود ادامه دهید یا به مرور یک غذای جدید را به برنامه غذایی آن اضافه کنید و چند روز گربه خود را برای بررسی حساسیت زا بودن یا نبودن غذای جدید زیر نظر بگیرید. در صورتی که علائمی از حساسیت مشاهده نکردید می توانید غذای جدید را در رژیم غذایی گربه ی خود قرار دهید.

3- بررسی وجود حساسیت ناشی از گزش حشرات

یکی دیگر از عوامل رایج حساسیت های پوستی، انگل ها و به خصوص کک می باشد. زمانی که یک کک پوست گربه را نیش می زند بزاق دهان خود را به پوست گربه وارد کرده که این بزاق مانند یک آلرژن عمل می کند. اگر گربه شما پوست خود را به شدت میخاراند و موهایش را بیرون می کشد یکی از ابتدایی ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که با استفاده از اسپری مخصوص به شکل ماهیانه حشرات و تخم های آن ها را در محیط خانه از بین ببرید و به این شکل از گربه ی خود در مقابل آسیب کک ها محافظت کنید.

همچنین می توانید خودتان در خانه اسپری خنک کننده بدن و ضد خارش بسازید و از آن هم برای خودتان و هم برای گربه یا هر حیوان خانگی خود استفاده کنید.

مواد مؤثری که برای این کار می توانید استفاده کنید عبارتند از: فیپرونیل که بدون نسخه قابل تهیه است، سيلامكتين که در آمریکا و انگلستان بسیار شناخته شده و فقط با نسخه قابل خرید می باشد.

حتی بدون مشاهده اثری از وجود کک ها در محیط اطراف گربه، از اسپری ها استفاده کنید. به این دلیل که تنها یک گزش کک باعث بروز حساسیت و خارش پوست گربه می شود و از آنجایی که کک روی پوست گربه نمی ماند ممکن است زمان زیادی از حضور و گزش کک گذشته ولی همچنان خارش پوست گربه ادامه داشته باشد.

6 خارش گربه به پوست خود

4- شناسایی عوامل احتمالی یک مشکل رفتاری

وقتی یک گربه بدن خود را تمیز و به اصطلاح تیمار کرده، بدن گربه اندورفین ترشح می کند که شکل طبیعی مورفین است. در نتیجه ی ترشح این هورمون در بدن، گربه احساس خوبی پیدا می کند و بسیاری از گربه ها فقط به خاطر وابستگی شان به این احساس خوب بیش از حد به تمیز کردن بدن خود مشغول می شوند. این موضوع به خصوص زمانی درست است که گربه به هر دلیلی دچار استرس شده باشد و برای آرام کردن خود به ترشح این هورمون آرام بخش نیاز داشته باشد.

سعی کنید دلیل استرس گربه ی خود را پیدا کنید. شاید گربه ی مزاحمی وارد خانه شده باشد یا شما حیوان خانگی جدیدی به خانه برده باشید. موشکافی برای پیدا کردن منشأ استرس شما را به جواب خواهد رساند.

به علاوه شما می توانید از یک Feliway استفاده کنید که در واقع کار غدد ترشح فرومون (یک هورمون شیمیایی ترشح ‌شده که موجب پاسخ اجتماعی در اعضای یک گونه می‌ شود) در بدن گربه را می کند که به گربه احساس امنیت و آرامش می دهد. Feliway به شکل یک اسپری است و با نصب کردن آن در کنار گربه، ماده مؤثر در محیط اتاق پخش می شود.

7 خارش گربه به پوست خود

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

>>> روش درمان خارش گوش سگ <<<

>>> چگونه خودمان به گربه خانگی انسولین تزریق کنیم <<<

>>> دور کردن گربه از خانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا