حیوانات و جانوران

چگونه گربه خود را با رایحه درمانی آرام کنیم؟

رایحه درمانی روش درمانی است که در آن با استفاده از بو و رایحه گیاهان طیف بزرگی از بیماری های ذهنی و جسمی را درمان کرده و بهبود می بخشند. اگر گربه شما به خاطر شکم درد یا یک سفر طولانی مدت در ماشین، خلقش تنگ شده و احساس ناخوشایندی دارد، احتمالاً بتوانید با رایحه درمانی مشکل او را حل کنید. با ما در فن تریکس همراه باشید تا استفاده درست از گیاهان مختلف، گیاهان سمی و غیر سمی برای آرام کردن گربه را به شما آموزش دهیم.

انتخاب اسانس روغنی مناسب

1- برای آرام کردن گربه از لاوندر یا اسطوخودوس استفاده کنید.

لاوندر به خاطر حس خوشایند و آرامش بخشی که برای انسان به وجود می آورد معروف است. از اسانس این گیاه می توانید برای آرام کردن گربه هم استفاده کنید.

– از آنجایی که اسانس روغنی گل شمعدانی می تواند استرس گربه را از بین ببرد، جایگزین خوبی برای لاوندر می باشد.

2- برای کاهش حالت تهوع از هل استفاده کنید.

اگر به خاطر گردش طولانی مدت با ماشین، گربه تان حالت تهوع گرفته است، او را با رایحه هل آرام کنید. به یاد داشته باشید که رایحه تند هل را با کمی اسانس گیاهی ترکیب کرده تا رایحه ملایمی به دست بیاورید.

3- برای مشکلات گوارشی و درد معده از نعنای دشتی استفاده کنید.

نعنای دشتی را با کمی روغن کریر مثل روغن گیاهی ترکیب کرده و اجازه دهید تا گربه تان آن را بو بکشد.

4- از اسانس روغنی صمغ کندر استفاده کنید.

اسانس صمغ کندر خاصیت آرامش بخشی دارد و علاوه بر موارد قبلی و اسانس چوب سدر و گل بی مرگ، یکی از معدود اسانس هایی است که به طور کامل برای گربه ها بی خطر و امن است. این اسانس هم مثل سایر اسانس ها قبل از مصرف باید رقیق شود.

5- اسانس های روغنی ارگانیک پیدا کنید.

از آنجایی که نبود آفت ها روی یک گیاه، هنگام ساخت اسانس روغنی ارگانیک یکی از فاکتور های مهم است، سعی کنید اسانس های روغنی ارگانیک تهیه کنید.

6- از کیفیت ساخت اسانس آگاه باشید.

برای خرید اسانس روغنی معتبر ترین برندها را پیدا کنید.

7- از خرید اسانس های روغنی با ترکیبات پلی فنلی دوری کنید.

شُش گربه ها قادر به تنفس ترکیبات پلی فنلی نیست؛ به همین دلیل نباید اسانس هایی با این ترکیبات را بخرید. موادی که این ترکیب را دارند به نام روغن های داغ معروف هستند و شامل اسانس روغنی دارچین، مرزنجوش (پونه کوهی)، میخک، والتر گرین (گالتریا)، آویشن، مرزه و روغن غان می شوند.

8- از روغن درخت چای استفاده نکنید.

با اینکه روغن درخت چای برای تمیز کردن سطوح متفاوت و برای درمان موضعی برخی دردهای انسان به کار می رود، اما این روغن به شدت برای گربه ها خطرناک است. این روغن دارای ترپن بوده که ترکیبی سمی برای بدن حیوانات خانگی و انسان به حساب می آید (اگر بلعیده یا استنشاق شود).

با اینکه انسان ها می توانند به صورت موضعی از روغن درخت چای استفاده کنند، اما گربه ها به شدت به این روغن حساسیت دارند و شما اصلاً نباید این روغن را روی پوست یا موی بدنشان بمالید. به همین دلیل کلاً اجازه ندهید گربه تان نزدیک این روغن برود.

– در برخی موارد استفاده موضعی از این روغن باعث مرگ ناگهانی گربه ها شده است.

– اگر بدن گربه به این روغن آغشته شد، باید او را فوراً نزد دامپزشک ببرید. درمان آن احتمالاً 72 ساعت طول خواهد کشید.

– علائم آلوده شدن به این روغن می تواند شامل بالا آوردن، تشنج و لرزش عضلات باشد.

9- از روغن نعنای فلفلی و لیمو استفاده نکنید.

روغن های تهیه شده از محصولاتی با پایه مرکبات نباید برای درمان گربه ها مورد استفاده قرار بگیرند. هیچ وقت این روغن ها را برای درمان گربه ها استفاد نکنید یا گربه را در اتاقی که رایحه این روغن ها یا خود روغن موجود است تنها نگذارید.

علاوه بر این روغن ها، باید از روغن محصولات لیست شده در زیر هم اجتناب کنید.

– لیمو
– پرتغال
– نارنگی
– گریپ فروت
– ترنج
– درخت کاج
– کاج نوئل
– نراد

یافتن اسانس مورد علاقه گربه

1- گربه تان را مجبور نکنید تا به زور رایحه ای را بو بکشد.

از آنجایی که گربه ها به شدت به بو حساسیت نشان می دهند، باید بگذارید خودشان انتخاب کنند که چه رایحه ای را دوست دارند. به گربه ها فرصت امتحان کردن بدهید. اما آن ها را مجبور به این کار نکنید.

1 آرام‌ کردن‌ گربه‌ با رایحه درمانی

2- گربه را به رایحه عادت دهید.

اسانس را به بدن خود زده و بگذارید تا گربه به بوی آن عادت کند. مثلاً می توانید از صابون های لاوندر برای عادت دادن گربه خود به بوی لاوندر استفاده کنید. یا مثلاً یکی دو قطره اسانس لاوندر را روی دست ها و گردنتان بمالید.

2 آرام‌ کردن‌ گربه‌ با رایحه درمانی

3- اسانس را با فاصله حداقل 15 سانتی متری (6 اینچ) از بینی گربه تان نگه دارید.

با یک روغن کریر مثل روغن گیاهی، اسانس مورد نظرتان را رقیق کرده، بطری را 15 سانتی متر دورتر از بینی او نگه دارید و واکنش گربه را بسنجید. اگر نشانه هایی از علاقه به این بو را در گربه مشاهده کردید، می توانید استفاده از آن رایحه را همیشگی کنید.

نشانه های علاقه گربه به رایحه می تواند شامل موارد زیر باشد.

– لیس زدن لب ها
– بو کشیدن بطری اسپری
– بو کشیدن و چرخیدن دور بطری

3 آرام کردن گربه با رایحه درمانی

مدیریت مقدار اسانس روغنی

1- اسانس روغنی را رقیق کنید.

بنابر غلظت اسانس و سلیقه گربه تان شاید مجبور شوید اسانس را 80 تا 90 درصد رقیق کنید. 25 میلی لیتر روغن کریر را با یک قطره اسانس روغنی مورد نظر ترکیب کرده و در نهایت چند قطره از ترکیب را به آب داخل دیفیوزر اسانس های روغنی اضافه کنید.

– می توانید برای 75 میلی گرم روغن کریر از 3 قطره اسانس روغنی دلخواه استفاده کنید.

2- اسانس روغنی را به بدن گربه ها بزنید.

اسانس رقیق شده را به موهای بدن گربه بزنید. از آنجایی که بو برای مدت طولانی روی آن ها می ماند، باید مطمئن شوید که گربه تان از آن بو خوشش می آید.

– می توانید چند قطره اسانس رقیق شده را کف دستانتان ریخته و گربه تان را نوازش کنید. به آرامی بدنشان را ماساژ دهید تا هم در اثر ماساژ هم در اثر رایحه آرامش پیدا کنند.

4 آرام کردن گربه با رایحه درمانی

3- به گربه تان راه فرار بدهید.

اگر می خواهید از خانه خارج شوید، گربه تان را در اتاقی که رایحه در حال بخش شدن است زندانی نکنید. آن را در اتاق باز گذاشته تا هر وقت از بو خسته شد بتواند از اتاق خارج شود.

5 آرام کردن گربه با رایحه درمانی

4- مواظب باشید تا هیچ اسانسی در گوش یا چشم های گربه نرود.

اگر گربه تان را با دست های روغنی نوازش می کنید، مراقب باشید تا در گوش ها یا چشم های گربه روغن نرود. زیرا ممکن است باعث به وجود آمدن عفونت شود. اگر این اتفاق افتاد سریعاً او را نزد دامپزشک ببرید.

5- به مدت دو هفته از اسانس روغنی استفاده کنید.

اسانس های روغنی، درمانی موقت برای آرام کردن گربه تان هستند. دو هفته استفاده از این روغن ها هم کافی است. اما اگر قصد دارید مدت زمان بیشتری از این روغن ها استفاده کنید، باید با دامپزشک مشورت کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا