تغذیه

خوردن کدام مواد غذایی زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد؟

مواد غذایی کم حجم و مقوی برای سیر ماندن در مدت زمان طولانی

گاهی انسان ها به هر دلیلی تصمیم هایی می گیرند که باید مدت زمان بیشتری را سیر بمانند؛ مثلاً تصمیم به رژیم گرفتن، کاهش وزن، روزه گرفتن و…. در این شرایط باید از مواد غذایی کم حجم و مقوی استفاده نمایند تا کمک کنند که مدت زمان طولانی تری سیر بمانند.

1 غذای کم حجم و مقوی

حتماً شما هم فکر می کنید غذاهای سرشار از پروتئین، مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارند، اما به تازگی پژوهشی در مجله Molecular Metabolism منتشر شده که به مؤثرترین غذاها در سیر ماندن پرداخته است.

در این پژوهش، محققان دانشگاه واریک انگلستان، مجموعه ای از سلول های خاص را شناسایی کردند که تانیسیت نامیده می شوند. بنابر عقیده نیکلاس دیل، پروفسور عصب شناسی دانشگاه واریک، این سلول ها در بخش مرکزی مغز قرار گرفته اند و کنترل کننده سطح انرژی مغز و نیز اشتها می باشند. تانیسیت ها با شناسایی و آشکار ساختن برخی عناصر غذایی مهمِ موجود در غذاهای مصرفی، گزارشی تحت عنوان سیر بودن فرد، را به مغز می فرستند و فرد احساس سیری می کند.

تیم پژوهشی مربوط به این تحقیق، مقدار مشخص و فشرده ای از دو آمینواسید آرژینین و لیسین را به سلول های مغزی موش ها اضافه کردند. تنها در 30 ثانیه، تانیسیت ها به این دو آمینو اسید پاسخ و واکنش نشان دادند. دیل اظهار می دارد: ما هنوز نمی دانیم پاسخی که تانیسیت های سلول های مغزی موش به این دو آمینواسید دادند، در سلول های مغزی انسان هم اتفاق می افتد یا خیر. به هر حال، آمینواسیدهای آرژینین و لیسین، هر دو برای بدن انسان حیاتی و ضروری هستند.

به طور کلی آمینو اسیدها واحدهای سازنده پروتئین هستند. آرژینین و لیسین برای سلامت ماهیچه ها، استخوان ها، اندام ها و نیز تولیدات هورمونی بسیار حیاتی می باشند.

دیل می گوید: بارها و بارها مدارکی وجود داشتند که ثابت می کردند افزایش آمینواسیدها سبب کاهش اشتها شده و احساس سیری را برای فرد خواهد داشت.

بدن انسان هیچگاه خود به خود لیسین تولید نمی کند، اما گاهی اوقات می تواند آرژینین بسازد. این به این معنی است که شما هر دو اسید آمینه را باید از طریق غذاهای مصرفی روزانه، برای بدن خود تأمین کنید. این دو اسید آمینه برای سلامت بدن و نیز کاهش وزن، ضروری هستند.

مهم ترین مواد غذایی که حاوی این دو آمینو اسید هستند چه موادی می باشند؟

مهم ترین مواد غذایی که حاوی اسید آمینه های لیسین و آرژینین بوده و به شما کمک می کنند تا مدت زمان بیشتری سیر بمانید عبارتند از:

• گوشت راسته گاو
• مرغ
• ماهی خال خالی
• آووکادو
• عدس
• آجیل ها و مغزهایی مانند بادام، گردو و پسته

این خوراکی ها دارای بیشترین غلظت از آمینواسیدهای آرژینین و لیسین بوده و خیلی سریع سبب فعال شدن تانیسیت ها می شوند. همچنین آلو و زردآلو با وجود مقدار پروتئین کمی که دارند، سرشار از این دو اسید آمینه می باشند.

بنابراین، افرادی که تصمیم به رژیم گرفتن و کاهش وزن دارند، به جای استفاده از رژیم ها و غذاهای پر پروتئین، باید از رژیم هایی استفاده کنند که این دو اسید آمینه خاص در آن ها به مقدار زیاد وجود داشته باشند؛ تا بتوانند تانیسیت ها را فعال کنند؛ که نتیجه ی آن، یک معده پر و وزن سالم و ایده آل خواهد بود.

پس اگر می خواهید مدت طولانی تری احساس سیری کرده و گرسنه نشوید، رژیم غذایی خود را بررسی و سعی کنید مواد حاوی این دو اسید آمینه را در آن بگنجانید. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر وعده غذایی شما باید پروتئین، چربی سالم و کربوهیدرات کافی داشته باشد.

– به اینکه نکته نیز توجه کنید که با رعایت رژیم غذایی از پولیپ روده بزرگ پیشگیری کنید.

به خاطر داشته باشید بسیاری از غذاهایی که سرشار از اسیدآمینه های لیسین و آرژینین هستند، حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی های اشباع نشده بوده و نیازهای بدن شما به این مواد را نیز برطرف می کنند. به عنوان مثال، ماهی ماکِرِل یا خال خالی، غنی از لیسین، آرژینین، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. عدس نیز پروتئین لازم برای عضله سازی، فیبرهای سالم و کربوهیدرات های دیگر را در اختیار بدن قرار می دهد؛ و اما از خواص بادام غافل نمانیم! بادام نیز همه خواص از جمله پروتئین، فیبر و چربی های سالم را دارد.

همچنین با مطالعه مقاله زیر اسید های چرب مورد نیاز گربه خانگی را تامین کنید.

>>> چگونه اسید های چرب مورد نیاز گربه خانگی را تامین کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا