حیوانات و جانوران

چگونه از بیمار شدن مرغ ها پیشگیری کنیم؟

بیماری های گوناگونی وجود دارد که مرغ ها می توانند به آن مبتلا شوند. شدت این بیماری ها نیز می تواند در درجات مختلفی بوده و حتی تهدیدی جدی برای جان مرغ ها باشد. بنابراین همه ی افرادی که از مرغ ها نگهداری می کنند، لازم است برای حفظ سلامت و جان مرغ ها تلاش کرده، انواع بیماری مرغ ها را شناخته و در جهت پیشگیری از آن ها اقداماتی انجام دهند. با انجام مراحلی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، می توانید سلامت مرغ ها را تضمین کرده و تا سال ها آن ها را از ابتلا به بیماری ها مصون دارید.

پس:

قفس و مرغدانی را تمیز نگه دارید.

1- تمیزکاری قفس مرغ یا مرغدانی باید حتماً ماهی یک بار صورت گیرد.

هر گونه چوب و تراشه ای که به عنوان بستر مرغ استفاده می شود، بیرون ریخته و با مواد تازه و تمیز جایگزین کنید. دیواره های اطراف قفس و ظرف غذاییشان از هر جنسی که باشند (سیم، توری و…) حتماً باید هر 3 ماه یکبار به طور کامل و دقیق شسته و تمیز شوند تا از تشکیل قارچ، انگل و آمونیاک و همچنین بیماری های انگلی و قارچی در مرغ جلوگیری شود.

1 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

2- از ظرف غذا و آب آویزان استفاده کنید.

این نوع ظروف به دو طریق از بروز بیماری در مرغ ها جلوگیری می کنند. این ظرف ها آب و غذای مرغ را از فضولات و مواد کف قفس دور نگه داشته و از ابتلا به بیمارهای ناشی از آلودگی آب و غذا جلوگیری می کنند. همچنین این ظرف ها از ورود موجودات، حشرات و آفت های کف قفس، به ظرف غذا جلوگیری کرده و مرغ با نخوردن این موجودات مریض نمی شود.

2 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

3- غذا و آب را هر روز تازه کنید.

هر روز صبح باید ظرف آب و غذای مرغ را چک کرده تا مطمئن شوید که آب و غذای کافی و سالم دریافت می کنند. تعویض آب و تمیز کردن روزانه آن بسیار اهمیت دارد. زیرا مرغ ها آب کثیف را به هیچ وجه نمی خورند و ممکن است دچار کم آبی و در نتیجه بیماری شوند. توصیه می کنیم در فصول بسیار گرم و سرد سال به ظرف آب مرغ ها توجه بیشتری کرده تا در اثر بخار آب و یا یخ زدن، مرغ ها دچار کم آبی نشوند.

3 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

مرغ ها را همیشه سالم نگه دارید.

1- به مرغ ها غذای کافی و مناسب بدهید.

برای تغذیه ی خوب، غذای مرغ باید حاوی 20 درصد پروتئین، اسید آمینه (ضروری برای رشد مرغ)، ذرت (برای انرژی)، ویتامین های اضافی، چربی و کربوهیدرات کافی باشد. رژیم غذایی خوب و با کیفیت، باعث می شود که مرغ ها همیشه سالم مانده و از بیماری ها مصون بمانند. چرا که سیستم ایمنی آن ها قوی تر شده و می توانند با بیماری ها و عفونت ها مبارزه کنند.

4 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

2- قفسه یا لانه ی مرغ باید به اندازه ی کافی بزرگ باشد.

فضای مناسب لانه به ازای هر مرغ 2 تا 4 فوت مربع یا همان 0.19 تا 0.37 متر مربع می باشد. اگر چه ممکن است این اندازه کمی وسیع و بزرگ به نظر برسد، اما این مقدار فضا برای حفظ سلامت و شادابی مرغ لازم است. با این حال اگر متوجه شدید که مرغ حرکتی نکرده و گوشه گیر شده و شاداب نیست می توانید فضا را کمی بزرگتر کنید. فضای کم، مرغ ها را استرسی کرده و می تواند روی سلامتی آن ها و قدرت مبارزه شان با بیماری ها تاثیر سوء بگذارد.

5 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

3- اجازه دهید مرغ ها در محیطی باز و فضای آزاد پرسه بزنند.

این کار استرس آن ها را از بین برده و به حفظ سلامتی آن ها کمک می کند. به علاوه علف ها و کرم ها و هر چیز خوشمزه ای که روی زمین یافتند را می خورند که به سلامت سیستم گوارششان بسیار کمک می کند. ولی با این حال از ایمن بودن محیط و در امان بودن مرغ ها از شکار مطمئن شوید.

6 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

مراقبت هایی پیشگیرانه انجام دهید.

1- جوجه های جدید را قرنطینه کنید.

اگر جوجه یا مرغ جدیدی را خریداری می کنید آن ها را به گله ی مرغ ها اضافه نکنید، زیرا ممکن است آلوده بوده و بیمار باشند. به مدت 7 تا 30 روز آن ها را به دور از دیگر مرغ ها نگه داشته و علائم بیماری مثل آبریزش از چشم ها، پوسته پوسته شدن پاها و یا وجود شپش و انگل در پرها را بررسی کنید. در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کرده و در غیر این صورت آن را به دیگر مرغ ها ملحق کنید.

7 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

2- از تماس افراد دیگری که مرغ و خروس دارند، با مرغ های خود جلوگیری کنید.

ممکن است این افراد ناقل بیماری های مسری از مرغ های خود بوده و بیماری را در اثر تماس، به مرغ هایتان انتقال دهند. پس در این مورد محتاط باشید.

8 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

3- مرغ ها را هر روز چکاپ کنید.

مرغ ها اغلب بیماری خودشان را پنهان می دارند و سعی می کنند خود را ضعیف جلوه ندهند تا شکار نشوند. همین امر باعث می شود علائم بیماری زمانی آشکار شود که واقعاً دیر شده است. با این حال با یک چکاپ روزانه می توانید متوجه بیماری شده و از حادتر شدن آن جلوگیری کنید.

9 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

علائم زیر را به صورت روزانه بررسی کنید:

– سستی و بی حالی
– تنفس دشوار
– مدفوع مشکوک و غیر طبیعی مثل وجود خون یا کرم در آن، اسهال یا مدفوع سفید
– عطسه
– زخم
– نوک زدن های غیر طبیعی

4- به محض این که علائمی از بیماری را در مرغ ها یافتید، مرغ را از گله جدا کرده و فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

5- واکسیناسیون مرغ ها را فراموش نکنید و از دامپزشک بخواهید واکسیناسیون را برای مرغ هایتان انجام دهد.

10 جلوگیری از بروز بیماری مرغ ها

واکسن از بیماری های زیر جلوگیری می کند:

– بیماری مارک که یک ویروس است، می تواند موجب فلج، ضایعات و تومورها شود.

– بیماری نیوکاسل، که می تواند منجر به اسهال، خونریزی، گلودرد و لرزش شود.

– برونشیت عفونی که یک عفونت تنفسی بسیار مسری است.

– لارنگوتراشیت عفونی، که موجب سرفه، گاز گرفتن و کاهش تولید تخم مرغ می شود.

– آبله، که با زخم های پر از کف پر شده است و ممکن است موجب تحریک شود.

– وبای مرغی که منجر به بی اشتهایی، سیانوز، اسهال آبدار و مرگ می شود.

در آخر می توانید برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پرورش مرغ ها و جلوگیری از خوردن تخم مرغ ها توسط مرغ ها به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> جلوگیری از خوردن تخم مرغ توسط مرغ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Samane

سلام. دو روزه که مرغ عطسه و اسهال سفید و خرخر کردن و تنفس مشکل داره و از مرغ های دیگه جدا کردیم برای پیشگیری و درمان مرغ چه اقدامی باید کرد ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

دکمه بازگشت به بالا