سلامتکودک

تعداد طبیعی ضربان قلب کودکان و روش صحیح گرفتن نبض آن ها

ضربان قلب کودک

والدین غالباً می دانند که ضربان طبیعی قلب یا تعداد نرمال نبض حدود 60 تا 100 بار در دقیقه است. اما برخی از آن ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه، با گرفتن تعداد ضربان قلب کودکشان، نگران شده و مشاهده می کنند که تعداد نبض آن ها بیشتر از 60 تا 100 بار می زند.

2 ضربان قلب کودک

دانستن تعداد طبیعی ضربان قلب کودک و نحوه گرفتن صحیح نبض، می تواند نگرانی های بی مورد شما در مورد تپش قلب کودک یا سلامت قلب او رفع کند. دانستن این موضوع حتی در زمان بیماری کودکتان هم به شما کمک می کند تا نبض او را چک کنید که آیا به صورت طبیعی است یا خیر.

طریقه ی گرفتنِ نبض کودک

برای اندازه گیری صحیح تعداد ضربان قلب یا گرفتن نبض کودک باید انگشتتان را روی مچ دست کودک، داخل آرنج، کنار گردن، یا بالای پای کودک بگذارید. این بخش های بدن، دارای شاهرگ یا شریان های سرخرگ هستند. مثلاً شاهرگ کاروتید در گردن و شاهرگ رادیال در مچ دست قرار دارد.

پس از قرار دادن انگشت دست روی یکی از قسمت های ذکر شده، زمان بگیرید و تعداد نبض را در 60 ثانیه شمارش کنید. همچنین می توانید این کار را فقط در 30 ثانیه انجام داده و بعد، مقدار شمارش شده را دو برابر کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که تعداد ضربان های قلب، در حالت های مختلفی از کارکرد قلب شمارش می شوند؛ مانند زمان استراحت یا هنگام فعالیت بدن. منظور ما از تعداد طبیعی ضربان قلب، زمانی است که فرد در حال ورزش یا تمرین نیست و در حالت استراحت قرار دارد؛ به طور مثال در حال خواندن یک کتاب یا تماشای فیلم می باشد.

تعداد طبیعی ضربان قلب برای کودک

ضربان قلب کودک نباید در زمان هایی اندازه گیری شود که کودک در حال گریه کردن، خواب، دویدن، یا بازی کردن است. نرخ ضربان قلبِ کودک در حالت گریه کردن یا فعالیت های فیزیکی بیشتر از حدِ طبیعی خود بوده و منجر به نگران شدن والدین می شود. غالباً در حالت خواب هم تعداد ضربان قلب به کمتر از مقدار طبیعی خود می رسد.

براساس بررسی هایی که هفته نامه لنست (Lancet) انجام داد، نرخ طبیعی ضربان قلب از زمان تولد تا 18 سالگی، به قرار زیر است. این اعداد، مربوط به کودکانی است که در حالت استراحت، بیداری و سلامت هستند.

با این حال، اگر در مورد تعداد ضربان قلب یا سلامت قلب کودک خود نگران هستید فقط به این اعداد بسنده نکنید. چرا که ممکن است شرایط فیزیکی و بدنی هر فرد و به ویژه کودکان متفاوت باشد. پس بهتر است برای اطمینان کار، کودک خود را نزد یک پزشک متخصص نیز ببرید. این اعداد فقط برای راهنمایی بوده و مطلق نیستند.

• 0 تا 3 ماه: مقدار متوسط: 143 ضربان در دقیقه (از 107 تا 181 ضربان در دقیقه)

• 3 تا 6 ماه: مقدار متوسط: 140 ضربان در دقیقه (از 104 تا 175 ضربان در دقیقه)

• 6 تا 9 ماه: مقدار متوسط: 134 ضربان در دقیقه (از 98 تا 168 ضربان در دقیقه)

• 9 تا 12 ماه: مقدار متوسط: 128 ضربان در دقیقه (از 93 تا 161 ضربان در دقیقه)

• 12 تا 18 ماه: مقدار متوسط: 116 ضربان در دقیقه (از 88 تا 156 ضربان در دقیقه)

• 18 تا 24 ماه: مقدار متوسط: 116 ضربان در دقیقه (از 82 تا 149 ضربان در دقیقه)

• 2 تا 3 سال: مقدار متوسط: 110 ضربان در دقیقه (از 76 تا 142 ضربان در دقیقه)

• 3 تا 4 سال: مقدار متوسط: 104 ضربان در دقیقه (از 70 تا 136 ضربان در دقیقه)

• 4 تا 6 سال: مقدار متوسط: 98 ضربان در دقیقه (از 65 تا 131 ضربان در دقیقه)

• 6 تا 8 سال: مقدار متوسط: 91 ضربان در دقیقه (از 59 تا 123 ضربان در دقیقه)

• 8 تا 12 سال: مقدار متوسط: 84 ضربان در دقیقه (از 52 تا 115 ضربان در دقیقه)

• 12 تا 15 سال: مقدار متوسط: 78 ضربان در دقیقه (از 47 تا 108 ضربان در دقیقه)

• 15 تا 18 سال: مقدار متوسط: 73 ضربان در دقیقه (از 43 تا 104 ضربان در دقیقه)

همان طور که مشاهده می کنید نرخ ضربان قلب در کودکان بیشتر از نوجوانان است. از سوی دیگر، نوجوانان ورزشکار می توانند نرخ ضربان قلبی معادل 50-40 ضربان در دقیقه داشته باشند. چرا که آن ها سالم تر بوده و ماهیچه های قوی تری دارند که برای به دست آوردن خون مورد نیاز، مجبور به انجام کار زیاد نیستند.

ضربان قلب پایین و ضربان قلب بالا در کودکان

ضربان قلب یک کودک سه حالت دارد:

1) نرمال و طبیعی
2) بالا، که به آن تندتپشی یا تاکی کاردی (tachycardia) گفته می شود.
3) پایین ،که به آن برادی کاردی یا کند تپشی (bradycardia) نیز گفته می شود.

در بعضی از شکل های تاکی کاردی، نظیر تاکی کاردی فوق بطنی ((supraventricular tachycardia (SVT)، ضربان قلب ممکن است به بیش از 220 بار در دقیقه برسد. در برادی کاردی نیز ضربان قلب یک کودک می تواند به کمتر از 50 بار در دقیقه تقلیل یابد.

به خاطر داشته باشید که ضربانِ قلب خیلی سریع یا خیلی کند می تواند نشان از یک وضعیت اضطراری پزشکی برای کودک باشد. به ویژه اگر همراه با علائمی نظیر غش (سنکوپ)، سرگیجه یا تحریک پذیری خیلی شدید باشد.

علاوه بر لزوم مراقبت های پزشکی برای کودکی که دارای علائمی مرتبط با ضربان قلب بالا یا پایین است، اگر نرخ ضربان قلب کودک شما همیشه بالاتر یا پایین تر از حد نرمال می باشد، حتماً او را تحت نظارت یک پزشک متخصص اطفال قرار دهید.

مثلاً ممکن است حتی در حالت دویدن و بازی کردن هم نرخ ضربان قلبِ کودک کمتر از حد طبیعی باشد. یا اینکه حتی در زمان های استراحت و خواب هم، ضربان قلبش بیشتر از حد نرمال باشد. در چنین شرایطی حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

تعداد ضربان قلب اگر بیشتر از حدِ بالایی ضربان نرمال باشد می تواند نشانه ای از یک بیماری قلبی مادرزادی یا مشکلات دیگری نظیر عفونت یا مسائل متابولیکی باشد. علاوه بر تعداد ضربان قلب، منظم بودن آن هم مهم است. ضربان قلب نامنظم نیز می تواند دلیلی بر مشکلات قلبی باشد.

ارزیابی ضربان غیر طبیعی قلب در کودک

اگر کودک خود را نزد متخصص اطفال بردید و به نرخ ضربان قلب غیرطبیعی یا وجود مشکل قلبی کودک مشکوک شد، ممکن است تعدادی آزمایش و تست تجویز کند. شاید نیاز باشد فشار خون کودک اندازه گیری شده یا از او نوار قلب (الکتروکاردیوگرام=ECG) گرفته شود.

ECG (که EKG هم نامیده می شود) علاوه بر تعیین نرخ ضربان قلب، ریتم یا فعالیت الکتریکی قلب، بزرگ شدن قلب، کار کردن سخت قلب و … را نیز ارزیابی می کند. شاید حتی نیاز باشد به یک پزشک متخصص قلب و عروق هم مراجعه شود.

علاوه بر تست های بالا، احتمالاً پزشک آزمایش هایی نظیر شمارش سلول های خونی، یا آزمایش تیروئید را برای شما تجویز کند. چرا که شرایطی نظیر کم خونی یا هایپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) هم می تواند نرخ ضربان قلب را افزایش دهد.

گاهی اوقات، دلیل افزایش ضربان قلب کودک ممکن است خیلی ساده تر از چیزهایی باشد که به آن ها اشاره شد. مثلاً نوشیدن قهوه یا مواد کافئین دار، نوشابه های انرژی زا یا مصرف بیش از حد نوشابه در روز می تواند نرخ ضربان قلب کودک را افزایش دهد.

همچنین، فاکتورهای دیگری مانند عوارض جانبی برخی داروها نیز هستند که سبب افزایش ضربان قلب کودک می شود. ضربان قلب بالا می تواند به دلیل درد، پسابش (از دست دادن آب بدن) یا تب نیز اتفاق افتد. اگر ضربان قلب بالا مربوط به این عوامل باشد، پس از قطع دارو یا رفع درد و تب و پسابش، به حالت طبیعی و نرمال خود برمی گردد.

به هر حال، گوش دادن به صدای ضربان قلب کودک، بسیار دلنشین و گوش نواز است.

همچنین با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با روش های درمان خانگی متوقف کردن رشد موهای سفید در کودکان آشنا شوید.

>>> روش های درمان خانگی متوقف کردن رشد موهای سفید در کودکان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

عالی بود

رویا

ممنونم بابت آموزش های بسیار خوبتون. خیلی واضح و خوبه. تفاوت بین مطالب وب سایت شما با سایت های دیگه کاملا مشهوده

زهرا علایی

ممنون از شما به به فکر ما مادران هستید. این اطلاعات باعث میشه تا سطح علم و دانشمون بره بالا و کمتر با مشکل برخورد کنیم. این سایت یکی از معدود سایتهایی هست که دیدم مطلب کپی نشده میذاره. هر جا سرچ میزنی میبینی مطالبش تکراریه. ولی اینجا نه. مشخصه… بیشتر بخوانید.

مدیر فن تریکس

با سلام. ممنون از اظهار لطفی که به ما دارید. افتخار ما رضایت شما همراهان عزیز هست.

دکمه بازگشت به بالا