کودکموبایل و تبلت

چگونه به کودکان یاد دهیم از گوشی و تبلت به درستی استفاده کنند؟

آموزش استفاده صحیح از گوشی و تبلت توسط کودکان

این روزها، استفاده بیش از حد کودکان از موبایل و تبلت، به یک معظل عمومی تبدیل شده است. احتمالاً با وجود داشتن کودک، شما هم با این صحنه ها مواجه شده اید که کودکتان گوشی یا تبلت در دست گرفته و ساعت ها مشغول بازی با آن می شود. حتی در برخی مواقع مثلاً هنگامی که بخاطر یک رفتار خوبِ کودک می خواهیم به او جایزه بدهیم، یا زمانی که خیلی خسته شده ایم و نیاز به یک استراحت کوتاه داریم، خودمان گوشی یا تبلت را به کودک می دهیم تا با آن بازی کند. اما بهتر است این نکته را همیشه در ذهن خود داشته باشیم که در صورت استفاده ی زیاد از گوشی یا تبلت، این امکان وجود دارد که به آن اعتیاد پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد، تمام عادات و رفتارهای او نیز تغییر خواهند کرد. پژوهش های اخیر نشان داده اند که حدود 50% از بچه ها در سنین مدرسه، از تبلت و گوشی استفاده می کنند که حدود 3 ساعت در روز با آن ها کار می کنند. علاوه بر این، کارشناسان و روانشناسان ادعا کرده اند که کودکان زیر 2 سال نباید با ابزارها و تکنولوژی های جدید ارتباط برقرار کنند.

1 کودکان و استفاده از گوشی


برای اطلاع بیشتر در رابطه با نظارت بر گوشی و تبلت فرزندان خود اینجا کلیک کنید.


مزایای استفاده از گوشی ها و تبلت ها

نمی توان گفت که گوشی ها و تبلت ها، کاملاً برای کودکان مضر و بد هستند. استفاده از گوشی و تبلت توسط نوجوانان، به تقویت قدرت تخیل و یادگیری آن ها کمک کرده و نوعی سرگرمی برای آن ها به حساب می آید. نتایج تحقیقات نشان داده اند که گوشی ها و تبلت ها کودکان را باهوش تر کرده و به آنها کمک می کنند تا بتوانند خود را با شرایط جدید، تطبیق دهند. همچنین مهارت های دستی کودکان را نیز افزایش داده و تمرینی عالی برای تقویت حافظه کودکان به شمار می آیند.

معایب (مراقب خطرات استفاده از گوشی و تبلت توسط کودکان خود باشید)

گوشی یا تبلت به راحتی می تواند به یک اسباب بازی محبوب برای کودک تبدیل شود. این موضوع زمانی تشدید می شود که والدین وقت کافی برای فرزند و کودکشان نداشته و زمان هایی را برای آنها اختصاص نمی دهند. زمانی که کودک، تبلت یا گوشی را باز می کند، به صفحه نمایش، رنگ ها، عکس ها، بازی ها و … جذب شده و گوشی یا تبلت تبدیل به یک اسباب بازی جالب و مهیج در نظرش می شود. غافل از اینکه این چیزهای جالب، در ذهن کودک به عنوان یک محرکِ نامناسب عمل کرده و ممکن است کودک را به گوشی یا تبلت معتاد کند.

گری اسمال (Gary Small)، نویسنده کتاب “iBrain: زنده ماندن از دگرگونی تکنولوژیکی ذهنِ مدرن”، معتقد است ذهن انسان به محرک های تلفن همراه و تبلت بسیار حساس است. کودکانی که بیشتر وقتشان را به جای ارتباط با افراد دیگر، صرف کار با تبلت و گوشی می کنند، در مهارت های برقراری ارتباط با دیگران و ساختن روابط مستحکم و عمیق در بزرگسالی، دچار مشکل خواهند شد.

ما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ آیا راه حلی برای این مسئله وجود دارد؟

در این بخش به چند راهکار ساده اشاره شده است که والدین و کودک آن ها، با رعایت این موارد می توانند تا حدی از خطرات استفاده از گوشی و موبایل در امان باشند:

– هر روز از گوشی یا تبلت استفاده نشود.

– چند سال اول، از هیچ ابزار تکنولوژی استفاده نشود.

– حداکثرِ هر بار استفاده 15 دقیقه باشد.

– در روز، بیشتر از 30 دقیقه از تبلت یا گوشی استفاده نشود.

– قبل از خواب اجازه استفاده از این ابزار به کودک داده نشود.

– بهتر است گوشی آفلاین باشد.

پیاده روی، بازی در پارک، بازی های فکری، آجر بازی، نقاشی، کتاب خواندن و بازی های تخته ای مانند منچ، نمونه هایی از هزاران بازی و سرگرمی هستند که بهتر است کودکان به جای سرگرم شدن با تبلت یا گوشی، به انجام آن ها بپردازند. بازی ها و سرگرمی های ذکر شده، علاوه بر اینکه برای سلامتی جسمی و روحی کودک مفید بوده، سبب تقویت قوه تخیل و ابتکار کودک شده و حواس پنج گانه کودک را درگیر می کنند. به طور مثال اگر کودک خود را در حین پختن کیک یا کلوچه با خود همراه کنید، حتماً راغب و خوشحال می شود. از طرفی این کار به بهبود روابط دو جانبه و متقابل کودکتان کمک خواهد کرد.

– همچنین می توانید خودتان در حیاط خانه برای کودکان تاب بسازید تا با آن سرگرم شوند.


اگر می خواهید کودکتان رشد و پیشرفت عالی داشته باشد 10 نوع بازی که در لینک زیر معرفی شده اند را به کودکانتان آموزش دهید.

>>> 10 نوع از بهترین بازی ها برای رشد و پیشرفت بچه ها <<<


بسیاری از والدین معتقدند استفاده ی کودک از تبلت و گوشی فایده های بیشتری نسبت به ضررهای آن دارد. اما براساس نتایج بسیاری از مطالعات و پژوهش ها، استفاده ی بیش از حدِ کودک از این ابزارهای الکترونیکی، واقعاً نگران کننده است. در برخی مدارس، این قانون وجود دارد که دانش آموزان حقِ آوردن گوشی یا تبلت را با خود نداشته و معلمان قبل از شروع کلاس باید گوشی خود را بی صدا یا خاموش کنند. اما متأسفانه، این قانون در همه مدارس یا اجرا نمی شود و یا اصلاً وجود ندارد؛ حتی در برخی مدارس این قانون وضع شده است که برای یادگیری برخی دروس، دانش آموز باید گوشی یا تبلت به همراه داشته باشد. در مدارسی که دانش آموزان با خود گوشی یا تبلت نمی برند، در زنگ های تفریح ذهنشان بازتر شده و تمرکزشان به هم نمی خورد. از سوی دیگر، به جای کار با گوشی یا تبلت، با همدیگر بازی می کنند.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که وسایل الکترونیکی مانند گوشی ها و تبلت ها، برای همه سنین بزرگسالان و کودکان طراحی شده است و نمی توانیم استفاده از این وسایل را برای کودکان و حتی خودمان ممنوع کنیم. اما می توانیم با مدیریت درست، تعادل را حفظ کنیم. اگر گوشی و تبلت را کاملاً از کودکمان دور کنیم، بیشتر به این وسایل جذب شده و راغب می شود تا از آن ها استفاده کند. فقط باید مراقب استفاده بیش از حد کودک از این وسایل باشیم چرا که احتمال دارد به آنها و حتی به دنیای مجازی، معتاد و وابسته شود.

بد نیست مقالات زیر را نیز برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه برخورد کودکان و والدین مطالعه کنید.

>>> با والدینی که بیش از حد کنترلتان می کنند چگونه برخورد کنیم؟

>>> چگونه والدین آسان گیر باعث شکست و نابودی فرزندانشان می شوند؟

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا

مقاله ای مفید بود

دکمه بازگشت به بالا