زیباییسلامت

چگونه در منزل عصاره بابونه تهیه کنیم؟

تهیه عصاره بابونه

بابونه به دلیل خواص فوق العاده از جمله مفید بودن آن برای پوست و مو، تسکین درد دندان، از بین بردن عفونت گوش، برطرف کردن کپ شدگی بینی و… بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. از طرفی، این گیاه آرامبخشی طبیعی است که باعث آرامش اعصاب و کاهش درد می شود. تقویت کننده و تسکین دهنده ی معده بوده و در کاهش گاز معده ی نوزادان بسیار موثر می باشد.

بزرگسالان نیز می توانند برای بهبود کم خوابی، کاهش گرفتگی عضلات در زمان قاعدگی، تسکین سردرد و تسکین اعصاب و استرس از این گیاه استفاده کنند. از همه جالب تر اینکه می توان از بابونه به عنوان رنگ موی طبیعی جهت روشن کردن مو نیز استفاده کرد. عطر و طعم فوق العاده ی این گیاه در کنار خواص فراوان آن باعث شده دمنوش آن طرفداران بیشتری داشته باشد و به دمنوش پایه ی اکثر خانه ها تبدیل شود. اما اگر بخواهید به صورت موضعی و در موارد آرایشی از آن استفاده کنید، به نظر می رسد عصاره ی آن کارایی بسیار زیادی دارد چرا که خواص مفید و عناصر آن در عصاره بیشتر بوده و به مرور زمان کمتر از بین می رود. به همین دلیل در کشورهای خارجی عصاره ی بابونه را به صورت خوراکی مصرف می کنند. در ایران از عصاره ی بابونه در ساخت کرم های مرطوب کننده دست ساز دست و صورت، عطرها و اسپری های خوش بو کننده استفاده می شود.

1 تهیه عصاره طبیعی بابونه

اگر چه عصاره ی بابونه در اکثر فروشگاه ها و داروخانه ها موجود است، اما اگر بتوانید خودتان آن را تهیه کنید بسیار بهتر و مطمئن تر می باشد و از همه مهم تر اینکه بسیار هم مقرون به صرفه تر است. به خصوص اینکه تهیه ی آن کاری بسیار ساده و راحت می باشد. پس با فن تریکس همراه شوید تا بتوانید عصاره ی طبیعی و خانگی بابونه را تهیه کنید.

مواد لازم جهت تهیه ی عصاره ی بابونه

– یک تا یک دوم پیمانه گل بابونه ی خشک شده (می توانید از عطاری ها آن را تهیه کنید.)
– حدود یک تا یک دوم و یا شاید یک تا سه چهارم پیمانه آب (بستگی به میزان عصاره ای که می خواهید تهیه کنید دارد.)
– یک ظرف درب دار جهت نگهداری عصاره
– مقداری الکل اتانول

دستورالعمل تهیه

– بابونه های خشک را درون ظرف درب دار مثل شیشه ی مربا که تمیز می باشد ریخته به طوری که یک چهارم از حجم شیشه را در بر بگیرد.

– آب جوش را روی گل ها بریزید و خوب هم بزنید و درب بطری را بگذارید.

بعد از گذشت چند دقیقه:

– فضای اضافی ظرف را که باید یک هشتم ظرف و حتی کمی کم تر باشد را الکل اتانول ریخته و درب ظرف را بگذارید. (الکل باید کم باشد.)

– ظرف را در محلی خنک و تاریک گذاشته و به مدت 4 تا 6 هفته هر روز آن را تکان دهید. این کار باعث می شود که عصاره ای غلیظ و قوی به دست آید.

– بعد از گذشت 4 تا 6 هفته آن را از کابینت درآورده و مواد را از صافی رد کنید. سپس عصاره را در ظرف مناسبی ریخته و در موارد مختلف استفاده کنید.

می توانید آن را برای خوشبو کردن منزل در خانه اسپری کنید. بو کردن این عصاره باعث تسکین اعصاب می شود. همچنین برای افرادی که مشکل خواب دارند، اگر قبل از خواب عصاره ی بابونه را استشمام کنند، باعث رفع مشکل خوابشان می شود. در هنگام درد دندان نیز غرغره کردن و دهانشویه کردن عصاره در تسکین درد دندان موثر است. در موارد آرایشی و بهداشتی نیز می توان مقداری از عصاره را به کرم های دست و صورت اضافه کرد و از فواید آن بهره برد.

4 تهیه عصاره طبیعی بابونه

در پایان با مطالعه مقاله “برداشت اصولی گیاه بابونه” در وب سایت فن تریکس با نحوه برداشت بابونه جهت افزایش گل دهی، تقویت و رشد آن آشنا شوید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر حسینی

کامازولن موجود در گیاه بابونه در دمای 60درجه سانتیگراد از بین میره چطور از اب جوش استفاده میکنید صرف اینکه محلول پر رنگتری بدست میارید فکر میکنید کارتون درست بوده؟

علی

با این روش فقط میشه استخراجو از بابونه انجام داد؟ یا بقیه هم میشه

دکتر حسینی

نه عزیزم این روش کاملا غلطه استفاده نفرمایید

دکتر حسینی

این عمل در صنعت با دستگاههای خاصی انجام میشه اما اگر خودتون میخواید انجامش بدید باید بدونید که دمای بالای 60درجه کامازولن موجود در بابونه رو عملا از بین میبره اگر شما این گیاه رو در دمای 59درجه نگهداری کنید میبینید که رنگ محلول شما ابی خواهد شد و این… بیشتر بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا