بیشتر بدانید

چگونه فرآیند قاعدگی و پریودی را به پسران توضیح دهیم؟

در بازه ای از زمان پسرها مایلند درباره فرآیند قاعدگی و پریودی اطلاعاتی کسب کنند که این اطلاعات می تواند از طریق مادر، خواهر، همکلاسی یا رسانه ها به دست بیاید. به عنوان یک خواهر، مادر یا هر فردی که لازم است این توضیح را به پسران بدهید، ممکن است این موضوع برایتان مسئله دشواری جهت گفتگو باشد؛ اما با فکر کردن راجع به سوالات و جواب های احتمالی و با مطالعه در این باره برای این لحظات آماده باشید.

درک کردن پسران در رابطه با دوره قاعدگی به آن ها کمک می کند انسانی بالغ تر و پدر، برادر یا فرزندانی ملاحظه کار تر و عاقل تری باشند.

فرآیند قاعدگی را توضیح دهید.

1- اطلاعات خود را درباره قاعدگی افزایش دهید.

توضیح دادن مسائل به کودکان وقتی که خودتان هم اطلاعات دقیقی از آن مسئله ندارید کار سختی است. بنابراین اطلاعاتتان را کامل، دقیق و جامع کنید. هر چه در مورد اطلاعات خود مطمئن تر باشید، توضیح دادن این بحث هم برایتان راحت تر خواهد بود.

1 توضیح دادن فرآیند پریودی به پسران

2- درباره کارکرد رحم صحبت کنید.

به او توضیح دهید که بیشتر خانم ها در بدنشان محلی برای پرورش و رشد جنین دارشته که نامش رحم است. هر ماه بدن خانم ها آماده می شود تا یک بچه را در رحم پرورش دهد و برای این کار و آماده شدن رحم، بدن در هر ماه خونریزی می کند. یعنی لایه دیواره رحم (اندومتر) ضخیم تر شده تا بتواند تخمک را در خود نگه دارد. اگر زمان بچه دار شدن بود، بچه در رحم شکل می گیرد.

– اگر بچه در درک این مسئله کمی مشکل دارد، می توانید کمی مسئله را کودکانه تر به آن ها توضیح دهید. بچه های بالای 5 سال می توانند نام های علمی و اصلی اعضای بدن را درک کرده و آن ها را یاد بگیرند.

3- توضیح دهید که خونریزی زمانی اتفاق می افتد که بچه ای در کار نیست.

اگر بچه ای در بدن خانم نباشد، رحم هم نیازی ندارد تا دیواره ضخیمش را حفظ کند، بنابراین با خونریزی کردن از طریق واژن این لایه ضخیم از بین می رود. این لایه اضافه با خون و از طریق واژن از بین می رود. یادآوری کنید که این خونریزی به خاطر آسیب یا بیماری نیست.

2 توضیح دادن فرآیند پریودی به پسران

4- درباره محصولات مراقبتی زمان قاعدگی با آن ها صحبت کنید.

درباره اینکه خانم ها هنگام خونریزی از وسایلی مثل نوار بهداشتی، کاپ قاعدگی و یا تامپون استفاده می کنند صحبت کنید.


همچنین می توانید آموزش طرز دوخت نوار بهداشتی پارچه ای را در لینک زیر از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> آموزش طرز دوخت نوار بهداشتی پارچه ای <<<


اطلاعات را تکمیل کنید.

1- با یک روی مثبت درباره قاعدگی حرف بزنید.

قبل از توضیح دادن کامل پروسه قاعدگی با روی مثبت راجع به آن بحث کنید. اینکه همه افراد قاعدگی را به چشم یک فرآیند طبیعی و نشانه سالم بودن بدن بدانند، یک امر مهم است. مردم نباید فکر کنند که قاعدگی مسئله شرم آوری بوده که باید از آن خجالت بکشند یا احساس گناه کنند. هنگام صحبت از لحن و کلمات تحقیر آمیزی استفاده نکنید که قاعدگی را چیزی منفی، بد و نجس جلوه بدهید.

– ممکن است برخی پسرها فکر کنند خونریزی قاعدگی مثل خونریزی در اثر یک جراحت درد دارد. اما به آن ها توضیح دهید که خونریزی قاعدگی دردناک نبوده و اگر برخی خانم ها درد قاعدگی دارند، بخاطر گرفتگی عضلات بدن است و خود خونریزی درد ندارد.

– هنگام توضیح دادن قاعدگی حتماً به این نکته اشاره کنید که فرآیند پریودی نشانه سالم بودن بدن دختران و نشانه رشد و بالغ شدن بدن است. مثل پسران که موهای صورتشان رشد کرده و صدایشان تغییر می کند، دختران هم تغیرات فیزیکی را تجربه می کنند.

2- توضیح دهید که چگونه بدن خودش را تمیز می کند.

اگر فرزندتان کوچک است، می توانید مسئله را به این شکل به او توضیح دهید: بدن دخترها و پسرها با هم فرق دارد. مواد بد و مضر بدن در بیشتر موارد از اعضای داخلی بدن خارج می شوند. وقتی که دخترها بزرگ می شوند، بدن یک راه دیگر هم برای تمیز کردن مواد بد داخل خود پیدا کرده که قاعدگی یکی از آن هاست.

3- راجع به اعضای بدن و کارکرد آن ها صحبت کنید.

اعضای بدن دخترها در برخی موارد با پسرها فرق می کند. ممکن است لازم شود تا درباره رحم، واژن یا حاملگی صحبت کنید. بگویید: این ها قسمت هایی از بدن است که دخترها دارند اما پسرها نه. رحم قسمتی از بدن است که بچه در آن رشد می کند. واژن جایی است که بچه از آنجا به دنیا می آید. خونریزی زمانی که بچه ای در آن نباشد اتفاق می افتد و حاملگی زمانی رخ می دهد که بچه ای در رحم در حال رشد باشد.

4- اصطلاحات را توضیح دهید.

اگر پسرها کمی بزرگ تر هستند، سعی کنید همه اصطلاحات مربوط به این فرآیند را به آن ها یاد بدهید. کلماتی مثل: “پریود”، “قاعدگی”، “سیکل” و یا “حیض” و یا کلمات دیگری که ممکن است به صورت عامیانه استفاده شوند؛ مثلاً عادت ماهیانه. یاد دادن این کلمات هنگام بحث کردن راجع به این مسئله مهم است، چون ممکن است بعداً در مدرسه یا رسانه ها این کلمات را بشنوند یا بخوانند.

5- به پسرتان یاد بدهید تا با احترم با شخصی که پریود است، برخورد کند.

به طور واضح به آن ها توضیح دهید که قاعدگی چیز اشتباه و بدی نیست. این فرآیند خجالت آور، چندش یا مایه ننگ نیست و باعث نمی شود یک دختر کثیف باشد. به پسرها یاد دهید که اگر می دانند دختری پریود است، با احترام با او برخورد کنند؛ نه اینکه حس بدی را به آن دختر القا کرده یا او را اذیت کنند.

فرآیند رشد بدن را به کودکان یاد دهید.

1- این بحث را زود به میان بیاورید.

توضیح این مسئله را به زمان بلوغ یا بزرگ شدن بچه ها موکول نکنید. گمان نکنید زمانی که پسرتان خود به خود راجع به این مسائل چیزهایی یاد گرفت می توانید با او صحبت کنید. بهتر است رشد بدن دختران و پسران را زمانی که آن ها هنوز بچه هستند به آن ها توضیح دهید، نه زمانی که به بلوغ می رسند.

– کاری کنید پسرتان احساس کند که می تواند در صورت داشتن هر سوالی به شما مراجعه کند. این کار باعث به وجود آمدن اعتماد بین شما شده و به علاوه پسرتان اطلاعات درست را از زبان یک فرد مطمئن می شنود؛ نه اینکه در رسانه ها یا توسط برخی از دوستان یا همکلاسی هایش اطلاعات غلط و ناواضحی دریافت کرده و پریودی را یک چیز شرم آور و بد بداند.

2- به سوالات کنجکاوانه بچه ها جواب بدهید.

بچه ها راجع به مسائل مختلف کنجکاو بوده و دائماً سوال می پرسند. پسران ممکن است متوجه دستمال یا پدهای خونی داخل سطل آشغال شوند یا هنگام خرید لوازم بهداشتی همراه شما باشند. از آنجایی که لازم نیست برای توضیح این مسائل به بچه های با سن کم (3 تا 6 سال) وارد جزئیات شوید، می توانید فقط در مورد کلیت موضوع به آن ها جواب درستی بدهید و از سوال و جواب خجالت زده نباشید.

– اگر پسری پرسید: “اون چیه ؟” به راحتی اسم محصول خریداری شده را بگویید (نوار بهداشتی، تامپون و یا …)، این گونه ادامه بدهید که این وسیله ای است که خانم ها برای تمیز نگه داشتن بدنشان از آن استفاده می کنند.

– قبل از بلوغ و زمانی که بلوغ پسرها نزدیک می باشد، ممکن است آن ها سوالات عمیق تر و مهم تری راجع به عمل قاعدگی یا به وجود آمدن بچه بپرسند. در این هنگام مقدار اطلاعات مورد نیاز را کنترل کنید و ناگهان همه چیز را و چیزهایی که حتی ممکن است درباره اش سوال نکرده باشد را به او نگویید.

3 توضیح دادن فرآیند پریودی به پسران

3- از پاسخ دادن طفره نروید.

بچه ها ممکن است سوال های شخصی و خیلی رکی از شما بپرسند. ممکن است شما در یک مکان عمومی باشید و یا در محلی باشید که فکر کنید جواب دادن نامناسب و در شأن آن مکان نباشد. اگر کودک سوالی درباره قاعدگی از شما پرسید، به او نگویید “بعداً راجع به آن در خانه حرف می زنیم” زیرا این کار باعث می شود کودک خودآگاه یا ناخودآگاه فکر کند این قضیه مایه شرم و چیز خجالت آوری است. اگر هنگام پرسیدن سوال کسی کنارتان است، به راحتی به سوال کودک پاسخ داده و از کلمات مناسب برای توضیح آن استفاده کنید.

– جوابتان را با مقدار بالغ بودن کودک و درک او هماهنگ کنید. جوابتان باید با بلوغ احساسی و درک کودکان هماهنگ باشد. بنابراین از جواب های پیچیده دوری کرده و از کلمات و اصطلاحاتی که می دانید کودکان قادر به درک آن ها نیستند استفاده نکنید.

4 توضیح دادن فرآیندپریودی به پسران

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را به شما آموزش می دهد.

>>> نحوه از بین بردن بوی بد در دوران پریودی <<<

>>> جلوگیری از نشت خون در دوران قاعدگی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا