سرگرمی و اوقات فراغتکودک

چگونه به راحتی برای کودکان تاب بسازیم؟

تاب بازی یکی از تفریحات پر طرفدار و جذاب برای کودکان و حتی بزرگسالان است. اگر چه امروزه تاب های گران قیمت فلزی و و پلاستیکی ساخت کارخانه ها بیشترین طرفدار را پیدا کرده اند، اما در هر جایی نمی توان از آن ها استفاده کرد. مثلاً نمی توان آن ها را به بیشه برد و بچه ها را به یک تفریح سالم در یک روز تعطیل دعوت کرد. راه های ساده تری برای ساخت تاب با ابزارهایی بسیار ساده و با کم ترین هزینه وجود دارد که انصافاً این تاب ها بیشتر به دل می نشیند. زیرا همه می توانند از آن استفاده کرده و لذت ببرند.

تاب طنابی کلاسیک

1- یک درخت یا شاخه ی مناسب بیابید.

به خاطر داشته باشید که در ساخت تاب فاکتورهای زیادی را باید رعایت کنید تا از هر نظر ایمنی و سلامت بچه ها و یا هر کسی که از آن استفاده می کند را تضمین کنید. یکی از مهم ترین این فاکتورها یافتن شاخه یا درختی محکم است که به هیچ وجه نشکند و باعث خراب شدن تاب نشود و به افراد آسیب وارد نکند. پس اگر از بابت محکم بودن درخت مطمئن نیستید، حتماً درخت دیگری بیابید. بهتر است از درخت های میوه استفاده نکنید؛ زیرا مقاومت آن ها کمتر است. درخت بلوط ایده آل ترین درخت برای این کار است. از نظر سلامت شاخه هم آن را بررسی کرده و سالم ترین شاخه را انتخاب کنید. شاخه را چند بار باید فشار دهید تا از میزان بالا و پایین شدن آن مطمئن شوید. یعنی شاخه باید هنگامی که تاب در حال گردش است ثابت بوده و پرش نداشته باشد. در ضمن فاصله ی تاب تا زمین را در نظر بگیرید که زیاد یا کم نباشد؛ زیرا ممکن است کودک از آن پرت شده و آسیب ببیند. به دلیل اینکه تاب دست ساز شما استاندارد نیست باید تا جایی که امکان دارد همه ی جوانب ایمنی را در نظر بگیرید.

2- ابزار و مواد مورد نیاز را آماده کنید.

اگر قصد دارید تابی بسیار ایمن و تقریباً ثابت مثلاً در حیاط و باغ خود بسازید پس این وسایل را تهیه کنید: تخته، طناب، چسب چوب، سنباده، جعبه ابزار و دریل.

به یاد داشته باشید تخته ای که تهیه می کنید صندلی تاب شما است پس باید به اندازه ی کافی ضخیم و مقاوم باشد. خصوصاً اگر قرار است بزرگترها نیز از این تاب استفاده کنند. طول و عرض آن نیز کاملاً سلیقه ای است. اگر تاب را فقط برای بچه ها می سازید هر چقدر به سایز کودک نزدیک تر باشد بهتر است؛ زیرا کودک روی آن کمتر تکان خورده و برایش امن تر است.

در مورد طناب هم بگوییم که بهتر است از طناب های پلاستیکی استفاده نکنید؛ زیرا روی تنه درخت لغزنده بوده و درصد پرش بالایی دارد و تا حدودی برای کودکان خطرناک است. طناب های فیبری مقاوم برای این کار بسیار مناسب هستند.

3- طناب را به شاخه وصل کنید.

طناب اگر دولا باشد از نظر ایمنی بهتر است. همچنین برای اطمینان بیشتر باید طناب دولا شده را چند باری به دور شاخه بپیچید و بعد محکم سر طناب را به قسمت آویزان آن گره بزنید. سپس قسمت آویزان طناب را به پایین بکشید تا گره چرخیده و به بالای شاخه برود. این گره بسیار امن بوده و هیچگاه باز نمی شود.

1 ساخت تاب کودکان در فضای باز


برای اطلاع از نحوه بستن انواع گره های سخت و محکم به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه بستن انواع گره های سخت و محکم <<<


4- تخته چوب را ببرید.

بعد از اینکه تمام جوانب را در مورد نشیمن تاب سنجیدید و اندازه ها را روی چوب زدید باید آن را بسیار تمیز برش بزنید. به یاد داشته باشید که چوب باید مقاوم بوده اما نباید بسیار سنگین باشد؛ زیرا طناب باید وزن آن را نیز تحمل کند. پس هماهنگی طناب با چوب و وزن فرد را نیز بسنجید.

2 ساخت تاب کودکان در فضای باز

5- سنباده بزنید.

بعد از اینکه تخته را برش زدید باید آن را سمباده زده تا برای نشستن مشکلی پیش نیاید و به علاوه گوشه های تخته نباید به صورتی باشند که به بدن کودک آسیب وارد کند.

3 ساخت تاب کودکان در فضای باز

6- تخته را دولا کنید.

بعد از اینکه تخته و در واقع صندلی تاب کاملاً آماده شد، اگر فکر می کنید به اندازه ی کافی مقاومت ندارد یک تخته ی دیگر مشابه آنچه هم اکنون در دست دارید تهیه کرده و با چسب چوب به این تخته چسبانده و با دولا کردن آن مقاومت صندلی تاب را تضمین کنید.

7- تخته را سوراخ کنید.

به کمک یک دریل در طرفین تخته دو سوراخ در یک راستا ایجاد کنید. همچنین سوراخ های دو طرف باید با هم کاملاً در یک راستا باشند. به یاد داشته باشید که هر اندازه که از لب تخته داخل شدید و سوراخ زدید، از لب دیگر تخته هم به همان اندازه باید داخل شده و سوراخ ایجاد کنید؛ به طور مثال از هر طرف 5 سانتی متر داخل شوید. دلیل اهمیت این کار ایجاد تعادل در تاب است. هر چقدر قطر طناب به قطر سوراخ نزدیک تر باشد بهتر است.

4 ساخت تاب کودکان در فضای باز

8- طناب را از سوراخ ها رد کنید.

طناب را که دو لا بوده و از درخت آویزان است، در دست گرفته یک لا را از یک سوراخ طناب رد کرده و گره بزنید، لای دیگر را نیز از سوراخی که در همان امتداد است رد کنید و گره بزنید. برای سوراخ های طرف دیگر تخته نیز همین کار را تکرار کنید. فقط به یاد داشته باشید که گره ها را باید بسیار محکم کنید. البته ابتدا باید از مناسب بودن صندلی تاب اطمینان حاصل کنید؛ سپس گره را محکم کنید؛ یعنی ابتدا گره ها را به صورت شل بسته صندلی را تنظیم کنید و بعد گره ها را محکم کنید.

5 ساخت تاب کودکان در فضای باز

تاب تایری

1- یک تایر ماشین تهیه کنید.

تاب های تایری دو نوع دارند عمودی و افقی: افقی از سه نقطه و عمودی از یک نقطه آویزان می شوند. اما طرز ساخت آن ها تقریباً مشابه است. فقط چند تفاوت کوچکی با هم دارند. البته ساخت تاب تایری عمودی هم راحت تر بوده و هم وقت کمتری می گیرد.

6 ساخت تاب کودکان در فضای باز

2- شاخه ی مناسبی انتخاب کنید.

در اینجا نیز در مورد مقاومت شاخه همان اصولی که در مرحله ی قبل گفته شد را باید رعایت کنید فقط به یاد داشته باشید که تاب تایری نسبت به تاب قبلی قدرت مانور بیشتری دارد و شاخه را بیشتر تکان می دهد پس به طبع باید شاخه بسیار مقاوم تر و ثابت تر باشد و با حرکت تاب به هیچ وجه تکان نخورد. به علاوه دقت داشته باشید که در اطراف تاب هم درخت دیگری یا شاخه های پایین دیگری وجود نداشته باشد؛ زیرا تایر ممکن است بسیار بالا برود پس از عدم برخورد آن با دیگر شیء ها مطمئن شوید.

3- وسایل مورد نیاز را جمع آوری کنید.

این تاب با لاستیک های فرسوده تهیه می شود اما به یاد داشته باشید که لاستیک بسیار هم کهنه و فرسوده نباشد. که با یکبار سوار شدن وار رفته و پاره شود و به بچه آسیب بزند. در این روش طناب باید بسیار مقاوم تر از مرحله ی قبل باشد؛ زیرا تایر از تخته سنگین تر است. بهتر است از زنجیر به جای طناب استفاده کنید. تاب های افقی نسبت به تاب های عمودی به زنجیر بیشتری نیاز دارند. همچنین برای تاب افقی به سه قلاب فلزی که طناب در آن گره بخورد نیاز است که برای تاب عمودی یک عدد هم کافی می باشد.

7 ساخت تاب کودکان در فضای باز

4- تایر را بشویید.

تایر مورد نظر را به خوبی تمیز کنید و بشویید.

5- تایر را سوراخ کنید.

برای اینکه مثلاً هنگام باران آب داخل تایر انباشته نشود که بیرون ریختن آن بسیار دشوار است در زیر تایر چند سوراخ ایجاد کنید که اگر چنین اتفاقی افتاد آب به راحتی تخلیه شود.

اما سوراخ های تاب: برای تاب های افقی باید تایر را به صورت افقی روی زمین گذاشته سه نقطه با فاصله های مساوی از هم را اندازه گرفته و بعد در هر نقطه دو سوراخ ایجاد کنید. فاصله ی بین دو سوراخی که در هر نقطه ایجا می کنید باید به اندازه ی قلاب هایی باشد که در آن قرار می گیرد. برای تاب عمودی تایر را به صورت عمودی یعنی دقیقاً به همان حالتی که به گردش در می آید، گذاشته و دو سوراخ روی آن بزنید.

8 ساخت تاب کودکان در فضای باز

6- طناب یا زنجیر را به درخت وصل کنید.

برای تاب افقی طناب یا زنجیر را سه لا کرده و چند بار به دور تنه ی درخت پیچیده و گره بزنید. به یاد داشته باشید که اگر از زنجیر استفاده می کنید به جای گره باید از قلاب های چفت شونده استفاده کنید. اما برای تاب عمودی یک لا از طناب یا زنجیر کافی است، زیرا باید به یک قلاب روی تایر نصب شود.

9 ساخت تاب کودکان در فضای باز

7- تایر را به طناب یا زنجیر وصل کنید.

برای تاب افقی داخل هر کدام سه مجموعه ی دوتایی سوراخ که روی تایر ایجاد کردید قلاب فلزی گذاشته و با پیچ و مهره ای که زیر آن قرار دارد قلاب را در تایر محکم کنید. حال باید سه قلاب روی تایر داشته باشید و هر لایه از طناب یا زنجیر که از درخت آویزان است را از هر حلقه رد کرده و محکم کنید. برای تاب افقی یک حلقه در داخل دو سوراخ زده و طناب یا زنجیر را از آن رد کنید. به همین راحتی.!

10 ساخت تاب کودکان در فضای باز

یکی دیگر از سرگرمی های کودکان تماشای کارتون و انیمیشن می باشد. اما چگونه برای کودکان کارتون و انیمیشن مناسب انتخاب کنیم؟

فن تریکس در مقاله زیر شما را در این باره راهنمایی می کند.

>>> راهنمای انتخاب کارتون و انیمیشن مناسب برای کودکان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا