تغذیه

طرز تهیه روغن گردو در خانه

روغن گردو یکی از چاشنی های فوق العاده برای بسیاری از غذاهاست. همچنین به دلیل فواید بسیار بالای آن، مخصوصا در مراقبت از پوست، می تواند در رژیم سلامتی نیز قرار گیرد. اگرچه به دلیل تولید محدود آن، قیمت گرانی دارد، اما خوشبختانه، تنها با چند ابزار آشپزخانه می توان یک روغن خانگی مرغوب تولید کرد.


همچنین برای اطلاع از نحوه مزه دار کردن و خشک کردن گردو به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه خشک کردن گردو در خانه <<<

>>> چگونه گردو را بو داده و مزه دار کنبم؟ <<<


برای تهیه ۲لیتر روغن، حدودا به ۴کیلوگرم گردو تازه نیاز داریم.

گردو ها را مغز کنید

۴ کیلوگرم گردو تازه را تهیه کرده و پوست بگیرید.

برای راحتی کار می توانید از یک گردو شکن استفاده کنید، که مغزها کمتر خورد شده و راحت تر باشید. اگر مغز گردوها خورد شد، اصلا نگران نباشید؛ زیرا در مراحل بعدی همه ی مغزها له می شوند. بهترین راه برای تهیه روغن گردو، استفاده از گردوی تازه است. چرا که هرچه گردو تازه تر باشد، روغن بیشتری خواهد داشت.

مغزها را درون یک غذا ساز یا هر وسیله ی مشابه که به آن دسترسی دارید، بریزید. زمانی که از غذاساز یا هر وسیله ی دیگری استفاده می کنید، مطمئن شوید که تیغه ها و مغزها، دمای پایینی داشته باشند؛ این کار باعث می شود که هنگام چرخ شدن، مواد بیش از حد گرم نشده و گردو ها خمیر نشوند.

هر بار فقط یک فنجان از مغزها را درون دستگاه بریزید. پر کردن بیش از حد دستگاه باعث می شود مواد به صورت یک دست خرد نشده و نتیجه، مطلوب نباشد.

دستگاه را روشن کرده و هردو دقیقه خاموش کنید. این کار را چند بار تکرار کنید، به صورتی که هر بار دستگاه فقط دو دقیقه روشن باشد. در غیر این صورت، روغن گردو خیلی زود آزاد شده و فایده ای ندارد.

این کار را تا زمانی که همه مواد یک دست شده و به قوام خاصی برسند، ادامه دهید.

مواد را به ظرفی منتقل کرده و همین مراحل را برای باقی مانده مواد نیزانجام دهید.

مواد را بپزید

اکنون مغزهای آسیاب شده را به ظرفی با اندازه ی مناسب منتقل کنید.

مقداری آب را به مواد اضافه کرده و آن ها را مخلوط کنید.

آب باید به اندازه ای باشد که تمام مغزهای گردو را پوشش دهد.

اجازه دهید مواد تقریبا ۴۵ دقیقه با حرارتی ملایم بجوشد. به یاد داشته باشید که در طول این مدت، به طور مداوم مواد را هم بزنید.

زمانی که تمام آب مواد تبخیر شد، می توانید روغن آن را با پرس کردن و فشردن به دست آورید.

گردو ها را پرس کنید

اگر دستگاهتان آپشن پرس کردن را دارد، می توانید به کمک دستورالعمل “پرس کردن”، مواد را پرس کنید. در غیر اینصورت با استفاده از وسیله ای، آنقدر مواد را تحت فشار قرار دهید تا روغنش خارج شود.

میزان روغن به دست آمده از ۴ کیلوگرم گردو، تقریبا باید برابر ۲ لیتر باشد. البته این میزان به کیفیت و نوع گردو نیز بستگی دارد.

روغن را از یک صافی پارچه ای عبوردهید

صافی پارچه ای را با آب سرد شسته تا هرگونه کرک و موادی که ممکن است به آن چسبیده باشد شسته شود. به یاد داشته باشید که پارچه را باید داخل یک آبکش گذاشاه تا کار راحت تر انجام گیرد. روغن را درون پارچه ی فیلتر که روی آبکش پهن کرده اید ریخته و روغن را فیلتر کنید. بهتر است آبکش را روی ظرفی پارچ مانند قرار دهید؛ چرا که انتقال روغن به بطری با یک پارچ راحت تر انجام می شود.

برای انتقال روغن گردو به بطری، از یک قیف و صافی پارچه ای استفاده کنید؛ تا برای اطمینان بیشتر هرگونه ناخالصی از روغن گرفته شده و روغن به بهترین شکل به دست آید.

انتخاب بطری مناسب

برای نگهداری روغن از بطری های شیشه ای قهوه ای با سایز کوچک تا متوسط که در برابر نور آفتاب مقاوم است، استفاده کنید. این بطری ها، روغن را از آسیب گرما و نور خورشید حفظ می کنند. درب ظرف را محکم بسته تا روغن همیشه تازه بماند. تاریخ تولید روغن را نیز روی آن ثبت کنید تا بتوانید استفاده از آن را به بهترین شکل مدیریت کنید. به یاد داشته باشید برای اینکه طول عمر روغن افزایش یابد، باید آن را در یخچال نگهداری کنید. روغن گردو که در یخچال نگهداری شود دو تا سه ماه تازه می ماند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
10 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدوی

۲لیتر روغن از ۴کیلو گردو؟!
حتما گردوهاش ژاپنی بوده

مینا

سلام خیلی عالی بود….
لطفا طرزتهیه روغن رزهیپ وکرچک وبادام تلخ روهم بگذارید…واقعا ممنونم .. خیلی استفاده کردم … باتشکر

مدیر فن تریکس

با سلام. طرز تهیه روغن رزهیپ در منزل اضافه شد
https://fantricks.com/?p=703

کاربر ناشناس

گردو گرونه که.همه نمیتونند این روغنا درست کنند.

فرزاد

چقدر عالی و به صرفه

شادی

ترانه جان مرسی

شادی

کاش موارد استفاده از روغن گردو رو هم میگفتین

ترانه

سلام من چون خودم به طب سنتی علاقه دارم و گاها تو این زمینه مطالعه میکنم باید بگم روغن گردو چون امگا۳ داره, و همینطور منبع سرشاری از آنتی اکسیدان هستش و اتفاقا ویتامین c زیادیم داره، هم برای شادابی پوست خوبه و هم برای زیادشدن هوش. و همینطور برای… بیشتر بخوانید.

غزال

اگه گردوهام یه خرده خراب باشند چی ،میتونم روغنشو دربیارم فقط برای پوست و مو استفاده کنم ،اخه گردوهای من کپک دارند خیلی هم زیاد هست حیفم میاد بندازم دور

نفیسه

واقعا نمیدونستم از گردو هم میشه روغن گرفت.! جالب بود ممنون

دکمه بازگشت به بالا