تغذیه

طرز تهیه، نگهداری و استفاده از روغن دارچین

علاوه بر اینکه دارچین مصارف غذایی زیادی دارد، به دلیل وجود مقادیر زیاد ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد تورم در آن، می توان از آن به عنوان یک دارو نیز استفاده کرد. تحقیقات بیشتری نیز برای دستیابی به سایر خواص دارچین در حال انجام است. دارچین دارای خواص ضدعفونی و پاک کنندگی زیادی می باشد. بنابراین علاوه بر استفاده های غذایی به خاطر طعم و بوی آن، می توان از روغن دارچین برای پاک کنندگی و سلامت پوست بدن نیز استفاده کرد. برای تهیه روغن دارچین می توانید تعداد زیادی ساقه دارچین تازه را درون آب گرم و یا درون یک روغن دیگر قرار دهید تا بعد از گذشت چند هفته، چاشنی فوق العاده ای برای استفاده روزمره خود در اختیار داشته باشید.

آماده کردن مواد و وسایل لازم

1- به مقدار کافی دارچین تهیه کنید.

روغن دارچین را می توان از ساقه های خشک دارچین و یا از پودر آن تهیه کرد. بنابراین می توانید از هر کدام که در دسترس شماست استفاده کنید. دارچین را می توانید از عطاری ها و یا حتی سوپر مارکت ها خریداری کنید. اما برای تهیه دارچین مرغوب تر بهتر است به یک عطاری مورد اعتماد بروید.

تا حد امکان از ساقه های دارچین استفاده کنید. زیرا طعم و بوی قوی تری خواهند داشت. همچنین برخی ادعا کرده اند که پودر دارچین خواص دارویی ضعیف تری نسبت به ساقه دارچین دارد.

جالب است بدانید دارچین انواع مختلفی دارد. دارچین سیلانی که به عنوان دارچین اصل نیز شناخته می شود، طعم و بوی ملایم تری داشته و ساقه ی نازک و نرمی نیز دارد. از طرفی دارچین چینی که دارای پوست نازک اما سختی است، طعم و بوی قوی و تند تری دارد.

1 طرز تهیه روغن دارچین

2- یک روغن حامل انتخاب کنید.

روغن زیتون رایج ترین روغن حامل برای تهیه ی روغن دارچین است، اما هر روغن طبیعی با طعم ملایم و سبک می تواند برای این کار مورد استفاده قرار بگیرد. شما می توانید با توجه به ارزش غذایی، خواص دارویی و طعم روغن های خانگی تان، بهترین گزینه را برای تهیه ی روغن دارچین انتخاب کنید.

همانطور که گفتیم روغن زیتون رایج ترین روغن برای این کار است که علاوه بر ماندگاری بالای آن، برای پخت و پز نیز مناسب می باشد. اگر چه طعم و بوی غنی آن ممکن است کمی طعم دارچین را تغییر دهد.

روغن بادام یک روغن سبک تر و مغذی تر است که در دماهای بالاتر نیز می توان به راحتی با آن پخت و پز کرد.

روغن کانولا طعم و بوی قوی ای ندارد و اغلب برای سرخ کردن و پختن غذاها استفاده می شود. اما ارزش غذایی نسبتاً کمتری دارد.

روغن نارگیل حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده است و همچنین طعم و بوی مشهودی دارد.

روغن بزرک سرشار از میکرومغذی هایی مثل اسید چرب امگا3 می باشد و دارای طعم ملایمی می باشد. با این وجود مقاومت خیلی پایینی در برابر گرما و حرارت دارد و بیشتر برای مصرف به شکل خام توصیه شده است.

2 طرز تهیه روغن دارچین

3- یکی از روشهای نگهداری را انتخاب کنید.

شما باید روغن دارچین را درون یک ظرف شیشه ای تمیز نگهداری کنید. سعی کنید از ظروفی استفاده کرده که درپوش محکمی داشته باشند.

به یاد داشته باشید که روغن دارچین را به همان مدت می توان نگهداری کرد که روغن حامل آن قابل نگهداری است. بیشتر روغن های آشپزی نهایتاً یک سال ماندگاری دارند. بنابراین مقداری روغن دارچین درست کرده که طی زمان مشخصی بتوانید تمام آن را مصرف کنید.

تهیه ی روغن دارچین

1- شیشه ها را بشویید و تمیز کنید.

ظرف های مورد نظر را با آب و صابون به خوبی بشویید و سپس برای چند دقیقه درون آب جوش قرار دهید.

2- ساقه های دارچین را درون ظرف بگذارید.

اگر از ساقه های دارچین استفاده می کنید، آن ها را به شکل عمودی درون ظرف شیشه ای قرار داده و تا جایی که ممکن است ظرف را با ساقه های دارچین پر کنید.

اگر ساقه های دارچین بلند هستند آن ها را با چاقو نصف کرده تا براحتی درون ظرف قرار بگیرند.

3 طرز تهیه روغن دارچین

3- روغن حامل را درون ظرف شیشه ای حاوی ساقه های دارچین بریزید.

مقداری روغن در داخل ظرف ریخته تا تمامی ساقه ها به طور کامل در روغن فرو بروند. اگر ارتفاع ظرف به اندازه کافی زیاد است، بهتر است حدود 1 تا 2 سانتی متر بالای ساقه های دارچین را هم روغن فرا بگیرد.

ممکن است لازم باشد کمی ساقه های دارچین را جابجا کنید تا روغن از داخل آن ها عبور کند و ظرف را پر کند.

4 طرز تهیه روغن دارچین

4- آماده کردن پودر دارچین

اگر از پودر دارچین استفاده می کنید باید آن را درون روغن حامل بجوشانید. به ازای هر فنجان روغن حامل، باید یک چهارم فنجان پودر دارچین اضافه کنید.

روغن حامل و پودر دارچین را در یک ماهی تابه و روی حرارت متوسط مخلوط کرده و اجازه دهید حدود 3 تا 5 دقیقه بجوشند.

اجازه دهید روغن به خوبی سرد شود و سپس آن را درون یک شیشه مربای تمیز بریزید.

5 طرز تهیه روغن دارچین

5- شیشه حاوی روغن را حدود سه هفته در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

بعد از اینکه ترکیب روغن و پودر دارچین را درون شیشه مربا ریختید، درب آن را محکم بسته و آن را در جایی خشک و خنک مثل پشت پنجره قرار دهید. حدود سه هفته صبر کنید تا پودر دارچین طعم، بو و خواص خودش را پس بدهد.

هر چه بیشتر صبر کنید، روغن هم طعم و بوی بیشتری خواهد گرفت. می توانید روغن را هفته ای یکبار بچشید و تا زمانی که به طعم مورد نظرتان نرسیده است آن را برندارید.

هر روز شیشه را کمی تکان دهید تا اولاً پودر دارچین و روغن حامل با هم تماس بیشتری پیدا کنند، ثانیاً از تشکیل قارچ روی سطح روغن جلوگیری شود.

6- روغن را صاف کنید.

بعد از گذشت مدت زمان لازم، یک پارچه نخی تمیز را روی دهانه ی یک شیشه مربای دیگر قرار دهید و با دستتان آن را ثابت نگه دارید. سپس محتویات شیشه مربای قبلی را به آرامی روی پارچه ریخته تا روغن، داخل ظرف بریزد و پودر دارچین روی پارچه بماند.

می توانید پس از ریختن تمام روغن روی پارچه، پارچه را جمع کرده و آن را با دست بفشارید تا روغن های داخل آن نیز درون ظرف بریزد.

6 طرز تهیه روغن دارچین

نگهداری و استفاده از روغن دارچین

1- روغن را بسته بندی و نگهداری کنید.

پس از اینکه روغن را به ظرف جدید منتقل کردید، درب آن را به کمک یک واشر لاستیکی، محکم بسته تا غیر قابل نفوذ باشد. سپس آن را در جای خشک و خنک قرار دهید.

اگر دوست دارید می توانید روغن را داخل یک بطری تزئینی نگهداری کنید، به شرطی که قبلاً آن را ضدعفونی کرده باشید.

7 طرز تهیه روغن دارچین

2- روغن دارچین را در یخچال قرار دهید.

بسته به روغن حامل مصرفی، زمان نگهداری روغن دارچین را می توان با نگهداری در یخچال، تا دو برابر افزایش داد.

روغن زیتون تا سه سال هم ماندگاری دارد، لذا نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست.

اگر از روغن نارگیل به عنوان روغن حامل استفاده کردید، به یاد داشته باشید که روغن نارگیل در دماهای پایین سریعاً به حالت جامد در می آید. برای استفاده از آن می توانید آن را در معرض گرما قرار دهید تا ذوب شود.

3- از روغن دارچین خود استفاده کنید.

از روغن دارچین می توانید برای پخت و پز و یا در محیط خانه استفاده کنید. بعضی تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه 5 گرم دارچین می تواند برای درمان دیابت نوع دو مفید باشد؛ در حالی که برخی پزشکان طب سنتی از آن برای درمان طیف گسترده ای از امراض، از بیماری های ناشی از حشرات گرفته تا درمان کیست تخمدان استفاده کرده اند.

برای اینکه از خواص دارویی و همچنین طعم و بوی دلپذیر دارچین استفاده کنید می توانید درصدی از روغن مصرفی در غذاها را با روغن دارچین جایگزین کنید. برای مثال اگر در یک دستور پخت، نصف فنجان روغن معمولی نیاز است، نصف این مقدار (یعنی یک چهارم فنجان) را با روغن دارچین جایگزین کنید.

می توانید از روغن دارچین به عنوان روغن ماساژ نیز استفاده کنید. علاوه بر کمک به سلامت و شادابی پوست، بوی خوب دارچین به آرامش شما کمک می کند.

می توان از روغن دارچین در کنار ادویه و مواد دیگر، برای طعم دادن به ماهی و یا هر گوشت دیگری قبل از سرخ کردن یا کباب کردن آن استفاده کرد.

8 طرز تهیه روغن دارچین

در پایان برای اطلاع از “طرز تهیه انواع روغن خانگی” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تهیه انواع روغن خانگی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی رضایی

کسی این روغن رو درست کرده؟ بجای روغن زیتون از چه روغن حاملی میشه استفاده کرد. من با روغن زیتون مشکل دارم.

دکمه بازگشت به بالا