سلامت

سم زدایی بدن چه خطرات و مضراتی دارد؟

دتاکس یا سم زدایی بدن چیست؟

ماه دی و بهمن بهترین زمان برای برداشتن قدم مثبتی برای سلامت جسم و جان و سم زدایی بدن است. اما هر چیزی که ادعا می شود می تواند تحولی در سلامت انسان ایجاد کند، لزوماً به معنای خوب و مفید بودن آن نیست. سم زدایی که گاهی با نام پاکسازی نیز از آن یاد می شود، سال هاست که شهرت خود را به عنوان روشی برای حفظ سلامتی بدن حفظ کرده است. طرفداران آن ادعا می کنند که سم زدایی به از بین بردن سموم بدن کمک کرده و سیستم گوارشی را در تجزیه و هضم یاری می دهد. همچنین نتایجی از جمله حس جوان تر شدن، سالم تر بودن و انرژی مضاعف دارد.


همچنین می توانید برای آگاهی از نحوه سم زدایی و دتاکس پوست در خانه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش خانگی سم زدایی پوست در خانه <<<

>>> ساخت حمام سم زدا برای پاکسازی بدن <<<


سم زدایی ها معمولاً زیر این سه چتر قرار می گیرند:

– انواعی که مایعات را جایگزین مواد غذایی می کنند.

– انواعی که ادعا می کنند حامی فرآیند طبیعی سم زدایی بدن هستند.

– آن هایی که مجاری گوارشی را از طریق روده ی بزرگ پاکسازی می کنند.

هدفی پوچ:

هدف از سم زدایی این است که سمومی که بدن ما هر روز با آن تماس دارد را از بین ببرد. چه سموم موجود در هوا باشد چه غذای مصرفی و یا حتی محصولاتی که استفاده می کنیم. این کار معمولاً با چیزی شبیه روزه داری، به شدت محدود کردن مصرف غذا، جایگزینی غذاهای جامد با مایعات یا نوشیدن آب به مقدار بسیار زیاد انجام می شود؛ که می تواند عوارض جانبی بسیار بد و منفی روی سلامت بدن نیز داشته باشد.

حقیقت این است که هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند سم زداها و پاک کننده های بدن واقعاً می توانند سلامت بدن را بهبود ببخشند. همچنین به دلیل اینکه برخی از آن ها بسیار محدود کننده هستند ممکن است ضررشان بسیار بیشتر از منفعتشان باشد.

با ما همراه باشید تا 4 نوع از رایج ترین روش های سم زدایی بدن را بررسی کنیم.

روش های سم زدایی بدن

1 روش های سم زدایی بدن

1- سم زدایی با اسموتی و آب میوه

این سم زداهای مایع که احتمالاً از محبوب ترین سم زداها نیز هستند، غذاهای جامد را با انتخابی از میوه ها و سبزیجات یا آبمیوه ها جایگزین می کنند. معمولاً پاکسازی با اسموتی و آب میوه مدت زمانی 3 تا 21 روزه دارد. اگر چه برخی بسیار طولانی تر این کار را انجام می دهند.

خوردن میوه، آب سبزیجات و اسموتی ها مادامی که تازه و ارگانیک باشند قطعاً برای سلامتی بدن مفیدند. این نوشیدنی ها و اسموتی هایی که بیشتر از میوه و سبزیجات تهیه شده اند، سرشار از مواد مغذی بوده و می توانند مکملی عالی برای رژیم غذایی باشند. اما تنها نوشیدن آب میوه و سبزیجات و محروم کردن بدن از غذاهای واقعی جایی است که این روش سم زدایی بدن را به قلمرویی ناسالم تبدیل می کند.

معمولاً سم زدایی با مایعات بخش اعظمی از چربی و پروتئین ها را از مواد غذایی حذف می کنند. این عدم وجود چربی و پروتئین نه تنها باعث می شود که انسان در تمام طول مدت سم زدایی احساس گرسنگی کند بلکه می تواند منجر به عواقبی منفی و عوارض جانبی بسیار دیگری نیز شود.

این نوع سم زدایی می تواند منجر به کاهش قند خون، مهار مغز، کاهش بهره وری و خستگی شود.

2- سم زدایی کبد

یکی دیگر از انواع سم زدایی و پاکسازی که در جهان غوغا به پا کرده است، سم زدایی کبد است. هدف از سم زدایی کبد، تقویت سیستم سم زدایی بدن با بهبود عملکرد کبد می باشد.

اگر چه بهبود سلامت و عملکرد کبد ایده ی بسیار خوبی است و داشتن رژیم غذایی مناسب برای رسیدن به این هدف بسیار هم عالی می باشد، اما برای رسیدن به این هدف، اصلاً نیازی به داشتن یک برنامه ی فورمال سم زدایی کبد نیست. خوشبختانه کبد به حدی مجهز است که می تواند تمام سمومی که روزانه با آن ها در تماسیم را از بین ببرد.

افراد به جای سم زدایی کبد، باید روی رژیم غذایی تمرکز کنند. این رژیم غذایی شامل میوه ها و سبزیجات خام و پخته، فیبرهای محلول مثل لوبیا، آجیل و دانه ها و کاهش مصرف الکل می باشد. این اصولی است که به کبد اجازه می دهد عملکرد عالی داشته باشد.

3- محدودیت خوردن برخی غذاها و خوراکی ها

انواع دیگر سم زدایی بدن، آن هایی هستند که غذاهایی خاص یا برخی گروه غذایی را به عنوان راهی برای دفع سموم بدن و بهبود سلامت کلی، محدود می کنند.

محدود کردن یا حذف مواد غذایی خاص در رژیم غذایی می تواند در شرایط خاصی مفید باشد؛ اما به شرطی که با مشورت پزشک و به شکلی کاملاً صحیح صورت گیرد.

برخی از افراد این نوع سم زدایی را دوست دارند. زیرا برخی گروه غذایی مانند گلوتن و لبنیات که باعث ناراحتی شان می شود را حذف می کنند. با این حال این محدودیت ها باید استراتژیک باشد.

به جای اینکه برخی غذاها را حذف کنید، یک هفته آن را نخورید و احساس خود را محک بزنید. سپس مجدداً آن ها را مصرف کنید؛ اگر دوباره دچار مشکلاتی مانند نفخ، گاز، ناراحتی روده ای، یبوست یا اسهال شدید، خودسرانه گروه غذایی را حذف نکرده و حتماً با مشورت پزشک و آزمایش راه حل مناسب را بیابید. شاید مشکلتان چیزی است که خودتان خبر ندارید و اصلاً لازم به حذف برخی مواد غذایی نباشد. پزشک به راحتی یاریتان می کند.

4- پاکسازی روده

سم زدایی و پاکسازی روده تلاش می کند تا سموم موجود در مجاری روده را با ترویج حرکات روده از طریق مکمل ها یا ملین ها، هیدروتراپی کولون و با استفاده از آب به صورت دستی از بین ببرد. در هر صورت، این کار مواد زاید ساخته شده در روده را پاک می کند؛ که ادعا می شود سموم را نیز حذف کرده و سلامت کلی را بهبود می بخشند.


برای اطلاع از روش درمان سندرم نشت روده مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> درمان خانگی سندرم نشت روده <<<


اما این کار نه تنها بسیار ناخوشایند می باشد، بلکه ممکن است خطرناک نیز باشد. پس تنقیه فقط باید با توصیه ی پزشک انجام گیرد. زیرا ممکن است باعث گرفتگی شکم، اسهال، و پیامدهای جدی تری از جمله عفونت باکتریایی، سوراخ شدن روده و عدم تعادل الکترولیتی شود؛ که می تواند منجر به مشکلاتی برای کلیه و قلب شود.

در عوض رژیم غذایی سرشار از فیبرهای محلول و غیر محلول می تواند به طور موثری ذراتی را در روده بزرگ که باعث التهاب، دفع دردناک و یبوست می شود را به راحتی حذف کند.

اما با رعایت رژیم غذایی مناسب می توان از پولیپ روده بزرگ پیشگیری کرد.

سم زدایی بدن غیر ضروری، ناخوشایند و به صورت بالقوه ای خطرناک است.

سم زدایی راهی عالی برای بهبود سلامت نیست. در واقع بدن دارای یک سم زدای قوی و طبیعی به نام کبد بوده که تابع اصلی آن پردازش “سموم” و تبدیل آن ها به ترکیبات غیر مضری است که بدن می تواند از آن استفاده کرده یا آن را حذف کند.

اگر واقعاً به دنبال راهی برای سلامت بدنتان هستید، به جای سم زدایی موارد زیر را امتحان کنید.

– نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز
– خوردن یک رژیم غذایی با فیبر محلول و غیر محلول بالا
– محدود کردن قند و شیرینی
– اضافه کردن میوه و سبزیجات خام به رژیم غذایی که می تواند به هضم غذا کمک کند.
– اجتناب از غذاهای فرآوری شده
– اختصاص زمانی برای استراحت، بازیابی و آرامش.

بد نیست مقالات زیر را نیز برای اطلاعات بیشتر از وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> نحوه درمان مشکلات گوارشی کودک <<<

>>> درمان بیماری ها با باکتریوتراپی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
healthline




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا