سلامت

چگونه با رژیم غذایی صحیح از پولیپ روده بزرگ پیشگیری کنیم؟

پولیپ روده ی بزرگ یا کولون، غده ها و برجستگی های کوچکی هستند که در اثر رشد بیش از حد سلول ها در امتداد روده بزرگ به وجود می آیند. این برجستگی های قارچ مانند، گاهی بسیار کوچک بوده و گاهی آنقدر رشد کرده و بزرگ می شوند که به اندازه یک توپ می رسند. برخی از انواع پولیپ ها مخصوصاً نوع کوچک آن ها خوش خیم می باشند. اما انواع دیگر پولیپ ها خصوصاً آن هایی که بیش از حد رشد کرده و بزرگ می شوند، می توانند منجر به سرطان کولون یا روده ی بزرگ شوند. اگر چه پولیپ های روده ی بزرگ به کمک کولونوسکوپی می توانند برداشته شوند، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. توجه به رژیم غذایی به خصوص برای افرادی که سابقه ی ارثی داشته و پولیپ و سرطان روده ی بزرگ در اقوامشان دیده می شود، برای جلوگیری از به وجود آمدن پولیپ بسیار اهمیت دارد.

پس اگر جزو افرادی هستید که مستعد پولیپ می باشید، به راحتی می توانید با یک رژیم غذایی مناسب و با روش هایی که در ادامه گفته می شود از بروز مشکلات پیشگیری کنید.

با ما در فن تریکس همراه باشید…

پیشگیری از بروز پولیپ روده ی بزرگ

1- روی سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی تمرکز کنید.

سبزیجات نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری ها و سرطان ها ایفا می کنند. مخصوصاً سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی که دارای سطح بالایی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند و می توانند روده ها را سالم نگه دارند.

در واقع چیزی که باعث به وجود آمدن این رنگ های خاص در این نوع سبزیجات می شود، همان ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند. آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن که به رنگ قرمز و نارنجی است و اغلب با ویتامین A همراه است. یعنی پیشرو در به وجود آمدن ویتامین A در بدن است. مصرف مناسب این ماده در کاهش و پیشگیری از ابتلا به سرطان روده ی بزرگ تاثیر به سزایی دارد.

پس روزانه حداقل یک پیمانه از هر کدام از این سبزیجات که در اختیارتان بود را میل کنید: فلفل دلمه ای زرد، نارنجی یا قرمز، کدو تنبل، سیب زمینی، هویج یا کدو حلوایی.

2- غذاهای غنی از فولات میل کنید.

گروه دیگری از مواد غذایی که می توانند به محافظت از روده کمک کرده و آن را در برابر تشکیل پولیپ مقاوم دارند، غذاهای سرشار از فولات است. خوشبختانه فولات را می توان در انواع مختلفی از غذاها یافت.

– تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه 400IU فولات در جلوگیری از تشکیل پولیپ و سرطان روده بسیار موثر است. خوشبختانه این مقدار را روزانه از طریق غذاهایی چون غلات غنی در وعده ی صبحانه، اسفناج، بروکلی، نان آرد کامل گندم، لوبیا چشم بلبلی، بادام زمینی و مارچوبه می توان به دست آورد.

1 پیشگیری از بروز پولیپ روده بزرگ

3- مصرف زیاد کلسیم

کلسیم نیز از دیگر مواد معدنی است که به عنوان پیشگیری کننده ی پولیپ روده شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم کلسیم به حفاظت و سلامت روده کمک شایانی خواهد کرد و تا 20 درصد پولیپ های سرطانی روده را کاهش می دهد. کلسیم علاوه بر لبنیات در موادی چون بروکلی، بادام، سبزیجات تیره، آب پرتقال و شیر سویا نیز یافت می شود.

4- روی چربی های سالم تمرکز کنید.

امگا 3 که به عنوان چربی دوست دار قلب شناخته شده است، برای سلامت روده نیز مفید است. مطالعات نشان داده اند که چربی های امگا 3 به حفظ و حتی بهبود سلامتی سلول های روده کمک می کند و حتی مقادیر بسیار کم آن در حفظ و بهبود سلامتی روده و پیشگیری از پولیپ بسیار موثر است. از جمله این مواد غذایی عبارتند از: آووکادو، روغن زیتون، زیتون، ماهی های آزاد و تن و ساردین، گردو و تخم کتان.

2 پیشگیری از بروز پولیپ روده بزرگ

5- چای سبز بنوشید.

برخی مطالعات تاثیر چای سبز در پیشگیری از سرطان و پولیپ روده را به اثبات رسانده است. سعی کنید صبح ها به جای چای و قهوه، یک فنجان چای سبز بنوشید و یا بعد از شام یک یا دو فنجان چای سبز بدون کافئین میل کنید.

3 پیشگیری از بروز پولیپ روده بزرگ

6- آب فراوان بنوشید.

اگر چه آب ماده ی خاصی برای پیشگیری از پولیپ ندارد، اما برای سلامت کلی بدن مفید است. به طوری که مطالعات نشان داده است، کمبود آب در بدن موجب دهیدراته شدن بدن و تشکیل پولیپ در روده می گردد.

– در واقع زمانی که آب کافی ننوشید، بدن آب مورد نیاز را از هر نقطه ای از بدن استخراج می کند. مثل مدفوع یا دیگر سلول ها. این امر موجب دهیدراته شدن بدن و یبوست می گردد. کاهش دفعات اجابت مزاج و غلظت ترکیبات سرطان‌ زا که در سلول ها یافت می شود، خطر رشد پولیپ های روده را افزایش می دهد.

فیبر را نیز در رژیم غذاییتان افزایش دهید.

1- خوردن مقدار مناسب سبزیجات در طول روز فراموش نشود.

سبزیجات سرشار از فیبر بوده که از روده در مقابل انواع بیماری ها محافظت می کنند. فیبر دفعات اجابت مزاج را افزایش داده و به دلایلی که در مورد قبل گفته شد، خطر پولیپ و سرطان را کاهش می دهد. سبزیجات سرشار از فیبر شامل: مارچوبه، آووکادو، سیب زمینی، جوانه لوبیا، سبزیجات تیره، چغندر، کلم بروکلی، گل کلم و کلم می باشند.

2- میوه بخورید.

میوه ها نیز سرشار از مواد مفید از جمله فیبر می باشند. حتماً روزانه خوردن میوه را در برنامه های غذایی خود قرار دهید. میوه های سرشار از فیبر عبارت اند از: سیب، زردآلو، انواع توت ها، موز، گرمک، پرتقال و نارگیل.

3- غلات کامل مصرف کنید.

غلات کامل نیز سرشار از فیبر می باشند. نان گندم کامل، برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر، ارزن، فارو یا جو را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

4 پیشگیری از بروز پولیپ روده بزرگ

4- پروتئین هایی با فیبر بالا مصرف کنید.

ممکن است فکر کنید که مواد دارای پروتئین، فیبر ندارد. اما در واقع حبوبات نه تنها پروتئین بالایی دارند، بلکه دارای فیبر زیادی نیز می باشند. گروه غذایی عالی که به رژیم غذایی شما کمک می کند تا میزان فیبر مصرفی افزایش یابد.

5 پیشگیری از بروز پولیپ روده بزرگ

از مصرف مواد غذایی که می توانند به روده آسیب بزنند به شدت خودداری کنید.

1- مصرف چربی های اشباع را محدود کنید.

اگر چه مواد غذایی زیادی وجود دارند که برای جلوگیری از پولیپ روده باید مصرف آن ها را محدود کنید، اما غذاهایی نیز هستند که توصیه می شود مصرف آن ها را قطع کنید. به خصوص اگر مستعد پولیپ یا سرطان روده می باشید. چربی های اشباع شده، بر خلاف چربی های امگا 3، خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.

یک مطالعه نشان داد که به ازای هر 100 گرم گوشت قرمز اضافی که مصرف می شود، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تا 14٪ افزایش می یابد.

پس مصرف گوشت قرمز و سوسیس کالباس های فرآوری شده که دارای چربی اشباع می باشند را بسیار محدود کنید.

6 پیشگیری از بروز پولیپ روده بزرگ

2- مصرف قند را محدود کنید.

قند و خوراکی های شیرین باعث افزایش سطح قند خون شما می شود. مطالعات نشان داده است که با افزایش سطح گلوکز، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز افزایش می یابد.

7 پیشگیری از بروز پولیپ روده بزرگ

3- از مصرف گوشت سوخته، کباب زغالی شده و سرخ شده خودداری کنید.

علاوه بر این که به نوع غذای مصرفیتان باید توجه داشته باشید، طرز تهیه ی آن ها نیز باید مد نظرتان باشد. زغالی کردن گوشت و انواع غذا، سوزاندن و سرخ کردن، خطر ابتلا به سرطان روده را بسیار افزایش می دهد.

اگر چه ممکن است زغالی کردن کباب (یا دیگر مواد) روی آتش، طعم آن را بسیار خوشمزه کند، اما مواد سرطان زایی را به آن اضافه می کند که بسیار خطرناک است. در صورتی نیز که غذایتان دارای تکه های سوخته است حتماً آن ها را جدا کرده و سپس میل کنید.

– توصیه می شود برای کباب کردن مواد غذایی روی آتش، مواد را در فویل بپیچید تا نسوزند.

8 پیشگیری از بروز پولیپ روده بزرگ

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا