سلامت

روش های درمان و پیشگیری از وقوع بیماری پای سنگر مانده

پای سنگر مانده نوعی بیماری و در واقع ورم و عفونت پا می باشد. زمانی رخ می دهد که پا برای ساعات بسیار طولانی یا چندین روز در معرض آب سرد و غیر بهداشتی باشد. این بیماری در طول جنگ جهانی اول بسیار دیده شده و اسم آن نیز از همان موقع نامگذاری شده است. زیرا سربازان مدت زمان های بسیار طولانی را در سنگرهای آلوده و نمناک در شرایط بسیار دردناک و سخت به سر می بردند که موجب تورم در پا، بی حسی، درد و مرگ بافت های پا می شد و جان سربازان را تهدید می کرد. پای سنگر مانده هنوز هم در مناطقی که باران و رطوبت فراوانی داشته و اصول بهداشتی رعایت نمی شود یا برای افرادی که به هر دلیلی از جمله شغل و … مدت طولانی در آب هستند، به فراوانی یافت می شود. درمان و جلوگیری از بروز این مشکل بسیار آسان است و تنها نیاز به رعایت چند نکته دارد.

درمان بیماری پای سنگر مانده

1- علائم این بیماری را جدی بگیرید.

اگر مدتی طولانی پاهایتان به دلیل داشتن جوراب یا کفشی خیس در آب بماند، ممکن است علائم این بیماری را مشاهده کنید. در صورت دیدن علائم زیر فوراً و در کوتاه ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

– تپش یا خارش پا
– احساس درد در پاها
– ورم پا
– وجود لکه ها و کبودی های ناشی از سرما
– بی حسی شدید و احساس سنگینی پا
– قرمزی و داغی پا
– تاول و احساس مرگ و بی جانی قسمتی از پوست و بافت پا

1 درمان بیماری پای سنگر مانده

2- در صورتی که پاهایتان مدت زیادی را در آب بوده است و احساس می کنید که ممکن است بیماری در شما رخ دهد باید فوراً پاها را تمیز شسته و خشک کنید.

در صورتی که دائماً به دلیل شغلتان پاهایتان در آب است، سعی کنید مرتباً آنها را بشویید و خشک کنید.

– پای سنگر مانده به این خاطر رخ می دهد که رگ های خونی پا در تلاش برای گرم نگه داشتن بدن بسیار منقبض می شوند. در نتیجه مقدار اکسیژن لازم و مواد مغذی به بافت ها نمی رسد. بدون اکسیژن و مواد مغذی، سرانجام بافت پا ورم کرده و می میرد. حال اگر بریدگی و خراشی روی پا وجود داشته باشد، باکتری های موجود در آب باعث عفونت پا می شوند. بنابراین اگر در یک چنین شرایطی قرار داشتید و روی پاهایتان زخم یا بریدگی وجود داشت، بعد از اینکه پاها را شسته و خشک کردید و همچنین قبل از پوشیدن مجدد کفش هایتان، روی زخم ها کرم آنتی باکتریال یا الکل بزنید.

3- پاها را گرم کنید.

اگر ساعات طولانی در آب سرد بوده اید، نه تنها خشک کردن پاها بسیار مهم است، بلکه گرم کردن آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. گرما عروق خونی را باز کرده و گردش خون در پاها را افزایش می دهد و مانع از پیشرفت پای سنگر مانده می گردد. کمپرس گرم روی پاها اعمال کنید یا پاها را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید. اما تا جایی که می توانید از آب گرم استفاده نکنید و به روش دیگری پاها را گرم کنید. زیرا آب باعث بدتر شدن وضعیت می شود.

– اگر خواستید از آب گرم استفاده کنید مقداری پتاسیم پرمنگنات را از داروخانه تهیه کرده و به آب اضافه کنید. زیرا آب را از بافت آسیب دیده بیرون می کشد.

– پای سنگر مانده می تواند در عرض 12 ساعت در معرض آب و حتی هوای سرد بودن رخ دهد.

4- هنگام خواب جوراب ها را درآورید.

وقتی پاها را گرم کردید حتماً موقع خواب و استراحت جوراب ها را در آورید. جوراب ممکن است برای گرم نگه داشتن پا در آن شرایط معقولانه به نظر برسد اما در واقع از گردش خون در پاها کاسته و وضعیت را بدتر می کند. بعد از گذشت چند روز و بهبود پاها می توانید از جوراب های نخی استفاده کنید. به جای جوراب از پتو استفاده کنید و پتویی اضافه روی پاها بیندازید. در ضمن دقت داشته باشید که پاها بالاتر از سطح قلب نباشد که خون در پاها جریان یابد.

2 درمان بیماری پای سنگر مانده

5- داروی advil یا همان ایبوپروفن و ناپروکسن داروهای بدون نسخه ای هستند که هم درد را کاهش داده و هم ضد التهاب بوده و تورم را کنترل می کنند.

در صورت نیاز می توانید آن را تهیه کرده و مصرف کنید.

6- علائم عفونت را جدی گرفته و درمان کنید.

نشانه های پای سنگر مانده درد، تورم، تاول و تغییر رنگ می باشد که معمولاً نشانه های عفونت نیستند. اما اگر پاهایتان دچار بریدگی و زخم و خراش است و علائمی مانند ترشحات خونی، رگه های قرمز یا سفید بر روی پا، بوی نامطبوع و تب خفیفی مشاهده کردید بدانید که دچار عفونت شده اید و باید به پزشک مراجعه کنید. البته برای جلوگیری از عفونت و قبل از اینکه عفونتی به وجود بیاید، باید روی زخم ها الکل یا پماد آنتی باکتریال بزنید.

3 درمان بیماری پای سنگر مانده

7- اگر رنگ پا آبی، سبز یا سیاه شد، تورم و درد شدید، بی حس شدن، کنده شدن پوست، ترشحات بو دار و بد ریخت شدن انگشتان را مشاهده کردید، سریعاً و بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از بروز پای سنگر مانده

1- از قرار گرفتن طولانی مدت در آب سرد خودداری کنید.

اگر شغل و موقعیتتان نیز به گونه ای است که باید طولانی مدت در آب باشید، سعی کنید هر 12 ساعت یک بار از آب خارج شده و پاها را گرم و خشک کنید. به علاوه مراقبت های گفته شده را جدی گرفته و دائماً انجام دهید. پیشرفته شدن این عارضه ممکن است موجب قطع عضو شود.

– دقت داشته باشید که ماندن طولانی مدت در آب گرم نیز نوع دیگری از عارضه را در پا ایجاد می کند. بنابراین پاها را خشک نگه دارید. زیرا آب با هر دمایی که باشد خطرناک است.

4 درمان بیماری پای سنگر مانده

2- جوراب هایتان را تمیز و خشک نگه دارید و هرگز اجازه ندهید جوراب ها به مدت طولانی خیس بمانند.

همیشه جوراب هایی بپوشید که از الیاف طبیعی و نخی باشند.

3- کفش هایی بپوشید که سایز پاهایتان بوده و تنگ یا گشاد نباشد و از همه مهمتر پا در آنها عرق نکرده و آب هم به آن نفوذ نکند.

چرم بهترین گزینه بوده و بسیار بهتر از مواد مصنوعی می باشد. اگر چه گران است اما توانایی تهویه و تنفس را داشته و رطوبت را دفع می کند.

5 درمان بیماری پای سنگر مانده

4- اگر پاهایتان بسیار عرق می کند یا در شرایطی هستید که پاها سرما و رطوبت زیادی را تحمل می کند، وازلین یا پودر تالک بزنید.

در دوره ی جنگ جهانی مقدار زیادی روغن نهنگ را به پاها اعمال می کردند تا رطوبت، خنثی شده و پا را گرم نگه دارد.

امروزه روغن نهنگ جایش را به وازلین داده که همان ویژگی و عملکرد را دارد.

برای حفظ خشکی پاها و دفع رطوبت همچنین می توان از پودر تالک استفاده کنید. زیرا رطوبت را جذب می کند.

همچنین با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس می توانید بیماری پای ورزشکار را درمان کرده و از وقوع آن پیشگیری کنید.

>>> روش خانگی درمان و پیشگیری از وقوع بیماری پای ورزشکار <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا