تغذیهگل و گیاه

نحوه صحیح و اصولی کاشت، پرورش و استفاده از کولارد سبز

کولارد سبز چیست؟

کولاردها یکی از اعضای تیره خانواده ی کلم ها بوده و برای استفاده از برگ هایشان کشت می شوند؛ تا مثل برگ کلم کالی پخته شوند. کولارد سبز در آب و هوای گرم رشد کرده و بومی مناطق شرق مدیترانه و آسیای صغیر است. اما معمولاً در همه آب و هواها رشد می کند.

1 نحوه پرورش و استفاده از کولارد سبز

فرم و شکل کولارد مانند کلم کالی، نوعی کلم بدون سر یا بدون تاج است. در واقع کلم کالی و کولارد سبز با هم اشتباه گرفته می شوند. از لحاظ ژنتیکی این دو گیاه تفاوت آنچنانی با هم ندارند؛ اما بعد از رشد، مزه و بافتشان متفاوت است. برگ های کولارد تخت و تخم مرغی شکل بوده، رگ برگ ها مشخص تر و بافت رویی برگ نرم و مومی شکل می باشند و بیشتر از کلم کالی باید پخته شود. کولاردها مزه ی قوی تر و تلخ تری دارند.

سبزیجات سبز قابل پخت، دارای بیشترین مقدار مواد مغذی در بین سبزیجات پخته شده را دارند و کولارد سبز منبع غنی ویتامین A ،C ،K، فیبر محلول، اسید فولیک، کلسیم، تریپتوفان، منگنز و کالری کمتر از 50 ، در هر وعده است. خوردن کولارد به کاهش کلسترول مضر بدن نیز کمک می کند.

برگ ها: همان طور که گفته شد برگ کولارد نرم و مومی شکل بوده و رگ برگ ها نیز واضح تر هستند. اندازه ی آن ها می تواند بزرگ باشد و رنگشان از سبز روشن تا سبز تیره متفاوت است. ساقه ها رشته ای و خشن هستند.

گل ها: گل های کولارد چهار گلبرگ زرد رنگ داشته که در یک خط قرار گرفته اند. این گل ها خوراکی بوده و مزه ی شیرینی دارند.

نام علمی: Brassica oleracea L. subsp. Acephala

سایر نام ها: کلم درختی

نوردهی: از آفتاب کامل تا سایه جزئی

اندازه: اندازه ی کولارد به نوع انتخاب شده آن، میزان هرس کردن گیاه و شرایط محل رشد بستگی دارد. ارتفاع گیاه بالغ معمولاً در همه شرایط حدود 50 تا 75 سانتی متر و عرض آن 70 تا 90 سانتی متر است.

برداشت محصول: بیشتر گونه های این گیاه هر 55 تا 75 روز یکبار آماده ی برداشت هستند. برای برداشت این محصول می توانید برگ ها را جدا جدا کنده و یا کل گیاه را برداشت کنید. اگر هنگامی که گیاه جوان است کل آن را برداشت کنید، تاج گیاه احتمالاً دوباره جوانه خواهد زد.

گونه های توصیه شده کولارد

کولاردها معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول کولاردهایی با برگ های باز هستند و دسته دوم سر یا همان مرکز آن ها باز و وارفته است.

گونه های قدیمی این گیاه مثل “واتز” و “جورجیا” برگ باز بوده و چند گونه جدید دورگه این گیاهان مثل “موریس پیش رو” با رشد سریع دور خود می پیچند و و گیاه جمع و جورتری را به وجود می آورند. نوع سر باز این گیاه برای کسانی که می خواهند کل گیاه را یکباره برداشت کنند مناسب است. اگر گیاهی با برگ های استوار می خواهید نوع برگ باز آن را تهیه کنید.

– چمپین: از گونه واتز دو رگه بوده که مثل کلم برگ هایش جمع شده و برای باغچه های کوچک مناسب است. مدت رشد آن: 60 روز

– فلش: گیاهی کوچک اما سریع! دارای برگ های نرم و شیرین و مدت رشد آن 55 روز می باشد.

– جورجیا: گیاهی بزرگ و ترد با بافت برگ مومی شکلی است. تحمل گرمای بالایی دارد و به مدت 75 روز رشد می کند.

– لعاب سبز: دارای برگ های سبز تیره و براق، مدت رشد آن 75 روز است.

– واتز: گیاهی جمع و جور با برگ های نرم و مدت رشد 75 روز می باشد.

نحوه استفاده از کولارد سبز

کولارد ها را می توان به روش های مختلفی مانند بخار پز کردن، جوشاندن و سرخ کردن آماده کرد (حتی می توان برای پیچیدن دلمه هم از کولارد سبز استفاده کرد).

زمانی برگ ها را بچینید که کامل نرسیده و ترد و جوان هستند. برگ های جوان و ترد تلخی کمتری دارند. می توانید برگ ها را در یک حوله خیس به مدت 3 تا 4 روز نگه دارید. اما این برگ ها هر چه بیشتر بمانند تلخ تر می شوند، پس بهتر است هنگام نیاز آن ها را بچینید.

نکاتی برای پرورش کولارد سبز

خاک: کولاردها با آفت گیاهی که در اثر بالا بودن مقدار اسید خاک ایجاد می شود، آنچنان مشکلی ندارند (PH مناسب آن ها بین 6 تا 6.5 است). از آنجایی که کولارد ها بخاطر برگ های خوراکی کاشته می شوند، بهتر است آن ها را در خاکی با مواد ارگانیک بکارید.

کشت: کولاردها را با بذر یا به صورت پیوندی بکارید. این گیاهان هوای سرد بهاری را تحمل می کنند. کاشت بذر را دو هفته قبل از سرمازدگی بهاره آغاز کرده و یا آن ها را 4 تا 6 هفته زود تر در داخل خانه بکارید. برای برداشت پاییزه، بذرها را نیمه ی تابستان (حدود 6 تا 8 هفته قبل از سرمای پاییزی) بکارید. با محافظت و نگهداری مناسب از آن ها می توانید کولارد ها را در زمستان هم برداشت کنید.

هوای خنک و سرد باعث شیرین تر شدن این گیاه و سایر سبزیجات سبز می شود.

بذر افشانی را با عمق 3 سانتی متر در خاک انجام دهید. از آنجایی که این گیاهان برگ های پهنی دارند، بهتر است 45 تا 60 سانتی متر بین بذرها فاصله بگذارید.

اصول صحیح نگهداری کولارد‌ سبز

آبرسانی کافی انجام داده و برای رشد برگ های جدید تر، برگ ها را در زمان های معین و با نظم خاصی برداشت کنید.

این گیاهان را هر 4 تا 6 هفته کود بدهید (از کود پوسال استفاده کنید؛ یا کود فشان هایی تهیه کنید و کود را آرام به خاک اضافه کنید).

خاکپوش یا همان مالچ به مرطوب بودن خاک و تمیز بودن برگ ها هم کمک می کند.

کولارد های سبز می توانند یک دوره کوتاه سرمازدگی را تحمل کنند؛ اما اگر دما زیر درجه انجماد باقی بماند، می تواند تعداد برگ های گیاه را کاهش دهد.

برای برداشت محصول در زمستان، گیاهان را در یک گلخانه یا قاب سرد نگهداری کنید. این گیاهان دو ساله هستند، پس برای گذراندن زمستان از بذرها، برای سال آینده نگهداری کنید.

آفات و مشکلات کولاردهای سبز

کولاردها نیز در معرض آفاتی قرار دارند که سایر گیاهان از تیره کلم ها با آن درگیر می شوند؛ هر چند که برگ های سختشان آن ها را در برابر این آفات مقاوم تر می کند.

آفات حشره ای: شته ها، حلقه های کلمی، کرم کلم، کرم ریشه کلم، سوسک کک و حتی لیسه

بیماری ها: شاربن علامتی (پا سیاه)، پوسیدگی سیاه، ریشه چماقی و زردی کلم

ممکن است این بیماری ها در خاک پخش و انباشته شوند. پس کولاردها را در همان مکانی که قبلاً آن ها را کاشته اید، نکارید. همه گیاهان را جا به جا کرده و اگر بیماری یا مشکلی در باغچه تان به وجود آمده است، نگذارید تا زمستان در آنجا باقی بمانند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا