روانشناسی

چگونه با دیگران رک، روراست و صادق بوده و دروغ نگوییم؟

روراست و صادق بودن با دیگران

همه ی انسان ها طرز فکری منحصر به فرد داشته و هیچگاه دو انسان کاملاً همانند هم فکر نمی کنند. همین امر باعث می شود انسان ها در موضوعات معنی دار و بی معنی، با اهمیت و بدون اهمیت و کلاً در همه ی امور گاهی با هم مخالفت داشته باشند. برخی انسان ها نمی توانند با این امر کنار آمده و فکر می کنند اگر نظرشان را در مورد موضوعی که طرف مقابلشان با آن مخالف است بیان کنند، باعث رنجیدن و آزرده خاطر شدن فرد می شود. بنابراین از بیان نظراتشان صرف نظر می کنند یا این که دروغ می گویند.

1 روراست و صادق بودن با دیگران

واقعیت این است چه فردی باشید که چنین تفکری داشته و به این دلیل رو راست نیستید، و چه این که تمایل زیادی به دروغ گفتن دارید، باید بدانید که رو راستی بهترین ویژگی اخلاقی و انسانی است.

نه تنها رو راستی و صداقت با دیگران باعث می شود زندگی شادتر و احساسی بهتر داشته باشید، بلکه به تحکیم روابط نیز کمک کرده و باعث می شود دیگران با شما روابط دوستانه ی خاصی بسازند.

بعضی افراد به صورت اتوماتیک و به عنوان یک مکانیسم دفاعی دائماً دروغ می گویند. زیرا بیان حقیقت را کاری بسیار سخت و دشوار می دانند. مهارت های زیر به چنین افرادی بسیار کمک خواهد کرد تا با دیگران رو راست شده و تبدیل به فردی صادق شوند. تا هم کیفیت زندگی خود را بالا برده و هم زندگی بدون استرسی داشته باشند.

1- با خودتان صادق باشید.

اگر در درجه ی اول با خودتان صادق و رو راست نباشید، نمی توانید با دیگران نیز صداقت داشته باشید. اگر به طور مداوم برای برخی رفتارهای خاصی که انجام می دهید عذرخواهی می کنید و اشتباهاتتان را می پذیرید، یعنی نسبت به خودتان، رفتارهایتان و اشتباهاتتان آشنایی کامل داشته و کاملاً به شخصیت خودتان واقفید. این مرحله ی خوبی برای رسیدن به صداقت است. اما اگر هنوز به این مرحله نرسیده اید، این حس یعنی پذیرش اشتباهات و عادت های غلط زندگی و عیب هایتان را در خود به وجود آوردید.

زمانی که نسبت به خودتان و وجود خودتان خوشحال هستید و از خودتان راضی بوده و به قول معروف با خودتان حال می کنید، این دقیقاً زمانی است که هیچ نیازی به دروغ نخواهید داشت. برای موفقیت هر چه بیشتر در این امر و ثابت قدم بودن در این مرحله از زندگیتان که به آن رسیده اید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

– کارهایی مثل درست غذا خوردن، ورزش منظم، تفریحات سالم و کارهایی که از انجام آن ها لذت می برید، می توانند تفاوت بسیار عمده ای را در سلامت ذهن و روان انسان ایجاد کنند و انسان را همیشه به تفکری سالم و مثبت سوق داده و از فکر پلید دور کنند. سلامت بدن و ذهنتان را به هر شکلی که می توانید حفظ کنید. زیرا این امر تا حد زیادی به داشتن یک شخصیت کامل و واقعی و عزت نفس و البته پذیرش خود کمک می کند. به علاوه به شما این امکان را می دهد تا در زمان تنهایی، به شناخت خود پرداخته و بتوانید قبل از این که دیگران به شخصیتتان واقف شوند به فردی کامل تبدیل شوید.

2- چیزهایی که باعث می شوند دروغ بگویید را تغییر دهید.

گاهی چیزهایی در زندگی وجود دارد که دائماً در مورد آن ها دروغ می گویید. مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک و چقدر مهم یا بی ارزش باشد، به هر حال چیزی است که صحبت در مورد آن شما را به دروغ وا می دارد. سعی کنید این موارد را به طور کلی تغییر داده یا اگر امکان تغییر وجود ندارد، آن ها را از زندگی حذف کنید و در صورتی که حذف هم نمی شوند، فراموش کنید. تا دائماً وادار به دروغ گفتن نشوید.

گاهی نیز ممکن است دروغ در مورد خودتان نباشد. مثلاً فردی نظری در مورد شما می پرسد و شما چون فکر می کنید نظرتان او را می رنجاند، دروغ می گویید. در این جا نیز می توانید با انتخاب کلمات صحیح در کمال احترام، نظراتتان را بیان کرده و پیشاپیش از او به خاطر ناراحتی احتمالی عذرخواهی کنید.

به یاد داشته باشید که شما هرگز نمی توانید در نظر همه ی انسان هایی که با شما در ارتباط هستند خوب، عالی و مورد قبول جلوه کنید. پس به خودتان به خاطر رسیدن به این امر سخت نگیرید و با دروغ گفتن سعی در رسیدن به این امر نکنید. در حقیقت هیچ موقعیتی وجود ندارد که نتوان در آن رک و رو راست و صادق بود.

3- سعی نکنید فردی دیگر و دور از شخصیتتان باشید.

یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود انسان ها رو راست و صادق نباشند، این است که دائماً سعی می کنند خود را فردی جلوه دهند که نیستند. این که همیشه فردی بوده و رفتاری از خود نشان دهید که انسان های دور و برتان را تحت تاثیر قرار دهید، باعث می شود از زندگی واقعیتان به شدت دور شده و سردرگم شوید. این امر منجر می شود حتی با خودتان هم رو راست نبوده و با توجه به چیزهایی که در مورد اول گفته شد، هیچگاه برای رسیدن به صداقت و رو راستی با دیگران موفق نباشید.

یک انسان خوب و کامل با شخصیتی والا، واقعاً قابل احترام است. پس اصلاً لازم نیست شخصیت خود را نزد هر کسی عوض کنید. برای برقراری روابطی محکم، معنادار و صمیمی، همیشه خود واقعی افراد نیاز است، وگرنه پیوندی بسیار سست به وجود خواهد آمد. حتی اگر اعتماد به نفس هم ندارید تا خود واقعیتان را نشان دهید، هیچگاه سعی در پنهان کردن خودتان نکنید. به خودتان یادآوری کنید که هیچ انسانی کامل نیست و این طبیعت انسانی است، که اگر اینگونه نباشد دنیا واقعاً خسته کننده خواهد شد. به علاوه قطعاً ویژگی هایی در وجود شما هست که دیگران آن ها را دوست دارند. پس خودتان را با همه ی خوبی ها و بدی هایتان دوست بدارید و برای شخصیتتان احترام قائل باشید.

4- پنهان کاری نکنید.

همیشه رو راست نبودن به معنی دروغ گفتن نیست و گاهی رو راست نبودن به معنای نگفتن کل حقیقت و پنهان کردن حقیقت است. این امر در روابطتان و مخصوصاً روابط صمیمی و نزدیک مشکلاتی را به وجود می آورد. بپذیرید که ممکن است چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده دردناک و رنج آور باشد، اما مهم این است که امروزِ شما را به وجود آورده است. صادق و رو راست بودن مخصوصاً در مورد شخصیت باعث می شود خود واقعیتان به طرفتان نشان دهید. در حالی که پنهان کاری شخصیتی مبهم خواهد ساخت، که بعدها بر ملا شدن آن ممکن است منجر به پایان روابط شود.

5- به فکر درمان باشید.

اگر با هیچ مهارت و ترفندی و تحت هیچ شرایطی نمی توانید صادق و رو راست بوده، به طوری که حتی با خودتان هم نمی توانید رو راست باشید، به درمانی جدی نیاز دارید. در چنین شرایطی توصیه می کنیم حتماً به متخصص و مشاوران مراجعه کنید و اصلاً از این بابت خجل نباشید. این افراد دانش و مهارتی دارند که می توانند واقعاً کمکتان کنند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
mellowed




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا