بیشتر بدانید

چرا وقتی چیز حال بهم زنی می بینیم بالا می آوریم؟

علت حالت تهوع با دیدن چیزهای بد، کثیف، چندش آور و مشمئزکننده چیست؟

بسیاری از افراد با دیدن فیلم های ترسناک و فیلم هایی پر از خونریزی و جنایت و یا دیدن غذاهای نیمه خورده حالت تهوع می گیرند و بسیاری هم استفراغ می کنند. اما چرا؟ علت این اتفاق چیست؟ مغز بر چه اساسی این واکنش را نشان می دهد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با فن تریکس همراه باشید.

1 علت حالت تهوع با دیدن چیزهای چندش آور


همچنین فن تریکس مطالعه مقالات “روش های جلوگیری از استفراغ ناشی از ورزش” و “روش های درمان خانگی سندرم استفراغ دوره ای” را به شما پیشنهاد می دهد.


این واکنش می تواند نشان دهنده شگفتی و عجیب بودن مغز باشد. دانشمندان نورون های آینه ای را در مغز ما کشف کرده اند؛ به لطف این نورون ها است که می توانیم با بقیه همدردی کرده و مشکلاتشان را بفهمیم.

در یک مورد تحقیقاتی عملکرد اسکن (MRI) مغز شرکت کنندگان نشان داد که فعالیت های مغز هنگام تقلید یک احساس و دیدن آن احساس در فرد دیگر یکی بوده است. بخش تقلید و مشاهده مغز بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. به همین خاطر است که برخی اوقات وقتی کسی گریه می کند، ما هم احساس می کنیم که گریه مان گرفته است. یا یک مثال نزدیک تر به موضوع مقاله: به خاطر نورون های آینه ای و نزدیک بودن بخش تقلید و مشاهده است که وقتی می بینیم کسی دارد بالا می آورد احساس می کنیم ما هم نزدیک است بالا بیاوریم.

میل به بالا آوردن ما زمانی که یک چیز چندش را می بینیم می تواند نوع خود ایمنی باشد. بیایید فرض کنیم یک انسان ما قبل تاریخی در گشت و گذار روزانه خود یک بوته توت وحشی سمی می بیند و کل روز را با تصور اینکه آن ماده یک ماده غذایی خوشمزه و شکم پر کن است به خوردنش ادامه می دهد؛ در نهایت و بعد از چند ساعت به شدت مریض می شود. دفعه بعدی که این انسان دوباره مشغول گشت و گذار است و نگاهش به بوته توت وحشی دیگری می خورد، بی اختیار با دیدن آن حالت تهوع گرفته و بدنش هیچ تمایلی به خوردن دوباره آن نشان نمی دهد. این واکنش بدن و این بیزاری می تواند باعث نجات جان انسان شود، اما در برخی موارد هم ممکن است اشتباه عمل کند.

تصور کنید که یک روز از خواب بیدار می شوید و برای صبحانه تخم مرغ می خورید. سپس سرکار رفته و بعد از یک روز کاری، خسته و گرسنه به خانه می آیید. غذای شب قبل یا حتی چند شب پیش را گرم کرده و میل می کنید و در پایان روز به شدت بیمار می شوید. در این موقعیت ممکن است به خاطر بیمار شدنتان چند ماه از خوردن تخم مرغ سرباز بزنید و حتی با تصور خوردن آن حالت تهوع بگیرید. اما باید بگوییم که شاید اشتباه کنید! احتمال خیلی زیادی وجود دارد که دلیل بیماری شما تخم مرغ نبوده باشد و شما دچار مسمویت غذایی شده باشید. یعنی ممکن است ناهاری که در آن زمان خورده اید فاسد بوده و شما از آن بی خبر بودید و با گرم کردن دوباره آن و میل کردن همه آن باکتری ها، بیمار شده باشید. مغز شما از این واقعه و اینکه غذا فاسد بوده خبردار نمی شود و اشتباهاً خوردن تخم مرغ را علت اصلی حال خراب شما می داند. برای همین با هر بار دیدن تخم مرغ و حتی تصور خوردن آن، مغز برای جلوگیری از خطر و عواقب خوردن تخم مرغ به اشتباه دستور واکنش حالت تهوع را صادر می کند.

این بیزاری و داشتن حالت تهوع نسبت به برخی چیزها می تواند روی بخش های مختلفی از زندگیتان تاثیر بگذارد. دیدن صحنه ها یا چیزهای چندش آور علاوه بر ایجاد احساس تهوع در ما می تواند ما را تحریک به انجام یک عمل بکند.

مطالعه ای از سال 2006 تا سال 2011 صورت گرفت که در آن عکس های چندش آور تبلیغاتی باعث واکنش نشان دادن مردم می شد. مثلاً در تبلیغی با نشان دادن یک موجود موش مانند چندش آور و زگیل دار که سعی در بیان کثیفی و چندش آوری عفونت قارچی انگشت شصت پا داشت، باعث شد تا مردم محصول آن تیزر تبلیغات که دارویی برای پیشگیری از این عفونت بود را از سر ترس هم که شده خریداری کنند.

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس روش های جلوگیری از استفراغ هنگام حالت تهوع را فراگیرید.

>>> چگونه هنگام حالت تهوع از استفراغ جلوگیری کنیم؟ | قسمت اول <<<

>>> چگونه هنگام حالت تهوع از استفراغ جلوگیری کنیم؟ | قسمت دوم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
health.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا