تغذیهسلامت

خواص، فواید و نحوه استفاده از قارچ چاگا Chaga

قارچ چاگا Chaga

قارچ چاگا نوعی قارچ خوراکی می باشد که به سلطان قارچ های درمانی معروف است و می توان گفت بهترین و اعلاترین نوع قارچی می باشد که تاکنون شناخته شده است. چاگا بومی آمریکا بوده و بر خلاف اسم ساده و کوچکی که دارد، دارای خواص فوق العاده زیادی است. به گونه ای که آن را ” هدیه ی خدا ” و ” سلطان گیاهان ” می نامند. این گیاه بسیار ارزشمند، از قرن ها پیش در مناطق سردسیر روسیه، شمال اروپا، شمال ایالات متحده و کانادا، سیبری و مناطقی از آسیا می روییده و مردم این مناطق قرن هاست که از آن به عنوان ماده ای دارویی استفاده می کنند.

1 خواص و فواید قارچ چاگا

قسمت بیرونی چاگا از نظر ظاهری شبیه زغال سوخته یا یک سنگ آتشفشان می باشد. بافت داخلی آن نیز دارای رنگی شبیه به زنگ آهن است.

قرن ها پیش در بسیاری از فرهنگ های باستانی، از این قارچ برای موارد زیر استفاده می کرده اند:

– تسکین ناراحتی و زخم معده
– سم زدایی بدن
– تنظیم گرسنگی
– تقویت قدرت تفکر
– افزایش بهره وری
– بهبود استقامت
– تقویت سیستم ایمنی بدن

علم مدرن نیز امروزه تمامی خواص بالا را تایید می کند. چاگا امروزه به شکل مکمل، قرص، پودر و اکسیرها در بازار به فروش می رسد. که به راحتی می توان با تهیه ی آن ها و مثلاً اضافه کردن به قهوه یا چای از مزایای فوق العاده ی این ماده ی با ارزش بهره مند شد. چاگا به دلیل کاربردهای زیادی که در درمان بسیاری از بیماری ها و حفظ سلامت عمومی دارد، به محبوبیت خاصی دست یافته است.

6 خاصیت و فایده ی فوق العاده ی قارچ چاگا برای سلامتی

1- چاگا، غذایی بسیار غنی و کامل است.

چاگا به حدی سرشار از مواد مغذی بوده و غنی است که آن را سوپرفود (Superfood) می نامند. به لیست چشمگیر زیر که یک قارچ چاگا آن را در بر می گیرد، توجه کنید:

– ویتامین B2
– ویتامین D
– کلسیم
– آهن
– منیزیم
– فسفر
– گوگرد
– پتاسیم
– سیلیکون
– منگنز
– سلنیوم
– روی
– کروم
– مس
– بتولین
– فیتوسترول ها

تمامی این مواد با ارزش در این قارچ گنجانده شده اند! چاگا همچنین حاوی پلی ساکارید ها (اغلب بتا گلوکان ها) می باشد که کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن همیشه تعادل داشته و بتواند با سرطان مبارزه کند.

هر چه سن ما بیشتر می شود بدنمان به آنتی اکسیدان بیشتری جهت محافظت از DNA بدن در مقابل آسیب نیاز دارد. چاگا یکی از آسان ترین راه ها برای رساندن این آنتی اکسیدان به بدن است. چرا که هر یک گرم چاگا دارای مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان است و از آنجایی که رادیکال های آزاد و استرس های اکسیداتیو موجب بروز مشکلاتی در سلامت مثل بیماری قلبی، دیابت و حتی سرطان می شود، مصرف این قارچ بسیار پرخاصیت بوده و ارزشمند است.

2- عملکرد ایمنی بدن را تنظیم می کند.

چاگا به گیاه حامی سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ چاگا، تعدیل کننده ی پاسخ بیولوژیک بدن می باشند و این بدین معناست که قادرند سیستم ایمنی بدن را برای هر کدام از ارگان ها که به آن نیاز دارند، تقویت و حمایت کنند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از چاگا موجب افزایش تولید سلول های ایمنی مثل T-cells می شود.

مطالعه ای در سال 2005 نشان داد که چاگا یک تقویت کننده ی پر قدرت ایمنی است که هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. همچنین التهاب را کاهش داده و عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن را بالا می برد.

3- بروز سرطان را کاهش می دهد.

چاگا به لطف داشتن فیتواسترول ها و پلی ساکارید بتا گلوکان، می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. زیرا این مواد سلول های سرطانی را به شکل های زیر تحت تاثیر قرار می دهند.

– بهبود ماکروفاژها (یک فرم از سلول سفید) و بهبود عملکرد کشنده های طبیعی سلول ها

– جلوگیری از تشکیل تومور با محافظت و مراقبتی شدید علیه ژنوتوکسيک سرطان زا

– تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان

– متوقف کردن تومورها از ساخت سلول های خونی

چاگا تاثیری عمیق روی تومورها دارد. به گونه ای که در یک مطالعه در سال 2016، تومورها در موش های آزمایشگاهی که از عصاره ی چاگا استفاده کرده بودند 60 درصد کاهش یافت. در موش های متاستاتیک نیز (موش هایی با تومورهایی که از محل اصلی آن ها به مکان های دیگر بدن منتقل شده اند) این کاهش، 25 درصد بود.

4- چاگا به عنوان ضد ویروس عمل می کند.

یکی از نقش های سیستم ایمنی بدن، مبارزه با ویروس هاست. از آن جایی که چاگا سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد، توانایی بدن برای مبارزه با ویروس ها را نیز بالا می برد.

مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که چاگا یک ضد ویروس موثر در برابر ویروس نقص ایمنی بدن یعنی HIV است.

همچنین می تواند عفونت ناشی از ویروس هپاتیت C را در 10 دقیقه تا 100 مرتبه کاهش دهد. همچنین عفونت تبخال ها را نیز از بین می برد.

بنابراین می توان گفت چاگا یک درمان خوب ضد ویروسی باشد.

5- سلامت متابولیک بدن را بهبود می بخشد.

مادامی که قارچ در حال رشد کردن است، ماده ای به نام بتولین را از درخت توس می گیرد. این امر بسیار ارزشمند است. زیرا زمانی که بتولین به طور مستقیم از درخت خارج شود، غیر قابل هضم است و در واقع قارچ آن را به ماده ای قابل هضم تبدیل می کند.

تحقیقات نشان داده است که بتولین کلسترول را کاهش می دهد، از چاقی جلوگیری می کند و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. محققان معتقدند که بتولین بسیار موثر تر از داروی های پایین آورنده ی کلسترول خون می باشد.

به علاوه خواص آنتی اکسیدانی چاگا که پیشتر نیز به آن اشاره شد، تاثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته و باعث ایجاد فشار خونی سالم می گردد.

6- قدرت و استقامت را افزایش می دهد.

گفته می شود چاگا می تواند قدرت و استقامت را افزایش دهد. روس ها از قرن ها پیش برای تقویت قدرت و استقامت بدن خود، به خصوص در فصل های بسیار سرد سال از چاگا استفاده می کرده اند. اما شواهد و تحقیقاتی که نشان دهد چرا چاگا موجب این امر می شود، هنوز در دسترس نیست. تنها یک مطالعه روی حیوانات در سال 2015 نشان داد که چاگا توانست حیوانات را قادر سازد تا به مدتی طولانی شنا کنند. تئوری این امر این گونه بیان شد که قارچ، سطح گلیکوژن (انرژی ذخیره شده) را بهبود بخشیده و سطح اسید لاکتیک (محصولی جانبی از تمرین و ورزش شدید) را کاهش داده است.

نحوه ی استفاده از قارچ چاگا

حال با توجه به خواص و فواید بی شمار و فوق العاده ای که از این ماده ی ارزشمند بر شمردیم، چگونه می توان این قارچ عجیب غریب و غیر معمولی را در برنامه و رژیم غذایی معمول خود گنجاند؟

رایج ترین و بهترین راه استفاده از این قارچ ریختن آن در چای است. چه بخواهید از پودر قارچ (که در داروخانه ها یا عطاری ها موجود است) و چه از خود قارچ (به صورت له یا رنده شده) استفاده کنید، می توانید آن را به راحتی در قهوه، چای یا آبمیوه ریخته و نوش جان کنید یا قرص ها و مکمل های آن را تهیه کنید.

نگهداری چاگا نیز به راحتی در فریزر امکان پذیر است.

هشدارها و عوارض جانبی

در حالی که قرن هاست از چاگا به صورتی ایمن و بدون هیچ مشکلی استفاده می شود، اما بهتر است در استفاده از آن احتیاط کنید.

زیرا:

– ممکن است با برخی داروها تداخلاتی ایجاد کند. علاوه بر آن به دلیل این که لخته شدن خون را کاهش می دهد مصرف آن در هنگام جراحی توصیه نمی شود.

– قند خون را کاهش می دهد که برای برخی مفید و برای برخی مضر است.

– چاگا برای افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی اصلاً خوب نیست. چراکه ایمنی بدن را افزایش می دهد.

– اگر شیرده یا باردار هستید یا مشکل خاصی دارید، حتما در مورد استفاده از چاگا با پزشک مشورت کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
گندم

سلام

ممنونم از توضیحات بسیار جامع شما
متاسفانه من از چند عطاری پرسیدم اصلا اسم چاگا چای را نشنیده بودند از کجا میتونم خود قارچ را تهیه کنم
ممنون از اطلاعات شما

دکمه بازگشت به بالا