حیوانات و جانوران

چگونه بیماری و مشکلات چشمی اسب را درمان کنیم؟

هرگاه متوجه غیر طبیعی بودن چشم های اسب و رفتار عجیب او شدید، در بسیاری از موارد می توان گفت مشکل خاصی برای اسبتان به وجود آمده و باید معاینات پزشکی را شروع کنید.

از آنجایی که بعضی از مشکلات چشمی می توانند خطرناک باشند و باعث آسیب جدی چشم شوند، به جای ناراحت بودن برای اسبتان، هر چه سریع تر معاینات پزشکی او را شروع کنید. شما باید بدانید در این مواقع چه کارهایی باید برای اسب خود انجام دهید تا او را به سلامتی کامل خود بازگردانید.

بنابراین برای حل مشکلات چشمی اسب خود با وب سایت فن تریکس همراه باشید.

معالجات پزشکی برای مشکلات چشمی اسب

1- از یک دامپزشک بخواهید اسبتان را معاینه کند.

دامپزشک، چشم و حفره ی چشم را برای بررسی وجود یا عدم وجود هرگونه جسم خارجی معاینه می کند. همچنین رنگی مخصوص به نام فلورسین را داخل چشم اسب ریخته تا آسیب ها و مشکلات چشمی را بررسی کند. برای مشاهده ی چشم با جزئیات بیشتر، دامپزشک از دستگاهی به اسم افتالموسکوپ استفاده می کرده که دارای چند سری لنز برای بزرگنمایی پوشش سطحی و یا داخلی چشم می باشد.

ممکن است دامپزشک برای معاینه ی کامل چشم، بخواهد آن را با استفاده از قطره های مخصوص بزرگ و گشاد کند.

2- طرز استفاده از داروهای رایج برای درمان مشکلات چشمی اسب را یاد بگیرید.

بعد از اینکه پزشک، بیماری اسبتان را تشخیص داد، داروی مناسب را برای او تجویز می کند. این داروها ممکن است به شکل قطره و یا پماد باشند. قطره ها می توانند برای چندین روز مفید بوده، چرا که درد را تسکین می دهند. اما باید اسب خود را در محیطی تاریک نگهداری کرده و یا ماسک مخصوصی برای چشمانش تهیه کنید. چرا که قطره ها می توانند مردمک چشم را گشاد کرده و بینایی او را مختل کنند.

با توجه به دستور پزشک، پماد را 2 تا 6 بار در روز به چشم اسب بزنید. پماد را زیر پلک بالایی چشم اسب قرار داده تا مطمئن شوید که تمام چشم اسب را پاکسازی خواهد کرد.

برای استفاده از قطره های چشم (مانند آتروپین)، پلک بالای چشم را به سمت بالا کشیده تا چشم بیشتر باز شود، سپس قطره را داخل چشم بریزید. همچنین برای استفاده از پماد، آن را کمی فشار دهید تا مقداری پماد از دهانه ی خروجی آن بیرون بیاید. سپس آن را به چشمان اسب نزدیک کنید، به شکلی که آن را نبیند. با دست دیگرتان و به کمک انگشتان شست و اشاره، پلک پایینی چشم را کمی بیرون کشیده و پماد را داخل چشم اسب بریزید. همچنین می توانید آن را به شکل عادی روی سطح چشم اسب قرار دهید. اجازه دهید اسب چشمانش را ببندد تا داروی مصرفی روی تمام سطح چشم او پخش شود.

1 درمان بیماری چشمی اسب

3- درمان زخم قرنیه

اگر دامپزشک متوجه زخم قرنیه ی چشم شود، احتمالاً سطح خارجی جسم را با قطره ای مخصوص بی حس می کند. سپس به کمک یک پارچه ی کتان ضدعفونی شده سطح چشم را پاک کرده تا سلول ها و بافت های کهنه و مرده که ممکن است به قرنیه چسبیده باشند را از روی آن پاک کند. از بین بردن این بافت مرده، روند بهبود چشم را سرعت می بخشد. سپس چشم را با مایع استریل چشمی شستشو می دهد. احتمالاً قطره ی آنتی بیوتیک برای چشم اسب تجویز خواهد کرد که باید آن را 2 تا 6 بار در هفته و به مدت 7 تا 10 روز در چشم اسب بریزید.

زخم قرنیه معمولاً با کشیده شدن شاخ و برگ و یا سنگریزه روی سطح چشم به وجود می آید. در این موارد یک بریدگی روی سطح چشم ایجاد شده که حین معاینه توسط دامپزشک می تواند تشخیص داده شود. اگر زخم قرنیه درمان نشود ممکن است به لایه های تحتانی چشم سرایت کند.

2 درمان بیماری چشمی اسب

4- درمان شب کوری اسب ها (ERU)

دامپزشک ممکن است متوجه بیماری شب کوری اسب شده که باعث گرفتگی و انقباض مردمک چشم می شود. درمانی برای شب کوری اسب وجود ندارد، اما می توان کارهایی کرد که این بیماری کمتر اسب را آزار دهد. دامپزشک ممکن است قطره آنتی بیوتیک تجویز کرده تا باعث بزرگ شدن و تسکین درد مردمک چشم شود. زمانی که این قطره ها را درون چشم اسب می ریزید، باید او را در محیطی تاریک یا دور از روشنایی شدید نگهداری کنید. همچنین از سوارکاری در چنین شرایطی خودداری کرده، چرا که این قطره ها باعث مختل شدن بینایی اسب می شوند. داروهای استروئید نیز ممکن است برای کاهش التهاب چشم تجویز شوند. علاوه بر این هرگونه داروی دیگر برای تسکین درد اسب نیز می تواند توسط دامپزشک تجویز شود.

شب کوری اسب در واقع التهابی در “لایه ی عروقی” یا “انگوره” چشم است. لایه ی عروقی چشم شامل جسم مژگانی چشم بوده که عدسی های چشم را در جای خود نگه می دارد. بنابراین این بیماری قدرت تنظیم عدسی های چشم را کاهش داده و باعث ضعف بینایی اسب می شود.

3 درمان بیماری چشمی اسب

5- درمان التهاب ملتحمه

التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت (Conjunctivitis) یا قرمزی چشم اسب ، التهاب غشاء چشم بوده که به دلایل عفونی یا غیرعفونی رخ می‌ دهد. شما باید این عفونت را با تمیز نگه داشتن چشم درمان کنید. برای این کار، پد های نخی یک بار مصرف مخصوص را آغشته به سرم سالین کرده و روی چشم اسب قرار می دهند. همچنین دامپزشک ممکن است یک پماد آنتی بیوتیک برای استفاده ی 1 یا 2 بار در روز و به مدت تقریبی 7 تا 10 روز تجویز کند.

التهاب ملتحمه می تواند برای اسب دردناک و سوزناک باشد و ترشحات چشمی را افزایش دهد. از طرفی در اثر این بیماری ترشحات چشمی چسبناک شده و محلی برای تجمع تخم های حشرات می شود. بنابراین در طول زمان درمان، تمیز نگه داشتن چشم بسیار مهم است.

4 درمان بیماری چشمی اسب

مراقبت از چشمان اسب

1- تشخیص یک چشم سالم از چشم ناسالم

وقتی که از روبرو به اسب نگاه می کنید باید هر دو چشم او متقارن به نظر بیایند. پلک ها باید به یک اندازه باز شده، قسمت های سفید چشم (صلبیه) سفید باشند، مردمک ها هم اندازه بوده و چشم ها تمیز، شفاف و درخشان باشند.

هر کدام از علائم زیر نشان دهنده ی عدم سلامت کامل چشم می باشد:

– تورم یکی از چشم ها یا پلک ها
– قرمزی چشم و یا التهاب رگ های خونی چشم اسب
– یکسان نبودن اندازه ی مردمک های دو چشم
– برآمدگی های کوچک و یا خراش روی سطح چشم اسب
– ترشحات زرد و یا سبز رنگ چشم
– نیمه باز بودن پلک ها و یا فرار از روشنایی
– چشم قرمز، کدر یا فرو رفته
– بسته نگه داشتن یک چشم
– اشک ریختن پیوسته ی چشم ها
– صلبیه ی (ناحیه ی سفید چشم اسب) پف کرده یا متورم
– تمیز و درخشان نبودن سطح چشم، و مات و کدر بودن آن

5 درمان بیماری چشمی اسب

2- تشخیص ضرورت درمان دارویی

اگر متوجه موضوعی غیر عادی در مورد چشم های اسب شدید، موضوع را با دامپزشک در میان بگذارید. مشکل چشمان اسب شما علاوه بر بیماری های مذکور می تواند ناشی از عوامل متعددی مثل آلرژی، ضربه ی روحی روانی و گرد و غبار داخل چشم باشد. در هر صورت باید هر چه سریع تر علت را پیدا کرده و در صدد درمان آن برآیید. نادیده گرفتن این مشکلات و کم کاری در رسیدگی به آن ها می تواند بینایی اسب را از او بگیرد.

برخی امراض مانند شب کوری (ERU) نیاز به مراقبت و رسیدگی دائمی در طول عمر حیوان دارند. هر چه زودتر بیماری اسب را تشخیص دهید شانس شما برای بهبود وضعیت و درمان بیماری بیشتر است.

6 درمان مشکلات بینایی اسبها

3- راحتی و آسایش بیشتری برای اسبتان فراهم کنید.

تا قبل از رسیدن دامپزشک، یک دستمال تمیز برداشته و نمناک کنید؛ سپس چشم های اسب و ترشحات اطراف آن را به آرامی پاک کنید. همچنین باید چشمان اسب را از تابش مستقیم نور حفظ کنید. برای این کار می توانید یک چشم بند یا ماسک روی چشمان او ببندید.

7 درمان مشکلات بینایی اسبها

4- بهبود وضعیت چشم های اسب را در طول دوره ی درمان بررسی کنید.

اگر پس از چند روز تغییری در وضعیت چشم ها مشاهده نکردید مجدداً با دامپزشک تماس گرفته و از او درخواست معاینه ی مجدد کنید. زخم قرنیه معمولاً اگر به موقع درمان نشود می تواند قسمت های تحتانی چشم را نیز تهدید کند.

هیچگاه بدون اطلاع دامپزشک پماد یا دارویی برای درمان چشم های اسب استفاده نکنید.

در پایان می توانید با مراجعه به لینک های زیر با روش های رام کردن اسب وحشی و نحوه نگهداری و مراقبت از اسب مینیاتوری آشنا شوید.

>>> رام کردن اسب وحشی <<<

>>> نگهداری از اسب مینیاتوری <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا