بیشتر بدانید

شب و روز در کره ماه چگونه است؟

دانستنی هایی در مورد شب و روز در کره ماه

شاید دوست داشته باشید که بدانید زندگی در کره ی ماه برای کسانی که به آنجا مهاجرت می کنند چگونه خواهد بود. در بین تمام چیزهایی که مهاجران باید به آن در کره ی ماه عادت کنند، شب های بسیار سرد و طولانی آن بسیار مورد توجه است. با این حال در مقابل دمای بسیار پایین و یخ زننده ی کره ی ماه در شب، بعضی مناطق نیز وجود دارد که در ساعات شب، روز بوده، روشن و کاملاً پر نور است! ممکن است مطالب گفته شده کمی برایتان گیج کننده باشد. پس در ادامه با ما در فن تریکس همراه باشید تا در مورد روز و شب کره ی ماه بیشتر بدانید.

1 شب و روز در کره ماه چگونه است

نیم کره ای از ماه وجود ندارد که به طور همیشگی تاریک باشد. با این حال یک نیم کره از ماه هیچگاه با زمین رو به رو نشده و ساکنان زمین هیچگاه نمی توانند آن نیمه ی ماه را مشاهده کنند. ماه با چرخش 360 درجه ای به دور سیاره ی ما در عرض 27.32 روز یک دور کامل را می زند و دقیقاً همین مقدار زمان طول می کشد تا ماه یک دور کامل به دور خودش نیز بچرخد. یعنی مدت زمانی که ماه به دور خود و به دور زمین می چرخد مساوی است. به همین دلیل است که همیشه ما از روی زمین تنها یک طرف ماه را دیده و 41 درصد از سطوح ماه را حتی منجمان هم هیچگاه نتوانسته اند ببینند.

اما بدون توجه به مدار و موقعیت ماه، یک طرف این کره یعنی یک نیمکره ی ماه به طور مرتب با نور خورشید روشن می گردد. موقعیت زمین و ماه میزان روشنایی ماه را تعیین می کنند و ما نوع روشنایی آن را از روی زمین مشاهده می کنیم. تصور کنید که هر سه این کره ها روی خط راستی قرار گرفته و ماه وسط خورشید و زمین است. پس نیمکره ی ماه که سمت زمین می باشد کاملاً تاریک بوده و نوری دریافت نمی کند و دقیقاً زمانی است که ماه جدید در تقویم قمری آغاز می شود.

ماه کامل زمانی اتفاق می افتد که ماه 180 درجه از موقعیت گفته شده دور شود و دقیقاً رو به روی موقعیت خود و آن طرف زمین واقع شود (در تصویر مشخص است). اکنون ماه دیگر بین خورشید و زمین نبوده و مستقیماً نور خورشید را بدون ممانعت دریافت می کند و همین باعث می شود که ما ماه را درخشان ببینیم.

همین نور خورشید روی ماه که ما آن را به صورت روشن و خاموش میبینیم روز و شب را روی کره ی ماه به وجود می آورد. اگر مدت زمانی که طول می کشد تا ماه یک دور کامل به دور زمین بچرخد را 29.5 روز در نظر بگیریم، مدت زمانی که طول می کشد تا ماه در یک خط راست و افقی با زمین و خورشید قرار گیرد که نصف آن تاریک و نصف آن روشن باشد، دو هفته است. پس می توان گفت در کره ی ماه دو هفته روز و دو هفته شب است.

نکته ی جالب دیگر اینکه درجه ی کجی و شیب زمین روی مدار و محور خودش 35.5 است و این در حالی است که این شیب محوری در مورد کره ی ماه از 1.6 درجه هم کمتر می باشد. ماهواره ای که عمود بر مسیر نور خورشید به سمت ماه قرار گرفت، نشان داد که با این موقعیت محوری ماه، نزدیک قطب های قمری برخی از دهانه های عمیق وجود دارد که در پایین آن بیش از 2 میلیارد سال دیگر نور خورشید دیده نخواهد شد و این نقاط به معنای واقعی کلمه تاریکی مطلق می باشند.

بدون وجود اتمسفری که گرما را در خود نگه دارد، دمای هوا در زمان روز و شب شدن به صورت دیوانه کننده ای نوسان دارد. سطح ماه زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد می تواند به 260 درجه ی فارنهایت (127 درجه ی سانتی گراد) برسد. اما زمانی که سطح ماه رو به تاریکی رفته و در واقع شب می شود، درجه ی دما به 280- درجه ی فارنهایت (173- درجه ی سانتی گراد) نزول پیدا می کند.

خوشبختانه هنوز فضانوردان در هنگام تعویض روز و شب روی کره ی ماه قرار نگرفته و زمانی بر آن فرود آمده اند که روز یا شب بوده است.

برای مشاهده تصویر متحرک (GIF) زیر، روی آن کلیک کنید

2 شب و روز در کره ماه چگونه است

جالب است بدانید همان گونه که ما از زمین ماه را تاریک و روشن می بینیم افرادی که روی کره ی ماه قرار می گیرند نیز زمین را به همین شکل مشاهده می کنند. همچنین زمین از روی کره ی ماه 43 تا 55 برابر روشن تر از ماهی است که از روی کره ی زمین دیده می شود. این موضوع به این خاطر است که نور خورشید روی دشت ها، کوه و حتی پهنه های یخی تابیده و زمین آبی ما را نورانی می کند. جالب تر از همه اینکه برای دیدن این کره ی زیبا از روی ماه اصلاً نیازی به داشتن تلسکوپ و وسیله ی خاصی نیست، زیرا زمین روی کره ماه نیز به همان شکل دیده می شود که ماه روی کره ی زمین است. یعنی زمین را هم از روی ماه می توان به صورت هلال، کامل و نیمه دید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
پارسا

سلام خیلی جالب بود.من به مطالب مربوط به فضا خیلی علاقه دارم.لطفا در این زمینه بیشتر بنویسید

رضا

خیلی مفید و عالی توضیح داده شد ،فقط اگر ماه دوهفته طول میکشه هم به دور خودش و زمین دریک زمان دور بزنه، پس از کره زمین بزرگتر باید باشه یا زاویه اش خیلی متفاوته لطفاً در این موردم توضیح بدین،ممنون.

دکمه بازگشت به بالا