کار و تجارت

چگونه یک کنفرانس و یا پروژه علمی ارائه دهیم؟

پس از آماده کردن یک پروژه علمی، احتمالاً باید کارتان را در کلاس یا در یک مجمع علمی، ارائه دهید. سعی کنید چند هفته برنامه ریزی کرده تا بتوانید مطالب را به خوبی کنار هم قرار دهید. نکات اصلی کارتان را تعیین کنید، فلش کارت هایی درست کرده و پیش از زمان ارائه، تمرین کنید. صفحه نمایش روشن و واضحی ایجاد کنید یا کارتان را به صورت پاورپوینت ارائه دهید. زمان ارائه، آرام باشید، شمرده و با صدای بلند صحبت کرده و از روخوانی کلمه به کلمه متن اجتناب کنید.

مطالب تان را کنار هم قرار دهید.

1- در شروع ارائه پروژه علمی، ابتدا برنامه ریزی کنید.

هر چه زودتر مطالب خود را آماده کنید، زمان ارائه، راحت تر خواهید بود. سعی کنید چند هفته زودتر از موعد ارائه پروژه، کارتان را شروع کنید.

• آزمایش ها، پژوهش ها و دیگر کارهای جانبی پروژه را تمام کنید.

• ابزارهایی که برای ارائه و نمایش مطالب نیاز دارید را تهیه کنید.

• مجسم کنید که چطور اطلاعات خود را باید ساماندهی کنید.

2- برای ارائه پروژه یک طرح کلی بنویسید.

طرح کلی شما، باید نوع ساختار ارائه شما را نشان دهد.

طرح باید شامل موارد زیر باشد:

• مقدمه ای از موضوع یا مسئله ای که روی آن کار کرده اید.

• فرضیات شما یا چیزی که شما باید از طریق آزمایش، آن را ثابت کنید.

• پژوهشی که شما انجام داده اید، باید منجر به یادگیری بیشتر در مورد آن موضوع گردد.

• مراحل گام به گام آزمایش ها.

• نتایج آزمایش ها.

• نتیجه گیری شما، شامل قبول یا رد فرضیات و مواردی که در طول این پروژه آموختید.

1 پروژه علمی

3- هنگام ارائه، نوشته های خود را همراه داشته باشید.

اگر در زمان ارائه نباید از کلمه به کلمه متن روخوانی کنید، اما بهتر است خلاصه ای از چیزی که می خواهید ارائه دهید، را بنویسید. نوشتن خلاصه ای از مطالبی که می خواهید ارائه دهید به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید که به خوبی می توانید بر ارائه خود تسلط یافته و اشتباهات گرامری نداشته باشید.

• زمانی که در حال نوشتن متن سخنرانی خود هستید، سعی کنید سادگی مطالب را حفظ کرده و از به کار بردن عبارات پیچیده تر از حد لازم، خودداری کنید.

• تلاش کنید سطح ارائه تان با سطح مخاطبانتان هماهنگ باشد: آیا برای هم کلاسی های خود کارتان را ارائه می دهید، یا داوران و کارشناسان با درجه های علمی بالاتر از خود، یا ممتازان کلاس؟

• همچنین، نوشتن مطالب می تواند در مدیریت زمان به شما کمک کند. به عنوان مثال، اگر شما قصد دارید کمتر از پنج دقیقه صحبت کنید، سعی کنید نوشته هایتان کمتر از دو صفحه باشد.

4- کارت یادداشت (فلش کارت) تهیه کنید.

ایده خوبی است که کارت های یادداشتی تهیه کنید که شامل نکات اصلی ارائه است. با این حال به یاد داشته باشید که ارائه شما براساس توانایی تان در صحبت کردن راجع به موضوع، مورد بررسی قرار می گیرد، و نه روخوانی کلمه به کلمه متن. استفاده از فلش کارت ها، در درجه اول به تمرین برای ارائه شما و در درجه دوم نگهداشتن آنها در دست برای اطمینان از تسلط به موضوع است.

2 پروژه علمی

5- هنگام ارائه پروژه علمی اظهارات خود را برنامه ریزی کنید.

شرح آزمایش ها یا موضوع پژوهش می تواند به شما کمک کند تا مخاطبانتان را با یک مثال عینی، درگیر کنید. اگر ارائه شما شامل اظهارات است، چندین بار آنها را تمرین کرده تا مطمئن شوید همه چیز به همان صورتی است که برنامه ریزی کرده اید.

برای مثال، اگر شما آتشفشانی ساخته اید، اطمینان حاصل کنید که ترکیب مواد شیمیایی که این انفجار را ایجاد می کند را می دانید.

6- ارائه خود را تمرین کنید.

ابتدا با خودتان یا در آینه تمرین کنید. اگر محدودیت زمانی دارید، مطمئن شوید که مدت زمان ارائه شما، طولانی یا کوتاه نیست. اگر می توانید، پروژه تان را برای پدر و مادر یا دوستانتان ارائه دهید و از آنها بخواهید نکات مهم را به شما گوشزد کنند.

3 پروژه علمی

7- در مورد سوال مخاطبان فکر کنید.

سوالاتی که فکر می کنید ممکن است مخاطبان از شما بپرسند را پیش بینی کنید. هنگامی که پروژه خود را برای دوستان یا خانواده خود ارائه می کنید، از آنها بخواهید سؤالاتی از شما بپرسند تا آماده تر شوید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا از گرفتار شدن در مطالب جلوگیری کرده و هر چیزی که در ارائه شما نامفهوم است را روشن سازد.

یک صفحه نمایش واضح (یک مقوای سه بعدی و یا پاورپوینت) آماده کنید.

1- صفحه نمایش خود را آماده کنید.

اساتید اغلب قبل از ارائه، صفحه نمایش را بررسی می کنند، تا اطمینان حاصل کنند که صفحه نمایش مناسب، یکنواخت و ارزان است. اگر شما مسئول آماده سازی صفحه نمایش خود هستید، از قبل فکر کنید که بهتر است بزرگی صفحه چقدر باشد تا همه مطالب را نمایش دهد. معمولاً، بهترین گزینه، یک مقوای سه بعدی با ابعاد 3 در 4 فوت است (91 در 122 سانتی متر).

• هنگامی که صفحه نمایش خود را آماده کردید، باید موارد دیگر از جمله چسب، کاغذ مخصوص، مداد، ماژیک و خط کش را نیز تهیه کنید.

4 پروژه علمی

2- صفحه نمایش خود را سازماندهی کنید.

یک روند منظم برای صفحه نمایش خود ایجاد کنید تا مخاطبانتان بتوانند آن را دنبال کنند. برای مکان های مشخص مثلاً بالا و مرکز صفحه، عنوان قرار دهید.

• برای بیان چکیده، از گوشه بالایی سمت راست مطالب استفاده کنید. سپس زیر آن فرضیات را بیاورید و در آخر این بخش، بحث پیرامون موضوع مورد بررسی را ارائه دهید.

• گوشه بالایی سمت چپ را برای طرح کلی روش های آزمایشی بکار ببرید. نتایج تان را در زیر آن، لیست کنید و در نهایت با نتیجه گیری، این بخش را کامل کنید.

3- از فونت های بزرگ و خوانا در زمینه تیره استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که مخاطبانتان، قادر به خواندن مطالب، به ویژه سرفصل ها و عناوین هستند. از فونت هایی مانند Arial، استفاده کنید تا متن شما از راه دور هم قابل خواندن باشد. سعی کنید اندازه فونت را یکنواخت و یک اندازه نگهدارید. از فونت یک اندازه برای عناوین و کمی کوچکتر برای متن استفاده کنید.

• مطمئن شوید که استفاده از فونت تیره از راه دور قابل خواندن است.

• همچنین شما می توانید مطالب را دستی بنویسید. قبل از استفاده از خودکار یا ماژیک، مطالب را با مداد نشانه گذاری کرده و برای نوشتن متون روی یک خط صاف، از خط کش استفاده کنید.

5 پروژه علمی

4- سربرگ، متون و نمودارها را بر صفحه اصلی نصب کنید.

شما می توانید با تدوین هر بخش یک هایلایت (زمینه کم رنگ) به صفحه اصلی اضافه کنید. پس از تایپ و پرینت صفحات مربوط به هر بخش، از یک چسب برای چسباندن صفحات به صفحه اصلی استفاده کنید. سپس همه این برگه ها را به صفحه نمایش بچسبانید.

• قبل از الصاق هر برگه، مطمئن شوید که هر بخش را برنامه ریزی کرده اید و همه چیز بدون هیچ گونه بی نظمی، مناسب است. با بکار بردن خط کش از یکنواختی مطالب، اطمینان حاصل کنید.

5- یک پاورپوینت مناسب تهیه کنید.

اگر شما بجای استفاده از صفحه نمایش مقوایی از پاورپوینت استفاده می کنید، قاعده اصلی برای ساماندهی مانند روش قبل است. برای هر بخش، اسلایدهای مشخصی درست کنید و از فونت های بزرگ و خوانا استفاده کنید. هر اسلاید نباید متن زیادی را در خود جای دهد، زیرا مخاطبان ممکن است در خواندن آنها دچار مشکل شده یا نتوانند همه مطالب را بخوانند.

• برای هر بخش یک اسلاید در نظر بگیرید، برای فرضیاتتان یک اسلاید و برای طرح کلی تحقیقتان هم یک اسلاید بکار ببرید. اگر حجم مطالب درون اسلاید زیاد شد، مطالب را تقسیم کنید. برای مثال، ممکن است تنها یک مرحله از آزمایش در یک اسلاید جا شود، بنابراین مراحل بعدی در اسلایدی جداگانه باید آورده شوند.

6 پروژه علمی

یک ارائه عالی داشته باشید.

1- نحوه پوشش شما مؤثر است.

اگر محل ارائه شما یونیفرم خاصی ندارد، مطمئن شوید که نحوه لباس پوشیدن شما مناسب است. خانم ها نباید مانتویی بپوشند که خیلی کوتاه و نامناسب باشد؛ و آقایان از پوشیدن تی شرت و شلوار جین و لباس هایی که ممکن است مشکل دار باشد، خودداری کنند.

• زمانی برای اتو کردن لباس ها در نظر بگیرید و آنها را تا کنید تا کثیف به نظر نرسند.

2- در زمان ارائه آرام باشید و نفس عمیق بکشید.

زمانی که ارائه تان شروع می شود، سعی کنید عصبی نباشید و استرس نگیرید. اگر شما در جمع همکلاسی هایتان ارائه دارید، به خاطر آورید که هر کدام از آنها نیز باید پروژه شان را ارائه دهند و همچنین هر کدام ممکن است کمی استرس داشته باشند.

• قبل از ارائه پروژه، کمی استراحت کنید.

7 بیان کنفرانس

3- با صدای بلند و شمرده صحبت کنید.

غالباً اساتید براساس توانایی شما در ارائه و سخنرانی عمومی به شما امتیاز خواهند داد. سعی کنید کلمات را واضح تلفظ کنید و تا حدی بلند صحبت کنید که هر کسی در آن اتاق است، صدای شما را بشنود. از من من کردن و آرام صحبت کردن اجتناب کنید.

• شاید واقعاً سخت باشد اما سعی کنید از گفتن کلماتی مانند “اوم” یا “اه” در طول ارائه اجتناب کنید.

• زمانی که دهانتان خشک است، صحبت کردن سخت می شود. بنابراین پیشنهاد می شود که یک لیوان آب همراه داشته باشید.

4- مخاطبان خود را درگیر کنید.

زمانی که شما در حال سخنرانی هستید، سعی کنید هم به صورت مکالمه ای و هم به صورت مفهومی، مخاطب را درگیر کنید. به خاطر بیاورید که از روی فلش کارت ها، صفحه نمایش و پاور پوینت روخوانی نکنید. ارتباط چشمی برقرار کنید، از حرکات دست استفاده کنید و در مواقع لازم توجه مخاطب را با اشاره دست یا لیزر، به مطالب خود جلب کنید.

8 بیان کنفرانس

5- هنگام ارائه حتی اگر در جایی اشتباه کردید تمرکز خود را حفظ کنید.

حتی اگر شما در بیان کلمات نیز اشتباه کردید (تپق زدید)، آرامش خود را حفظ کنید. اگر لازم بود از فلش کارت هایتان استفاده کنید یا به صفحه نمایش نگاه کنید.

همچنان در بهترین حالت خود بمانید و به جای منحرف شدن از موضوع یا آشفتگی، خود را علاقه مند نشان دهید.

6- سوال بپرسید و بازخورد بگیرید.

زمانی که ارائه شما به پایان رسید، از برخی افراد سوال بپرسید و بازخوردها را دریافت کنید. آماده هرگونه پاسخ یا توضیحی باشید و از تمام بازخوردهای مثبت و منفی برای بهبود مهارت سخنوری برای کارهای آینده، استفاده کنید.

• به یاد داشته باشید اگر پاسخ سوالی را نمی دانید، بهتر است صادق باشید. از شخصی که از شما سوال پرسیده بخواهید تا سوالش را تکرار کند یا چیزی شبیه این جمله بگویید “این موضوع قطعاً زمینه ای است که من می توانم در مورد جزئیات بیشتر آن در آینده تحقیق کنم”.

9 بیان کنفرانس

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

ممنون از شما عالی بود انشالا بتونم پروژم رو با راهنمایی های شما به خوبی ارائه بدم…

کاربر ناشناس

مطلب خوب و آموزندست ولی خیلی طولانیه

دکمه بازگشت به بالا