سلامت

درمان خانگی و تسکین زخم های موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی

شیمی درمانی عوارض جانبی ناخوشایند و بسیار زیادی دارد که یکی از آن ها موکوزیت دهانی می باشد. موکوزیت دهانی زخم هایی هستند که بر روی بافت نرم لب ها، دهان، لثه ها و زبان ایجاد شده و در بعضی موارد به مری نیز می رسد. بعضی از بیمارانی که شیمی درمانی می کنند این زخم ها را تجربه خواهند کرد. بنابراین این افراد به دنبال راهی برای کاهش درد و بهبود زخم هایشان هستند. فن تریکس راه حل هایی را به شما آموزش داده تا درد ناشی از این زخم را کمتر تجربه کنید.

بهترین راه پیشگیری مراقبت از دهان است.

طبق موارد زیر عمل کنید:

1- بعد از صرف هر وعده ی غذایی مسواک بزنید.

موهای مسواک می تواند علائم را تشدید کند. بنابراین حتماً از مسواک های فوق نرم استفاده کنید. مسواک بعد از هر وعده غذا و قبل از خواب باکتری ها را کاهش می دهد و در نتیجه زخم های دهانی کاهش یافته و تسکین می یابند. همچنین از بروز و ابتلا به زخم نیز جلوگیری می کند.

– خمیردندان نیز باید یک خمیردندان ساده ی فلورایدی بدون رنگ و مواد سفید کننده باشد.

– اگر هنگام مسواک زدن دچار درد شدید، قبل از استفاده از مسواک، آن را با آب گرم بشویید.

2- استفاده ی روزانه از نخ دندان علاوه بر مسواک، در تسکین زخم ها و درمانشان بسیار موثر است.

زیرا می تواند باکتری ها را کاهش داده و احتمال عفونت دهان را نیز پایین آورد.

1 بهبود زخم دهانی ناشی از شیمی درمانی

3- هر روز و به صورت منظم دهانتان را با قرقره آب نمک و جوش شیرین بشویید.

از دهانشویه ها استفاده نکنید چون می تواند به دهان آسیب بزند. جوش شیرین هم می تواند PH قلیایی ایجاد کند که باعث تسریع در بهبود زخم ها می شود.

2 بهبود زخم دهانی ناشی از شیمی درمانی

4- دندان ها را تمیز نگه دارید.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، آنها را بعد از هر وعده غذایی بشویید تا از ایجاد باکتری یا تحریک آنها جلوگیری کنید. اگر پروتزهایتان شما را ناراحت می کنند، آنها را بکشید یا مدتی از آنها استفاده نکنید تا زخم دهان شما بهبود یابد.

3 بهبود زخم دهانی ناشی از شیمی درمانی

عادت های خوراکیتان را نیز تغییر دهید.

1- دهانتان را مرطوب نگه دارید.

دهان خشک زخم ها را بدتر می کند. بنابراین مرطوب نگه داشتن دهان برای بهبودی زخم ها حیاتی است.

– در طول روز آب زیادی بخورید.

– همچنین می توانید تکه های یخ را نیز بمکید. زیرا یخ علاوه بر حفظ رطوبت دهان، برخی از درد زخم ها را نیز از بین می برد.

– آدامس بدون قند و آب نبات نیز می تواند باعث تقویت دهان شده و باعث تولید بزاق شود. آدامسی را انتخاب کنید که حاوی مندول و آدامس نعنایی نباشد.

2- غذاهایی بخورید که جویدنشان آسان است.

هنگام انتخاب مواد غذایی، چیزی سخت برای جویدن انتخاب نکنید. زیرا زخم را تشدید داده و بهبودی را طولانی تر می کند. به دنبال غذاهای نرم تر که می توانید بدون دردسر بخورید بروید.

تخم مرغ، غلات پخته شده و سیب زمینی پخته و دیگر موادی که هم نرم و هم مرطوب و آبکی هستند را انتخاب کرده و از چاشنی، غذاهای تند، آجیل یا سایر غذاهایی که ممکن است آلرژن داشته باشند جداً دوری کنید.

3- در طول روز وعده های غذایی کوچک بخورید.

جویدن بیش از حد غذا در یک زمان می تواند زخم های دهان را تحریک کند و روند بهبودی را طولانی تر نماید. به جای خوردن صبحانه، ناهار و شام در طول روز، چهار تا شش وعده غذایی کوچک میل کنید. مواد غذایی را به قسمت های کوچک تبدیل کرده و به آرامی بخورید تا درد ناشی از زخم دهان را کاهش دهد.

4- رژیم غذایی سالم را حفظ کنید.

شیمی درمانی می تواند فرد را بسیار بیمار کند. بنابراین بسیار خوردن غذاهای سالم بسیار مفید است. مطمئن شوید که غذاهای سالمی را انتخاب می کنید تا بافت نرم دهانتان آسیب نبینند.

– مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از ویتامین ها و مواد مغذی تهیه شده توسط غذاهای گیاهی به منظور قوی ماندن در طول شیمی درمانی استفاده کنید.

برخی عادت های بد را کنار بگذارید.

1- سیگار نکشید.

سیگار، پیپ و جویدن تنباکو باعث بروز عفونت داخلی دهان می شود و همچنین می تواند موجب سرطان و سایر مشکلات سلامتی گردد. اگر تحت شیمی درمانی قرار گرفته اید، به احتمال زیاد سیگار کشیدن باعث ایجاد زخم های دهان شده و آن ها را دردناک تر می کنند. همچنین باعث ایجاد عفونت ها می شوند.

4 بهبود زخم دهانی ناشی از شیمی درمانی

2- از خوردن برخی مواد اجتناب کنید.

برخی از غذاها می توانند سبب ضایعات دهانی شوند. اگر می خواهید زخم های دهان خود را به درستی درمان کنید، باید از خوردن غذاهای بسیار تند، سرخ شده و غذاهای بسیار اسیدی جلوگیری کنید. زیرا دهان را تحریک می کنند.

5 بهبود زخم دهانی ناشی از شیمی درمانی

3- الکل مصرف نکنید.

الکل زخم های دهان را تحریک کرده و علائم را دردناک تر می کند. همچنین ممکن است عوامل خطرناک دیگر مرتبط با نوشیدن الکل نیز در هنگام شیمی درمانی وجود داشته باشد.

6 بهبود زخم دهانی ناشی از شیمی درمانی

از مسکن استفاده کنید.

در صورتی که از موارد گفته شده نتیجه ای دریافت نکردید، به پزشک مراجعه کنید و یا روی زخم های اطراف دهان ویتامین E بزنید.

ویتامین E حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به بهبودی زخم های دهان بسیار کمک کند. پس با استفاده از گوش پاک کن مقداری از آن را مستقیماً روی زخم ها بزنید. اما توصیه می کنیم قبل از استفاده از این روش با پزشک مشورت کرده تا اطمینان یابید که استفاده از آن برایتان مشکلی ندارد.

7 بهبود زخم دهانی ناشی از شیمی درمانی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا