سلامت

نظر علم پزشکی در مورد عملکرد و میزان تاثیر سیستم درمانی هومیوپاتی چیست؟

هومیوپاتی چیست؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که هومیوپاتی نام علمی یک درمان خانگی و طبیعی است. اما هومیوپاتی نوعی سیستم درمانی منحصر به فرد است.

1 هومیوپاتی چیست

داروهای هومیوپاتی از مواد طبیعی مانند گیاهان، مواد معدنی و بعضی از محصولات حیوانی (مانند سم مار) ساخته می شوند. این داروها آنقدر رقیق شده تا دیگر چیزی از ماده ی اصلی که از آن به وجود آمده اند، باقی نماند. در واقع دارو هر چه رقیق تر باشد قوی تر است.

هومیوپاتی‌چیست و چگونه کار می کند؟

همان طور که گفته شد داروهای هومیوپاتی بسیار رقیق بوده و براساس میزان رقیق شدنشان برچسب می خورند.

ممکن است روی این داروها علائمی مانند علائم زیر را مشاهده کنید:

• (X (1:10 ratio
• (C (1:100 ratio
• (LM (1:50,000 ratio

این اعداد و علائم نشان می دهد که مثلاً یک دارو، چند بار رقیق شده است. مثلاً 6C یعنی یک دارو، 600 بار رقیق شده است.

بنابراین داروهایی که در نهایت در سیستم درمانی هومیوپاتی استفاده می شوند، بسیار رقیق بوده و براساس ادعای این طب، این کار داروها را قوی تر می کند. داروها آنقدر رقیق می شوند که دیگر چیزی از ماده ی اصلی و اورجینال دارو باقی نمی ماند.

اینکه این داروها چگونه در بدن کار می کنند، دقیقاً مشخص نیست. اما تئوری هایی در این باره وجود دارد که به دو مورد اصلی آن اشاره می کنیم:

– حافظه ی آب: آب که رقیق کننده ی اصلی دارو است، می تواند اطلاعاتی را از ماده ی اصلی دارو به یاد آورد. تحقیقات انجام شده از این تئوری حمایت می کنند. زیرا طیف ‌سنجی مرئی-فرابنفش و طیف ‌سنجی رامان، توانست بین داروهای رقیق شده هومیوپاتی و دیگر چیزهای رقیق شده، تمییز دهد.

– ساختار آب: زمانی که ماده ای درون آب رقیق می شود، ساختار آب تغییر می کند. برخی تحقیقات در کره ی جنوبی ثابت کرد که محلول رقیق شده، نسبت به محلول رقیق نشده آن ماده، دارای دسته ی بزرگتری از ملکول ها است. یافته ای غیرمنتظره که ممکن است بتواند دلیل قوی بودن محلول های هومیوپاتی رقیق شده را توضیح دهد.

علم پزشکی در مورد تاثیر سیستم درمانی هومیوپاتی چه می گوید؟

به اعتقاد منتقدان هومیوپاتی، به دلیل اینکه این روش درمانی، در بدن احساس نشده و انسان آن را درک نمی کند، نمی تواند واقعی باشد. این درمان غیر قابل فهم بوده و مکانیسم واضحی که علم بتواند از آن حمایت کند وجود ندارد.

هومیوپاتی با قوانین اصلی فیزیک و شیمی مثل میزان رقیقی در تقابل است. در برخی موارد یک ماده آنقدر رقیق شده که دیگر هیچ اثری از ماده اصلی در آن نمی ماند. بسیاری از داروهای هومیوپاتی حتی از این نقطه ی رقیقی هم فراتر می روند. در واقع چیزی که باقی می ماند فقط آب و الکل است. به علاوه در علم فیزیک و شیمی این گونه تعریف می شود که هر چه غلظت ماده بیشتر باشد، میزان واکنش به آن بیشتر است، در صورتی که هومیوپاتی دقیقاً عکس این موضوع را بیان می کند. هر چه غلظت کمتر، تاثیر و واکنش بیشتر!

اثبات ها و یافته هایی که ساموئل هانمن Hahnemann (سازنده ی هومیوپاتی) بیش از 200 سال پیش یافته است را به سختی می توان جدی گرفت. این مطالعات مانند مطالعات امروزی کنترل شده نیست.

منتقدان می گویند هومیوپاتی هیچ تاثیر و عملکردی نداشته و اصلاً کارا نیست. هیچ مطالعه ی پزشکی قابل توجهی که از داروهای هومیوپاتی حمایت کند وجود ندارد. در واقع بررسی های سیستماتیکی که در این باره انجام شده است، هومیوپاتی را بهتر و برتر از دارونما یا پلاسبو ندانسته است.

اما چرا منتقدان هومیوپاتی چنین نظری در مورد آن دارند؟

مطالعات بالینی قابل اعتماد نیست.

سیستم درمانی هومیوپاتی تنها به مطالعات بالینی می پردازد، اما پزشکان و علم پزشکی معتقد است که برای یک بیماری و یک دارو تحقیقات آزمایشگاهی لازم است.

مکانیسم عمل

به اعتقاد منتقدان، هومیوپاتی غیر ممکن است. اما طرفداران هومیوپاتی معتقدند که نبود مکانیسم عمل غیرممکن نیست؛ زیرا توضیح اینکه هومیوپاتی چگونه کار می کند، بر فیزیک کوانتوم متکی است نه فیزیک پایه ای (کلاسیک). فیزیک کوانتوم در بسیاری موارد با فیزیک پایه ای در تضاد است. بنابراین طرفداران هومیوپاتی معتقدند که مکانیسم عمل هنوز کاملاً درک نشده است.

علاوه بر این، طرفداران هومیوپاتی استدلال می کنند که مکانیسم عمل برای بسیاری از داروها هنوز هم ناشناخته است، ولی با این حال تجویز می شوند. به گفته ویکی پدیا، مکانیسم عمل 67 دارو ناشناخته است.

طرفداران هومیوپاتی می گویند رقیق کردن ماده، از فایده و اثر آن نمی کاهد. استدلال آنها این است که بسیاری از داروها در علم پزشکی وجود دارند که به شیوه ای مشابه با هومیوپاتی کار می کنند، اما هیچکس نمی گوید که این ها دروغین هستند. برخی داروها نیز در دوز پایین تاثیری داشته که در دوز بالا دقیقاً نتیجه عکس دارند.

هومیوپاتی با وجود کمبود تحقیقات

برای اینکه مطمئن شوید سیستم درمانی هومیوپاتی واقعاً موثر است یا نه، باید تحقیقات بیشتر و مناسب تری انجام شود. اما این موضوع اصلاً به این معنا نیست که به هیج وجه نمی توان از هومیوپاتی استفاده کرد.

یک مطالعه در هاروارد در سال 2016 نشان داد که آمریکایی هایی که از هومیوپاتی استفاده می کنند، تاثیر و فوایدی را از داروهای آن مشاهده کرده اند. با این حال منتقدان می گویند تاثیر آن از دارونماها کمتر است!

نکته ی دیگر اینکه بر اساس مقاله ی NBC، سیزده درصد پزشکان از آنتی بیوتیک ها به عنوان دارونما استفاده می کنند. اگر داروهای هومیوپاتی کارا هم نباشند، از آنجایی که عوارض جانبی ندارند، گزینه ی مناسبی برای انتخاب به عنوان پلاسبو( دارونما) هستند. حداقل فایده شان این است که باعث حفظ کردن میکروبیوم روده ای می شوند که آنتی بیوتیک ها، آن را از بین می برند.

برخی منتقدان فکر می کنند هومیوپاتی خطرناک است؛ زیرا مردم را از استفاده روش های درمانی معمولی باز می دارد. اما این گفته زمانی صحیح است که بدانیم افراد به هیچ وجه قصد استفاده از روش های درمانی معمول را ندارند.

در پایان برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه درمان بیماری با پیوند مدفوع یا باکتریوتراپی <<<

>>> چگونگی تسکین درد با داروهای مسکن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا