سلامت

چگونه با بختک یا فلج خواب کنار آمده و از آن خلاص شویم؟

بختک یا فلج خواب به حالتی گفته می شود که فرد بعد از خوابی عمیق با این که ذهن هوشیار است، قادر به حرکت نیست. فلج خواب اغلب با علائم دیگری نیز همراه است. مثل احساس خفگی، کاهش ضربان قلب، احساس وجود یک شبح یا جن در اتاق و احساس ترس. خوشبختانه فلج خواب گرچه ممکن است بسیار ترسناک باشد، اما خطرناک نیست. برای مقابله با فلج خواب در درجه ی اول باید از ارتقای کیفیت خواب و بهتر خوابیدن شروع کرد. این کار تا حد زیادی از وقوع دوباره بختک جلوگیری می کند. با ما همراه باشید تا راه حل های مقابله با این مشکل را برایتان بیان کنیم.

برای ارتقای کیفیت خواب و بهتر خوابیدن

1- به اندازه بخوابید.

خواب کافی یکی از ساده ترین راه های مقابله با فلج خواب است. حداقل 6 ساعت خواب در طول شبانه روز لازم و حداقل 8 ساعت خواب، کافی و مفید است. پس برای خوابتان اهمیت قائل بوده و هر زمان که به خواب نیاز داشتید، حتما بخوابید.

2- اتاقتان را برای خواب آماده کنید.

برای این که بهتر بخوابید، باید محیط آرام و مخصوص را برای خوابیدن انتخاب کنید. بهتر است همیشه هوای اتاق خنک بوده و در صورت سرما به جای گرم کردن هوا، از پتوهای گرم استفاده کنید. محیط باید کاملا ساکت باشد. در غیر این صورت حتما از عایق صدا روی گوش هایتان استفاده کنید. محیط را تا جایی که امکان دارد تاریک کنید. حتی کمترین نور مثل نور ستون برق خیابان هم می تواند خوابتان را تحت تاثیر قرار دهد.

1 رهایی از فلج خواب یا بختک

3- برای خوابتان جدول زمانی مشخص کنید.

خوابیدن و بیدار شدن در زمانی مشخص در هر روز بدنتان را تنظیم کرده و باعث می شود که در همان زمان بدن احساس خواب آلودگی کرده و خواب بهتری را تجربه کند. میدانیم که هر چه کیفیت خواب بهتر شود، رهایی از فلج خواب نیز بیشتر است. همچنین برای بهتر خوابیدن می توانید قبل از خواب مطالعه یا از تکنیک های مدیتیشن استفاده کنید.

4- عادت های بد قبل از خواب را ترک کنید.

از انجام دادن عادت های بد قبل از خواب مانند مصرف کافئین و الکل قبل از خواب که مستقیما تاثیر سوء روی خواب دارند، خودداری کنید. همچنین، به هیچ وجه قبل از خواب سیگار نکشید و غذای سنگین نخورید. دو ساعت قبل از خواب نیز تمامی وسایل بصری که تاثیر منفی روی خواب دارند، مثل تلوزیون و موبایل را خاموش کنید.

2 رهایی از فلج خواب یا بختک

5- به پهلو بخوابید.

بختک یا فلج خواب اغلب زمانی اتفاق می افتد که به پشت می خوابید. به این دلیل که زبان به سمت عقب یعنی داخل گلو رفته و انسداد تنفسی موقتی به وجود می آید. پس سعی کنید حتما به پهلو بخوابید و اگر عادت ندارید با بستن توپ تنیسی به پشت یا هر چیزی که مانع از به پشت خوابیدنتان شود، عادت به پهلو خوابیدن را به وجود آورید.

3 رهایی از فلج خواب یا بختک

6- مرتب ورزش کنید.

اصلا لازم نیست به باشگاه بروید. یک عادت ورزشی ساده مثل پیاده روی در صبح ایده ی بسیار خوبی است. ورزش کمک می کند تا بهتر بخوابید اما به یاد داشته باشید که هرگز قبل از خواب ورزش نکنید. ورزش باید حداقل چهار ساعت قبل از خواب صورت گیرد.

7- اگر نمی توانید بخوابید و خواب به چشمانتان نمی آید، اصلا احساس بد و نگرانی به خودتان راه ندهید، زیرا باعث می شود زمان بیشتری بیدار بمانید. سعی کنید کاری انجام دهید که باعث خستگی و خواب آلودگیتان شود.

– اگر مسئله ای در ذهنتان وجود دارد که باعث استرس و بی خوابیتان می شود، همه را روی برگه ای بنویسید و ذهنتان را خالی کنید. این گونه آرامش پیدا خواهید کرد و بهتر می توانید بخوابید.

8- آرامش خود را حفظ کنید.

یکی از مهمترین عواملی که خواب را به هم زده و مستقیما در بروز بختک و فلج خواب مداخله می کند، استرس می باشد. همیشه اوقاتی از روز را به آرامش یافتن اختصاص دهید. برای مثال ورزش های مدیتیشن، بازی و هیجان و گوش دادن به موسیقی، می تواند بسیار موثر باشند. همچنین کارهایی که باعث به وجود آمدن استرس در وجودتان شده را از زندگیتان حذف کنید.

4 رهایی از فلج خواب یا بختک

کنار آمدن با بختک یا فلج خواب

1- باید بدانید که فلج خواب تنها وحشتناک بوده و آسیبی به شما نمی رساند. تنها عوارض جانبی آن  کمبود خواب و افزایش استرس می باشد.

2- هنگامی که دچار این حالت شدید، روی حرکت اندام هایی از بدن تمرکز کنید.

ممکن است بتوانید اندام های کوچک بدن مثل انگشتان دست و پا یا زبان را حرکت دهید. به محض این که قادر شدید اندامی از بدن را حرکت دهید یعنی توانسته اید به بختک غلبه کنید. آنگاه قادر خواهید بود دیگر اعضا را نیز به حرکت در آورید.

5 رهایی از فلج خواب یا بختک

3- زمانی که دچار حالت بختک شدید، تصور کنید که در حال حرکت و انجام کاری هستید.

گفته می شود این تصور تا حد زیادی در رهایی از حالت فلج خواب موثر است.

6 رهایی از فلج خواب یا بختک

4- روی تنفستان تمرکز کرده تا آرامش یابید.

فلج خواب یا بختک می تواند با ترس و وحشت همراه باشد.

برخی افراد احساس می کنند موجودی عجیب در اتاقشان بوده و آن ها را می ترساند. اگر شما هم یک چنین احساسی دارید، سعی کنید به خودتان یادآوری کنید که همه چیز عادی بوده و هیچ اتفاقی نیافتاده است. سعی کنید روی تنفستان تمرکز کرده و نفس عمیق بکشید. مخصوصا اگر در قفسه ی سینه احساس فشار یا سنگینی می کنید.

– ترس بدترین عامل در تشدید حالت بختک است. پس سعی کنید حس ترس را از خود دور کنید.

7 رهایی از فلج خواب یا بختک

5- افراد حاضر در کنارتان را صدا بزنید.

اغلب اگر دیگران شما را صدا زده یا لمستان کنند، بختک یا فلج خواب از بین می رود. اگر اغلب دچار این حالت می شوید، اطرافیانتان را مطلع کرده تا در چنین مواقعی نجاتتان دهند.

6- روی حرکت چشمانتان تمرکز کنید.

برخی افراد در حالت بختک قادرند چشم هایشان را باز کرده و اطرافشان را نگاه کنند. اگر می توانید حتما این کار را انجام دهید. این کار باعث می شود اطرافیانتان متوجه حالتتان شده و نجاتتان دهند.

8 رهایی از فلج خواب یا بختک

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا