سلامت

آیا واقعاً دیر بیدار شدن در آخر هفته ها برای ما مضر است؟

علت مضر بودن دیر بیدار شدن در آخر هفته

در یک دنیای بدون نقص و کامل، ما سر ساعت از خواب بیدار شده و با لذت کافی از 7 تا 9 ساعت خواب شبانه، به زندگی روزانه خودمان می رسیم. با وجود اینکه احتمال دارد این گونه زندگی هدف خیلی ها باشد، اما تقریباً همه ما از دیر بیدار شدن و خوابیدن های سر ظهر در روزهای تعطیل لذت می بریم. اما آیا واقعاً دیر بیدار شدن برای بدن ضرر دارد؟

1 ضرر داشتن دیر بیدار شدن از خواب

ضرر داشتن یا نداشتن خواب اضافی به مقدار خواب کلی شما بستگی دارد!

اگر خواب آخر هفته یک ساعت بیشتر از خواب سایر روزهای معمولی طول بکشد، نشان دهنده این است که در طول هفته خواب کافی ندارید.

همه ما آخر هفته ها احتمالاً دو تا سه ساعت بیشتر از روزهای معمولی می خوابیم. این موضوع نشان دهنده این است که ساعت درونی بدن ما با چیزی که به اجبار به آن تحمیل کرده ایم هماهنگی ندارد. این عارضه به اسم جت لَگ اجتماعی شناخته می شود. این پدیده خصوصاً برای نوجوانان و کسانی که به صورت طبیعی جغد شب (افرادی که عادت دارند شب ها کارهایشان را انجام دهند و روزها استراحت کنند) هستند بسیار دشوار است. زیرا بسیاری از افراد با بزرگ تر شدن راحت تر می توانند صبح های زود از خواب بیدار شوند.

برخی از تحقیقات نشان داده اند که داشتن یک برنامه خواب به هم ریخته و ناهماهنگ، بدتر از داشتن خواب کم اما هماهنگ است؛ برای همین هم بهتر است ساعت آلارممان را روی یک ساعت مشخص تنظیم کنیم. اما نکته اینجاست که این تحقیق هنوز نتیجه گیری کاملی نکرده است و مطالعات آن قطعی نیستند. پس ناگهان تصمیم نگیرید که برنامه خواب ناهماهنگتان را به یک برنامه با خواب کمتر اما هماهنگ تغییر دهید.

اگر به هیچ وجه نمی توانید زودتر از ساعت معمول خود بخوابید، می توانید کمبود خوابتان را با چرت هایی در طول روز جبران کنید.

محققان دو نوع چرت را بر اساس وقت اضافه و مقدار نیاز بدن به خواب، پیشنهاد می دهند:

– یک چرت 90 دقیقه ای به شما کمک می کند تا چرخه خواب و خواب همراه با حرکات سریع چشمتان را منظم کنید. (REM یا حرکت تند چشم در خواب یکی از مراحل خواب است که در آن بدن در حالت خواب عمیق به سر می برد، اما واکنش مغز در حالت بیداری است)

– یک چرت 20 دقیقه که می تواند تمام خستگیتان را از بین ببرد.

با خواب اضافه می توانید خوابتان را ذخیره کنید!

اگر برنامه شما جوری پر شده است که می دانید مثلاً در هفته آینده خواب کمتری خواهید داشت (به عنوان مثال یک مسافرت یا یک مسابقه اول صبحی در برنامه خود دارید)، می توانید پیشاپیش خواب ذخیره کنید. ذخیره خواب به این معنی است که برای چند روز متوالی زودتر از حد معمول بخوابید. مقدار خواب مورد نیاز بدن ما حد نصابی داشته و نشان دهنده زمانی است که بدن بیشترین حد خواب خود را دریافت کرده است؛ که این مازاد خواب هنگامی که کمبود خواب داریم و نمی توانیم بخوابیم به کمک ما می آید. به شدت به ورزشکاران توصیه شده است که برای مسابقات بزرگی که می دانند شب قبل از آن زمان کافی برای خوابیدن ندارند، از روش ذخیره خواب استفاده کنند.

با در نظر گرفتن چرت ها و خواب های شبانه زود، خوابیدن های اضافه آخر هفته و روزهای تعطیل می توانند به ذخیره خواب در سایر روزهای هفته و رفع خستگی به ما کمک کنند؛ در نتیجه برای بدن مضر نیستند. (البته اگر به دلیل زیاد خوابیدن شما را با ضرب و شتم از خواب بیدار نکنند)

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> افزایش مدت زمان خواب باکیفیت کودک <<<

>>> تاثیر الگوهای خواب بر بیماری متابولیک <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
lifehacker




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیرا

آخریو خوب اومدین😑😑😑😑 منو با لگد از خواب بیدار می کنن….
جالب بود ممنون👌

دکمه بازگشت به بالا